Rackarns ont i pannan

När jag tränat att rolla nu på vintern får jag otroligt ont i pannan på grund av det kalla vattnet. Min klädsel i övrigt förhindrar vatten att cirkulera eller ens blöta ner mig nämnvärt på övriga delar av kroppen, men just ansiktet och pannan är svårt att skydda mot kallt vatten.

När jag tränar rollar eller andra räddningar försöker jag att ha på mig just det som jag har när jag paddlar för att veta hur just den klädseln fungerar om jag skulle kapsejsa under paddlingen. Det innebär att jag inte vill ha en neoprenhuva à la dykarhuva. En sådan skulle visserligen förhindrat att det blev kallt i pannan, men jag skulle aldrig ha på mig den när jag paddlar och då känns det meningslöst att träna räddningsövningar med en också.

På huvudet nu på vintern har jag antingen sydväst om det blåser eller bara en yllemössa om det räcker. Med sydvästen håller sig hvudet någorlunda varmt, men med mössan blir hela huvudet riktigt kallt. Pannan blir kall i båda fall.

Ok, för att lära sig en roll eller liknande kan man förstås klä sig enbart för själva träningen, men det känns som jag passerat just det stadiet och nu vill träna hur jag klarar mig om jag kapsejsar under en vanlig vinterpaddling.

Någon som har något tips på hur man håller pannan varm? Jag har funderat på ett pannband av något slag, men inte testat.

Kalle
 
Neoprenhuva mycket stiligt

Stackars Kalle, ont i huvudet... Nå, doppar du det i iskallt vatten kan det med fog hävdas att du får ta ett visst egenansvar... Ta upp huvuet ur vattnet, så ska du se att det blir bättre om en stund!

Nå, skämt åsido, vad är det för fel med neoprenhuva? Själv använder jag den så fort det börjar bli lite vind/vågor och samtidigt är kallt i vattnet. Jag har ju ingen päls på huvudet som de flesta av er andra, så jag måste skydda mig lite extra. Men jag tycker inte det är obehagligt alls, snarare varmt och skönt, med en lagom tätt åtsmitande huva.

Kanske har de huvor du provat varit av fel storlek, dvs alldeles för tighta? För kajakbruk väljer man ju en lösare passning än vad dykaren gör.

För övrigt blir man väldigt, väldigt stilig i sin neoprenhuva...

Imorgon ska det visst bli soligt och stilla, så det blir nog en tur. Iförd min snyggaste neoprenhuva.

mvh,
Jens
[Ändrat av kajaken@yahoo.com 2002-12-17 kl 13:48]
 
Kalle E; sa:
När jag tränat att rolla nu på vintern får jag otroligt ont i pannan på grund av det kalla vattnet. Min klädsel i övrigt förhindrar vatten att cirkulera eller ens blöta ner mig nämnvärt på övriga delar av kroppen, men just ansiktet och pannan är svårt att skydda mot kallt vatten.

När jag tränar rollar eller andra räddningar försöker jag att ha på mig just det som jag har när jag paddlar för att veta hur just den klädseln fungerar om jag skulle kapsejsa under paddlingen. Det innebär att jag inte vill ha en neoprenhuva à la dykarhuva. En sådan skulle visserligen förhindrat att det blev kallt i pannan, men jag skulle aldrig ha på mig den när jag paddlar och då känns det meningslöst att träna räddningsövningar med en också.

På huvudet nu på vintern har jag antingen sydväst om det blåser eller bara en yllemössa om det räcker. Med sydvästen håller sig hvudet någorlunda varmt, men med mössan blir hela huvudet riktigt kallt. Pannan blir kall i båda fall.

Ok, för att lära sig en roll eller liknande kan man förstås klä sig enbart för själva träningen, men det känns som jag passerat just det stadiet och nu vill träna hur jag klarar mig om jag kapsejsar under en vanlig vinterpaddling.

Någon som har något tips på hur man håller pannan varm? Jag har funderat på ett pannband av något slag, men inte testat.

Kalle

Hej
Jag har på mig en 3mm neoprenhuva när jag paddlar utan problem.
Jänkarna har något de kalla fussy rubbercap, mao en gummihuva med fleecefoder eller liknade, som en del använder istället för neopren.
Jag tycker du skall ge neopren en chans om du inte redan gjort det.
Jag har inte lärt mig rolla ännu men jag dök ned med huveudet i Göta älv nyligen och det kändes bra.

Hans
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.