Tälthjälp önskas

Jaha, så var frågan igen: vilket tält?

Jag har idag ett Saivo till paddling och skidåkning, men nu vill jag ha ett tält till vandring med två vuxna och ett barn, d.v.s. 3 personer. Ibland på kalfjället, ibland på andra platser. Det ska vara lätt, så klart, men rymligt, starkt och uppfylla alla andra oförenliga krav. Det måste kanske inte vara superbilligt.

Jag har först funderat över Vaude Power Lizard 2-3, men tycker att absiden verkar klen. Därefter har jag sneglat på Anjan 3 GT, fast tyckte att det verkar dragigt med det uppdragna yttertältet. Därtill känns det som om fötterna kanske slår i innertältet om man ligger på en schysst luftmadrass.

Istället börjar jag snegla på lättare kupoltält. Exempelvis Exped Orion 3 UL eller Helsport Ringstind Superlight 3. Dessa verkar ha schyssta innermått och samtidigt börjar jag gilla tanken på att ha två ingångar/absider om man är tre personer. Men är absiderna för små i ett sådant tält? Kommer jag att sakna en GT-absid? Fast jag ville ju ha bra fot-höjd i nederdelen och kanske två ingångar...

Svänger man sedan till MSR så finns ett antal tält med liknande design med ett måttligare pris, fast då är inte ytter- och innertälten kopplade. Funkar det? Mitt Saivo är kopplat och det känns naturligt och som en fördel vid dåligt väder.

Några tips som kan guida mig framåt i tältdjungeln?
 
Mitt tips är HB Kaitum 3 som är mycket rymligt och tillåter er att sova skavfötters för ytterligare bättre sovplats om ni vill. Med Kaitums båda adsider behövs inte GT av Kaitum varianten som jag tycker blir ett onödigt långt tält.
Om ni önskar GT absid är Nallo 3 GT eller Nammatj 3 GT två bra alternativ, men Kaitum ger större innerutrymmen speciellt för 3 personer.

Personligen tycker jag liggbredd på 160cm som är vanligt på 3p tälten är för lite med moderna lite bredare liggunderlag, speciellt för 3 fullvuxna. Då ger möjligheten att ligga skavfötters bättre flexibilitet, speciellt om ni väljer liggunderlag som smalnar av mot fötterna.
 
Med Smux förslag på Kaitum 3 som är ett fint tält är ni nere på en lägre vikt på drygt ett kilo.
På två personer 500 gram var. Själv har jag Saivos lillasyster Tarra och det är fantastiskt fint till två personer. Är ni två vuxna med hyfsad ork skulle jag satsa på att behålla Saivo men undersöka om ni kan gå ner i vikt på annat om kravet på tältet är mycket högt. Givetvis beroende på hur gammalt barnet är.
 
Nej, Saivot bär jag inte på. Det väger 5,5 kg. Då lånar jag hellre svågerns Keron 3. Jag kommer att bära stor del av sonens packning, samt en del av en medföljande familjs också. Jag vill inte passera 30 kg-strecket på ryggen.

Min målsättning är ett tält på två kg. Möjligen upp mot tre, om det finns andra mervärden. Kaitum går därför bort, även om det verkar vara ett fint tält. Jag tror att jag behöver kika på andra tältmärken än HB.
 
Personligen tycker jag liggbredd på 160cm som är vanligt på 3p tälten är för lite med moderna lite bredare liggunderlag, speciellt för 3 fullvuxna. Då ger möjligheten att ligga skavfötters bättre flexibilitet, speciellt om ni väljer liggunderlag som smalnar av mot fötterna.
Jag håller med om detta. Går man från två till tre personer så ökar bredden med 30-40 cm, vilket känns märkligt. De kupoltält jag har snubblat över har ju också två ingångar, vilket underlättar skavföttersprincipen (så länge sovriktningen är vinkelrätt mot ingångarna, vilket inte alltid är fallet).

Frågan är hur störigt det är att sätta upp innertältet först. Kan jag leva med det så går det att komma ner i både pris och vikt.
 
Med ett kupoltält får du samma problem som fotändan i Nammatj/Nallo/Anjan men i båda ändarna men det vet du ju om du har ett Saivo.

Håller med om att två ingångar ökar komforten och även ökar den upplevda storleken / rymden. Om det är viktigt kör på Kaitum som andra tipsat om.

Jag skulle dock ta ett Anjan eftersom du redan har ett vintertält. Eftersom det har ett innertält blir det inte speciellt dragigt. Enkelväggstält som inte går ner till marken blir däremot märkbart dragigare. Det blir välventilerat vilket jag tycker är en fördel. Den enda nackdelen jag kommer på med yttertältets konstruktion är att daggpunkten oftare verkar hamna på golvets / badkarets insida än på yttertältet, alltså lite mer kondens på golvets kanter (men det löser ju en trasa lätt).

