Skötselråd av gammal racer

Jag har köpt en gammal racercykel från 1981. En cycle gitane.
Den är väldigt välskött av tidigare ägare och jag vill att den förbli det. Därför vill jag ha lite tips på vilka grunläggande skötselråd jag bör följa.

Vad ska smörjas med olja, och vilken olja?
Vad ska smörjas med fett, och vilket fett?
 
Jag har köpt en gammal racercykel från 1981. En cycle gitane.
Den är väldigt välskött av tidigare ägare och jag vill att den förbli det. Därför vill jag ha lite tips på vilka grunläggande skötselråd jag bör följa.

Vad ska smörjas med olja, och vilken olja?
Vad ska smörjas med fett, och vilket fett?


kul! älskar när människor tar hand om fullt fungerande saker i stället för att bara köpa massa nytt ofta mycket sämre krims-krams.

eftersom det är en racer är det inte så mycket delar att tala om och den är dessutom förhållandevis smidig så jag skulle göra så att jag körde säsongen ut, som den är, om den varit i trafik hela tiden.

sen skulle jag ge mig själv ett mycket rofyllt vinter-pyssel i from av att skruva isär exakt allt som går att ta isär. har cykeln stått länge, dvs inte varit i trafik senaste åren, skulle jag dra igång demonteringen omgående och inte åka en meter i onödan innan dess. om den stått finns risken att något lager fastnat i sitt läge det är då hundra gånger skonsammare att skruva isär i stället för att rycka isär och köra med grejjerna

till att börja med köper du boken thure paratde om, eller tycker jag, ännu bättre, haynes stora cykelboken. där kan du läsa dig till vilka specialverktyg du sedan behöver. specialverktygen så som avdragare mm kan du i princip rakt av välja biltema, det mesta därifrån funkar. dock inte ekernyckeln.

när det gäller oljor och kemprodukter använder jag i huvudsak följande produkter

"vanlig" mineral-olja till gängförband, vissa lagringar och även kedjan
atf olja till vajrar, den är inte lika aggressiv mot höljena
kopparfett till pedalernas infästning i pedal armarna
sist och viktigast ett fett som är vatten-avvisande tex litiumfett 36-696 från biltema.
t-röd & helt vanlig diesel är utmärkta vätskor för rengöring.
sonax flytande polish brukar vara bra för att blåsa liv i gamla lacker

självklart finns det mängder av produkter i snyggare och dyrare förpackningar som du kan köpa på roliga ställen som tex cykloteket för tio-dubbla belopp om du önskar.. mer om detta kommer säkert andra skriva efter mig...

rensa allt som går, vore jag som dig skulle jag nog plocka ner allt i minsta beståndsdel, ev låta styre och styrstam vara som det är om dom är i okej skick annars åker du på att linda om dessa.

är du osäker är det bra att ha en digitalkamera bredvid sig och ta en bild för varje moment, på så vis skapar du en omvänd monteringsanvisning.

ta ur minsta lilla lagerkula, rengör omsorgsfullt och packa framförallt om hjullager, vevlager och styrlager med fettet.

tvätta ramen med bilschampo och vaxa den precis som vilken annan lack som helst.

tvätta växlarna i dieselbad, torka och motionera in flödigt med mineralolja som sedan får droppa/torkas av.

lägg en gnutta av fettet i alla bromsarmars leder (isär monterat)

ta av däcken, putsa upp alu & rostfria fälgar med autosol, kolla fälgband, slang och däck köp nytt vid behov (ej biltema) spänn ekrar

smörj upp alt byt ut vajrar.

låt kedjan bada i diesel-badet. råkar du ha en gammal fot-tvätt med vibrerande plattor för fötterna (årets julklapp 1978 eller nåt) häller du diesel i den och kastar ner pryttlarna som får ligga och vibrera.

kedjan badar du och motionerar du in olja i för hand, låt gärna ligga i olja medans du håller på med annat.

