Skötselråd av gammal racer

behöver numera inte smörjas.


Thure

men tråden handlade väl om hur TS skulle vårda/smörja upp sin 80-tals cykel ??

på 80-talet hade man, normalt, inte rostfria vajrar med tätningar i höljenas avslutningar. ska du inte råka ut för att vajer kärvar och rostar ihop har du inte mycket val.

är man rädd om sin cykel gör man om proceduren årligen, medföljande smuts in i höljet är knappast ett problem, ställt i relation till vad det innebär att ha osmorda vajrar.
 
Det som Thure citerar gäller väl nya vajerhöljen där det är beläggning (teflon skulle jag gissa?) på insidan av höljet. Gamla vajerhöljen är en stålspiral med plast utanpå och behöver smörjas inuti därför att där löper vajern mot stålspiralen (=hög friktion).
 
men tråden handlade väl om hur TS skulle vårda/smörja upp sin 80-tals cykel ??

på 80-talet hade man, normalt, inte rostfria vajrar med tätningar i höljenas avslutningar. ska du inte råka ut för att vajer kärvar och rostar ihop har du inte mycket val.

är man rädd om sin cykel gör man om proceduren årligen, medföljande smuts in i höljet är knappast ett problem, ställt i relation till vad det innebär att ha osmorda vajrar.

Dels har man sedan 70-talet haft innerhöljen, dels får man förmoda att någon faktiskt bytt vajerhöljen på den aktuella cykeln någon gång de senaste 25 åren.

Trådstartaren och andra hugade meckare får ta till sig det som verkar vettigt i våra ödmjuka råd.

Thure
 
Håller inte med

"vanlig" mineral-olja till gängförband, vissa lagringar och även kedjan
Skruvar som jag vill ska sitta kvar tills jag väljer att lossa på dem (tex flaskställs-skruvar och de flesta andra på en cykel) droppar jag (blå) Loctite på (eller annan gänglåsning), ALDRIG "vanlig" mineral-olja

Här finns det billig gänglåsning
36-2774_m.jpg

30:- http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier/Ovrigt/Skruvlasning/


"Vanlig" mineral-olja är inte heller särskilt bra att smörja kedjan med.
Det är i praktiken tom riktigt uselt.
Här finns det ett fem-sidigt test av över 50 olika kedjesmörjor.
explorer.php

http://content.delius-klasing.de/interfaces/payment/?id=6194
I testet ingår även 'hemblandningar' såsom motorolja, symaskinsolja och tom motorsågskedjeolja.
Rangordnade enl tyska betyg: http://sv.wikipedia.org/wiki/Utbildning_i_Tyskland#Betyg


helt vanlig diesel är utmärkta vätskor för rengöring.
UNDVIK att använda diesel på cykeln
Att diesel skulle vara bra som rengöring (och även smörjning!) är en gammal myt som tyvärr fortfarande lever kvar bland allt för många (cykel)mekar.

Jag hade för flera år sedan grannar där kvinnan var kemist. En gång när jag stod ute och mekade med cyklarna började vi prata om rengöring och avfettning och då sa jag det där om diesel som både rengör och smörjer.

Det höll hon inte alls med om!
Den lilla hinna som blir kvar efter att dieseln har avdunstat är inte en 'smörjhinna' utan olika orenheter i dieseln, dessutom är hinnan för tunn för att verkligen smörja.
Dessutom tycket hon att diesel var så hälsovådligt att man skulle ha skyddshandskar, hålla till utomhus och helst ha andningsskydd!
Det var enl henne också problem med hur man förvarar och blir av med den begagnade dieseln.

Hon förespråkade miljövänlig naturavfettning, då skulle det räcka om man hade skyddshandskar och höll till utomhus.


Senare har jag hört en annan förklaring till dieselpropagandan:
De flesta cykelklubbars, och proffstalls, mekaniker-bilar är dieseldrivna. De har då med sig diesel i reservdunken.
Om de mekanikerna använder diesel för rengöring så slipper de köpa en extra dunk med avfettning.
Förklaring med att diesel både avfettar och smörjer är påhittade av dessa mekaniker för att de skall slippa köpa och hålla reda på ytterligare en dunk.
Svenska cyklister/mekar har lärt sig detta av sina utländska kollegor.

