Rengöra grepp för gym

God jul på er!
Tänkte att det kan passa med en fin diskussionsfråga såhär till juletider!
Klätterhallen jag är på och hjälper till i har börjat fundera på att skaffa sig en bättre metod att rengöra greppen.

Så min fråga är då:
Vad funkar för er?
Kemikalier eller snälla ämnen?
Permanenta byggen eller enkla lösningar?

Eller kommentera vad ni har för funderingar angående detta :)


Kan tillägga en startvideo där dom gör rent med vinäger
http://vimeo.com/channels/300772/41115268
 
Ångtvätt och microduk borde väl räcka.
Har du personlig erfarenhet av att rengöra klättergrepp med ångtvätt och microduk?, eller skriver du inlägget bara för att du har skrivklåda?

Jag har aldrig testat ångtvätt och är intresserad av dina iakttagelser gällande klättergrepp. Microduk lär du aldrig testat på klättergrepp...

Jag har funderat kring högtryckstvätt men aldrig provat. Om någon har gjort det så välkomnar jag era iakttagelser.
 
Senast ändrad:
Har du personlig erfarenhet av att rengöra klättergrepp med ångtvätt och microduk?, eller skriver du inlägget bara för att du har skrivklåda?

Jag har aldrig testat ångtvätt och är intresserad av dina iakttagelser gällande klättergrepp. Microduk lär du aldrig testat på klättergrepp...

Jag har funderat kring högtryckstvätt men aldrig provat. Om någon har gjort det så välkomnar jag era iakttagelser.

Tack för påhoppet, men jag har erfarenhet av ångtvätt av svårt smutsade, ingrodda ting som dörrhandtag och arkivskåp. Det är en fenomenal rengöringspetod. Klätterhallar tycks bemannas av kaxiga, oförskämda ungdomar. Dylika finner man inte ute i naturen. Två olika arter?
Skillnaderna att rengöra handtag eller handgrepp torde vara obetydlig.
Även med ångtvätt så brukar det behövas knofett med microduken som fort smutsas ner, man behöver många.
Som ung fick jag förmånen att gå många udda kurser samt arbetade som personalchef på ett större städbolag en tid.

Vid allt rationellt arbete måste man utrusta sig med lämpliga redskap, mera sällan skrivs något om att personalen måste vara tillräckligt flexibel för att tänka utanför boxen.

Rejäl stege eller helst lift är nog bra att bruka, gå gärna kursen före, så att arbetsgivaren slipper statens pensionat vid onödiga olyckor. Samt att genomförarna slipper onödiga skador.

Som ung jagade jag ett edelweissmärke men hamnade på sjukhus efter ett otrevligt fall, därefter har jag bara gått i berg. Luften i hallar känns fel så att säga.
 
Sitter i samma frågeställning som TS, om två veckor så ska 1000 grepp rengöras vilket brukar ta 10 frivilliga några timmar.

Vi brukar lägga greppen i blöt (hett såpvatten) i några minuter därefter så är det rotborste (egentligen plastborste) som gäller. Ett riktigt skitgöra men ack så värdefullt. Plasthandskar rekommenderas eftersom det brukar ta några timmar. Eftersom vi bara tvättar grepp en gång om året och vi gör det gemensamt så brukar det trots allt vara rätt trevligt.

Provade diskmaskin för en herrans massa år sedan. Ett av problemen var att vi vill tvätta alla grepp under en dag och 1000 st grepp tar många, många timmar att köra i diskmaskinen....

Ångtvätt låter helt klart intressant, framförallt till "pockets" och andra grepp där det kan vara svårt att komma åt med borste.
 
Undvik flytande krita

En gång i tiden så hade vi klätterväggen i en tennis- badmintonlokal. För att minska kritdammet så förbjöd vi kritblock och lös krita och tillåt bara flytande krita. Det var ingen höjdare då framförallt startgreppen blev indränkta i något som liknade vit cement. Denna cement var riktigt svår att få bort från greppen.

Ingen flytande krita i klättergymmet!
 
Torkad krita och kalk tas bort med ättika, eller kaffemaskin rengörare. Varm lösning brukar verka bäst- Det tar sin tid men blir rent-
 
Har provat både högtryckstvätt och diskmaskin. Kommer rengöra knappa 1000 grepp i helgen men då blir det med ättika och vatten.
Högtryckstvätt funkar sisådär. På väl ingrodda grepp så är det undermåligt och kräver tidödande efterbearbetning med borstar. Doften av plast som satt kvar i lägenheten efter att jag kört tio maskiner grepp i diskmaskinen och de eventuella plastångor som hängde i inandningsluften tänker jag inte utsätta vare sig mig själv, resten av familjen eller katten för igen.

Så då kollade jag med High sport och med klätterdomen hur de tvättar och det är genom att låta greppen ligga i blöt i ett par (upp till fyra) timmar i en blandning 50-50 vatten ättika, sen två sköljningar i rent vatten och därefter lufttorkning på en handduk eller nån gammal matta. I de allra flesta fall, till och med med grovt nedsmutsade grepp, tar det bort såväl magnesium som gummi från skorna.

Återkommer med rapport när jag lekt alkemist.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
T0ker Rengöra kammar Klättring allmänt 15
Polarnatt Rengöra rep och slingor Klättring allmänt 10
mansdeckner Gjuta egna grepp Klättring allmänt 11
Stereotyp Gym Träning och Löpning Klättring allmänt 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.