Råd&Röns tälttest

nils73; sa:
Vad är det egentligen som kan hända om nu du skulle ha maximal otur och hela tältet blåser sönder? I 999 fall av 1000 ger ett trasigt tält tillräckligt skydd för att du skal kunna sova natten igenom. Om tältet totalhavererar så fryser du ändå inte ihjäl på sommaren.

Du lyckades inte tänka så långt som att semester får avbrytas/omplaneras.

De flesta tänker nog inte på ond bråd död när de har semester.

Personligen kan jag säga att kvalitetsutrustning minskar stress genom att man vet att man kan lita på utrustningen även om man råkar ut för en storm på högfjället.

Ditt resonemnag som jag hört så jävla många gånger och är så trött på stöds på någon machopsykopatmentalitet som bara extremäventyrarna kan använda sig av. Vi andra dödliga (egentligen är det ju bara extremäventyrarna som kolar till slut i förtid) förstår (hoppas jag) hur jävla obehagligt det skulle vara att bli utsatt för dylik situation i en redan stressig situation.

Gemene man som kanske inte har så mycket fjällerfarenhet skulle nog bli än mer stressad av om tältet blåser sönder. Fy faan. 15 s/m, spöregn, natt, nollgradigt. tält som blåser sönder.

Jävligt rolig semester.
[Ändrat av crazy 2006-04-28 kl 21:23]
 
Tält!!!!!!!!!!!

crazy; sa:
nils73; sa:
Vad är det egentligen som kan hända om nu du skulle ha maximal otur och hela tältet blåser sönder? I 999 fall av 1000 ger ett trasigt tält tillräckligt skydd för att du skal kunna sova natten igenom. Om tältet totalhavererar så fryser du ändå inte ihjäl på sommaren.

Du lyckades inte tänka så långt som att semester får avbrytas/omplaneras.

De flesta tänker nog inte på ond bråd död när de har semester.

Personligen kan jag säga att kvalitetsutrustning minskar stress genom att man vet att man kan lita på utrustningen även om man råkar ut för en storm på högfjället.

Ditt resonemnag som jag hört så jävla många gånger och är så trött på stöds på någon machopsykopatmentalitet som bara extremäventyrarna kan använda sig av. Vi andra dödliga (egentligen är det ju bara extremäventyrarna som kolar till slut i förtid) förstår (hoppas jag) hur jävla obehagligt det skulle vara att bli utsatt för dylik situation i en redan stressig situation.

Gemene man som kanske inte har så mycket fjällerfarenhet skulle nog bli än mer stressad av om tältet blåser sönder. Fy faan. 15 s/m, spöregn, natt, nollgradigt. tält som blåser sönder.

Jävligt rolig semester.
[Ändrat av crazy 2006-04-28 kl 21:23]
Steg ett!!! låt folk köpa sina tält i lugn o ro oavsett om de kostar 10 eller 10 tusen kronor, att alla har olika funderingar, plånböcker,o tilltänkta resemål med olika väderfunderingar, visst fint väder o Rusta o Jysk tält räcker gott, men vid dåligt väder går det ju inte att paddla eller promenera hem för ett byte::: Nöjd Unna, Haglöfs o Vaude ägare (hi hi)
 
Väldigt bra synpunkt. Semester har man så lite av så at man gärna vill få ut så mycket som möjligt.

Ulf

[/QUOTE]

Du lyckades inte tänka så långt som att semester får avbrytas/omplaneras.
 
Re: Tält!!!!!!!!!!!

glanne; sa:
Steg ett!!! låt folk köpa sina tält i lugn o ro oavsett om de kostar 10 eller 10 tusen kronor, att alla har olika funderingar, plånböcker,o tilltänkta resemål med olika väderfunderingar, visst fint väder o Rusta o Jysk tält räcker gott, men vid dåligt väder går det ju inte att paddla eller promenera hem för ett byte::: Nöjd Unna, Haglöfs o Vaude ägare (hi hi)

Funderarade på att köpa ett Vaude UL tält. Problemet enligt användare var just att bågarna böjde sig dåligt när det blåste rejält.

Det är därför man har ett Hillberg. unna är ju hyllat även av de mest extrema gramjägarna just för att det är reliabelt.
 
Jag glömde en sak vid dåligt väder. Noll sikt = svårnavigerat om man inte har GPS.

Sommaren 05 stötte jag och polare på några fjällvandrare på högfjället. En av dem var ganska pissnödig då de hade varit inne i molnen i fyra dagar och inte riktigt visste om de skulle hitta hem. De ville gå hem med oss. :)
 
NUI; sa:
nils73; sa:
Vad är det egentligen som kan hända om nu du skulle ha maximal otur och hela tältet blåser sönder? I 999 fall av 1000 ger ett trasigt tält tillräckligt skydd för att du skal kunna sova natten igenom. Om tältet totalhavererar så fryser du ändå inte ihjäl på sommaren.

Längs Kungsleden och på de flesta andra ställen där tält används är det värsta som kan hända att du får en kall natt insvept i ditt trasiga tält. Eller att du får ta på dig regnstället mitt i natten och knalla någon mil.