Jag använder inte diesel, och har inte saknat det.
 
Senast ändrad:
menar du på allvar att man aldrig ska använda vanlig (mineral) olja, i gängförband, när man sätter ihop en demonterad 80tals cykel??



innan du motargumenterar mot användandet av diesel, för rengöring, borde du förhöra dig om på vilket sätt jag rekommenderar att man använder den, då du i dina beskrivningar är väldigt långt från vad jag menar att man ska ha den till.



att fylla och låta en växel ligga och bada i avfettningsmedel är du nog tämligen ensam om i kretsar av folk som har lite erfarenhet av praktiskt mekande.


när det gäller smörjandet av kedjan flaggade jag redan i mitt ursprungsinlägg för att nån som du, med 50 olika burkar, marknadsförda på än det ena och än det andra sättet, skulle dyka upp .. :)
 
Härligt Håkan

Fick mig ett gott skratt när jag använde googles översättarprogram på den tyska texten.

"Vi var också glada över att trunkering
den billiga huskurer från
Hem verkstad. Efter alla: Smörj alla huskurer
åtminstone bättre än de värsta specialprodukter.
Rekommenderade de ännu inte
verkligen motorsåg olja pinnar som honung, ekologiska oljor
tenderar också att tandköttet upp. Mycket utspädd allrengöringsmedel oljor
som "WD40" avdunsta nästan helt
lämnar lite smörjmedel. Motorolja smörjer
tillräcklig, men kan knappast vara rimligt
Ansök och sprida under resan på
Rim. Hushållens olja eller Ballistol är kedjesmörjmedel
endast användas för nödsituationer. En
Kolv av olja vapen i sadelväska kan
men aldrig skada, eftersom det
kan även mot solbränna
Hjälp och insektsbett. Detta
kedjan är riktigt knark nu
verkligen överväldigad ..."

Thure
 
nu var det ju faktiskt inte bara bild + betygsskala du ändrade åkan, halva inlägget genom gick ju en frisering där de flesta tvärsäkra påståenden filades bort lite...

mina frågor kvarstår dock.
 
mina frågor kvarstår dock.
Är det inte bättre om du förklarar varför man inte skall använda Loctite
och vad som är bra med diesel, dvs vilkar fördelar har det som motiverar att man skall accepetra dieselns extra giftighet och miljöförstörelse (jmf med moderna 'miljöanpassade' rengöringsd/avfettningsmedel)?

Dessutom kanske du skulle prova en modern, miljöanpassad, kedjesmörja själv innan du avfärdar dem.
Jag kan rekommendera
bottle.jpg

http://www.in2dust.co.uk/Squirt.html

Eller (från testet ovan):
FINISH007.jpg

http://www.cyclecomponents.com/1/sv...morjmedel/olja/finish-line-krytech-120-ml.htm

Jag har personligen använt båda och använda på rätt sätt fungerar de båda mycket bättre än "vanlig" mineral-olja, men enl min erfarenhet är Squirt Lube snäppet bättre.
 
jag tycker också det låter suspekt med diesel och mineralolja, om man nu ska investera så mycket tid i en cykel ska man väl inte vara dumsnål och köra med riktiga fulmedel?

Vaxsmörjning för kedjan är många gånger bättre än oljor tycker jag, förutom att man får smörja oftare.

Har aldrig smörjt vajrar, har aldrig känt att det behövts. Men då har jag å andra sidan haft moderna höljen och vajrar. Trådstartaren sa ju själv att förra ägaren hade hållt den i gott skick så då lär det ju inte vara originalvajrar.

Jag har också lagt växlar och kasetter i avfettningsbad. Det är riktigt bra, även om grövre smuts måste avlägsnas mekaniskt. Använde en gång ett ultraljudsbad på ett jobb, det funkade görbra, men kanske lite överkurs. Kedjan kan man lätt peta ner i en halvliters petflaska med avfettning, skaka runt lite då och då. Funkar också bra.

