Ridgerest liggunderlag

Någon som vet om det finns vikbart sådant att få tag i??
Har sett ett en gång, men det var några år sedan.

Eller någon som använder Ridgerest och tycker något?
 
tant smurf; sa:
Eller någon som använder Ridgerest och tycker något?

Menar du det som heter Ridgerest och som inte är det vikbara utan rullbart, så använder jag det och tycker det är bra. Bättre än mina gamla som visserligen var större, men hårdare och som sög åt sig fukt.

Jag är inte så kräsen när det gäller sovplats dock, andra kan nog finna Ridgerest lite för klent.
 
OK, låter bra så långt. Inte kräsen själv heller när det gäller vart och hur.
(bästa natten hittills var ute på fjället jämte stenen Sten på en ynklig gräs/grusplätt, på ett vanligt, avklippt tunt, billigt liggunderlag)
Men hur är det med värmen, bättre än vanligt åxå???
 
tant smurf; sa:
Någon som vet om det finns vikbart sådant att få tag i??
Har sett ett en gång, men det var några år sedan.

Eller någon som använder Ridgerest och tycker något?

Använder själv Ridgerest när jag vill ha ett lätt liggunderlag. Jämfört med t.ex. Expeds dununderlag är det ju inte mycket till komfort men annars helt ok. Både Ridgerest (det som har tvärsgående åsar och rullas) samt Z-rest (det som har äggkartongsstruktur och z-viks) finns i olika varianter. Läs mer på http://www.thermarest.com/product_detail.aspx?pID=55&cID=3
 
Om man inte är känslig (vilket jag har blivit numera) är Z-lite ett av de bästa underlagen på marknaden, enligt min mening.

Klart mjukare än "platta" cellplastunderlag, behändig storlek som kan vikas på många olika sätt för olika packning och användning, enkel och snabb utläggning utan att det sjärnar emot (som rullade underlag) eller måste blåsas upp.

Dessutom har det en fördel som sällan nämns: om undersidan blir smutsig och blöt av att användas på marken så kommer den aldrig att vidröra liggytan när man packar den - något som händer på alla rullade underlag!
 
Tack för alla svar!

Det blir ett Z-lite. Hoppas det är varmare än vanligt cellplast. Och, Ja, klar fördel att vika istället för rulla!!!Skiten stannar på undersidan.
 
Slitstyrka

Kanske inte något man märker om man gillar att köpa nya grejor ofta, men Ridgerest plattar ut sig efter ett tag. Åsarna mjuknar och så har man ett liggunderlag med lika dålig komfort och isolation som ett 7 mm från Clasohlson, och som dessutom tar mer plats och är svårare att få rent. Men ett par år håller dom om man bara tältar nån månad per år.

Hur är det med Z-rest?
 
Re: Slitstyrka

Vandrare; sa:
Hur är det med Z-rest?

Jag är ägare till ett grönt Z-rest av första generationen, från 90-talet, och kan intyga att det har förlorat spänst. Komforten är dock fortfarande bättre än platta cellplastunderlag.
De nyare, blå och orange Z-rest/Z-lite, har en annan konstruktion med två olika material för att hålla spänsten längre.
 
Re: Tack för alla svar!

tant smurf; sa:
Det blir ett Z-lite. Hoppas det är varmare än vanligt cellplast. Och, Ja, klar fördel att vika istället för rulla!!!Skiten stannar på undersidan.

Jag valde ridgerest just för att jag tyckte rullningen verkade bättre än vikandet. Man har inga bestämda punkter man måste vika runt, så jag tycker man kan anpassa bättre.

Det är klart, smutsen hamnar på båda sidor, men så smutsigt blir nog aldrig mitt liggunderlag.
 
Problemet med smuts kan lösas lätt om man viker liggunderlaget dubbelt, "smuts mot smuts", innan man rullar det. Jag har också ett gammalt z-rest och är tveksam till att isoleringen är så mycket bättre än andra modeller. Största fördelen ser jag som att det har liten packvolym och inte rullar ihop sig när man lagt ut det.
 