Jag vandrar solo eller med mina tre barn och har provat mig genom det mesta från Keron 4 GT till enväggs ultra lättviktstält i cuben. Bära lätt är den yttersta komforten tycker jag. Tältet sover man bara i krasst sett.
 
Hilleberg Nallo GT. 3 eller 4 varianten. Själv valde jag 4 GT då vi är fyra i familjen. GT för utrymme och väderskydd. Nallo för att det bara väger 3.6kg komplett och är tillräckligt "året-runt" och vädersäkert.
 
Jag har tittat på Exped Venus som verkar vara en ganska smart lösning, men det där är bara sånt jag tänkt i "min fantasi". Det verkar skapligt användbart i förhållande till vikt, särskilt i UL-varianten. Det kanske finns någon som har praktisk erfarenhet?

Vi kör två pers i ett Fjellheimen Superlight 3 och det hade nog rymts ett barn också, men nog är det så att tältduken känns tunn och kanske lite säckig. Jag tycker det är funkis, men det visar ju upp mycket av det du invänder emot.
 
Jag håller med om detta. Går man från två till tre personer så ökar bredden med 30-40 cm, vilket känns märkligt. De kupoltält jag har snubblat över har ju också två ingångar, vilket underlättar skavföttersprincipen (så länge sovriktningen är vinkelrätt mot ingångarna, vilket inte alltid är fallet).

Frågan är hur störigt det är att sätta upp innertältet först. Kan jag leva med det så går det att komma ner i både pris och vikt.

Just bredden är en anledning till min rekommendation av Kaitum 3 som är 185cm i bredd på mitten (Noterar att det nu även finns ett Kaitum 4 i sortimentet). Med komplett vikt på 3,4kg väger det strax under ex Nammatj 2GT.
Jag använder oftast Nammatj 2GT eller Kaitum 2 på vandringar när vi är två personer, med viss förkärlek för Kaitum 2 som upplevs både rymligare och lättare på ryggen:)
 
När jag började tälta bland bergen dög enkelväggiga tält väl.
De blir lättast.

Mitt första fjälltält med dubbelt tak sattes upp under taket.
I spöregn blir tält där innertältet sätt upp först rätt blöta.

HB har inte lösningar för alla även om utförandet och priset är väl tilltagit.

go tur
 
Jag har egentligen bara fått tips om Anjan, som stämmer med kravet att vara under 3 kg och helst ner mot 2 kg. De andra tälten är säkert fina, men jag vill ha en modest vikt, utan att för den sakens skull bli UL-fanatiker. I så fall finns ju Tarptents, etc. att titta på. Sannolikt hänger det ihop med att de flesta verkar tipsa om HB:s i sig utmärkta tält. Men jag tror att man får lämna detta märke för att hålla sig i 2-kg:s snåret. Om jag nu inte köper ett Anjan...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nattochdag Tälthjälp för nybörjare Bo och sova 69
AceRimmer Tälthjälp Bo och sova 15
anorthernsoul Tälthjälp Bo och sova 2
blastlast Tälthjälp Bo och sova 3
Peppe1979 Rookie behöver tälthjälp! Bo och sova 16
waltruz Tälthjälp! Bo och sova 15
knallert tälthjälp Bo och sova 1
Goffe Tälthjälp!! Bo och sova 5
Still Alive Tips önskas på sovsäcksöverdrag Bo och sova 15
mkruse Erfarenhet av sovsäckar önskas Bo och sova 20
bockastyre Tips på prisvärd dunsovsäck önskas Bo och sova 7
Hannes Lindgren Köpa vandringstält - hjälp önskas! Bo och sova 3
Johan.H Tältråd önskas Bo och sova 6
henekp Tips vid tältköp önskas Bo och sova 9
Bridgemix Info om Jr Gear liggunderlag önskas (packstorleken) Bo och sova 2
andreas.lindholm.5 Tips på sovsäck önskas. Bo och sova 6
jostmart Finnes Nallo 2. Önskas Nallo 2 GT (Hilleberg) Bo och sova 0
espirituosa Hjälp önskas - välja sovsäck för Keb i augusti Bo och sova 24
anjoua Hjälp önskas Bo och sova 7
Skipper_ Tältresningshjälp önskas Bo och sova 8
skogsvakt hjälp önskas ang. HB tält Bo och sova 43
skibummer Råd för tältköp önskas... Bo och sova 19
Topi Tips om liggunderlag önskas Bo och sova 8
manke Åsikter om Tarra önskas! Bo och sova 9
Carslöv Lite mera synpunkter önskas. Bo och sova 1
pcte Info om tält från bergans önskas! Bo och sova 0
Sovsäcks info. önskas... Bo och sova 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.