Jag hade skippat autosol på alu, det innehåller slipmedel och man måste försegla aluytan med typ fälgförsegling efteråt. Jag har x antal cykeldelar som har tokoxiderat efter autosolonani.

Kan rekommendera trådstartaren att skaffa en uppsättning penslar och borstar med naturhår, det är überbra för cykelvård. Har ett par till ramen och en till fälgarna. Fett och smuts sätter inte igen naturborst lika mycket som syntet, lite olika storlekar , former och vinklar gör att man kommer åt överallt utan att det går åt tjogvis med tvättsvamp och kilovis med trasor. De där kitten med borstar man köper hos cykelaffärerna är tyvärr nästan alltid med syntetborst.

Och vad kostar egentligen shimanos monteringspasta? Typ ingenting, varför krångla med kopparpasta, mineraloljor och annat skit?

Egentligen ser jag ingen anledning till varför man ska skruva ner cykeln i molekyler, det går utmärkt att vårda en cykel utan den övningen.
 
Är det inte bättre om du förklarar v.

1. mineralolja.

jag har aldrig, överhuvudtaget, pratat om gänglåsning. ska man låsa gängor använder man, låsbrickor (av olika typer och konstruktioner), nylockmuttrar eller som du skriver gänglåsning på flaska.

innan du friserade ditt inlägg så stod det "att man aldrig skulle använda mineralolja till gängförband."

det jag avser med gängförband är på cykeln samtliga förekommande gängor, det är ytterst få av dessa om knappt någon som du måste låsa med gänglåsning. däremot är flertalet av sådan art att du vill kunna justera eller inom överskådlig tid åter igen lossa. cykeln skulle dessutom om jag förstått rätt fortsätta underhållas i samma anda, jag förstod det som att ägaren var långsiktig i sitt engagemang. att man droppar lite olja eller drar av lite fett i gängan innan man skruvar ihop skruven vet alla mekaniker, av lite rang, är avgörande för om det efter fem år ska gå att skruva isär eller inte. och om det efter 25 isär och ihop skruvningar ska finnas några gängor kvar.

att dra samtliga skruvar på en cykelram så som du beskriver, utan någon form av smörjmedel, gör att det skär i hela kroppen.

2. tvätta med diesel.

när man tvättar något använder man olika medel men i begreppet tvätt är det, i alla fall för mig, underförstått att inte bara är smutsen utan också själva tvättmedlet som försvinner. annars heter det vård eller liknande. jag har aldrig påstått att du ska smörja cykeln med diesel. jag har överhuvudtaget inte gått in i detalj på hur dieseln ska användas.

du fyller en avskuren plastdunk eller glasburk till hälften, efter uppmärkning och fotografering kastar man ner bortmonterade delar, av metall, i burken. när dom legat över natten tas allt upp och torkas omsorgsfullt av så att alla rester av smust, fett och även diesel försvinner.

när allt är kliniskt rent lägger man upp det rent och snyggt på lika rena fina trasor, tar fram burken med fett och tar en ny ren spatel och packar lagerbanor/kulor med fettet. noga är att man också tvättat omgivande delar så det inte ramlar i grus och skit därifrån.

viktigt är sedan, om det gäller justerbara lager, att knacka till och justera upp så att du får exakt rätt spänning. dvs varken glapp eller för hårt draget.

när det gäller bakväxlar kan dom vara nitade och även av andra skäl onödiga eller svåra att plocka isär, att man då använder diesel istället för avfettning har att göra med att det är snudd på omöjligt att veta till 100% att man fått bort allt rengöringsmedel. jag brukar alltid låta prylar av den här typen ligga i ett bad av mineralolja och massera/röra delarna ordentligt, efter tvätten, på så vis har jag gjort vad jag kan för att tränga ut kvarvarande tvättmedel. om det ändå blir medel kvar är det 100gånger bättre att det är diesel än avfettningsmedel då det sistnämnda inte innehåller ett spår av smörjande effekt, tvärtom har det ju till uppgift att "avfetta"

samma sak med kedjan, den är också nitad och går inte att vara säker på att allt rengöringsmedel är borta, bra är då att det förstör så lite som möjligt.

