Skötselråd av gammal racer

jag tycker också det låter suspekt med diesel och mineralolja, om man nu ska investera så mycket tid i en cykel ska man väl inte vara dumsnål och köra med riktiga fulmedel?

Vaxsmörjning för kedjan är många gånger bättre än oljor tycker jag, förutom att man får smörja oftare.

Har aldrig smörjt vajrar, har aldrig känt att det behövts. Men då har jag å andra sidan haft moderna höljen och vajrar. Trådstartaren sa ju själv att förra ägaren hade hållt den i gott skick så då lär det ju inte vara originalvajrar.

Jag har också lagt växlar och kasetter i avfettningsbad. Det är riktigt bra, även om grövre smuts måste avlägsnas mekaniskt. Använde en gång ett ultraljudsbad på ett jobb, det funkade görbra, men kanske lite överkurs. Kedjan kan man lätt peta ner i en halvliters petflaska med avfettning, skaka runt lite då och då. Funkar också bra.

Jag hade skippat autosol på alu, det innehåller slipmedel och man måste försegla aluytan med typ fälgförsegling efteråt. Jag har x antal cykeldelar som har tokoxiderat efter autosolonani.

Kan rekommendera trådstartaren att skaffa en uppsättning penslar och borstar med naturhår, det är überbra för cykelvård. Har ett par till ramen och en till fälgarna. Fett och smuts sätter inte igen naturborst lika mycket som syntet, lite olika storlekar , former och vinklar gör att man kommer åt överallt utan att det går åt tjogvis med tvättsvamp och kilovis med trasor. De där kitten med borstar man köper hos cykelaffärerna är tyvärr nästan alltid med syntetborst.

Och vad kostar egentligen shimanos monteringspasta? Typ ingenting, varför krångla med kopparpasta, mineraloljor och annat skit?

Egentligen ser jag ingen anledning till varför man ska skruva ner cykeln i molekyler, det går utmärkt att vårda en cykel utan den övningen.


nej du har naturligtvis helt rätt, speciellt att plocka ner lager efter 30 år och göra rent dom och ge dom nytt fett, var ju oerhört korkat av mig att ens fundera på.

och det där med att bada saker som bör vara ordentligt insmorda i avfettning är ju kanon, det ska jag genast ta till mig.

att pensla cykeln var ju också klokrent, det mår den ju genast mycket bättre av. antar att det är ett själsligt välbefinnande som infinner sig hos ramen, likt det man kan uppnå när man kliar hundar bakom örat, men jag är förmodligen för oerfaren för att förstå, så jag låter bli.

lycka till med mekandet boys, ni kan ju det här hör jag, så det ska nog gå bra utan min fortsatta medverkan ;)
 
innan du friserade ditt inlägg så stod det "att man aldrig skulle använda mineralolja till gängförband."
Stämmer inte.
Ditt minne är felaktigt, det har jag aldrig skrivit.

det jag avser med gängförband är på cykeln samtliga förekommande gängor, det är ytterst få av dessa om knappt någon som du måste låsa med gänglåsning.
Stämmer inte.
Jag har själv fått en cykelflaska på foten eftersom flaskställsskruven hade vibrerat loss och försvunnit.
Samma sak med SPD-mekanismen i en pedal, jag fick inte loss foten utan fick ta av mig skon medan den fortfarande satt fast i mekanismen.
Sedan började jag med (blå) Loctite på skruvarna och har inte åkat ut för lossnade skruvar sedan dess.
En hel del cykeldelar har dessutom (blå) Loctite på gängorna redan när man köper dem.
Skrapar/tvättar du bort det för att kunna olja in gängorna?

däremot är flertalet av sådan art att du vill kunna justera eller inom överskådlig tid åter igen lossa.
Blå Loctite går att lossa utan svårighet.

om det ändå blir medel kvar är det 100gånger bättre att det är diesel än avfettningsmedel då det sistnämnda inte innehåller ett spår av smörjande effekt, tvärtom har det ju till uppgift att "avfetta"

samma sak med kedjan, den är också nitad och går inte att vara säker på att allt rengöringsmedel är borta, bra är då att det förstör så lite som möjligt.

Vad är det som får dig att tro att diesel öht har smörjande egenskaper?
Är det 'smutsen' som blir kvar när resten har dunstat som du misstar för smörjmedel?
Dessutom dunstar ju även milöanpassad avfettning, kanske inte lika fort, men dess ångor är vare sig lika giftiga eller miljösviniga som de från diesel.

