Råd för tältköp önskas...

joru; sa:
Hmm, lite osäker på vad du menar, det existerar inga självstagande tält i fält, alla tält måste förankras i marken med samtliga linor om de ska stå pall för hård vind.

Däremot är det kanske lite enklare att förankra kupoltält när det är ont om förankringspunkter, eftersom formen på tältet inte påverkas lika mycket om linorna stretar åt "fel" håll på några ställen.

Den största fördelen med ett bra kupoltält på vintern tycker jag ändå är förmågan att stå emot snölaster. Där hänger tyvärr priset ihop med kvaliten dvs man får vad man betalar för.

Det finns några märken i segmentet under HB som har gott renommé, t ex Helsport, Bergans, Vaude och Salewa. Även Haglöfs gör tält som funkar på vintern. Köper man däremot ett rent lågpristält är det nog klokt att undvika vinterfjället.

//J

Självstagande är just vad jag menar, tältet faller inte ihop om du inte förankrat det. Ett självstagande tält kan du krypa in i utan att förankra en enda lina, försök göra det i ett tunneltält ;)

Naturligtvis måste du förankra bägge i hård vind.
 
Det ser onekligen koolt ut när man flyttar ett kupoltält till en bättre plats, och då bara lyfter det i sin helhet.

Med ett tunneltält behöver man antingen vara två för att göra det, eller så får man släpa det, förankra med en eller två pinnar och så sträcka upp det på nya platsen... Funkar det med, fast det blir bättre partytrick med kupoltältet.
 
skibummer; sa:
Kan nån tältkunning skriva av sig lite och kanske ge mer vägledning än flottiga försäljare från intersport? Tackar!

jag vill inte påstå att jag är någon expert på tält.

Jag har ett hilleberg staika som jag är jättenöjd med.
det jag är nöjd med är :
självstagande. vilket är för mig viktigt eftersom jag gärna tar mig ut i skärgården.
oerhört lätt att sätta upp även i ganska kraftig vind.
står mkt stadigt även när det är kraftigare vind även när inte alla tältlinor är förankrade. (har ännu inte varit ute i full storm)
2 st absider som är stora nog att laga mat i och att ha utrustningen i. kan bli lite trångt i den absiden som är mot vinden om det blåser mkt, men då lägger man bara ryggan där. jag köpte till ett extra golv vilket inte alls var en dålig sak, tvärtom, det gör att man verkligen kan använda absiderna fullt.
bra ventilering.
inner och yttertält sätts upp samtidigt.
man kan flytta tältet väldigt enkelt om man vill göra det (förutsätter att det inte blåser altförmkt)
lätt att hålla golvet rent då man bara lyfter hela tältet o häller ut barr o sand mm som kommit in när man går in o ut ur tältet.

De enda gångerna jag funderat över storleken det är när man är på en vanlig camping. då ser man de andra tälten bredvid sitt eget och då ser det ut som man bara kan få plats där om man är pygme.
sedan sätter man sig i tältet och tältet känns enormt.
en lite skum känsla.
men rent generellt är jag mkt mkt nöjd med detta tältet.

Jag har ett mckinley tält också och som väger ungefär hälften och har en enda båge, den kräver att man förankrar åtminstånde kortsidorna.
tältet är väl ok men inte mer än så.
enda fördelen mot staikan är vikten 1,9 kg.
kvalitetsmässigt är det inte i samma klass.

detta är mina erfarenheter.. lycka till.
 
Hilleberg eller Mc Kinley?

Jag förespråkar bra tält oavsett märke, och tar jag inte helt fel så var väl frågan om man verkligen fick vad man betalade för när det gäller HB kontra Mc Kinley (eller för den delen andra tält)?. Mellan de två tältvalen så påstår jag fortfarande att HB är bättre även om det är dyrare. Detaljerna är mer genomtänkta på HB, t.ex. hur du sätter upp/förankrar tältstängerna. Mc Kinley har (åtminstone haft) öljetter och att pilla med dessa kräver att man nästintill är barhänt (mot metall vintertid) vilket inte känns sådär väldans bra som lösning. Köp ett tält du är nöjd med men väg in alla dina tänkta användningsområden mot tillverkarens lösningar innan du köper det. Dessutom så tror jag att om man köper ett bra/dyrt tält begangnat så får du mer för pengarna än om du köper ett nytt (billigare) för samma pengar. Säkerheten är viktig för mig. (Dessutom har jag själv både HB och Mc Kinley och kvaliten är ljusår från varandra, men likaså användningsområdena). -Å någon tältnörd vill jag absolut inte kalla mig. Häpp!
 
