Råd&Röns tälttest

nils73; sa:
De med obegränsade resurser kan ju köpa hur många och dyra tält som helst. Jag försöker bara poängtera det onödvändiga i att øverdramatisera fjällturer på sommaren. Nybörjare blir ju avskräkta om de fås att tro att de verkligen behøver ett 6000 kr tält før en tur.

Precis! Och då kan man verkligen ifågasätta RRs tältartikel. Tälten för 2-2500:- räcker säkert men i den samlingen som testades stämplas de "dåligt". Och hade de haft med lite Jysk, Rusta och Coop Forum tält hade perspektivet blivit helt annorlunda. De tält som framställdes som dåliga hade helt plötsligt sett helt OK ut. Dessutom skulle alla direkt börja ifrågasätta priserna på de dyrare varianterna.

Bakläxa för RR. Varför har ingen från RR hört av sig till diskussionen?? :)

Peter P.
 

avslutad210712

Gäst
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Varför?

lapetter; sa:
pal2; sa:
ping; sa:
Nordesjö; sa:
75151042_m.jpg


[Ändrat av Nordesjö 2006-04-28 kl 12:26]

peter

Kan rekommendera exakt det tältet för festival också. :)

Peter P.

Det är som GJORT för festival med tanke på att man måste sova med antingen fötterna eller huvudet utanför tältet pga den korta ligglängden. Kan inte bli mer festival än så :)

Festivaltält = huvudet utanför utifall att man mår festival på natten :)
 
Bosse bosse groda

"Detta inträffar dock så sällan att det knappast är mätbart. Det är under en promille av alla tält som uppvisar bristande vattentäthet."

Ja du Bosse, det är väl bara för Hilleberg att bekosta ett oberoende nytt test med ngra valfria HB-tält för att bevisa just detta. Tror för min del att testet innehöll representativ HB-produkt.
Otroligt häftigt vilka känslor och utspel som följer i den obespottbara friluftsikonens testflopp.
Har för övrigt ett Nammatj 3 GT o är exremt nöjd med dess funktion o har aldrig haft problem med vattenotäthet.
 
Re: Bosse bosse groda

dr_ljungberg; sa:
Ja du Bosse, det är väl bara för Hilleberg att bekosta ett oberoende nytt test med ngra valfria HB-tält för att bevisa just detta.

Som sar på ungefär den frågan sade han på ett föredrag ikväll. Det är ingen mening. Råd&Rön mfl lyssnar ändå inte på tillerkarna, och alla tester (bra som dåliga), lever i några månader sen glöms de bort.

Och som han sen sade. De hade uppmätt 1 meters vattenpelare inte de utlovade 2. 1 meter har du ändå efter 10 års användning. Och mitt snart 20-åriga tält klarar av regn.

Om man som den norska testen gjorde endast testar ett exemplar så är det just detta exemplar man testar. Man försöker då undkomma att man ska få extra bra exemplar genom att köpa dem anonymt i butik, men hur undkommer man sämre exemplar?
 
Re: Re: Bosse bosse groda

Almgren; sa:
"Det är ingen mening. Råd&Rön mfl lyssnar ändå inte på tillerkarna, och alla tester (bra som dåliga), lever i några månader sen glöms de bort."

Där tror jag att Bosse gör en miss.
De tongivande mediernas testers påverkan på varumärket finns nog kvar betydligt längre än de enskilda produkterna finns på marknaden.

Men för Hilleberg har det ju varit slentrian med bästa testresultat (vet inte om Hilleberg nånsin fått sämre än full pott i till exempel Utemagasinet), så då kan jag förstå att de inte tycker att testerna påverkar.
För vi människor lägger bara märke till saker som är utanför det vanliga. Så när såna som Hilleberg får dåligt resultat, och såna som Everest bra, då kommer vi ihåg.
 
Det är möjligt att du har rätt Martin. Jag vet inte. Men detta test har iallafall gjort att de svarat direkt i tex det norska forumet, och det svaret finns även i denna tråd.

Sen är vi ju många i "the hilleberg fan club" som svarar:)
 
Det mesta är väl redan sagt. Ett par gånger...

Kan dock bara konstatera att oavsett sannolikheten så lyckades testarna plocka ut ett tält - slumpmässigt - som inte höll vad det lovade.

Om det ändå räcker med den vattentäthet som duken hade - så är ju problemet ändå att man påstått att prestanda är avsevärt bättre. Man har ju även tydligen själv ansett att den påstådda nivån är en rimlig och rätt ambitionsnivå. Alltså är väl en lägre nivå otillräcklig utöver att den är ett allvarlig formell brist.

Hade det inte varit Råd och Rön som tagit det tältet hade det varit en konsument.

Vad sannolikheten var för att detta skulle hända kan man ju bara spekulera i. Jag uppfattar Hillebergs sannolikhetsantagande som en ren spekulation också.