Men intressantare vore väl om du beskrev hur du gör för att minimera förgiftningsrisken och 'miljösvinandet' när du använder diesel?
Eller varför man öht skall utsätta sig för dieselns förgiftningsrisk?

självklart finns det mängder med olika super-medel som i många avseenden är bättre än oljekannan
Det är vi överens om.
Men det behöver inte vara super-medel, det mesta är bättre än diesel.
Dessutom mindre giftigt och mins 'miljösvinigt'.

men vad hjälper det vevlagret, att du använder ett smörjmedel till kedjan som är 25 gånger bättre än vad som krävs?

att mineralolja skulle vara "uselt" är naturligtvis helt fel
Det är det inte.
Du kallar det ju själv för 25ggr sämre, och om ngt som är 25ggr sämre inte är uselt hur många ggr sämre måste det då vara enl dig, 26ggr

Dessutom är ju vevlagret och kedjan helt oberoende delar, men genom att inte behöva lägga ned så mkt tid och ork på att sköta om kedjan och ändå få sämre funktion så ökar chansen att tiden och orken även räcker till för att underhålla vevlagret.
Åtminstone hos mig, men jag är dels lat, dels har jag mina cyklar för att använda till att cykla på, inte underhålla.
Men vi har alla olika prioriteringar.




Vaxsmörjning för kedjan är många gånger bättre än oljor tycker jag, förutom att man får smörja oftare.

Vaxsmörja för kedjor har utvecklats, de jag tipsade om fungerar bättre än olja även på pendlarcykeln under en typisk Sthlmsvinter.
 
Stämmer inte.
Ditt minne är felaktigt, det har jag aldrig skrivit.


Stämmer inte.
Jag har själv fått en cykelflaska på foten eftersom flaskställsskruven hade vibrerat loss och försvunnit.
Samma sak med SPD-mekanismen i en pedal, jag fick inte loss foten utan fick ta av mig skon medan den fortfarande satt fast i mekanismen.
Sedan började jag med (blå) Loctite på skruvarna och har inte åkat ut för lossnade skruvar sedan dess.
En hel del cykeldelar har dessutom (blå) Loctite på gängorna redan när man köper dem.
Skrapar/tvättar du bort det för att kunna olja in gängorna?


Blå Loctite går att lossa utan svårighet.



Vad är det som får dig att tro att diesel öht har smörjande egenskaper?
Är det 'smutsen' som blir kvar när resten har dunstat som du misstar för smörjmedel?
Dessutom dunstar ju även milöanpassad avfettning, kanske inte lika fort, men dess ångor är vare sig lika giftiga eller miljösviniga som de från diesel.

Men intressantare vore väl om du beskrev hur du gör för att minimera förgiftningsrisken och 'miljösvinandet' när du använder diesel?
Eller varför man öht skall utsätta sig för dieselns förgiftningsrisk?


Det är vi överens om.
Men det behöver inte vara super-medel, det mesta är bättre än diesel.
Dessutom mindre giftigt och mins 'miljösvinigt'.


Det är det inte.
Du kallar det ju själv för 25ggr sämre, och om ngt som är 25ggr sämre inte är uselt hur många ggr sämre måste det då vara enl dig, 26ggr

Dessutom är ju vevlagret och kedjan helt oberoende delar, men genom att inte behöva lägga ned så mkt tid och ork på att sköta om kedjan och ändå få sämre funktion så ökar chansen att tiden och orken även räcker till för att underhålla vevlagret.
Åtminstone hos mig, men jag är dels lat, dels har jag mina cyklar för att använda till att cykla på, inte underhålla.
Men vi har alla olika prioriteringar.






Vaxsmörja för kedjor har utvecklats, de jag tipsade om fungerar bättre än olja även på pendlarcykeln under en typisk Sthlmsvinter.


men snälla kära, vet du överhuvudtaget om att diesel är ett drivmedel..?!?!

hur tror du dieselpumpar, insprutning mm skulle må om det hade en "avfettande" effekt. den har visserligen blivit betydligt mindre fet än vad den var förr i tiden, men att den i sina smörjande egenskaper skulle ligga sämre till en avfettning torde väl vara helt självklart.

att du (ni) snöat in på det här med diesel och mineralolja säger (mig) bara en av två saker, eller möjligtvis en kombination av båda.

1. ni kan ingenting om det som egentligen är väsentligt, hur man plockar isär, smörjer och sätter ihop dom vitala delarna på i det här fallet en 30årig cykel. absolut ingen mekaniker ever som är praktiskt lagd skulle ens drömma om att ifrågasätta vad man smörjer en bult och en mutter med som monteras på en gammal cykelram. huvudsaken är att man gör det. vad man tvättat lagren i innan dom smordes in är lika ointressant för slut resultatet som jag skulle börja fråga på vilken typ av tangentbord du skrivit ditt inlägg. det vet exakt alla som gjort mer än googlat, ute i sina garage.