Tältnörd? Nej!

Under sommarens fjällvandring använde jag ett lånat Nammatj GT3. Jag var väldigt nöjd med det. Själv äger jag ett lågbudget kupoltält från obs! Jag skulle, utan att veta säkert bedöma att Mc Kinley etc ligger nånstanns mitt emellan.

Kupoltältet är stort och rymligt, men absiden är alldeles för liten för både packning och matlagning.

Ventilationen i lågbudget tältet är undermålig.

Hillebergtältet är väsentligt enklare att resa.

När det gäller kvalitet och utförande så tror jag nog att Hilleberg håller högre kvalitet. Inget av tälten är dock slitet än. Det som talar för hilleberg tältet är att det exemplar jag använt är ett "lånetält" från jobbet. Dvs det används relativt mycket av olika personer. Det borde ge större slitage.

Skulle jag köpa ett till tält så blev det nog ett begagnat. Men vad skulle det då bli? Keron 4GT för hela familjen? Namatj 3GT för halva eller Akto för mig?
 
Min Hillebergteori är att om man köper deras tält för hållfastheten så kräver det nog att man är en riktig expeditionsfigur, eller är en förening eller liknande och sliter som bara den på tältet.
Man betalar alltså för rejäla marginaler, som man kanske inte alls behöver.

Köper man däremot deras lättviktstält just för att de är lätta så gör man ett bättre köp. Jämför man till exempel Nallo med Fjällräven Skule så är Nallo ungefär lika mycket dyrare som det är lättare. Men det är till ordinarie pris. På Naturkompaniet är idag Hillebergs tält billigare än Fjällrävens!

Den som bara behöver ett vanligt tält (2-3 man) och inte bryr sig så mycket om vikten ska nog inte lägga mer än 3000 på ett tält. Bryr man sig inte så mycket om hållbarhet och praktiska detaljer räcker det med kanske 1000 för att få ett tält som man är nöjd med.
 
Nordesjö; sa:
Den som bara behöver ett vanligt tält (2-3 man) och inte bryr sig så mycket om vikten ska nog inte lägga mer än 3000 på ett tält. Bryr man sig inte så mycket om hållbarhet och praktiska detaljer räcker det med kanske 1000 för att få ett tält som man är nöjd med.

Jag skulle vilja lyfta in en annan aspekt i frågan.
Flexibilitet. Till vilka saker kan jag använda mitt tält egentligen?
Jag har nu spanat ett tag på HBs två modulmodeller StallonCombi och Muddus och efter mångt vridande och väändande skulle jag vilja lyfta fram några (teoretiskt beserade så klart) fördelar med dessa:
1. Behöver jag ett mindre tält är det bara att ta bort delar, i fallet med muddus är det möjligt att ta detta längre än med stallon.
2. Behöver jag utöka (större grupp som ska ut på fjället, familjen har vuxit sedan sist ect.) är det lätt att göra till en billig penning i gämförelse med vad det skulle kosta om jag skulle köpa ytterligare ett tält.
3. Går det sönder någon del (även om jag måste medge att jag aldrig hört om ett så trasikt HB att det inte lönat sig att laga) är det inte så att man behöver byta ut hela tältet utan kan ersätta den del som är trasig till en mycket billigare kostnad (vilket gör att man vågar mer och då får ut mer av upplevelsen enligt mig iaf).
4. Tältet blir "odödligt" om man fortsätter att förnya det i takt med att vissa delar slits mer än andra och det ända som begränsar dess livslängd är hur länge det förs på marknade av tillverkaren.
5. Möjligheten att (i fallet med muddus) gå vida utöver den användningen man har av ett tält. Detta är även möjligt att använda som vindskydd på ett par, tre olika sätt och bivack på ytterligare två, tre olika sätt.

Jag måste dock få tillägga att jag inte har erfarenhet av tälten utan bara vridit och vänt på det i teorin, ta själv en koll på HBs hemsida och fundera.

/fabian
 
Jack Wolfskin Yellowstone III

Ett billigt alternativ är Jack Wolfskins Yellowstone III som finns för 1500 pix på getout.se. Sjukt billigt. Jag köpte ett sådant i våras och har använt det till en familj på 4 personer (2 vx 2 ba) under sommaren. Det är gott om plats, tältet är av kupolmodell med två absider. Kräver 4 pinnar för att spänna ut dessa. Absiderna räcker till att ha packning i en och laga mat etc i den andra. Det väger 4 kg.

