Friluftsliv på 15 minuter?

Hej alla medlemmar på utsidan!

Jag går sista året på gymnasiet och min idrottslärare har kommit på att vi måste planera en friluftslivsaktivitet för att kunna uppnå högsta betyget. Jag har valt att skriva om kajakpaddling eftersom det är det jag har mest erfarenhet av inom friluftsliv, men det måste också ingå en aktivitet på ca 15 minuter som jag kan gå igenom på lektionen med mina klasskamrater. Aktiviteten ska helst inte innebära eld.

Har någon ett förslag på en aktivitet som jag kan genomföra under ca 15 minuter på idrottslektionen och som är kopplad till paddlingen? T. ex. något som man kan göra tillsammans i en grupp när man kommit till en rastplats eller dylikt.

Tacksam för svar!

// Carl-Fredrik
 
Att göra något med gruppen - är det någon sorts teambuildingaktivitet vi pratar om här? Annars tar det väl runt femton minuter att resa tält, blåsa upp liggunderlag och fluffa upp sovsäcken? Men det kan ju knappast kallas för gruppaktivitet... Vad är han egentligen ute efter?
 
Gå igenom hur nedkylning påverkar kroppen och visa hur man kan tänka för att öka säkerheten ur den synpunkten?

Ta med en upplåsbar pool (kan vara modell liten för barn) eller stor balja fyll med kallt vatten och fyll på med is. Innan du blir kall så ska du utföra någon form av aktivitet, sen blir du kall och ska genomföra samma aktivitet :)
 
Om ni är vid vatten, gå igenom hur man kliver i och ur en kajak och låt dina kamrater prova och öva på i och ur.

Paddelteknik på 15 minuter blir nog torrpaddling i luften bara. Samma sak med räddningsteknik - du hinner genomgång av en teknik men inte prova/öva på så kort tid. Möjligen hinner du förevisa.

/Patrik
 
Att i smågrupper tävla om att samla in tände, ved och göra upp eld med tändstål inom 15 minuter.
 
Gå igenom hur nedkylning påverkar kroppen och visa hur man kan tänka för att öka säkerheten ur den synpunkten?

Ta med en upplåsbar pool (kan vara modell liten för barn) eller stor balja fyll med kallt vatten och fyll på med is. Innan du blir kall så ska du utföra någon form av aktivitet, sen blir du kall och ska genomföra samma aktivitet :)

Kul idé! Det tycker jag att du ska göra.

I övrigt en konstig uppgift tycker jag. 15 min är ju ingen tid alls.
 
Tror tanken är att du skall hitta på saker själv men... En idé att genomföra i grupp är att stretcha (förebygger sjuka muskler). Om du har kajakpaddling som tema så är paddeln bra hjälpmedel för att både få igång muskler som varit passiva hela dagen och för att stretcha ut de muskler som använts flitigt.
 
Tack för alla svar!
Nja, det står i ett MVG-kriterie att "Eleven ska ha kunskap om friluftsliv samt kunna genomföra friluftsliv i nya miljöer och finna lösningar på oförutsedda situationer". Så det kan mycket väl vara att resa ett tält eller dylikt, behöver inte vara någon teambuilding. Det blir nog något sådant med tältet!

Tyvärr så är vi inte i närheten av vatten, annars vore det en bra idé att visa hur man kliver i kajaken.
 
[...] och finna lösningar på oförutsedda situationer". Så det kan mycket väl vara att resa ett tält eller dylikt [...]

Men där har du det ju - packa en rygsäck med tält och lite "bra att ha"-prylar såsom extra tältlina och tejp (släng i lite onödiga prylar också). Se sedan till att tältet antingen saknar en tältstång, alternativt har en avbruten. Då ska du få se på "oförutsedda situationer" när gruppen ska få upp tältet genom att reparera tältstången eller använda tältlinan för att få till det på annat sätt...
 
Men där har du det ju - packa en rygsäck med tält och lite "bra att ha"-prylar såsom extra tältlina och tejp (släng i lite onödiga prylar också). Se sedan till att tältet antingen saknar en tältstång, alternativt har en avbruten. Då ska du få se på "oförutsedda situationer" när gruppen ska få upp tältet genom att reparera tältstången eller använda tältlinan för att få till det på annat sätt...

