Gjuta egna grepp

Jag tänkte formge och gjuta lite grepp men har problem att hitta något bra att gjuta med. Har kollat runt lite på nätet och som det verkar är det polyuretan man ska använda. Problemet är att det jag hittar kostar runt 400kr litern. Har någon tips på var jag kan hitta polyuretan billigare eller något annat material som funkar lika bra?
 
Hur vill du att greppen ska se ut? Jag kan tänka mig klättergrepp i många olika material, men det beror helt på vilket intresse du har i att göra dem. Mitt favoritmaterial i klättergrepp är alla gånger trä.
 
Hur vill du att greppen ska se ut? Jag kan tänka mig klättergrepp i många olika material, men det beror helt på vilket intresse du har i att göra dem. Mitt favoritmaterial i klättergrepp är alla gånger trä.

Tanken är att göra ganska avancerad struktur vilket jag tror blir knepigt i trä men kanske ska göra ett försök.
 
Polyester är mycket billigare men ger ett likartat resultat. Luktar mkt mer och gaserna anses vara cancerframkallande är väl enda nackdelen. Vet inget om hur farligt polyu är, har bara använd Polye och epoxi.

Men med gasmask ochh skyddshandskar så är det lugnt! Kollat lite på priser och det vrkar som om du kan få 10 Kg polye men bara 2 kg polyu för 500:-...
 
Ok, då kanske jag testar det. Mask och handskar har jag från jobbet så är inga problem. Återkommer med utvärdering när jag är klar. Tack för tipsen!
 
Det finns ju flera tillsatser du kan använda för polyester såsom mikroglasballonger eller olika fyllnadsmedel - för att få billigare, lättare, mer snabbtorkande och inte lika rinnig massa. Du kan ju kika på Biltema eller andra ställen för "båt"-kemi såsom http://www.batepoxi.se/ där det även finns en massa info.
 
Jag såg det där med mikroglasballonger men detta verkar ge en lättslipad yta. Då tänker jag att den inte får den slitstyrka som man vill uppnå. Läste om att dryga ut med kvartssand men det kanske blir samma sak.
Jag vill ha en väldigt lös gjutmassa eftersom jag tänker använda mej av ganska detaljerade gjutformar.

Var kunde man hitta 10kg polyesterharts? Jag hittar bara mindre mängder.
 
var bor du? Detta var i Landskrona, hos ett ftg som heter: http://www.glasfiberteknik.com/.

Annars kan man kolla hos båtbyggare custom car ställen eller liknande , man brukar kunna köpa direkt av dom, typ till kaffekassan... Dom köper ju fat och då är ju 1kg inget...

Microballonger kommer inte att ge nån styrka, det är bara utfyllnad. jag har använt sand, betong, sågspån, slipdamm, blästermaterial (AJ!!!) och allt möjligt annat för att testa mig fram. Slutsatsen blev, för mycket jobb, enklare att köpa...

Det som är dyrast är faktiskt material till former, silikon eller vinyl är svindyrt! För att göra positiven har jag använt sån där foam man använder till att sätta blommor i (kommer inte ihåg vad det heter), enkelt att forma och ger en bra yta med mycket friktion.

Kolla http://www.kinn.com/, dom har mycket bra för form och prototypjobb...
 
Jag har också köpt sånt där skum för blommor. Oasis hette det märket.
Som tur va hade en polare som byggt skateboards kvar en massa polyester så vi börjar med det.
Tänkte nog göra gjutformen med vanligt modellgips då jag inte behöver göra formar som ska återanvändas flera gånger.
 
Jepp, det var det de hette!

Hmm, med gips så kommer du antagligen oxå behöva göra nya positiv varje gång, speciellt med oasis eftersom de kommer att gå sönder när du tar ut det ur formen...

Men som engångs så funkar det men det blir mycket rengöring innan du kan gjuta.
 
"Avancerade former" ?? Jag har fått lära mig att klättergrepp ska tillverkas ergonomiskt riktiga, så att minsta risk för skador finns, samtidigt som de ska ha en tvingande grepp-position, för att utmana klättraren att använda olika grepptekniker. Inga andra typer av grepp skulle jag vilja träna på. Men om du får till något, fotografera gärna, för jag är nyfiken! :) Lycka till!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.