Rovdjur och friluftsliv

Många föräldrar är oroliga där de bor ensligt i t.ex. Värmland för att låta barnen stå och vänta ensamma på bussen.

Jag skulle tippa att sannolikheten är 10 000 gånger större att bli påkörd än att se en varg när man står och väntar på bussen... Och blir man påkörd så blir man garanterat skadad. Ser man en varg så är det inte särskilt troligt att vargen anfaller.

För att inte tala om sannolikheten att bli anfallen av en tamhund. Lammproducenterna har ju konstaterat att tamhundar står för den största andelen attacker på får.
 
Jag kan rekommendera BCC dokumentären "Bearwalker of the Northwoods", som handlar om björnforskaren Lynn Rogers lite annorlunda sätt att studera svartbjörnar. Att märka vilda björnar med radiosändare (halsband) utan att söva dem tillhör ju t ex inte vanligheterna! Filmen tar också död på väldigt många myter om björnar, de visar t ex väldigt lite aggressivitet. Tyvärr bekräftar den också det sjuka förhållande som många människor verkar ha till björnar, de flesta äldre svartbjörnarna i Minnesota har en eller flera skottskador!


Filmen visar också väldigt mycket fin natur från Minnesota.


http://www.bbc.co.uk/programmes/b00np2gk
http://www.bearstudy.org/website/about-wri/staff/lynn-rogers,-ph.d..html
http://www.bear.org/website/index.php?option=com_content&view=article&id=151&Itemid=104
 
Jag är ny på forumet, hej hej!

Apropå Lars Monsens Nordkalotten 365 så berättade han att han har sett två fria björnar under hela sitt liv. Snubben har ungefär 4000 övernattningsdygn i tält i norden.

Men då måste han väl mena i enbart norden isf antar. I dvdn "Canada på tvers" så gör han ju inte mycket men än springer på björnar av alla de typer. ;) Men Kanadas vildmark är kanske å andra sidan mer björntät än Skandinaviens.

IMHO är det farligaste mötet med vilda djur det när man sitter i en bil och kör på en älg eller liknande.
 
Jag undrar mest om vildsvin är farliga...

Vildsvinen breder ju ut sig på många håll i södra Sverige. Jag undrar om de kan bli aggresiva. Vargar verkar vara så skygga. Inte stor chans att få se en.
 
Jag kan rekommendera BCC dokumentären "Bearwalker of the Northwoods", som handlar om björnforskaren Lynn Rogers lite annorlunda sätt att studera svartbjörnar. Att märka vilda björnar med radiosändare (halsband) utan att söva dem tillhör ju t ex inte vanligheterna! Filmen tar också död på väldigt många myter om björnar, de visar t ex väldigt lite aggressivitet. Tyvärr bekräftar den också det sjuka förhållande som många människor verkar ha till björnar, de flesta äldre svartbjörnarna i Minnesota har en eller flera skottskador!


Filmen visar också väldigt mycket fin natur från Minnesota.


http://www.bbc.co.uk/programmes/b00np2gk
http://www.bearstudy.org/website/about-wri/staff/lynn-rogers,-ph.d..html
http://www.bear.org/website/index.php?option=com_content&view=article&id=151&Itemid=104

Tack för länkarna, väldigt intressant!
 
Enda sättet att få en varg i närheten av sig är att pipa iväg - helst fort - då kan dom gå efter och studera en - men dom drar illa kvickt när man stannar.

Barn som piper iväg i fasa har flera gånger fått nyfikna vargar efter sig

Jag tror en vargs största skam är att bli förnedrad då den känner sig osäker - därför undviker dom helst att ens synas - bland människor.

På många vargbilder tagna på nära håll ser dom lite förnedrade ut

Däremot gillar dom att mobba feta björnar - genom att knalla runt dom.

Tidgare hård jakt på varg har gjort att bara dna exemplar som tycker att vi ser läskiga ut finns kvar.
Det är ju samma med björn.
Denna typ av avskjutning finns ju även idag.