3. val av produkt.

att när det gäller en 30år gammal cykel stirra sig blind på och börja diskutera val av rengöringsmedel, tvättmedel och ställa dom emot varandra, på det sätt du gör, är lika irrelevant som om en utmattad ökenvandrare säckade ihop på farstun, efter att ha varit utan vätska i 14dagar och man började dividera om i fall det är mest mineraler i loka eller ramlösa. huvudsaken är naturligtvis att han får i sig vatten.

självklart finns det mängder med olika super-medel som i många avseenden är bättre än oljekannan, men vad hjälper det vevlagret, att du använder ett smörjmedel till kedjan som är 25 gånger bättre än vad som krävs?

att mineralolja skulle vara "uselt" är naturligtvis helt fel. det är inte det optimala, men det krävs å andra sidan inte heller.

huvudpoängen med mina inlägg är att man bör riva isär och smörja ordentligt och vilken form av smörjmedel man ska använda. exakt typ och fabrikat överlåter jag till dom som är troende, att tycka till om.

värt att hålla i minnet är också att det här alltså inte är 2010 års modell av kolfiber, teflon och andra rymdmaterial. nyare cyklar vill pga av konstruktion och material ha andra typer av omsorg.

Flanell ursäkta jag benämnde dig Thure, lovar att inte göra om det;)

helt ok :)

risken att nån skulle förväxla just oss två är nog ändå minimal.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
alpsun Enkla skötselråd för en racer? Landsvägscykling 20
Tmas Ny kedja fastnar på gammal krans Landsvägscykling 15
Trialsin STI reglage på gammal racer ? Landsvägscykling 6
mrambler Bygga om gammal cykel Landsvägscykling 12
johnengdahl Crescent Starren - en gammal goding? Landsvägscykling 1
olaab Racer, vem måttanpassar ram i stockholm Landsvägscykling 15
sternad (Racer)cykel långturer + ev. pendling? Landsvägscykling 9
Danielv Köp av ny racer Landsvägscykling 7
McO Riktigt bra racer-mek i Sala med omnejd? Landsvägscykling 6
Not Really Gunde Cyklocross eller racer Vättenrundan Landsvägscykling 10
Peifen Racer för motioner. Landsvägscykling 4
Lasse Be Hybrid vs racer Landsvägscykling 12
Hige86 Drev racer 130 mm Landsvägscykling 13
MagArne Racer eller Cyclo Cross Landsvägscykling 27
Joakim Ambrosson MTB/Hybrid/Racer Landsvägscykling 18
thureb Skärmar till racer Landsvägscykling 2
kalalokki Jaga bort vikt på sin racer..... Landsvägscykling 2
angr Cykla långt med racer Landsvägscykling 9
knallert blanda komponenter till racer Landsvägscykling 7
bbkkyy triathlon eller vanlig racer? Landsvägscykling 8
Senator De blev ingen cyclocross utan en racer Landsvägscykling 13
superflow Köp av Racer Landsvägscykling 29
srpp Snyggt o slimmat cykellås för racer? Landsvägscykling 6
tpv917jj Ramstorlek Racer Landsvägscykling 1
srpp ny racer - klassisk look? Landsvägscykling 42
XmadiceX Hyra racer i Åre?! Landsvägscykling 1
Tobbe88 Val av racer? Landsvägscykling 2
puckelsnook Fundering om punktering - Köpa racer/racerhybrid till 110 kg. herre Landsvägscykling 9
pontus2 Hjälp för köp av ny racer! Landsvägscykling 2
slowhand Köpa racer - Batavus d´light Landsvägscykling 6
decaf Skillnad mellan MTB och Racer-växlar? Landsvägscykling 7
patsetand Köpa ny Bianchi racer Landsvägscykling 7
argento 1.500 kr för en Miyata racer? Landsvägscykling 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.