framförallt var inte rädd för att försöka. inget av momenten i att skruva isär en gammal 80-tals racer kräver någon speciellt unik talang. du behöver inte heller vara rädd för att inte få ihop saker. i princip allt på en cykel är svårare att få isär än ihop. dvs klarade du av att skruva isär klarar du av att få ihop.

har du bara en kamera och kan lägga upp bilder hjälper vi dig här inne om du stöter på patrull.

känslan av att i april /maj kunna rulla ut på en ny-smord cykel som varit isärplockad i minsta detalj och av dig ihopmonterad är tillfredställande.


självklart går det att dutta runt med en oljekanna eller nån ball spray men det i det vesentliga gör det inte mycket till eller från. för att smörja upp dom viktiga delarana; hjullager, vevlager ev lagring i pedaler (styrlager) är det enbart demontering som gäller.

bonusen blir att du verkligen kan göra en djuprengöring /vaxning av ramen och få ett slutresultat som är grundligt.
 
Mycket

beror på skicket på cykeln men att byta växel / bromsvajrar och höljen samt bromsgummin torde vara den åtgärd som ger mest funktion per insats. Olja i vajerhöljen tycker jag man skall avstå ifrån det samlar smuts och leder till problem på sikt.

Glappar pedalerna? Byt i så fall.

Ny drivlina är också en bra investering. Bakväxeln kanske kan servas enligt föregående inlägg men är fjädrarna slappa så är en ny bakväxel inte dyr. Kedjan skall bytas om den är för sliten. Finns vettiga enkla mätinstrument för detta men det lär också funka med vanlig tumstock. Hjullager är enkelt att serva själv. Frihjulet kan vara knepigare beroende på vad som sitter i ditt baknav.

Vevlager är lite krångligt och kan vara svårt att få den själv. I en tråd i vintras finns bra länk till någon som renoverat den typ av cyklar du har. Kan vara värd att leta upp.

Thure
 
Kopparfett till pedalaxlarna rekommenderades ovan, men det finns en liten risk att kopparjonerna gör att du får ett permanent förband, dum chansning tycker ego. Det finns ett aluminiumfett som gör att stålet i pedalaxlarna och pedalvevarna säkrare kan skiljas åt när du så önskar.

Bra handböcker och vettiga verktyg gör arbetet mycket roligare. Glöm inte att tvätta cykeln ren innan du bär in den för mekning.

Go tur!
 
beror på skicket på cykeln men att byta växel / bromsvajrar och höljen samt bromsgummin torde vara den åtgärd som ger mest funktion per insats. Olja i vajerhöljen tycker jag man skall avstå ifrån det samlar smuts och leder till problem på sikt.

Glappar pedalerna? Byt i så fall.

Ny drivlina är också en bra investering. Bakväxeln kanske kan servas enligt föregående inlägg men är fjädrarna slappa så är en ny bakväxel inte dyr. Kedjan skall bytas om den är för sliten. Finns vettiga enkla mätinstrument för detta men det lär också funka med vanlig tumstock. Hjullager är enkelt att serva själv. Frihjulet kan vara knepigare beroende på vad som sitter i ditt baknav.

Vevlager är lite krångligt och kan vara svårt att få den själv. I en tråd i vintras finns bra länk till någon som renoverat den typ av cyklar du har. Kan vara värd att leta upp.

Thure

så som jag uppfattade frågeställningen var TS ute efter att vårda sin cykel och göra vad han kunde för att den skulle mås så bra och få ett så långt liv som möjligt.

dina, "mest-funktion-per-insats-tips" syftar mer eller mindre enbart till att göra färden trevligare och bättre för föraren. alltså gör varken från eller till för att säkerställa att cykeln i sina vitala delar fortsatt kommer fungera över tiden.


det är ljust vevlagret, tillsammans med hjullagrena, som är dom odiskutabelt viktigaste punkterna att serva på en snart 30år gammal cykel. om utgångspunkten är att optimera livlängden för materialet. att det skulle vara speciellt mycket svårare än andra moment håller jag inte med om, vad grundar du det på?