2. ni tycker att jag är för kaxig, har en dryg attityd eller på annat sätt stör er och vill till varje pris motargumentera minsta lilla möjlighet, det kan ni ju roa er med om ni tycker det är kul. mig bryr det inte det minsta. det är ju ni som gör bort er. det enda tråkiga är att ni genom att tjata om diesel och mineralolja förstör en tråd som skulle kunna ha utvecklats och handlat om det verkligt viktiga vid grundligt underhåll av en 80-tals racer.
 
Tack ska ni ha!

...för en intressant debatt. Det tog mig nästan en timme att läsa igenom allt, och jag måste säga att det verkar finnas mycket kunskap här på forumet!

Jag ska ta och beställa någon av böckerna ni tipsar om samt ta till mig alla de tips ni gett.

Om jag får tid i morgon ska jag ta några bilder på drev, vevparti, nav osv så får ni en tydligare bild av den cykel ni ägnat en dag åt att diskutera ;)

Ännu en gång. Tack!

/Sven
 
hur tror du dieselpumpar, insprutning mm skulle må om det hade en "avfettande" effekt.

Då borde väl enl dig även bensin vara ett smörjmedel?
Det är ju också ett drivmedel, och hur tror du att bensinpumpar, insprutning mm skulle må om det hade en "avfettande" effekt?

Eller varför inte smörja med vatten?
Det är ju iofs inte ett drivmedel, men hur tror du att vattenpumpar, mm skulle må om det hade en "avfettande" effekt?
 
...för en intressant debatt. Det tog mig nästan en timme att läsa igenom allt, och jag måste säga att det verkar finnas mycket kunskap här på forumet!

Jag ska ta och beställa någon av böckerna ni tipsar om samt ta till mig alla de tips ni gett.

Om jag får tid i morgon ska jag ta några bilder på drev, vevparti, nav osv så får ni en tydligare bild av den cykel ni ägnat en dag åt att diskutera ;)

Ännu en gång. Tack!

/Sven

Kul!

Ska bli roligt att kika på bilderna!

"cykelboken", på svenska, från haynes, hittar du på bla biltema för 199:- artnr 73-590

mvh
 
Här kommer lite bilder.
Som ni ser så är bakdreven lite rostiga, men i övrigt ser det mesta riktigt fint ut.

Cykeln är producerad 1981. Alltså 29 år gammal
 

Bilagor

  • DSC_0255.jpg
    DSC_0255.jpg
    64.6 KB · Visningar: 955
  • DSC_0257.jpg
    DSC_0257.jpg
    39.8 KB · Visningar: 655
  • DSC_0260.jpg
    DSC_0260.jpg
    64 KB · Visningar: 1,022
  • DSC_0267.jpg
    DSC_0267.jpg
    28.8 KB · Visningar: 961
Kul!

Att bakdrevet är, vad jag kan se, lite ytrostigt tror jag inte du behöver oroa dig för. Den rosten försvinner förmodligen lätt med lite olja (naturligtvis mineralolja) och avtorkning, alternativt genom normalt användande med en smord kedja. Och gör den inte det är problemet bara av kosmetisk natur.

Vad värre är, ser framdrevet nästen ut att vara av aluminium och lite slitet!? Om du byter kedja bör du nog kolla hur konditionen är med framdrevet och ev byta ut det. Men om du inte upplever att det knastrar eller på annat sätt lever om runt kedja drev så ser jag ingen super nödvändighet att byta. Du förstör ju inte på något sätt resten av cykeln genom att köra några mil till på gammla kedja/drev. Det är defenitivt bättre att låta det sitta än att bara byta etc bakdrev + kedja och sen ha ett dåligt framdrev kvar.

Vajrarna är, vad jag kan se, orginal och inte rostfria. dvs dom mår bra av att smörjas. Ska man göra det ordentligt försöker man loss den fram till, håller upp den rakt upp och sprutar i olja uppifrån, motionerar vajerna fram och tillbaka tills olja fuktar ut på ner (broms sidan)

Hur det är med vevlagret kan inte jag avgöra utifrån dom här bilderna, man hade behövt se andra sidan, men förhoppningsvis dyker det upp någon som känner igen cykeln/komponentera och därigenom kan räta ut frågetecknen.


