ont i rumpan

Jaha, det var ju så dags nu att en vecka för DKM+ inse att jag har problem med utrustningen.

Problemet är att jag efter cirka 2,5 timmar paddling har fruktansvärt ont i rumpan, träsmak i kvadrat. Jag hade redan bytt Epic 18x-sätet mot ett Nelo-racingsäte och lagt 9 mm liggunderlag med teflonduk på. Funkar bra, i 1,5 timme, ibland 2. Inte 2,5. Bytte tillbaka till orignalsätet, paddade med liggunderlag och geldyna (skwoosh värsting). Benen domnar efter 20 minuter, delvis pga gelkudden är för stor så gelen flyter ut till hörnen av kudden där jag inte sitter. Gäller att få ordning på problemet om det ska vara lönt att starta. Antagligen har jag något känsligare rumpa än gemene man, och är lite för stel för att sitta 100% korrekt, får trycket koncentrerat ganska långt bak på rumpan, och det hela förvärras av bentrampet.

Nån som har några bra hemmagjorda-dynor-lösningar att dela med sig? Liggunderlag tycker jag känns lite för hårt, vanlig skumgummi i typ billiga trädgårdsmöbeldynor känns för mjukt.
 
Har du provat att "förlänga" sitsen genom att ha stöd (liggunderlag eller inplastad handduk etc) framför den? Det hjälpte mig när jag hade liknande problem. Trycket utjämnas och ischiasnerven kommer inte i kläm under skinkan på samma sätt.
 
Har du provat att "förlänga" sitsen genom att ha stöd (liggunderlag eller inplastad handduk etc) framför den? Det hjälpte mig när jag hade liknande problem. Trycket utjämnas och ischiasnerven kommer inte i kläm under skinkan på samma sätt.

Nej jag har inte testat det men tänkt tanken. Jag paddlar på slätvattensvis med fria knän så att benen är inte i en statisk position, och jag tänkte att det kanske sätter stopp för den idén... men jag kanske ska prova, man kanske inte behöver förlänga så långt.
 
Nej jag har inte testat det men tänkt tanken. Jag paddlar på slätvattensvis med fria knän så att benen är inte i en statisk position, och jag tänkte att det kanske sätter stopp för den idén... men jag kanske ska prova, man kanske inte behöver förlänga så långt.

Ja gör ett försök. Det kanske kan räcka med att ha något under låren som går att "pumpa" lite emot, det avlastar sittknölarna lite grann iaf.
 
Delar ditt problem som jag tror är ganska vanligt! Men jag gillade min Epic 18X sits konstigt nog men har problem med nästan allt annat! 2 timmar är max oxå för mig! Men på DKM grejar du nog det med dom 3 lyften ;)
Har en multisportsits i min Commander som jag kan sitta i hela dan! Så lösningar finns nog trots allt! Har sett många som gör en egen sittdyna med uttag för sittknölarna å sen täcker med bakplåtspapper!

/Janne
 
Samma problem här... Efter 2 timmar är häcken bortdomnad. Har beställt en rotationssits för att försöka råda bot på problemet. Med en rotationssits borde man kunna padda på i princip hur mycket som helst, utan att möjligheten till god (roterande) teknik hämmas, så länge det inte bygger för mycket på höjden. Om verkligheten matchar teorin återstår att se =)
 
Samma problem här... Efter 2 timmar är häcken bortdomnad. Har beställt en rotationssits för att försöka råda bot på problemet. Med en rotationssits borde man kunna padda på i princip hur mycket som helst, utan att möjligheten till god (roterande) teknik hämmas, så länge det inte bygger för mycket på höjden. Om verkligheten matchar teorin återstår att se =)

Jag har en rotationssits i motionskanoten, det problem jag har med den (förutom att formen inte är så skön för mig) när man paddlar långt är att förr eller senare hamnar man lite på sniskan, dvs att när man sitter rakt är sitsen lite roterad, och då är det nästan omöjligt att komma tillbaka i rätt läge igen, särskilt om det är som på Nelo att sitsten inte är självcentrerade, dvs det hjälper inte att göra balanstricket att lyfta på rumpan, man behöver en tredje hand som justerar sätet.... det är dock väldigt skön bentrampskänsla med en sån sits när man sitter rätt. Och jo, kanoten känns typiskt påtagligt rankare med en rotationssits än med en fast sits.

Men förhoppningsvis funkar lösningen bra för dig :)
 
Delar ditt problem som jag tror är ganska vanligt! Men jag gillade min Epic 18X sits konstigt nog men har problem med nästan allt annat! 2 timmar är max oxå för mig! Men på DKM grejar du nog det med dom 3 lyften ;)
Har en multisportsits i min Commander som jag kan sitta i hela dan! Så lösningar finns nog trots allt! Har sett många som gör en egen sittdyna med uttag för sittknölarna å sen täcker med bakplåtspapper!