Det är ju en jättebra idé! Tack för hjälpen! Nu ska det bara organiseras :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
brigas Storstadsperspektivet på friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 22
Ghost of Tom Joad 2017 - Komma igång på riktigt med friluftsliv! Allmänt om friluftsliv 13
NaturBoel Söker tips på ort med bra friluftsliv och lite kultur Allmänt om friluftsliv 6
bastuper Att studera scouting och friluftsliv på egen hand Allmänt om friluftsliv 37
mivron #friluftsliv på irc.dal.net Allmänt om friluftsliv 12
såg Friluftsliv= hembereskap. Allmänt om friluftsliv 84
Dania Friluftsliv får inte bli något bara för eliten Allmänt om friluftsliv 91
lisalars Vad tycker du om Skånes friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 60
jojjebros Hur spenderar man sitt friskvårdsbidrag i naturen? Allmänt om friluftsliv 33
Igelkotten123 Finns det användning för min sekatör i naturen? Allmänt om friluftsliv 39
Skogsstjärnan Enkelt friluftsliv... Allmänt om friluftsliv 67
HannesWeiß Friluftsliv i närheten av Växjö Allmänt om friluftsliv 0
brigas Utbildningsnivå och intresse för friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 4
YvonneJson Friluftsliv i Vietnam? Allmänt om friluftsliv 0
Tundraman Vad är friluftsliv för dig.... Allmänt om friluftsliv 13
Isak Knutsen Interessert i friluftsliv i Norge Allmänt om friluftsliv 0
Magnoliamountain Ny inom "friluftsliv" Allmänt om friluftsliv 32
annasi Friluftsliv & "normalt" jobb - en enkel fråga! Allmänt om friluftsliv 8
NaturBoel Jobba inom friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 25
simonhj Friluftsliv i Oktober/November? Allmänt om friluftsliv 7
sanjacobi Äventyr/friluftsliv vs vardag med 40h arbetsvecka Allmänt om friluftsliv 16
Tundraman Friluftsliv o prylhysteri=ett flyktbeteende? Allmänt om friluftsliv 17
Tundraman Friluftsliv som intresse.. Allmänt om friluftsliv 7
obbbi Friluftsliv i Mälardalen Allmänt om friluftsliv 4
auroralexx Jobba inom friluftsliv Allmänt om friluftsliv 5
icz Jobba med kring friluftsliv Allmänt om friluftsliv 8
Gun-valld Friluftsliv och förhållanden Allmänt om friluftsliv 96
krokben Friluftsliv högskola? Folkhögskola? Allmänt om friluftsliv 7
avslutat_17_06_20 iPhone appar för friluftsliv Allmänt om friluftsliv 16
Ann-Cathrine Jobbar du inom natur - logi - friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 0
KORITFW Tonåringar drar sig från friluftsliv och äventyrande? Allmänt om friluftsliv 33
Elin-d Hur startade erat intresse för friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 44
Agneta_T Friluftsliv/vandra "med diabetes" Allmänt om friluftsliv 6
Anders V Hinder för friluftsliv Allmänt om friluftsliv 122
moe_mart Natur, friluftsliv och kommersen Allmänt om friluftsliv 6
mrbambocha Gillar äventyr och friluftsliv- vilken utb/yrke passar? Allmänt om friluftsliv 18
LisaKW Grundläggande näringslära vid friluftsliv Allmänt om friluftsliv 2
lillvafflan Svensk bilsemester med vandring och friluftsliv Allmänt om friluftsliv 9
Ahkká Svenskt forskningsprojekt om friluftsliv Allmänt om friluftsliv 0
Sarvi Framtidens friluftsliv Allmänt om friluftsliv 0
seon Lågintensivt och Högintensivt friluftsliv Allmänt om friluftsliv 0
annaterese Friluftsliv som metod Allmänt om friluftsliv 10
såg friluftsliv lika med miljötanke sant. Allmänt om friluftsliv 21
Maskinbengt Rovdjur och friluftsliv Allmänt om friluftsliv 24
REDJon Söker friluftsliv kompis kring Örebro eller Stockholm :) Allmänt om friluftsliv 0
Erik F Bloggar om friluftsliv Allmänt om friluftsliv 9
smj_t Friluftsliv i Göteborg? Allmänt om friluftsliv 3
consono Bra och billigt friluftsliv Allmänt om friluftsliv 52
fiskeaxel1 Svara på enkät. Mvh en grupp studenter Allmänt om friluftsliv 1
Picea Är det tillåtet att ta ut avgifter på ställen där allemansrätten gäller? Allmänt om friluftsliv 314

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.