Natur, friluftsliv och kommersen

Jag vill skapa debatt kring konsumtionen av friluftsprylar för oss natur- och friluftsälskande människor.

Jag har relativt länge haft friluftsliv som mitt absolut största intresse. Har sedan barnsben vandrat i fjällen, till skogs, fiskat, klättrat, bott en hel del i tält och nu på sistone försökt mig på att jaga. Det är också något jag gärna vill föra vidare till mina barn.

Som säkert många av oss, läser jag en del tidningar och förundras över all kommers kring prylar. Mestadels består dagens ex. fisketidningar av annonser och tester av mer, mer och ännu mer saker som vi skall köpa. Med syfte att så klart fånga mer och större fisk, klättra högre eller springa längre.

Vart tog naturromatiken vägen? berättelser från äventyr? texter som inspirerar? jag vet, det publiceras en del bra texter, även här på utsidan. Men vad vill vi egentligen läsa om? eller köper vi mer reklam för att vi helt enkelt behagas av att köpa nya prylar? hur många har faktiskt gått ned i tid på jobbet och skapat mer tid för friluftsliv? eller är det intresset för prylar som är viktigast och som driver oss?
 
hur många har faktiskt gått ned i tid på jobbet och skapat mer tid för friluftsliv? eller är det intresset för prylar som är viktigast och som driver oss?

jag tror att vi drömmare och romantiker finns kvar.. själv så skaffade vi en skogsgård för att säkerställa konstant tillgång till naturen.. men jag gillar nyanserna.. satt och diskuterade tekniklösningar för DNA injicering i celler för några timmar sedan.. nu har jag injicerat hästskit i en skottkärra.. ^^
 
Naturromantiken lever mer än någonsin, det är bara det att människor som skyr prylhysterin inte är intressanta att ha med i tidningar där man ska visa upp de häftiga prylarna.

Det hetaste man kan ha nu på vintern är ett par skidor från Bo Östergren. De säljs inte i några butiker, de är handgjorda av naturmaterial, de tillverkas av någon som är passionerad av det han gör, de funkar bättre än moderna skidor för de som inte har så bråttom och gärna glider fram i skogen. Det enda negative med dem är att jag inte har några, snacka om att känna av prylhysterin =)

Undvik tidningar, köp en bok istället. Finns massor av bra böcker som beskriver friluftsliv med fokus på enkelhet och naturen i fokus istället för prylarna, Calvin Rutstrum, Harry McFie, Hans Andersson, Garret och Alexandra Conover, Svante lysen, Lars Fält och Bo Weslien m.fl
Ett modernt tips är Jan Lundhags Fjällboken, bästa bok jag läst om att vara på fjället.

Tidningar är bara fulla av massa meningslösa tester och ointressanta reportage.
 
Jag håller med er men problemet med prylhysterin tror jag kan bottna i att många är från "stan"
och har ingen erfarenhet med sig från barnsben, heller ingen "mentor" eller vad man ska säga.
Folk sitter och tittar i tidningar och kataloger vad som är det senaste (självklart är det senaste
bäst).
Själv har jag alltid haft ett stort förtroende för naturmaterial men något nylon och polyester
har ju slunkit med (sovsäck o tält).

Mvh Glenn
 
Friluftsliv med jakt, fiske, hund och vandring är mitt största intresse så jag har inga problem med att jag är lite prylgalen i det området. Jag är bl.a. otroligt nöjd med min tarp och min Järvensäck. Satt igår i lä bakom tarpen mitt uppe på fjället i norra Jämtland och fikade. Däremot så kan jag hålla med om att friluftstidningarna är väldigt dåliga. Känns som 40% reklam för t.ex. "nya superdupersilnylonjackan á 147 gram" så jag köper nästan aldrig en tidning.
 
När jag ska inhandla nåt dyrt kör jag rejset "surfa på nätet, ta del av andras erfarenhet, kolla det som är milspecat, ta kontakt med tillverkaren direkt (även utomlands), lämna min privata speclista, låt tillverkaren välja material och utförande" och sen tar det någon månad innan jag har grejen i min hand. Jag betalar gärna lite mera för att få något som passar mig och mitt användningsområde för då blir grejerna använda och utslitna istället för värdelösa hyllvärmare som jag retar mig på att jag köpte och som aldrig funkade optimalt.

Jag köper aldrig nån utomhusblaska, allt jag vill och behöver veta finns på nätet.
 
Tidningar köper jag inte. Jag har köpt utemagasinet eller vad det heter några gånger men det är slut med det nu då jag till det skyhöga priset ändå bara hittar en, max två små texter som jag tycker är intressanta. Böcker, gärna begagnade är mycket mer kärt. Där slipper man dessutom reklamen..

Vad jag har upptäckt bland böckerna är, att det i alla fall i min bokhylla, visar sig vara att desto äldre böckerna är desto mer naturromantik och berättelse är det i dom. De nya böckerna innehåller allt mer bilder och faktatext istället för berättelser.