/Janne

Sittunderlag med teflonduk på verkar vara standardlösningen som funkar tillräckligt bra för de flesta, men inte för prinsessan på ärten (=jag). Jag har iofs inte provat göra uttag för sittknölarna, kanske funkar... näst på tur är dock att testa en grotesk mängd skumgummi (typ gammal madrass), eller nåt annat jag hittar här i nåt förråd...

Jag har tänkt på det där tre lyften ja, att kanske jag klarar det med de pauserna, fast pauserna blir ju (förhoppningsvis) inte så långa... är det nån som kört DKM med en "tvåtimmarsrumpa" och levt att berätta?
 
Jag har en rotationssits i motionskanoten, det problem jag har med den (förutom att formen inte är så skön för mig) när man paddlar långt är att förr eller senare hamnar man lite på sniskan, dvs att när man sitter rakt är sitsen lite roterad, och då är det nästan omöjligt att komma tillbaka i rätt läge igen, särskilt om det är som på Nelo att sitsten inte är självcentrerade, dvs det hjälper inte att göra balanstricket att lyfta på rumpan, man behöver en tredje hand som justerar sätet....

Jag hoppas att följande lösning löser det problemet för mig: http://bloggen.motionspaddla.nu/2009/06/rotationssits-som-pekar-framat.html

Eller menar du att det problemet uppstår även i självcentrerande rotationssäten?
 
Jag hoppas att följande lösning löser det problemet för mig: http://bloggen.motionspaddla.nu/2009/06/rotationssits-som-pekar-framat.html

Eller menar du att det problemet uppstår även i självcentrerande rotationssäten?

Att man hamnar snett på sitsen med tiden händer ändå, men med självcentrering så kan man ju ta med båda händerna på sidan av sittbrunnen, lyfta rumpan (samtidigt som man hoppas att man inte välter) och sätta sig igen.

Fast det där att hamna snett på sitsen är nog ett individuellt problem, har man ren och fin teknik och undviker att övertrycka med benen, dvs att man får bentrampskraften att hamna på paddelbladet snarare än på bakkanten av sätet, samt att skålningen i sätet är kompatibel med ens rumpa då klarar man sig nog på plats.
 
uppblåsbart miniliggunderlag

Hej öm-rumpe-paddlarvänner!
Jag sitter heller inte gärna för många timmar i min Tahe Mari 3 extra men ett hjälpmedel som förlänger tiden mellan mina pauser är ett uppblåsbart liggunderlag i storlek drygt som ett A4 - thermarest står det på mitt. Visst, man får man inte 100 perfekt kontakt med kajaken och i början sitter man lite som på ett gungfly men efter ett tag lär man sig hur nästan full tuppblåst som är lagom -för hårt blir för dålig balans.
Till saken hör att jag inte är så aktiv med fotarbetet pga pedalssytemet i kajaken - får väl snarare säga att jag tar svagt men jämt spjärn med båda fötterna i varje paddeltag.

Har det liggande löst på sitsen och skulle jag plurra så riskerar jag att det flyter iväg men det skulle vara enkelt att fixera med självhäftande kardborreband men delvis på beskostnad av att jag inte kan vända det uppochner det blivit blött.

Sen uppelver jag också att man vänjer sig - senare dagar på flerdagarsturer sitter jag längre mellan pauserna utan träsmak.

/Patrik

I MC-kretsar talas ibland om tävlingar i vem som kört flest mil under en säsong och de kallas ibland för årets babian-röv ;-)
 
Nu har jag testat med att bygga om formen på sätet med hjälp av skumplastbitar, göra det högre i framkant och göra djupare gropar för sittbenen. För att jämna till det hela lägger jag ett lager ovanpå, och då har jag testat 1) skumgummi 4 cm, 2) sittdyna av luftmadrasstyp ca 2 cm, 3) sitsfoder från en annan kajak 1 cm neoprenliknande material.

Luftmadrass var skön att sitta på, men ojoj vad instabilt det kändes, iom att jag inte sitter igenom dynan har jag ingen som helst kontakt med kajaken, så det alternativet skrotade jag. Med 1 cm neoprenliknande sitsfoder från en annan kajak blev det ganska bra, men oklart om det är tillräckligt bra för flera timmar. Skumgummi 4 cm blev bäst, och genom att dynan är ganska stor går den upp på sidorna och ger lite höftstöd också, bra stabilitetskänsla trots att jag sitter så högt att benen inte går att få in under sargen. Man suger fast i skumgummit med rumpan vilket i teorin skulle förstöra höftrotationen, men eftersom det är så tjockt med skumgummi går det att svänga med höften i sätet i alla fall, i alla fall så mycket som jag tänkt mig på långdistans.

Skumgummit har tyvärr en stor nackdel - den suger vatten nästan som en tvättsvamp. Så jag får se hur jag gör...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.