Ont i armarna?

Hej!
Jag gjorde ett inlägg tidigare och berättade om mina problem med ont i överarmarna efter en lång intensiv paddlings-säsong. Fick mycket bra tips via det här forumet och äntligen verkar det börja bli ok.
Men om jag tidigare hade vetat att jag hade kunnat undvika dessa problem om jag efter varje tur hade stretchat över och undersidan av underarmarna hade det ju varit bra mycket bättre.
Upplevde det som om det "sved" i armvecken vid belastning. Det berodde då på förkortade muskler och senor i underarmarna, som sedan ledde till inflammationer i muskelfästena.
Nu stretchar jag dessa muskler flera ggr per dag och tränar underarmscurl med hantlar dagligen och enligt en kanon-läkare som är bra på idrotts-skador skall detta hindra att det uppstår igen.
Ville bara tipsa om detta så att du slipper slita med dessa skador.
Tack och hej
Johnny
 
Mycket bra sida om stretchning! Jag har själv haft det rätt jobbigt i vinter med en skada i trakten av vänster skulderblad. Troligen orsakad av träning på paddelmaskin (som jag tycker ger lite för mycket "ryck" i ryggmuskulaturen) i kombination med för lite och troligen felaktig stretchning efteråt. Efter några månader med alternativ träning, naprapatbehandling, stretchning och inflammationsdämpande salva så känns det i alla fall mycket bättre nu. Jag får väl se hur det känns under första paddelträningen. Nu verkar isen vara på väg att släppa definitivt här i Stockholm.

Det här med att du fick ont i armarna misstänker jag kan bero att du använder dem för mycket och ryggmusklerna för lite i din paddling. Man ser rätt många (nyblivna?) havskajakpaddlare som paddlar ganska så bakåtlutade mot ryggstödet. Med den sittställningen så får armarna göra hela jobbet och det är ingen effektiv paddelteknik..
 
Mitt i prick

Tror tyvärr detta var det alldeles korrekta svaret.
Mycket armar och lite rygg. Skall i vår ägna mig åt kvalificerad teknik-träning och testa att övergå till grönlandspaddel.
Johnny
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.