Pouch eller Klepper

Jag vet att detta kan vara som att öppna Pandoras ask bland de frälsta men jag tar risken. Vad är för- och nackdelarna med Pouch respektive Kleppers faltkajaker? Har någon av dem väsentliga fördelar över den andra som gör att man bör välja det ena märket?

Tacksam för kloka råd.
 
Nu har jag ju haft en Klepper innan jag skaffade en Pouch K2 så jag kanske inte tillhör de "renrasiga" för-eller-emot-nissarna... :)

Skillnaden är inte så våldsam, har man nu fastnat för en faltbot är det mer nyanser än vitt eller svart. Själv tycker jag nog att Pouch e lite mer hardcore då den ursprungligen kommer från öst :)
 
Hmmm ...

Som du redan anat är det här en "skädda eller roder"-debatt. Det finns helt enkelt inget "rätt" svar.

Rätt för dig är den kajak du har mest glädje av i den paddling du ägnar dig åt.

Båda tillverkarna har flera modeller, dessutom finns ett antal andra faltkajaktillverkare värda att kolla in.

Men OK, lite om tillverkarna ...

- Klepper är originalet, har tillverkat sedan 1905
- Materialen skiljde mer förr, numera kan du få Pouch i både PVC och hypalon
- Pouch hade klart sämre kvalitet än Klepper under DDR-tiden, men det är inte så idag
- Pouch är en hacka billigare
- Pouch har haft mer produktutveckling de senaste åren, medan Klepper till stor del lever på sin klassiker, Aerius II
- Du gynnar näringslivet i en eftersatt del av Tyskland genom att köpa en Pouch
- Innan du slår till, kläm, känn och paddla på ett par olika modeller!
 
Ytterligare frågor

Tack för kloka tankar,

Några mer specifika frågor:

Vissa märken (tex Pouch) finns i både Hypalon och PVC. Om jag fattat rätt så är Hypalons fördel slitstyrka och PVC:s fördel vikten. Hur mycket skiljer hållbarheten?

Pouch från östtiden, hur länge kan man hoppas att de håller? Skiljer det mycket jämfört med en Klepper eller är kvalitetsskillnaden främst avseende passform och mer "abrupta" skador?

Peter
 
Hållbarheten verkar inte vara något stort problem, vissa verkar ha haft samma båt i tiotals år. Sen då skinnet gjort sitt beställer man ett nytt. Går ramen sönder är det bara att ta trälim och laga.

Själv har jag en Feathercraft K1. Det känns som om den är det naturliga utvecklingsteget efter klepper, då det gäller material. Jag har inte sett en klepper eller pouch i verkligheten, men de verkar vara lite klumpigare och åbäkigare :) lite mer kanot än kajak. Det som talar för dom är att de kostar hälften så mycket och att de verkar vara mycket lätta att sätta ihop och ta isär.

Feathercraften har å andra sidan jäkligt fin kvalité och nu då jag plockat med den lite går det ganska fort att plocka ihop den. Den känns även som en vanlig kajak, antagligen lite trögare än en vanlig kajak om man är duktigare än mig.

Jag lyckades efter lite möda rolla min feathercraft, det krävs övertalning bara för att få den att tippa runt. Å andra sidan har jag sett bilder på en klepper k2 som rullas av 2 personer.

Här finns en hel del olika alternativ på faltkajaker. http://www.out-trade.de/de/index.php
 
Pouchbåtarna från östtiden varierar i kvalitet, vissa årgångar är helt Ok och andra använde man undermåligt material. Du måste helt enkelt kolla båten innan du köper.

Det gör också att ebay-köp kan vara fynd men lika väl bondfångeri. Begagnade faltkajaker varierar oerhört i skick beroende på hur de använts, förvarats och så vidare. Personligen skulle jag inte köpa en begagnad båt obesedd från Tyskland och tro på säljarens goda ord.

PVC/hypalon --- båda helt OK i 99% av fallen, går inte generalisera. Men en expeditionsutrustad hypalonkajak tål sannolikt mer än en med enkel PVC-duk ... frågan är bara hur ofta skillnaden märks. Mitt antagande (rätt eller fel ...) när jag valde hypalon var att skärgårdspaddling innebär en del skavande på stenar och hällar och den extra förstärkningen på slitytorna (mot längsgående trä/aluminiumdelar) var värd pengarna.