Re: Tack för alla svar!

tant smurf; sa:
Det blir ett Z-lite. Hoppas det är varmare än vanligt cellplast. Och, Ja, klar fördel att vika istället för rulla!!!Skiten stannar på undersidan.
jag har z-rest. det ær inte! helt lika varmt som vanligt underlag av bra kvalitet - men næstan. det væger i.ø. det samma, ientligen fattar jag inte helt vitsen med det, förutom det at det kan vikas. mit næsta blir et 14mm från danska "fjeld og fritid", vægar det samma, men ær 60x190 och slitstyrkan ær større. kring 400g, 200D.kr
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ambulanssystern Exped airmat basic 7.5 + Ridgerest? Bo och sova 1
gro Ridgerest Bo och sova 1
tofucz megasuperliggunderlaget RidgeRest Solar, eller? Bo och sova 4
GustavOh Ridgerest, Z-rest eller vanligt? Bo och sova 10
realout Z-Rest eller Ridgerest? Bo och sova 0
kennet_arvidsson Exped liggunderlag delamineras Bo och sova 1
Aldebaran Liggunderlag med liten packvolym Bo och sova 19
andersmossing Liggunderlag - JR Gear Traverse Core Bo och sova 6
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
stefan.svard Liggunderlag Bo och sova 9
Masten Öka R-värde uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 16
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
Alucardi Finns kortare liggunderlag? Bo och sova 6
måsen16 Liggunderlag sommar/vinter Bo och sova 8
Flahultarn Uppblåsbart liggunderlag som är TYST Bo och sova 8
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
Hogang Laga uppblåsbara liggunderlag i skarven? Bo och sova 3
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
mårtenm Nytt liggunderlag. Fått reklam från "treksea" Bo och sova 6
randomnilla Extra liggunderlag i cellplast under det uppblåsbara liggunderlaget Bo och sova 4
Zernox Skydd under luftmadrass Bo och sova 4
simonh amok fjøl ultralight liggunderlag Bo och sova 4
Öhrnell Drunknar i reklam om billiga liggunderlag. Törs man testa? Bo och sova 15
ludvig_svensk Liggunderlag under tältgolvet? Bo och sova 4
seasteel Liggunderlag för kraftigare människor? Bo och sova 25
miahansne Robens air impact liggunderlag läcker Bo och sova 2
Leonin Långa liggunderlag som inte är breda. Bo och sova 2
Gettan Cellplast liggunderlag ovanpå luftmadrass? Bo och sova 12
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Moga Supertunn cellplast plus tjockare liggunderlag? Bo och sova 1
graylingman Pyspunka Exped liggunderlag Bo och sova 12
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
veni Vill tipsa er som har dubbla liggunderlag om en lättare variant Bo och sova 4
martinsa Den eviga frågan om liggunderlag Bo och sova 23
Orkanödlan Tankar angående Therm-a-Rest liggunderlag Bo och sova 28
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Sebbis Vilket liggunderlag är bra? [~budget] Bo och sova 28
Dania Liggunderlag, ej luft Bo och sova 14
Lunkan90 Liggunderlag tappar luft Bo och sova 9
JL83 Välja liggunderlag Bo och sova 4
gnilrub Delta Hiking liggunderlag Bo och sova 6
skarven Exped liggunderlag släpper i sömmarna Bo och sova 26
Vagabond78 Tips/Köpråd liggunderlag/sovsäck för flerårig 3-säsongs användning Bo och sova 2
phstjernfeldt liggunderlag. Bo och sova 13
Struensee Sökes liggunderlag och sovsäck för sarektur Bo och sova 3
Laazy Liggunderlag Bo och sova 5
Elvah Liggunderlag för två, några funderingar Bo och sova 9

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.