I den situationen är det väl ganska väl använd tid att fundera över: Tar jag ett tält för 1000 kr eller för 4000 kr? Tar jag ett tält/skydd som väger 1000 g eller som väger 4000 g?
Jörgen
Jag tar tältet som jag får fortsätta sova i medans grannen knallar milen mitt i natten, och regnet :)
Utsövd äter jag sedan frukost och fortsätter min av samhället tidsbegränsade semestevandring så att jag får ut det jag förväntat mig av den. Nöjd med att mitt ovattenläkande Nallo åter stått mig bi.
/Tord
 
Re: Sönderblåsta tält

Schneeberger; sa:
Var det inte några stackare som frös ihjäl uppe i sylarna en vinter för några år sedan efter att deras tält blåst sönder?

Om jag inte minns fel tältade dom någon kilometer från stationen och hittade inte fram till nödutrymet.
Jag har för mig att jag hört någon säga att om dom hade hållit ihop och legat kvar i tälet så hade den tragiska utgången kunnat undvikas.

Ulf

Vinter är en annan sak, då är faran för livet mer uppenbar, men det är sällan man hör talas om folk som dör på fjället under barmarksperioden. Mitt resonemang gäller barmark.

Och naturligtvis går det att tänka sig situationer, eller att det har hänt andra, då ett tält blåser sönder och regnet piskar. Men om chansen är en på 100 nätter och det värsta som kan hända är att jag får dra på mig regnstället och knalla till närmaste hus (vilket i de flesta fjällövernattningssammanhang inte är mitt i Sarek), bör man inte då åtminstone tänka lite på saken? Är det värt en massa extra tusenlappar? Är det värt en massa extra kilon? Kostnaden och kilona har man ju varje dag och varje meter.

Kommer man till beslutet att det är värt varenda krona och varenda kilo att tältet klarar den situation som man sannolikt aldrig kommer att uppleva, så fine. Då har man tänkt och fattat ett beslut och man bär konsekvenserna av det. Det är den slentrianmässiga "det måste klara allt"-inställningen som känns lite onyanserad ibland. Och det är ju inte så att tillverkarna har någon anledning att inte underblåsa detta. Är det sina egna beslut man fattar eller hur påverkad är man egentligen?

Jörgen
 
Att köpa en dröm - eller en möjlighet

Jag förstår att du inte resonerade kring vinteförhållanden. Den tråkiga olyckan var bara något som jag kom att tänka på när "vad är det värsta som kan hända" resonemanget. Jag känner inte alls till omständigheterna kring olyckan.

En sak jag dock rätt väl känner till är den natt jag och kompisen vakanade av ösregn i ansiktet mellan Sylarna och Helags i pappas gamla 200 kr tält. Det blev lite gröt och snabbmarch till en raststuga, inget roligt men ganska fostrande *ler*
Köpte året efter ett Nammatj...

När jag köpte mitt Nammatj hade jag inte en tanke på vintertältning. Nu 12 år senare är jag rätt glad att jag (tursamt nog) köpte ett tält bra nog att använda även när ens intressen ändrats.

Självklart har jag använt det tältet även på helt odramatiska låglandsturer - det var ju det tält jag hade. Därför är det kanske inte så underligt att man ser en massa "overkill" tält här och där.

Uffe
som även bor i vindskydd och under tarpar när andan faller pp.
 

avslutad210712

Gäst
Re: Att köpa en dröm - eller en möjlighet

Schneeberger; sa:
När jag köpte mitt Nammatj hade jag inte en tanke på vintertältning. Nu 12 år senare är jag rätt glad att jag (tursamt nog) köpte ett tält bra nog att använda även när ens intressen ändrats.

Självklart har jag använt det tältet även på helt odramatiska låglandsturer - det var ju det tält jag hade. Därför är det kanske inte så underligt att man ser en massa "overkill" tält här och där.

Uffe
som även bor i vindskydd och under tarpar när andan faller pp.

När jag köpte mitt Staika hade jag inte en tanke på vintertältning. Nu 3 år senare är jag rätt glad att jag (tursamt nog) köpte ett tält bra nog att använda även när ens intressen ändrats.

Självklart har jag använt det tältet även på helt odramatiska låglandsturer - det var ju det tält jag hade. Därför är det kanske inte så underligt att man ser en massa "overkill" tält här och där.

Observera att jag inte är ironisk över ovanstående utan jag hade tänkt skriva ungefär samma sak men hittade inlägget och kopierar det för att det säger rätt mycket. Tänk på att om man köper billigare grejor och sen upptäcker att man vill ha/behöver bättre så är det ett rätt dyrt sätt eftersom andrahandsvärdet på friluftsgrejor tenderar att vara i paritet med datagrejor dvs ingen ide att sälja sakerna utan bättre då att behålla dem för att låna ut till andra som man kan lura att börja vandra i fjällen.

Om man däremot har legat natt efter natt i ett tält och lyssnat på vinden utanför och funderat på om man kommer att ha något tält dagen efter så blir man lätt outvilad och humöret blir lätt obra på dagarna om man säger så.

