Prisvärda sovsäckar?

Om vi ska snacka Preis/Leistungsverhältnis så säger jag Robert. Och då menar jag inte Robert Lind i Kramfors utan http://www.roberts.pl Köp en bred Voyager Light med lämpligt mycket fyllning och lämplig längd. Den blir dock något dyrare än de sovsäckar ni snackar om.

/Håkan
 
Re: Re: Rrrrogntudju!

tigertamjaren; sa:
Låter en vild chansning på 300 gram som en orimlighet? ;)

Hade jag velat ha vilda chansningar hade jag fixat dem själv :)
(och landat på ungefär 300-350 g, förvisso)
Men man vill ju veta.
Anledningen till att jag vill veta är för att kunna jämföra med Robert's Voyager Light (330 gram, 700 +) och ME Marathon (350 g, 600 +). Det borde ju gå åt ungefär lika mycket dun som i Marathon för att vara trovärdigt.

Robert's
Klart att Robert's är intressanta - deras motsvarighet har bättre dun. Men den är också avgjort dyrare, trots att den är tokbillig.

Recension av Vango-säcken:
http://www.outdoorsmagic.com/review/reviewproduct.asp?sp=&RGN=9&RCN=22&RPN=3339&v=3
[Ändrat av Nordesjö 2004-09-17 kl 16:00]
 
Re: Re: Re: Rrrrogntudju!

Nordesjö; sa:
Robert's
Klart att Robert's är intressanta - deras motsvarighet har bättre dun. Men den är också avgjort dyrare, trots att den är tokbillig.

Ja, antagligen är det något bättre dunkvalitet hos Roberts, men jag är nog inte man att avgöra det. Vangos Venom har tydligen 90-10 dun (vilket i princip också är rent dun), fillpower 600+. Tror nog 300 gram dunfyllning är ett bra riktmärke för Venom, men det kan du ju som sagt gissa själv! ;)

De där recensionerna vet jag f.ö. inte om man kan ta som objektiva redogörelser. Har någonstans hört talas om personer i branschen som skriver ofta och väl om sina egna produkter. Men det kan ju ha varit en elak tunga som yppade såna ogudaktigheter. Smilfink.

/ Gutte Mörr
 
Frân cyber-space till smockat sport-varuhus.

Tro det eller ej, men i helgen pilade jag (mot min principer) iväg till mega-sport-kedjan Decathlon (moma&popa-shop-killer i ultraformat), för att därstädes söka sovsáck till min dotter.

Urvalet av sovsäckar bestod som för sâ mycket annat nästan enbart av Decathlons egna outdoor-varumärke Quechua. Ett enda undantag: VANGO VENOM 150. Sácken fanns ej upphângd, utan enbart nedpackad.. inte mycket större en extra fet falukorv.

Jag frâgade närmsta expedit om han kände till säcken/prestanda, samt om han ville ha vänligheten att öppna upp. (ännu en tillfälighet denna dag: expediten visade sig vara Biel Santandreu, válkánd Mountain-fotograf, vars alster bl.a kan beskàdas här: http://www.bestard.com/bestard/galeriaFotos.php3 )

Sagt och gjort: säcken öppnades.. super-tunn, verkade i princip inte innehàlla nàgon som helst fyllning.. halv dragkedja. En snodd att dra àt runt halsen, men ej runt skallen. Biel uttryckte sin starka tvehâgsamehet till temp-angivelsen.. samt ansàg, liksom jag, att den verkade extremt smal nede runt fossingarna, samt att sáckens lángd för mig (186 làng) verkade vara pà gránsen till för liten.

Dock, dessa smâ synpunkter under lördags-smocka-fullt köpcenter, med ett tio-tal kunder fràgandes fràgor till stackars Biel samtidigt som han stod och kollade säcken med mig. Sedan packades den ner igen.

Mitt intryck var en ultra liten och lätt, men lite väl trâng sáck för mig. Kanske?
 
Skoj att du så oförhappandes kunde ta en närmare titt på en av Vangos säckar, som vad det verkar dissades med besked. Å andra sidan var det ju inte Venom 150 som vi snackade om härna utan 300, dvs en säck med dubblet så mycket dun i som den du besåg i helgen.

Kanhända är emellertid Vangos prycklar skrutt rätt igenom, i utbudet ingår också prisvärda (???) tält och ryggor (som faller isär och / eller blåser omkull vid första vindstöt, ilastning?).

Nån som vet mer om Vangos grejer?

/ G
 
Vill understryka att säcken inte dissades totalt: jämfört med dectahlons grejer var den ett másterverk! Analysen skedde väldigt hastigt och lusting, och med expeditens stress-svett párlandes pà pannan. han verkade dessutom pà extra dâligt humör.

Men som sagt, det jag lagt márke till pà fotot, att den verkade váldit smal dárnere, var det första som bàda han och jag lade márke till även i verkligheten. Själv gillar jag inte at ligga som en lax i en laxask.