Kopparfett till pedalaxlarna rekommenderades ovan, men det finns en liten risk att kopparjonerna gör att du får ett permanent förband, dum chansning tycker ego. Det finns ett aluminiumfett som gör att stålet i pedalaxlarna och pedalvevarna säkrare kan skiljas åt när du så önskar.
Go tur!

pedalarmarna är sällan i stål på en 80-tals racer, jag vet inte om detta är anledningen till att det du beskriver aldrig någonsin inträffat i praktiken hos mig eller om jag bara haft tur. dock ska jag villigt erkänna att det du skriver mycket väl kan stämma.
 
(Typiska material är väl aluminium i vevarna och stål i axeln.)

När det gäller vevaxellagret så är det väl numera ett "riktigt" lager som kan bytas, medan det på en 80-talare kan vara gammal klassisk tappning där innerringarna utgörs av axeln och ytteringarna utgörs av "vevhuset" och säten.

Det som går att göra fel är väl dels att man kan råka få med en kula för lite, dels att man kan ansätta det hela för hårt (eller för löst).
 
Thure, pedalarmarna brukar väl vara i någon aluminiumlegering, medan pedalaxlarna brukar vara i stål. Med kopparpasta emellan kan jonerna plötsligt börja vandra, obra. Bäst att inte chansa. Slarvigt skrivit av mig i inlägg #5.
 
Thure, pedalarmarna brukar väl vara i någon aluminiumlegering, medan pedalaxlarna brukar vara i stål. Med kopparpasta emellan kan jonerna plötsligt börja vandra, obra. Bäst att inte chansa. Slarvigt skrivit av mig i inlägg #5.


det smög in sig begrepp som jag vanligtvis inte använder. nu heter ju inte jag thure men så här hävdar jag.

axeln som själva pedalen är uppbyggd runt är i stål (jag brukar vanligtvis nöja mig med att kalla det för pedal) och det jag alltid annars kallar vev eller vevarm (den del som sitter mellan vevlager & pedal) är oftast i aluminium på den här typen av cyklar


När det gäller vevaxellagret så är det väl numera ett "riktigt" lager som kan bytas, medan det på en 80-talare kan vara gammal klassisk tappning där innerringarna utgörs av axeln och ytteringarna utgörs av "vevhuset" och säten.

Det som går att göra fel är väl dels att man kan råka få med en kula för lite, dels att man kan ansätta det hela för hårt (eller för löst).


nu för tiden är velagret mycket riktigt en kassett som du byter i sin helhet. den går inte att justera eller serva på så sätt som vi beskriver här.

jag är nästan helt säker på att TS vevlager är av den gamla typen, i servicehänseende avsevärt mycket bättre, som kan demonteras, rengöras, återinfettas och därefter justeras.

självklart är det lite pyssel, men att hålla reda på alla kulor etc är ju inte direkt svårt och framförallt, som jag frågade thure, vari ligger det moment som gör att du beskriver denna operation som så mycket svårare än hjullager-servandet?

jag ser dom båda momenten som snarlika i sin svårighetsgrad. förklara gärna hur du kan skriva att det ena är enkelt och det andra svårt.

hur du kan avråda från att smörja upp vajrarna förstår jag inte heller, risken att dom utan olja kärvar fast i sina höljen, och därmed orsakar alvarliga skador hos framförallt nippesinfästning i reglaget är uppenbar.

det är rostfria vajrar man inte smörjer, dessutom med moderna tätningar i höljenas slut.
 
Senast ändrad:
Vajrar och vajerhöljen

behöver numera inte smörjas.

http://www.sheldonbrown.com/cables.html

"Cable Lubrication
In the old days, before the development of plastic-lined housing, it was necessary to coat the inner cable with light grease or heavy oil.
Modern plastic-lined cables have made the use of grease inappropriate, because the viscosity of the grease makes for sluggish cable movement. This is a more critical concern with modern brake and gear systems that use weaker return springs, and with indexed shifting in general.

