ont i händerna

hej
jag paddlar en del havskajak men får ofta ont i händerna ,ibland blåsor ,kanske ovana i början, men har ni något trix med vantar ellet något på paddelen . jag önskar bra råd???
häls inge
 
Jag använder ibland seglarhandskar - den modellen med avklippta fingertoppar (på handskarna inte på händerna;-) ). Men på ett par jag hade satt en söm på fel ställe så de fungerade inte att använda när jag paddlade.

Tävlingscyklister brukar ha fina handskar så det är värt att titta på och prova. Passa då på att kika på deras jackor. Vindtät front, ventilerande rygg, muddar på ärmarna och ganska tajta så de inte fladdrar.
 
Det kan finnas många orsaker till ont i händerna, men troligtvis håller du för hårt i paddeln. Försök öppna påskjutshanden, vilket ger större blodgenomströmning. Ifall du håller hårt i paddeln hela tiden blir blodcirkulationen mycket sämre och t.ex. börjar du frysa om händerna betydligt tidigare.

För hårt grepp kan också ge friktionsblåsor, men som du säger kan detockså vara ovana. Med lite slithud i händerna blir risken för blåsor betydligt mindre.
 
Hur hårt?

Tror oxså att du håller paddeln för hårt. Vanligt vid hållsporter. Håll inte skaftet hårdare än du skulle hålla en levande fågel. Fast men aldrig hårt...
Rätt handskar, vantar gör stor skillnad, pröva flera olika.
//J
 
Om du väl fått blåsor som ger lite sår under läkningen så är nog handskar lösningen tills det läkt ordentligt. Sedan är väl en successivt lökad paddeldos vägen till tåligare händer. Vet du att du ska paddla mer än vanligt, så på med handskar för att undvika blåsorna.

Cykelhandskar stör mig inte mycket trots att jag är van att paddla barhänt.

Att paddla med bättre teknik är förstås alltid eftersträvansvärt, men även med rätt teknik, tunn hud och mycket paddling är det nog lätt att få problem. Så jobba på tekniken, använd handskar när det behövs, men försök att komma ifrån detta på sikt. Apropå teknik så ligger det nära till hands att fråga vad du har för paddel (och sedan föreslå att du byter till det man själv har som favorit) men jag tycker nog detta kan vara ett allmänt problem som beror på ovana händer.

Har själv paddlat lite i år, men eftersom jag skottat desto mer sand och jord i trädgården har det funkat utmärkt med lite längre, sporadisk paddling utan handskar! ;-)
 
Ekar ovanstående. Jag använder cykelhandskar. Ibland tejpar jag skavsår men det är av förklarliga skäl svårt på händerna. Jag paddlar också kortare sträckor om jag har ont någonstans som inte är träningsvärk. Sår och smärta/värk som inte handlar om träningsvärk blir inte bättre av att man paddlar på, ont ska med ont fördrivas eller det är vekhet som lämnar kroppen typ. Jag paddlade med en värkande axel, jag hade just återkommit till paddling efter en låååång tids uppehåll och kude inte få nog. Till slut var det inflammerat och jag var beordrad vila och lätt sjukgymnastik :(.
Inte för att det behöver hända av såriga händer men måste man inte paddla långt så kan man ta varannan dag träning. Ena dagen långt, andra dagen kort oh låta kroppen bestämma takten.
 
Använder ett par neoprenhandskar i kallt väder/vatten. Man blir blöt om händerna, men värmer ganska fort upp vattnet i dem. Viktigt att det inte är några irriterande sömmar i greppet.
På arbetshanskfronten händer mycket. De billiga skinnhandskarna med taskig passform och krage är historia (finns fortfarande). Idag finns handskar i moderna material, välsydda och med karborrestängning. Kostar mellan 50 och 150 kr vilket är betydligt billigare än motsvarande friluftshandskar. Provade ett par under ett par dagars kanadensarpaddling i veckan. Var sköna även om de blev blöta. Torkade fort också. Hänger med på långtur i sommar.
Dock. Är det riktigt varmt är det jobbigt med handskar. Det bästa är nog att försöka jobba upp lite hård hud i händerna och ha handskar som komplement.
 
Jag paddlade hela HBB med ett par handskar från Globetrotter. Orsaken till att använda handskar var framför allt för att undvika problem med att bränna händerna i solen, men handskarna är jättesköna och av väldigt bra kvalitet. De värmer när det är kallt och skyddar naturligtvis mot skavsår. Samma par höll två säsonger inkl förra årets 2465 km.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.