Det jag var inne på, i mitt ursprunsinlägg, syftade mer till att en cykel från denna tid är som vilken annan mekanisk stålkonstruktion med kullager etc, som helst. Den kommer säkerligen fungera i många år till genom lite enklare underhåll dvs man går runt med sprayer och oljekannor och ger små portioner där man kommer åt. Men vill man kan den i princip "leva hur länge som helst" men då bör man plocka ner, göra rent, återinfetta och justera framförallt lagren. Anledningen till att dom var demonter och justerbara vid den här tiden var delvis för att man skulle se över dom ibland.

Bonusen är att man kan göra rent ramen riktigt grundligt, på ett betydligt enklare sätt och därefter ge den ett upplyftande och skyddande lager av vax.

Man får då också chansen att verkligen se till att olja, fett eller vad man nu använder kommer ner och lägger sig mellan de metallytor man vill smörja upp i ex bromsleder mm. Ställen som inte oljan kommer ner när man bara går runt och duttar utifrån.

Men allt handlar om intresse och ambitionsnivå. Förmodligen går det att åka många år till direkt så som cykeln är nu. Men ska man vara säker och göra jobbet ordentligt då finns inget val, i alla fall hjullager ser jag som en mer eller mindre obligatorisk punkt att riva ner och återinfetta om man ens ska komma i närheten av att kalla det service av en gammal cykel.

Hur man ska kunna åstadkomma nån form av rejälare service och uppsmorning, utan demontering, men med penslar är för mig en gåta. Även om penslarna har naturborst...
 
Jag vet inte om jag skrev det förut, men att se över ekrarna, att alla är hela, på plats och hyfsat spända är också en given punkt på en seriösare cykel-service.

btw så ser bromsbackarna riktigt bra ut, i alla fall
 
det kan inte uteslutas att framdrevet är av stål och lackat i silverfärg. min fundering om det var av aluminium grundade jag i att det är helt förskonat från rost. samt att det ser avsevärt mycket mer slitet ut än bakdreven.

men det ser du enkelt om inte med blotta ögat så genom att dra en kniv eller nåt lätt på ytan och se om det lätt blir ett avtryck.
 
Tack Flanell för alla goda råd!

Ska som sagt beställa boken och ta mig an en demontering i vinter.
Blir lärorikt och stimulerande.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
alpsun Enkla skötselråd för en racer? Landsvägscykling 20
Tmas Ny kedja fastnar på gammal krans Landsvägscykling 15
Trialsin STI reglage på gammal racer ? Landsvägscykling 6
mrambler Bygga om gammal cykel Landsvägscykling 12
johnengdahl Crescent Starren - en gammal goding? Landsvägscykling 1
olaab Racer, vem måttanpassar ram i stockholm Landsvägscykling 15
sternad (Racer)cykel långturer + ev. pendling? Landsvägscykling 9
Danielv Köp av ny racer Landsvägscykling 7
McO Riktigt bra racer-mek i Sala med omnejd? Landsvägscykling 6
Not Really Gunde Cyklocross eller racer Vättenrundan Landsvägscykling 10
Peifen Racer för motioner. Landsvägscykling 4
Lasse Be Hybrid vs racer Landsvägscykling 12
Hige86 Drev racer 130 mm Landsvägscykling 13
MagArne Racer eller Cyclo Cross Landsvägscykling 27
Joakim Ambrosson MTB/Hybrid/Racer Landsvägscykling 18
thureb Skärmar till racer Landsvägscykling 2
kalalokki Jaga bort vikt på sin racer..... Landsvägscykling 2
angr Cykla långt med racer Landsvägscykling 9
knallert blanda komponenter till racer Landsvägscykling 7
bbkkyy triathlon eller vanlig racer? Landsvägscykling 8
Senator De blev ingen cyclocross utan en racer Landsvägscykling 13
superflow Köp av Racer Landsvägscykling 29
srpp Snyggt o slimmat cykellås för racer? Landsvägscykling 6
tpv917jj Ramstorlek Racer Landsvägscykling 1
srpp ny racer - klassisk look? Landsvägscykling 42
XmadiceX Hyra racer i Åre?! Landsvägscykling 1
Tobbe88 Val av racer? Landsvägscykling 2
puckelsnook Fundering om punktering - Köpa racer/racerhybrid till 110 kg. herre Landsvägscykling 9
pontus2 Hjälp för köp av ny racer! Landsvägscykling 2
slowhand Köpa racer - Batavus d´light Landsvägscykling 6
decaf Skillnad mellan MTB och Racer-växlar? Landsvägscykling 7
patsetand Köpa ny Bianchi racer Landsvägscykling 7
argento 1.500 kr för en Miyata racer? Landsvägscykling 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.