Many manufacturers now recommend against using any lubrication on cables. It certainly should be avoided in the case of sealed systems such as Gore-Tex ®. Bicycles used in wet conditions, however, will often benefit by the application of a bit of oil, more as a rust-preventive than as a lubricant. The area of particular concern is the short loop of housing which carries the rear derailer cable around from the chainstay to the derailer
."



Thure
 
är på en 80-talsracer förmodlingen lagrad med lösa kulor i lagerbanor som sitter i det rör som omger axeln. Lagerbanorna är gängade i röret. Det svåraste är att byta lagerbanorna då dessa ofta bäckat fast. http://www.parktool.com/repair/readhowto.asp?id=93 http://www.sheldonbrown.com/tooltips/bbadj.html

Thure

grejen är den att du på en välservad cykel, som ska fortsatt vara välservad, i 99 fall av 100 inte behöver byta några lagerbanor. dom låter man sitta kvar i ramen /vevhuset.

sen är det inte alls som du skriver, på majoriteten av äldre racers är lagerbanorna bara i knackade i ramen och är vid demonteringen, skulle jag säga, det minsta problemet, eftersom man bara knackar ut dom från motsatt sida.

sen upplever inte jag samma sak som dig, tvärtom är min erfarenhet att det oftare är förhållandevis enkelt att få isär dom här delarna. jämfört med annat. i synnerhet på en racer som är välhållen och får man anta inte stått ute i regn och rusk. detta är också den del av cykeln som från fabrik och tidigare seriösa servicar innehåller mest fett som ofta ligger kvar och fungerar skyddande långt efter att övriga delar beckat och rostat i hop.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
alpsun Enkla skötselråd för en racer? Landsvägscykling 20
Tmas Ny kedja fastnar på gammal krans Landsvägscykling 15
Trialsin STI reglage på gammal racer ? Landsvägscykling 6
mrambler Bygga om gammal cykel Landsvägscykling 12
johnengdahl Crescent Starren - en gammal goding? Landsvägscykling 1
olaab Racer, vem måttanpassar ram i stockholm Landsvägscykling 15
sternad (Racer)cykel långturer + ev. pendling? Landsvägscykling 9
Danielv Köp av ny racer Landsvägscykling 7
McO Riktigt bra racer-mek i Sala med omnejd? Landsvägscykling 6
Not Really Gunde Cyklocross eller racer Vättenrundan Landsvägscykling 10
Peifen Racer för motioner. Landsvägscykling 4
Lasse Be Hybrid vs racer Landsvägscykling 12
Hige86 Drev racer 130 mm Landsvägscykling 13
MagArne Racer eller Cyclo Cross Landsvägscykling 27
Joakim Ambrosson MTB/Hybrid/Racer Landsvägscykling 18
thureb Skärmar till racer Landsvägscykling 2
kalalokki Jaga bort vikt på sin racer..... Landsvägscykling 2
angr Cykla långt med racer Landsvägscykling 9
knallert blanda komponenter till racer Landsvägscykling 7
bbkkyy triathlon eller vanlig racer? Landsvägscykling 8
Senator De blev ingen cyclocross utan en racer Landsvägscykling 13
superflow Köp av Racer Landsvägscykling 29
srpp Snyggt o slimmat cykellås för racer? Landsvägscykling 6
tpv917jj Ramstorlek Racer Landsvägscykling 1
srpp ny racer - klassisk look? Landsvägscykling 42
XmadiceX Hyra racer i Åre?! Landsvägscykling 1
Tobbe88 Val av racer? Landsvägscykling 2
puckelsnook Fundering om punktering - Köpa racer/racerhybrid till 110 kg. herre Landsvägscykling 9
pontus2 Hjälp för köp av ny racer! Landsvägscykling 2
slowhand Köpa racer - Batavus d´light Landsvägscykling 6
decaf Skillnad mellan MTB och Racer-växlar? Landsvägscykling 7
patsetand Köpa ny Bianchi racer Landsvägscykling 7
argento 1.500 kr för en Miyata racer? Landsvägscykling 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.