Hållbarheten .. gamla naturgummidukar sades hålla runt 25 år, blev sedan gradvis hårda och spröda. Hypalon kan misstänkas hålla längre, men jag har inte hört några entydiga siffror. PVC verkar hålla mkt länge med i stort sett oförändrade egenskaper.

Miljöaspekten vill jag också skjuta in, jag trodde PVC var klart sämre än naturmaterialet gummi. Med dagens hypalon är nog inte saken lika entydig längre. Men i vilket fall som helst är miljöbelsatningen av en faltkajak sedd över flera decenniers användning mycket liten.

Aluminium eller trä? Jag har en Feathercraft i aluminium och två Klepper i askträ. Efter ett antal turer med dessa ser jag fler fördelar med trä. Mjukt, smidigt, lättmonterat jämfört med Feathercraften som tar längre tid bygga ihop. Dessutom den rent subjektiva sköna känslan av vackert bearbetat naturmaterial jämfört med de kalla aluminumrören. Feathercraftens fördel är lägre vikt och mer kompakt packning.

Jag ser inte aluminium kategoriskt som det nästa steget efter trä. Min misstanke är att aluminiumskeletten är billigare att producera än trädetaljerna - ändå väljer även nya tillverkare att leverera träkajaker. Det är inte bara nostalgi, trä har unika egenskaper. Ta till exempel de militära förband som roar sig med att släppa tungt packade kajaker i sjön från helikopter på några meters höjd - jag känner inte till andra leverantörer än Nautiraid (trä) och Klepper (trä) för såna ändamål.

... ja så summan av kardemumman är att man helt plötsligt kan ha tre kajaker och funderar på hur man ska kunna smuggla hem en fjärde ;-)
 
I have been very critical towards Pouch boats and preferred Klepper for years. But after many years of paddling in the East of Germany I saw many old Pouch kayaks in very good condition. Although I do not own a Pouch I am convinced that they will last very long. Imagine that a live-span of more than 10 Years, often 20 and more years is much more than most cars will reach.
There are however constructive differences which you might want to consider. The old Pouch boats from the times of the DDR (and about 10 years after) are all pure skin on frame boats that means that the hull is very tight fitting on the frame. That is a good feature to paddle but awful to assemble. Thus consider more than 1 hour to assemble the Pouch but with some trials you will assemble a Klepper Aerius II in less than 15 min. The reason is that the tight fit of the Klepper hull is gained by inflating the air tubes at the side, after you have assembled the boat. As has been stated by others here, the Pouch Company has developed and quality, price, and technique are now all on European standard. Also Pouch has been fairly innovative. Today buying a new boat you have the choice between those kayaks getting its tight hull fit by putting tension on the frame only or by models getting its final tight hull fit by inflating the air tubes. Many enthusiastic German paddlers prefer Pouch boats because they seem to be a bit faster going. It is also a matter of taste. The deck of the Klepper kayaks is somewhat higher than that of the pouch boats. This again has two sides. The higher deck gives more resistance in tough winds but in waves the Klepper deck separates the water and gives a fairly dry ride whereas the Pouch takes up more water and requires absolutely a spray deck.
Although it is possible to buy a new skin if the frame is still O.K. the price for the new skin is very high.
Hypalon or PVC or….? Yes there is still a third variety to select from. Both companies offer the expedition version in black Hypalon with supportive strips along the most exposed frame parts. None of the standard single or double kayaks will give you the intense contact feeling which you might appreciate in laminated seakayaks or also in the Feathercraft folding kayaks. But the will offer enough space for your luggage.
If you want to try a Klepper, I have a single kayak home, here in Malmö. I also have a Nautiraid Greenlaender folding kayak which again differs in the construction and most importantly in performance.
Hälsningar, Hans-Peter
 
Tack

Tack för alla kloka råd och tips, mycket värdefull hjälp för mig.

Jag har precis köpt en Pouch RZ85-3 från 86/87 i fint skick (med segel). Att det blev just den modellen är naturligtvis lite för att tillfället gavs. Är i vilket fall numera stolt faltkajakägare.