Ha ha ha ...springa som en dåre genom skogen är alltså ditt tips. Undra hur länge jag orkar det med full säck! :)
 
Jag har systematiskt sedan mitten av 1990-talet vandrat de flesta av våra vargrevir, befintliga och numera fd, utom i Ockelbotrakten. Spår i form av tassavtryck och bajs är inte så ovanligt att stöta på. Men det tog dryga 10 år innan jag hörde första vargylet, det var förrförra påsken. Menjag har inte sett en skymt ens. Du ska ha otrolig tur för att råka se en varg som privatperson utan spårutrustning etc.

Lodjur har jag sett en gång. Snabbt som katten gick det, några få sekunder i en skogsglänta innan lodjuret var borta.

Björn har jag sett två gånger. Ena gången lite väl nära. Den björnen hade lagt sig gömd för att låta oss försvinna iväg, men vi råkade gå rakt mot och förbi snåren den låg i, så björnen for upp och iväg. En stor brun kropp och sedan var den borta.

Järv fick jag förmånen att både se och få på kort. Den dök upp medan vi höll på att slå läger. Satt på en kulle och glodde på oss tills jag fått fram kameran, då försvann den ner för kullen. Jag runt kullen och hann få ett kort. Visade sig att det var två järvar, kompisen satt 100 meter bort och inväntade den nyfikne.

Jag har alltså sett tre av våra fyra stora, men inte den jag mest trott att jag skulle få se, dvs. vargen, eftersom jag rört mig så pass mycket i vargrevir. Men nästa tillfälle så:)

Vad gäller din fråga om vargjakt, anser jag att problemdjur, dvs. oskygga individer ska skjutas, så vi får en för människan skygg vargstam. Bäst för båda på sikt.

Raskesven

Du har fått uppleva en hel del spännande. Järvar hade varit kul att få syn på men björn så nära inpå sig....Jag har vandrat i Dalarna, Norge, Jämtland, på många ställen med kända vargrevir och speciellt uppe i ED, Tresticklans Nationalpark, Bredfjället i Ljungskile, Kroppefjäll, runt Lysvik i Värmland, etc. men knappt sett några spår.

Det finns en överdriven rädsla hos många människor idag tror jag men jag tycker inte det är fel att hålla rovdjurstammarna på rimliga nivåer för alla parters skull. Det måste finnas tillräckligt med vilt för att föda alla.
 
Näe - låter jobbigt och desutom blir ölena skakade.

Men ser man en varg som glor på en i en skogsglänta - dumpa säcken o lägg benen på ryggen...

Då är man ett nervöst byte som sjappar - för eller senare kommer den dock att upptäcka att man
är en människa och dra.
Människor är lika läskiga för vargar som 3 meter stora spindlar är för oss - vissa exemplar
kan dock bli lite människovana men då låtstats dom inte bry sig.

Ja alltså det är ju skamligt att backa undan från en människa för en varg - då undviker dom situationen helt enkelt - men det går att lura på rovdjursinstikten genom att dra iväg me benen på ryggen.

Vargar uppträder ju nästan barnsligt bland folk - lite som när dom har björnar som driftkuckus.

Men jag kan nog tänka mig att om man inte skjuter av människovana vargar i glesbyggd
så kan dom angripa barn för eller senare - en vuxen blir lite väl kämpigt byte - steget är för stort.
Inte för att dom har dna som går ut på människojakt men rovdjurs läget kan ta över
och detta kan orsaka sveda o värk.

Men det kan en pms brud också - ge - hjärnan går över till pms läget - typ hårdvara som inte går att ändra eller köra software override på - bara att fly.
 