Att jag valde Hilleberg var att jag fått för mig att det skulle vara bra. Gjorde ingen som helst marknadsundersökning innan så visst tillhör jag de som valde overkill när jag valde men med facit i hand (vintertältning) ändock är glad att jag valde som jag valde även om det säkert finns andra fabrikat som duger lika bra.
 
Re: Re: Sönderblåsta tält

NUI; sa:
.....
Och naturligtvis går det att tänka sig situationer, eller att det har hänt andra, då ett tält blåser sönder och regnet piskar. Men om chansen är en på 100 nätter och det värsta som kan hända är att jag får dra på mig regnstället och knalla till närmaste hus (vilket i de flesta fjällövernattningssammanhang inte är mitt i Sarek), bör man inte då åtminstone tänka lite på saken? Är det värt en massa extra tusenlappar? Är det värt en massa extra kilon? Kostnaden och kilona har man ju varje dag och varje meter.

Kommer man till beslutet att det är värt varenda krona och varenda kilo att tältet klarar den situation som man sannolikt aldrig kommer att uppleva, så fine. Då har man tänkt och fattat ett beslut och man bär konsekvenserna av det. Det är den slentrianmässiga "det måste klara allt"-inställningen som känns lite onyanserad ibland. Och det är ju inte så att tillverkarna har någon anledning att inte underblåsa detta. Är det sina egna beslut man fattar eller hur påverkad är man egentligen?

Jörgen
Jag vet inte om det var just hundrade dygnet som vinden tog mittstången på min kåta;-). Jag har dock bytt till en grövre, tyngre stång efter det. Var kommer förresten en-procentssiffran ifrån? Den betyder ju att det under en dryg tremånadersperiod på fjället skulle blåsa, ja hur mycket pallar ett tusenkronors tält i snitt; 14 m/s (?) en enda tältnatt? Siffran får nog revideras upp. Själv har jag ingen lust med väntevärden som ger mig förväntningar om att jag ska upp och knalla iväg i regnstället ens 4 nätter av 400;-)

Raskesven
 
De med obegränsade resurser kan ju köpa hur många och dyra tält som helst. Jag försöker bara poängtera det onödvändiga i att øverdramatisera fjällturer på sommaren. Nybörjare blir ju avskräkta om de fås att tro att de verkligen behøver ett 6000 kr tält før en tur.
 
Re: Re: Re: Re: Varför?

Nordesjö; sa:
75151042_m.jpg

149 kr


Jag påstår inte att användningsområdet skulle vara det samma, utan användningen.

För protokollet: det är inte otroligt att jag kommer skaffa mig ett Hilleberg. Men det är inte heller otroligt att jag skaffar mig ett 1000-kronorstält istället. Eller ett 150-kronorstält om det uppfyller mina funktionskrav.

Jag gör mitt bästa för att inte köpa varumärken och drömmar, utan produkter. :)




[Ändrat av Nordesjö 2006-04-28 kl 12:26]

Då kan jag rekommendera Rusta-tältet,på pricken ett tält som jag har ägt,funkat vid kortare vandringar i hemmaskogen och paddling i skärgården.

Men såklart,otroligt deprimerande att sitta inregnad i då allt till slut blir blött.Det börjar lite första gången man nuddar duken,sen fortsätter det.


peter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
joanna Att välja tältspik till olika underlag: efterlysning av ett test (eller andra bra råd) Bo och sova 27
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
rikard500 Söker god råd rörande ”sommartält” Bo och sova 8
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
StelÖrjan Tältköp råd Bo och sova 4
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
silverfang råd för långtidsboende i kåta Bo och sova 64
lovni Råd kring sovsäcksköp Bo och sova 2
Sigfridsson Råd om sovsäck/liggunderlag och annan utrustning - Kungsleden Bo och sova 11
seasteel Bra budgetsovsäck? Tips och råd efterfrågas Bo och sova 13
disgruntled Behöver råd gällande mitt val av tält. Bo och sova 8
thomas.vastervik Råd och tips om sovsäckar från fjällmark Bo och sova 11
pipsatan Wolfskin gossamer sommar vandring Råd?! Bo och sova 0
heneng Familjetält råd inför köp Bo och sova 4
nicko_ Råd angående tält för fjällvandring Bo och sova 29
Rickys Råd om Tälten 2013 Bo och sova 15
zertox Tips och råd Bo och sova 8
Ratatoskr Råd till nybörjare, bl.a. om Cocoon UL 180 vs sovsäck Bo och sova 0
Sharkbait Tips&Råd ang tält Bo och sova 8
pattepardini råd om sovsäck Bo och sova 4
dangerousdave Storväxt kille behöver råd Bo och sova 11
Sph1nx Råd och tips på tält sökes. Bo och sova 24
skibummer Råd för tältköp önskas... Bo och sova 19
kroktjarn Råd angående utrustning efterfrågad! Bo och sova 3
zzeezz Tälttest på smartson Bo och sova 2
Ström Tälttest i Utemagasinet Bo och sova 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.