Även i gamla rena faktaböcker tycks dåtidens författare även kunnat skriva med glimten i ögat och det är inte helt svårt att ändå leva sig in..

Mvh // johannes
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ann-Cathrine Jobbar du inom natur - logi - friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 0
Vichy6 Söker havsnära natur för kort tältning ( Stockholm) Allmänt om friluftsliv 3
mrbambocha Arbetsmarknaden för natur- och äventyrsguide? Allmänt om friluftsliv 3
Ann-Cathrine Vilka jobb inom natur och turism? Allmänt om friluftsliv 6
annamartinsson Vad finns det för Natur o Miljö jobb?? Allmänt om friluftsliv 10
Gunda Brollop med frilufts/natur tema? Allmänt om friluftsliv 4
Äventyrspappa Miljövänliga kläder? Allmänt om friluftsliv 23
såg Friluftsliv= hembereskap. Allmänt om friluftsliv 84
Dania Friluftsliv får inte bli något bara för eliten Allmänt om friluftsliv 91
lisalars Vad tycker du om Skånes friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 60
jojjebros Hur spenderar man sitt friskvårdsbidrag i naturen? Allmänt om friluftsliv 33
brigas Storstadsperspektivet på friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 22
Igelkotten123 Finns det användning för min sekatör i naturen? Allmänt om friluftsliv 39
Skogsstjärnan Enkelt friluftsliv... Allmänt om friluftsliv 67
HannesWeiß Friluftsliv i närheten av Växjö Allmänt om friluftsliv 0
brigas Utbildningsnivå och intresse för friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 4
YvonneJson Friluftsliv i Vietnam? Allmänt om friluftsliv 0
Tundraman Vad är friluftsliv för dig.... Allmänt om friluftsliv 13
Isak Knutsen Interessert i friluftsliv i Norge Allmänt om friluftsliv 0
Ghost of Tom Joad 2017 - Komma igång på riktigt med friluftsliv! Allmänt om friluftsliv 13
Magnoliamountain Ny inom "friluftsliv" Allmänt om friluftsliv 32
annasi Friluftsliv & "normalt" jobb - en enkel fråga! Allmänt om friluftsliv 8
NaturBoel Söker tips på ort med bra friluftsliv och lite kultur Allmänt om friluftsliv 6
NaturBoel Jobba inom friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 25
simonhj Friluftsliv i Oktober/November? Allmänt om friluftsliv 7
sanjacobi Äventyr/friluftsliv vs vardag med 40h arbetsvecka Allmänt om friluftsliv 16
Tundraman Friluftsliv o prylhysteri=ett flyktbeteende? Allmänt om friluftsliv 17
Tundraman Friluftsliv som intresse.. Allmänt om friluftsliv 7
obbbi Friluftsliv i Mälardalen Allmänt om friluftsliv 4
auroralexx Jobba inom friluftsliv Allmänt om friluftsliv 5
icz Jobba med kring friluftsliv Allmänt om friluftsliv 8
Gun-valld Friluftsliv och förhållanden Allmänt om friluftsliv 96
CF673 Friluftsliv på 15 minuter? Allmänt om friluftsliv 15
krokben Friluftsliv högskola? Folkhögskola? Allmänt om friluftsliv 7
avslutat_17_06_20 iPhone appar för friluftsliv Allmänt om friluftsliv 16
KORITFW Tonåringar drar sig från friluftsliv och äventyrande? Allmänt om friluftsliv 33
Elin-d Hur startade erat intresse för friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 44
Agneta_T Friluftsliv/vandra "med diabetes" Allmänt om friluftsliv 6
Anders V Hinder för friluftsliv Allmänt om friluftsliv 122
mrbambocha Gillar äventyr och friluftsliv- vilken utb/yrke passar? Allmänt om friluftsliv 18
LisaKW Grundläggande näringslära vid friluftsliv Allmänt om friluftsliv 2
lillvafflan Svensk bilsemester med vandring och friluftsliv Allmänt om friluftsliv 9
Ahkká Svenskt forskningsprojekt om friluftsliv Allmänt om friluftsliv 0
Sarvi Framtidens friluftsliv Allmänt om friluftsliv 0
seon Lågintensivt och Högintensivt friluftsliv Allmänt om friluftsliv 0
bastuper Att studera scouting och friluftsliv på egen hand Allmänt om friluftsliv 37
annaterese Friluftsliv som metod Allmänt om friluftsliv 10
såg friluftsliv lika med miljötanke sant. Allmänt om friluftsliv 21
Maskinbengt Rovdjur och friluftsliv Allmänt om friluftsliv 24
REDJon Söker friluftsliv kompis kring Örebro eller Stockholm :) Allmänt om friluftsliv 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.