Rengöra grepp för gym

Vilken koncentration av ättika använder du?
Den som man köper i livsmedelsbutiken "Absolut Ren Ättika" från Perstorp är 24%. En sån flaska rymmer bara 3 dl och det lär ju krävas rätt stora kvantiteter för att tvätta grepp, ICA tar 40 kr litern, var köper du ättika och vilka priser snackar vi då om.
http://www.perstorpattika.com/

Hur många grepp klarar ättikslösningen att rengöra innan den är redo att kastas?
Behöver man gno och borsta greppen eller blir de kliniskt rena på kemisk väg?

Eftersom det verkar ta flera timmar att lösa upp kritan så känns metoden som något man gör kontinuerligt. Tvättar 10-20 grepp varje gång man klättrar likt filmen som TS hänvisade till. Ska man tvätta alla grepp vid ett tillfälle så verkar metoden för långsam, då är det borsta och skrubba som gäller...
 
Jag vet att Klätterfabriken använder 50/50 vatten och ättika men jag tror att de använder den 12% som går att köpa i enlitersförpackning i vanliga hushållsaffärer.
När jag talade med dem på Domen så sa de också hälften vatten hälften ättika men jag tänkte inte på att fråga vilken koncentration de hade från början.

De blandar i ett större kärl och kan köra en trettio - sextio grepp i taget så det blir tidspesparande. Blandningen håller för några bad innan man måste byta.

Jag själv planerar att köpa in tjugo liter ogräsättika och se om jag kan hitta en optimal mix rengöring/pris. Men skulle tro att det ligger nära 50/50 +/- 10. Kommer köra i 50 liters kärl.

Återkommer på söndagkväll med ett första utlåtande.
 
Jag har absolut ingen erfarenhet av att tvätta skitiga klättergrepp, så var det sagt. Däremot vet jag hur man tvättar en del andra läskiga saker väldigt rena - med en ultraljudstvätt. Är det någon som prövat detta med klättergrepp? Man kan ju köra ultraljudstvätten med ättiksblandning som vätska om man vill. Biltema har en variant som kostar knappt 4000:-, jag har inte prövat just den modellen, men om man har jättemånga grepp som ska rengöras ofta kan det kanske vara värt pengarna. Man behöver knappast skrubba greppen efter en ultraljudsbadning skulle jag tro... kanske skölja av och torka däremot.
 
Vi rengör ca 82000 grepp per år. Vi kör inget annat än högtryckstvätt med vanligt vatten. Funkar hur bra som helst, men det gäller att ha en bra högtryckstvätt.
 
Vi rengör ca 82000 grepp per år. Vi kör inget annat än högtryckstvätt med vanligt vatten. Funkar hur bra som helst, men det gäller att ha en bra högtryckstvätt.

Lägger ni greppen på backen bara eller har ni någon finurlig ställning?

Och med bra högtryckstvätt, menar du en med stark stråle eller en man kan reglera enkelt?
 
Lägg upp greppen i en grund och stor plastback med hål i botten. Klätterytan uppåt såklart. Blås rent med högtryckstvätten. Greppen blir som nya. Det finns en fåtal greppserier som har en yta som är mycket svåra att rengöra, men dessa är inte lättare att rengöra med kem.

Vi använder högtryckstvätt från Kränzle.

Kärchertvättar har vi kört sönder flera stycken...
 
Nu är jag åter efter att ha tvättat ett hundratal grepp. Det tar sin tid men man kan ju göra annat under tiden.

Provade först med två delar vatten och en del 12% ogräsättika. Funkade men resultatet blev absolut bättre med 1 till 1.

Vissa greppserier blev som nya utan nåt annat än 4 sköljningar medan andra behövde ett par drag med borsten.

Översta bilden är grepp i ättikslag och grepp på tork.

Nedre bilden är några av första vändans grepp, nästan torra.
 

Bilagor

  • klätterv (3).jpg
    klätterv (3).jpg
    34 KB · Visningar: 822
  • klätterv (2).jpg
    klätterv (2).jpg
    36.4 KB · Visningar: 866
På Karbin i Sthlm rengör vi också tiotusentals grepp om året. Vi använder högtryckstvätt. Vi har provat andra metoder tidigare, men högtryckstvätt är bäst och mest tidseffektivt. Vi använder endast varmvatten, inga tillsatser.

Vi lägger greppen i en grund plastback med hål i och lägger backen på en specialbyggd ställning i knähöjd. 15 grepp tar max fem minuter att tvätta. Man måste vända på greppen ett par gånger för att få bort all skit.

Ibland tenderar vissa grepp att förlora färgen och bli bleka extremt snabbt. I sådana lägen bör man klaga hos producenten och reklamera greppen. Högtryckstvätt gör dock att de flesta grepp tappar färg och blir lite "urvattnade" förr eller senare.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
T0ker Rengöra kammar Klättring allmänt 15
Polarnatt Rengöra rep och slingor Klättring allmänt 10
mansdeckner Gjuta egna grepp Klättring allmänt 11
Stereotyp Gym Träning och Löpning Klättring allmänt 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.