Tveklöst har HB lyckats bygga upp ett sanslöst bra rykte. Mina två funderingar är då:
* Har man i första hand gjort det genom skicklig marknadsföring?
* Om man gjort det genom att verkligen ha en utomordentlig kvalitet; är det slut med det sedan volymerna ökat så oerhört?

Testresultatet kommer dock i vilket fall att kosta mycket marknadsföringspengar att reparera.
 
Re: Re: JYSK

NUI; sa:
Om man vill kan man kanske bygga om den typen av tält till en enkel och billig tarplösning genom att sprätta bort golvet och förbättra ventilationen genom att ersätta vissa delar av väven med myggnät.

Det billiga lilla ryggåstält jag kör med har jag satt in extra ventilation på. På kortsidan, precis under "näbben" ovanför dörren (det är bara "halvdörr" på tältet så jag klippte alltså ett hål i "gaveln" och sydde dit myggnät.

Innan har det alltid varit mycket kondens i tältet eftersom den enda ventilation som funnits suttit på långsidorna, men den där lilla (mindre än en handflata) öppningen gjorde underverk.
 
Re: Re: Bosse bosse groda

Om man som den norska testen gjorde endast testar ett exemplar så är det just detta exemplar man testar. Man försöker då undkomma att man ska få extra bra exemplar genom att köpa dem anonymt i butik, men hur undkommer man sämre exemplar?

Precis den frågan måste ju konsumenterna ställa sig också. Hur undviker man att få ett måndagsexemplar?

Det är ju trevligt att Hilleberg har garanti och att man kan reklamera tältet om det är dåligt. Men hur stor tröst är det när tältet blåser sönder uppe på fjället?

Känns det verkligen bättre att veta "Ok, tältet blåste sönder men jag kommer att få ett nytt på garantin" än att veta "Ok, tältet blåste sönder men jag har råd att köpa ett nytt eftersom det var så billigt"?

Många verkar tro att "betalar man lite extra så får man alltid en bättre produkt". Det gäller inte bara tält och knivar, det gäller även saker som bilar, TV, datorer. Jag ser det som att folk köper en "försäkring", men en försäkring hindrar sällan att en olycka sker.

Jag köper hellre en produkt som jag VET att den kan gå sönder om det blir hårda tag. För då kan jag vara förberedd på att den går sönder. Om jag skulle lita till 100% på produkten så skulle besvikelsen (och problemen) bli mycket större när den väl går sönder.
 
Re: Re: Re: Bosse bosse groda

nermander; sa:
Jag köper hellre en produkt som jag VET att den kan gå sönder om det blir hårda tag. För då kan jag vara förberedd på att den går sönder. Om jag skulle lita till 100% på produkten så skulle besvikelsen (och problemen) bli mycket större när den väl går sönder.

Hur ska man dà bete sig om det verkligen blir hàrda tag? Desmaterialisera sig och försvinna frân fjállet och in i 7e dimensionen, tills stormen bedarrat?

Jag har hellre grejer dár sannolikheten att det ska gà ât skogen är nâgon promille án att den är 100%.

Att vara 100% sáker pà att det ALDRIG ska gà illa kan man ALDRIG vara, men man kan ju försöka undvika det sà gott det gâr.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
joanna Att välja tältspik till olika underlag: efterlysning av ett test (eller andra bra råd) Bo och sova 27
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
rikard500 Söker god råd rörande ”sommartält” Bo och sova 8
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
StelÖrjan Tältköp råd Bo och sova 4
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
silverfang råd för långtidsboende i kåta Bo och sova 64
lovni Råd kring sovsäcksköp Bo och sova 2
Sigfridsson Råd om sovsäck/liggunderlag och annan utrustning - Kungsleden Bo och sova 11
seasteel Bra budgetsovsäck? Tips och råd efterfrågas Bo och sova 13
disgruntled Behöver råd gällande mitt val av tält. Bo och sova 8
thomas.vastervik Råd och tips om sovsäckar från fjällmark Bo och sova 11
pipsatan Wolfskin gossamer sommar vandring Råd?! Bo och sova 0
heneng Familjetält råd inför köp Bo och sova 4
nicko_ Råd angående tält för fjällvandring Bo och sova 29
Rickys Råd om Tälten 2013 Bo och sova 15
zertox Tips och råd Bo och sova 8
Ratatoskr Råd till nybörjare, bl.a. om Cocoon UL 180 vs sovsäck Bo och sova 0
Sharkbait Tips&Råd ang tält Bo och sova 8
pattepardini råd om sovsäck Bo och sova 4
dangerousdave Storväxt kille behöver råd Bo och sova 11
Sph1nx Råd och tips på tält sökes. Bo och sova 24
skibummer Råd för tältköp önskas... Bo och sova 19
kroktjarn Råd angående utrustning efterfrågad! Bo och sova 3
zzeezz Tälttest på smartson Bo och sova 2
Ström Tälttest i Utemagasinet Bo och sova 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.