/Peter

[Ändrat av Peter Elmlund 2006-05-30 kl 21:32]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
estar Diverse Pouch-funderingar Paddling allmänt 7
pad Segla Pouch? Paddling allmänt 2
Legenden Klepper vs Pouch Vilken blir det? Paddling allmänt 4
HjalmarGL Bergans Ally, tips ang 16,5 eller 17? Paddling allmänt 7
Fiskens Uppblåsbar eller med ram? Paddling allmänt 25
Schwemil Rodervajer eller Roderlina? Paddling allmänt 6
stefan.svard Prijon Kodiak eller Grizzly ? Paddling allmänt 5
tango Billig grönlandspaddel, gärna kolfiber (eller glasfiber)? Paddling allmänt 12
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
MartinR Kajakpaddel till barn, vingpaddel eller inte? Paddling allmänt 4
Camomilchen Aktivitetsklocka eller liknande Paddling allmänt 16
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Rastabob Härån eller Lagan med packraft? Paddling allmänt 3
Quantumlight tipps för Å eller älv paddlingsled Paddling allmänt 13
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
Ralphandersson Vento Arc 4.9 Eller Havspaddeln Jokkmokk till hustruns skärgårdspaddling? Paddling allmänt 3
PK Neelix Är det någon som har erfarenhet av Oru eller Nortik? Paddling allmänt 10
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Wibrån Transportkapellets vara eller inte vara vid bilfärd Paddling allmänt 13
CAX MRS Adventure X2 ISS eller Alpacka Oryx? Paddling allmänt 4
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15
Andreas80 Tahe Reval Midi eller annan första kajak? Paddling allmänt 5
erik_sylvan Vet ni något om kajakerna Ramberg eller Wassara Paddling allmänt 1
paddla Kajakpaddel – alu eller glasfiber i skaftet? Paddling allmänt 12
saffran Köpa på hösten eller våren? Paddling allmänt 1
Utvandraren Sitta tajt eller rymligt? Paddling allmänt 2
Flamingon Vattentät solcellsladdare eller annan lösning? Paddling allmänt 29
Flamingon Huva eller mössa i neopren? Paddling allmänt 8
magnushjersen_gmail.com Skynda fynda - eller grundlurad? Paddling allmänt 40
RoineK Paddla i Vaasa eller Larsmo skärgård Paddling allmänt 7
Sigi Ally kanadensare, dr 15 eller dr 16,5? Paddling allmänt 8
McO Val av kajak (PE eller glasfiber) under 10.000 kr? Paddling allmänt 10
BSundgren Mad River eller Wind River? Paddling allmänt 0
anna.kristiansson Tahe lifstyle solo eller annan kajak till 9-åring? Paddling allmänt 5
acke93 Köpa eller inte köpa Paddling allmänt 4
Jones Aquilo K1 GF proXplore, bra eller dålig? Paddling allmänt 13
Raftö Skäddakajak eller roder? Paddling allmänt 29
Haga17 VKV Paddel, Vind eller Euro-Speed? Paddling allmänt 7
anlu Laga eller slänga? Paddling allmänt 7
Långben Surfski eller kajak? Paddling allmänt 21
Klurar Gumotex Palava eller Baraka Paddling allmänt 15
avslutad140107 Att snöra eller inte snöra, det är frågan... Paddling allmänt 83
avslutad140107 Skada i glasfiber eller endast färg/gelcoat? Paddling allmänt 16
decido Epic V8 eller Seabird Wave 5.5 Paddling allmänt 4
Henkes 1-lagers eller 3-lagers? Paddling allmänt 11
agadiver Plast eller aluminium för kanadensare Paddling allmänt 4
Jörgen Larsson Var kan man köpa delbar kajak i Sverige eller Europa? Paddling allmänt 59
puckelsnook Tjockis-kajak - Prijon Kodiak eller Yukon Expedition Paddling allmänt 13
plenty1 "Man får vad man betalar för" eller? Paddling allmänt 31
JonasBergdahl Braveheart, Xcite, Alaw Bach vs CetusMV, eller Beaufort? Paddling allmänt 42

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.