Jag har köpt en gammal racercykel från 1981. En cycle gitane.
Den är väldigt välskött av tidigare ägare och jag vill att den förbli det. Därför vill jag ha lite tips på vilka grunläggande skötselråd jag bör följa.
Vad ska smörjas med olja, och vilken olja?
Vad ska smörjas med fett, och vilket fett?
kul! älskar när människor tar hand om fullt fungerande saker i stället för att bara köpa massa nytt ofta mycket sämre krims-krams.
eftersom det är en racer är det inte så mycket delar att tala om och den är dessutom förhållandevis smidig så jag skulle göra så att jag körde säsongen ut, som den är, om den varit i trafik hela tiden.
sen skulle jag ge mig själv ett mycket rofyllt vinter-pyssel i from av att skruva isär exakt allt som går att ta isär. har cykeln stått länge, dvs inte varit i trafik senaste åren, skulle jag dra igång demonteringen omgående och inte åka en meter i onödan innan dess. om den stått finns risken att något lager fastnat i sitt läge det är då hundra gånger skonsammare att skruva isär i stället för att rycka isär och köra med grejjerna
till att börja med köper du boken thure paratde om, eller tycker jag, ännu bättre, haynes stora cykelboken. där kan du läsa dig till vilka specialverktyg du sedan behöver. specialverktygen så som avdragare mm kan du i princip rakt av välja biltema, det mesta därifrån funkar. dock inte ekernyckeln.
när det gäller oljor och kemprodukter använder
jag i huvudsak följande produkter
"vanlig" mineral-olja till gängförband, vissa lagringar och även kedjan
atf olja till vajrar, den är inte lika aggressiv mot höljena
kopparfett till pedalernas infästning i pedal armarna
sist och viktigast ett fett som är vatten-avvisande tex litiumfett 36-696 från biltema.
t-röd & helt vanlig diesel är utmärkta vätskor för rengöring.
sonax flytande polish brukar vara bra för att blåsa liv i gamla lacker
självklart finns det mängder av produkter i snyggare och dyrare förpackningar som du kan köpa på roliga ställen som tex cykloteket för tio-dubbla belopp om du önskar.. mer om detta kommer säkert andra skriva efter mig...
rensa allt som går, vore jag som dig skulle jag nog plocka ner allt i minsta beståndsdel, ev låta styre och styrstam vara som det är om dom är i okej skick annars åker du på att linda om dessa.
är du osäker är det bra att ha en digitalkamera bredvid sig och ta en bild för varje moment, på så vis skapar du en omvänd monteringsanvisning.
ta ur minsta lilla lagerkula, rengör omsorgsfullt och packa framförallt om hjullager, vevlager och styrlager med fettet.
tvätta ramen med bilschampo och vaxa den precis som vilken annan lack som helst.
tvätta växlarna i dieselbad, torka och motionera in flödigt med mineralolja som sedan får droppa/torkas av.
lägg en gnutta av fettet i alla bromsarmars leder (isär monterat)
ta av däcken, putsa upp alu & rostfria fälgar med autosol, kolla fälgband, slang och däck köp nytt vid behov (ej biltema) spänn ekrar
smörj upp alt byt ut vajrar.
låt kedjan bada i diesel-badet. råkar du ha en gammal fot-tvätt med vibrerande plattor för fötterna (årets julklapp 1978 eller nåt) häller du diesel i den och kastar ner pryttlarna som får ligga och vibrera.
kedjan badar du och motionerar du in olja i för hand, låt gärna ligga i olja medans du håller på med annat.
framförallt var inte rädd för att försöka. inget av momenten i att skruva isär en gammal 80-tals racer kräver någon speciellt unik talang. du behöver inte heller vara rädd för att inte få ihop saker. i princip allt på en cykel är svårare att få isär än ihop. dvs klarade du av att skruva isär klarar du av att få ihop.
har du bara en kamera och kan lägga upp bilder hjälper vi dig här inne om du stöter på patrull.
känslan av att i april /maj kunna rulla ut på en ny-smord cykel som varit isärplockad i minsta detalj och av dig ihopmonterad är tillfredställande.
självklart går det att dutta runt med en oljekanna eller nån ball spray men det i det vesentliga gör det inte mycket till eller från. för att smörja upp dom viktiga delarana; hjullager, vevlager ev lagring i pedaler (styrlager) är det enbart demontering som gäller.
bonusen blir att du verkligen kan göra en djuprengöring /vaxning av ramen och få ett slutresultat som är grundligt.