Det är dock inget vintertält, det är beroende av en stor glipa mellan yttertält och mark för ventilation. Jag testade, under en blåsig natt på sandstrand, med att skyffla igen glipan och kondensen blev... påtaglig... Men som ett sommartält har jag inga större invändningar.

Jag kan inte heller uttala mig om hur det fungerar i fjällen, men den natt då det blåste på stranden tyckte jag tältet uppförde sig mycket bra: tyst, stabilt etc. Jag kommer utan att tveka ta det till fjällen nästa sommar.

Överhuvudtaget har tältet gett ett gott intryck på mig, vilket även stämmer med de övriga tält ur JWs sortiment jag tittat på. Ger kvalitetsintryck i materialval, sömmar etc. Jag skulle våga köpa även andra modeller från dem. Bra priser blir det också...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
StelÖrjan Tältköp råd Bo och sova 4
joanna Att välja tältspik till olika underlag: efterlysning av ett test (eller andra bra råd) Bo och sova 27
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
rikard500 Söker god råd rörande ”sommartält” Bo och sova 8
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
silverfang råd för långtidsboende i kåta Bo och sova 64
lovni Råd kring sovsäcksköp Bo och sova 2
Sigfridsson Råd om sovsäck/liggunderlag och annan utrustning - Kungsleden Bo och sova 11
seasteel Bra budgetsovsäck? Tips och råd efterfrågas Bo och sova 13
disgruntled Behöver råd gällande mitt val av tält. Bo och sova 8
thomas.vastervik Råd och tips om sovsäckar från fjällmark Bo och sova 11
pipsatan Wolfskin gossamer sommar vandring Råd?! Bo och sova 0
heneng Familjetält råd inför köp Bo och sova 4
nicko_ Råd angående tält för fjällvandring Bo och sova 29
Rickys Råd om Tälten 2013 Bo och sova 15
zertox Tips och råd Bo och sova 8
Ratatoskr Råd till nybörjare, bl.a. om Cocoon UL 180 vs sovsäck Bo och sova 0
Sharkbait Tips&Råd ang tält Bo och sova 8
pattepardini råd om sovsäck Bo och sova 4
dangerousdave Storväxt kille behöver råd Bo och sova 11
Sph1nx Råd och tips på tält sökes. Bo och sova 24
OBD Råd&Röns tälttest Bo och sova 250
kroktjarn Råd angående utrustning efterfrågad! Bo och sova 3
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Carolinitza Tältköp, vad är det för fel? Bo och sova 22
Jmhe Funderingar kring tältköp Bo och sova 14
Majsan76 Tältköp Bo och sova 5
henekp Tips vid tältköp önskas Bo och sova 9
asfaltsbarn Tältköp barnfamilj Bo och sova 10
ticitaca frågor inför tältköp efter att ha läst på forumet, bla.a vilka tält som ger utsikt? Bo och sova 23
Agilis Nybörjare med för stora krav och för liten budget? (Hjälp med tältköp) Bo och sova 12
zotter Tältköp (Puh) Bo och sova 17
MAB Tältköp Bo och sova 1
x-man Tältköp Bo och sova 4
Still Alive Tips önskas på sovsäcksöverdrag Bo och sova 15
mkruse Erfarenhet av sovsäckar önskas Bo och sova 20
utesälen Tälthjälp önskas Bo och sova 16
bockastyre Tips på prisvärd dunsovsäck önskas Bo och sova 7
Hannes Lindgren Köpa vandringstält - hjälp önskas! Bo och sova 3
Johan.H Tältråd önskas Bo och sova 6
Bridgemix Info om Jr Gear liggunderlag önskas (packstorleken) Bo och sova 2
andreas.lindholm.5 Tips på sovsäck önskas. Bo och sova 6
jostmart Finnes Nallo 2. Önskas Nallo 2 GT (Hilleberg) Bo och sova 0
espirituosa Hjälp önskas - välja sovsäck för Keb i augusti Bo och sova 24
anjoua Hjälp önskas Bo och sova 7
Skipper_ Tältresningshjälp önskas Bo och sova 8
skogsvakt hjälp önskas ang. HB tält Bo och sova 43
Topi Tips om liggunderlag önskas Bo och sova 8

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.