Tätast björnstam i världen per ytenhet påstås Strömsunds kommun ha, näst högst Sånfjällets nationalpark. Finns säkert olika sätt att räkna detta dock.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg Friluftsliv= hembereskap. Allmänt om friluftsliv 84
Dania Friluftsliv får inte bli något bara för eliten Allmänt om friluftsliv 91
lisalars Vad tycker du om Skånes friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 60
jojjebros Hur spenderar man sitt friskvårdsbidrag i naturen? Allmänt om friluftsliv 33
brigas Storstadsperspektivet på friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 22
Igelkotten123 Finns det användning för min sekatör i naturen? Allmänt om friluftsliv 39
Skogsstjärnan Enkelt friluftsliv... Allmänt om friluftsliv 67
HannesWeiß Friluftsliv i närheten av Växjö Allmänt om friluftsliv 0
brigas Utbildningsnivå och intresse för friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 4
YvonneJson Friluftsliv i Vietnam? Allmänt om friluftsliv 0
Tundraman Vad är friluftsliv för dig.... Allmänt om friluftsliv 13
Isak Knutsen Interessert i friluftsliv i Norge Allmänt om friluftsliv 0
Ghost of Tom Joad 2017 - Komma igång på riktigt med friluftsliv! Allmänt om friluftsliv 13
Magnoliamountain Ny inom "friluftsliv" Allmänt om friluftsliv 32
annasi Friluftsliv & "normalt" jobb - en enkel fråga! Allmänt om friluftsliv 8
NaturBoel Söker tips på ort med bra friluftsliv och lite kultur Allmänt om friluftsliv 6
NaturBoel Jobba inom friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 25
simonhj Friluftsliv i Oktober/November? Allmänt om friluftsliv 7
sanjacobi Äventyr/friluftsliv vs vardag med 40h arbetsvecka Allmänt om friluftsliv 16
Tundraman Friluftsliv o prylhysteri=ett flyktbeteende? Allmänt om friluftsliv 17
Tundraman Friluftsliv som intresse.. Allmänt om friluftsliv 7
obbbi Friluftsliv i Mälardalen Allmänt om friluftsliv 4
auroralexx Jobba inom friluftsliv Allmänt om friluftsliv 5
icz Jobba med kring friluftsliv Allmänt om friluftsliv 8
Gun-valld Friluftsliv och förhållanden Allmänt om friluftsliv 96
CF673 Friluftsliv på 15 minuter? Allmänt om friluftsliv 15
krokben Friluftsliv högskola? Folkhögskola? Allmänt om friluftsliv 7
avslutat_17_06_20 iPhone appar för friluftsliv Allmänt om friluftsliv 16
Ann-Cathrine Jobbar du inom natur - logi - friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 0
KORITFW Tonåringar drar sig från friluftsliv och äventyrande? Allmänt om friluftsliv 33
Elin-d Hur startade erat intresse för friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 44
Agneta_T Friluftsliv/vandra "med diabetes" Allmänt om friluftsliv 6
Anders V Hinder för friluftsliv Allmänt om friluftsliv 122
moe_mart Natur, friluftsliv och kommersen Allmänt om friluftsliv 6
mrbambocha Gillar äventyr och friluftsliv- vilken utb/yrke passar? Allmänt om friluftsliv 18
LisaKW Grundläggande näringslära vid friluftsliv Allmänt om friluftsliv 2
lillvafflan Svensk bilsemester med vandring och friluftsliv Allmänt om friluftsliv 9
Ahkká Svenskt forskningsprojekt om friluftsliv Allmänt om friluftsliv 0
Sarvi Framtidens friluftsliv Allmänt om friluftsliv 0
seon Lågintensivt och Högintensivt friluftsliv Allmänt om friluftsliv 0
bastuper Att studera scouting och friluftsliv på egen hand Allmänt om friluftsliv 37
annaterese Friluftsliv som metod Allmänt om friluftsliv 10
såg friluftsliv lika med miljötanke sant. Allmänt om friluftsliv 21
REDJon Söker friluftsliv kompis kring Örebro eller Stockholm :) Allmänt om friluftsliv 0
mivron #friluftsliv på irc.dal.net Allmänt om friluftsliv 12
Erik F Bloggar om friluftsliv Allmänt om friluftsliv 9
smj_t Friluftsliv i Göteborg? Allmänt om friluftsliv 3
consono Bra och billigt friluftsliv Allmänt om friluftsliv 52

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.