Samt var det naturligtvis inte samma säck: denna hade komfort temp. runt 10 grader tror jag det var, nâgot expediten betvivlade.. men som sagt (se ovan)

MATS
 
Data: Venom 300

Jag skrev till Vango för att få lite mer data om Venom 300 (bla fyllvikten).

Det är 300 gram dun i säcken (vilket duktiga gissare redan gissat). Det är något mindre än vissa konkurrenter, men eftersom säcken bara har halv dragkedja kan det nog räcka.

Säckens längd på 210 cm räcker enligt Vango till för folk upp till ca 185 cm.
Där faller Venom tyvärr ut ur tävlingen för mig.

Intressant är att Vango svarar att komforttemperaturen är +6, medan det på deras webbplats står 0... (de säger dock att extremtemp är -8, så de har inte blandat ihop säckar)
 
tigertamjaren; sa:
Ännu en prisvärd (???) dunsäck: Gelert X-treme Down 800

komforttemp +-0


/ G

Hörredu Mörten: nu blev du visst alldeles i gasen: komfort-temp. ned till +8 stàr det ju.. eller?

Ratings : Extreme Temp. -5°C, Comfort Temp. +8 to +21°C.

Amazing Maze
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Soldanna Prisvärda sovsäckar familj? Bo och sova 10
Jmhe Mest prisvärda sovsäck för minus 25-30 Bo och sova 12
mtelgon Everest och McKilney är de prisvärda tält? Bo och sova 19
edgran McKinley tält, prisvärda eller bara dåliga? Bo och sova 24
agrippa ID på dessa sovsäckar? (Temperatur, fyllnadsmaterial, vikt) Bo och sova 1
Obbmundson Erfarenheter av deuter exosphere sovsäckar någon? Bo och sova 1
Lanbit Sovsäckar för beredskapslager? Bo och sova 10
a00n Erfarenhet av sovsäckar från Malachowski? Bo och sova 2
Ooscar Cumulus Excuistic-sovsäckar Bo och sova 11
Svartling1 Vilka sovsäckar har du? Bo och sova 20
Pickadoll Sätta ihop/kombinera två sovsäckar Bo och sova 10
saigon Sovsäckar till hela familjen? Bo och sova 11
Joell Pajak sovsäckar Bo och sova 32
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
Snickaren Dubbla sovsäckar. Fjällräven Skule + Funäs Lite? Bo och sova 13
Nyburgaren "Wearable" sovsäckar med ärmar och ben. Något för den rastlöse eller bara dumt? Bo och sova 7
mmr Vilka egenskaper väger tyngst i EN-test för sovsäckar? Bo och sova 17
skogsbaronen Sovsäckar - Normal variation i fyllnadsvikt Bo och sova 15
Survivorboy Robens sovsäckar - någon som provat? Bo och sova 6
Fabrikörn Urberg Sovsäckar Bo och sova 11
chilehead Dubbla sovsäckar - vilken effekt Bo och sova 21
medic Volym sovsäckar Bo och sova 3
mkruse Erfarenhet av sovsäckar önskas Bo och sova 20
Småtärna Har syntetfyllning förbättrats mycket i sovsäckar? Bo och sova 3
hästtjejen Sovsäckar och liggunderlag? Bo och sova 12
Askan Cumulus-sovsäckar för Skåne Bo och sova 21
GustavSeidel Erfarenhet av Haglöfs sovsäckar Bo och sova 5
Kogoyo Kombinera sovsäckar Bo och sova 8
janneeden75 Cumulus sovsäckar Bo och sova 2
Helosun Roberts sovsäckar, för bra för att vara sant? Bo och sova 5
mc_piloten Att koppla sovsäckar Bo och sova 13
birru Cumulus sovsäckar korta? Bo och sova 8
maximm Fungerar dessa sovsäckar för att min familj ska sova skönt om natten? Bo och sova 1
manselin Äldre sovsäckar Bo och sova 6
7S Norska försvarets kassa sovsäckar. Bo och sova 8
never Sovsäckar Mckinley Husky Haglöfs Hudson?? Bo och sova 0
Korallaven Fula sovsäckar Bo och sova 7
thomas.vastervik Råd och tips om sovsäckar från fjällmark Bo och sova 11
Chrabban nu till lite tipps om sovsäckar Bo och sova 23
ea constance Erfarenheter utav "Fjällmark" sovsäckar? Bo och sova 5
Esko747 Sovsäckar och felaktiga data Bo och sova 9
kottefilip Sovsäckar (och annan utrustning) från Nepal Bo och sova 3
vattenringar Sovsäckar för par Bo och sova 11
clain Någon som testat Sea to Summit Trek Series Sovsäckar Bo och sova 6
Fröken Löf Sovsäckar för (frusna) kvinnor Bo och sova 4
joanna Klassning av Cumulus sovsäckar i förhållande till EN 13537 Bo och sova 3
trbngr Robens sovsäckar Bo och sova 8
såg SAVOTO sovsäckar Bo och sova 0
baffinguarapo Temperatur sovsäckar Bo och sova 9
frostbiten Tält och sovsäckar 2 vuxna och 2 barn..Hur gör ni och vad skulle ni välja idag? Bo och sova 11

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.