Rengöra grepp för gym

@ Pandan
Närå greppen luktar inte alls efteråt. Jag sköljde dem genom att lägga dem i ett tomt kar fylla på med vatten och hälla ut direkt. Upprepade upp till 4 gånger men det sista nu har jag bara sköljt två gånger och de luktar inte heller.

Jag har också gjort lite förändringar.

På tjugo liter blandning får jag i mellan 30 och 60 grepp beroende på storlek. De får ligga i i två timmar under tiden pysslar jag med annat som att träna till exemepel. Sen sitter jag ner med en borste och tar upp greppen var för sig. De flesta behöver inte något större arbete eller ens ett enda drag med borsten men en del behöver lite skrubbning..Har kört upp till sju/åtta bad innan jag hällde ut det gamla.

Måste säga att det är väldigt tidseffektivt. Huruvida det är bättre eller sämre än högtyck det vet jag inte men det här funkar rätt bra.

Tänker att det kanske skulle vara möjligt med något högre koncentration ättika vid väldigt gummismutsade grepp men har inte provat det.
 
Tack för påhoppet, men jag har erfarenhet av ångtvätt av svårt smutsade, ingrodda ting som dörrhandtag och arkivskåp. Det är en fenomenal rengöringspetod. Klätterhallar tycks bemannas av kaxiga, oförskämda ungdomar. Dylika finner man inte ute i naturen. Två olika arter?

Känslig punkt där va, det där med skrivklådan? :) Jag skulle gissa på att svaret du fick inte berodde på vare sig oförskämdhet eller kaxighet utan snarare på trötthet inför sådanana som på grund av skrivklåda måste uttrycka sig om precis allt, varesig vet något eller inte. Alltså inte dig då, du skriver ju bara om saker du kan.

Microfiberduk på något vars yta ser ut som sandpapper 40... man kunde kanske misstänka att det skulle riva sönder duken på nolltid, men det är bara en gissning, jag har inte testat. Antar att du testat många gånger, eller vill du att TS ska köpa microfiberduk och lägga tid och ork på ett experiment? För annars skulle du väl inte föreslå det, om det bara var en gissning?
 
Hehe gillar vandrares snygga formulering. Utan att stöta mig med någon!

Det blir nog att börja med ett högtryckstvätts-försök då det är det enklaste att pröva!

Man borde nästan skaffa en hel sektion här på utsidan som handlar om ledsättning både inom och utomhus(bultning och rengöring av klippa osv såklart)!
 
Hehe gillar vandrares snygga formulering. Utan att stöta mig med någon!

Det blir nog att börja med ett högtryckstvätts-försök då det är det enklaste att pröva!

Man borde nästan skaffa en hel sektion här på utsidan som handlar om ledsättning både inom och utomhus(bultning och rengöring av klippa osv såklart)!

Det passar väl bra under "Sportklättring", det är ju inte övertrafikerat precis.
 
En variant vi provade var att snacka lite lite snällt med närmaste skolbespisning/krog/restaurang osv.

Dom har oftast en grovdiskmaskin som inte diskar med diskmedel utan istället med granulat / små plastkulor + hetvatten.

Grymt effektiv och greppen blir som nya.
Dessutom är själva diskcykeln väldigt kort vilket gör att det går relativ snabbt att köra igenom ett stort antal grepp.

Upplever inte heller att greppen fick sämre friktion trots att man använde granulater. Dock provade vi inte så många gånger innan vår kontakt slutade på skolbespisningen så det skulle kunna vara ett långtids problem.

Dock bör man ju helst ha någon kontakt så man kan smyga dit en sen kväll eller motsvarande för att inte störa den normal verksamheten.
 
Sitter i samma frågeställning som TS, om två veckor så ska 1000 grepp rengöras vilket brukar ta 10 frivilliga några timmar.

Vi brukar lägga greppen i blöt (hett såpvatten) i några minuter därefter så är det rotborste (egentligen plastborste) som gäller. Ett riktigt skitgöra men ack så värdefullt. Plasthandskar rekommenderas eftersom det brukar ta några timmar. Eftersom vi bara tvättar grepp en gång om året och vi gör det gemensamt så brukar det trots allt vara rätt trevligt.

Provade diskmaskin för en herrans massa år sedan. Ett av problemen var att vi vill tvätta alla grepp under en dag och 1000 st grepp tar många, många timmar att köra i diskmaskinen....

Ångtvätt låter helt klart intressant, framförallt till "pockets" och andra grepp där det kan vara svårt att komma åt med borste.

På den tiden det begav sig satt jag också med rotborste och skrubbade. Plockade hem alla grepp från klätterväggen och skrubbade dem i mitt badkar (j-vla skitgöra) och badkaret var riktigt ofräscht efteråt. Önskar att jag hade haft koll på att det funkade så bra med högtryckstvätt som det verkar göra.
 
För de som inte har möjlighet att använda högtryckstvätt så kan jag tipsa om avkalkningsmedel. Min granne har en bouldervägg i garaget och förra gången vi tvättade grepp så la vi dem i backar med vatten och avkalkningmedel en tid och sedan sköljde vi dem i backar med varmvatten. Vi använde ingen borste vad jag kan minnas och greppen blev hyggligt rena.

Magnus EB kan säkert fylla på med detaljer om dos och så vidare, men jag tror han följde instruktionerna på flaskorna.
 
Vill ni testa om det funkar med högtryckstvätt, åk in till OKQ8 gör det själv hall med en presenning. Jag brukar göra det med alla lortiga saker när jag varit nere i någon gruva.
 
Om man gillar kemikalier kan man använda som av ett medel som heter "tuff". Spruta på lite grann och låt stå en stund, sen så rinner i princip även gammalt gummi av men borsta lite hjälper extra.
 
Jag fyller i Jonas inlägg ovan.

Jag tvättar just nu runt 1000 grepp (har hållit på hela helgen). Lägger dem först i bad med ett avkalkningsmedel som heter kalkosan. Ungefär 50 - 100 grepp åt gången beroende på storlek. Använder en halv flaska till 80 liter ljummet vatten och det fungerar till 2-3 laddningar åt gången. Därefter sköljer jag bara av dem i kallt vatten.

Tar bort ALL krita (även flytande) men gummi från skor får man ta med diskborste.

mvh / Magnus
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
T0ker Rengöra kammar Klättring allmänt 15
Polarnatt Rengöra rep och slingor Klättring allmänt 10
mansdeckner Gjuta egna grepp Klättring allmänt 11
Stereotyp Gym Träning och Löpning Klättring allmänt 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.