Laga eller slänga?

Har på något outgrundligt sätt kommit över en glasfiberkajak (lagligt ska tilläggas). Den har nog minst sagt sett bättre dagar, det är ett hål stort som en enkrona strax framför sittningen. Vidare är det sprickor lite till höger och vänster. Som grädde på moset har typ "läppen" mellan under- och överdelen typ hoppat ur spår (svårt att beskriva).

Jag har ingen som helst aning om vad jag ska göra med vad, vem och varför.
Jag bor så off att jag inte kan lämna in den.

Skulle verkligen behöva råd från scratch.

Jag vet att detta kanske är det 5678:e tråden på ämnet men alla jag sett har bara varit som "kleta på bla bla där och sen lite bla bla där och lite bla bla så är det bara att köra sen".
 

Bilagor

  • 20140531_184338.jpg
    20140531_184338.jpg
    36.6 KB · Visningar: 958
  • 20140531_183659.jpg
    20140531_183659.jpg
    40.4 KB · Visningar: 992
Allt kan givetvis lagas, men du måste ställa dig frågan om det är en kajak du vill lägga ner en massa timmar på. Och material. De är visserligen inte så dyra på t ex Biltema: glasfiberväv, polyester/epoxy, gelcot, handskar, muggar, penslar, roller osv., men det drar iväg. Sen tiden. Är du van att arbeta med plast?

Säg några tusen i material + 50 timmars arbete för att få upp den i bruksskick. Kajaker i det skick du kan få upp den i kostar runt 5000 på blocket. Så är målet att ha en kajak, köp en vettig. Å andra sidan, är målet att lära sig arbeta med plast inför kommande finprojekt och som bonus få en balja att ta lite dagsturer i? Kör. Det kommer spara mycket problem och svordomar när finishen räknas.
 
Laga!

Andreas

Om detta är de enda felen på kajaken, förutom lite matt yta, så är det klart värt att laga!!!!!

Felet vid sargen förstår jag inte vad det är, så du får gärna skicka fler bilder. Om det som jag tror så lagas det från insidan på samma sätt som nedan.

Hålet vid sargen lagar du såhär:
Tag en rund rasp eller grov fil ( en bit riktigt grovt slippapper som rullas funkar nog också ) och ta bort lös glasfiber och smuts.
Slipa med slippapper på kajakens insida vid och runt hålet cirka 10 cm ut från skadan
Tag en bit aluminiumfolie som väl täcker skadans alla delar och lägg över hålet, tag en bit styv kartong och lägg ovanpå som stöd och tejpa fast med rejäla mängder silvertjejerna. Du har nu en gjutform
Vänd kajaken upp och ner på två bockar så du kan sitta på golvet med huvudet uppe i sittbrunnen med god sikt in mot skada.
Lägg på ett lager Gelcoat, 1-2 mm tjock där det är hål, dvs där du ser Al-folien. Ingen exakt vetenskap. Låt härda lite, typ nån timme
Pensla på ett tunt lager polyester med en pensel, lägg på en bit glasfiber som täcker området du slipade, dränk in med mer polyester tills glasfibern inte är vit utan genomskinlig ( är du lite lyxig har du köpt en metallroller för ändamålet, då behövs inte så mycket polyester för att mätta glasfibern men du bygger ju ingen rymdraket så det är lite överkurs
Fortsätt sen på samma sätt med 3-5 lager glasfiber o polyester.
Låt härda över natten
Slipa lagningen på kajakens insida så du får bort det som är vasst
Vänd kajaken, tag bort tejp kartong och folie. En del folie sitter kvar.
Slipa med ett fint våtslipppapper så lagningen på utsidan blir jämn och folien försvinner. Tag stegvis finare papper
Nu är kajaken hel och användbar igen. Du har sparat både pengar och miljö! Vill du glänsa lite polerade du hela kajaken med grovrubbing, följt av finrubbing och vax och du har en kajak i nyskick


Detta gör jag på ett par timmar. Km du aldrig jobbat med plast vill du gå lugnt fram så avsätt en söndag så fixar du detta lätt

Hör gärna av dig om du vill ha mer råd

Mvh Lennart

Inköpslista

Grovt slippapper korn 50-80
Rund rasp (ev)
Silvertejp kartong och al-folie (vanlig köksfolie eller grillfolie duger bra)
Platta penslar typ 25 mm breda av enklaste sort ( du kastar dom när du är klar)
Aluminiumfolie för glasfiber (ev)
Glasfibermatta 300 g/kvm
Polyester och härdare (typ 0,3 kg borde räcka)
Gelcoat och härdare , jättelite
Våtslipppapper av olika grovlek 200-600
Rubbning vax och polerduk
Glatt humör


Köp också en sån billig måttsats med teskedsmått mm på Konsum så du kan mäta upp polyester och härdare i rätt mängd. För att väga polyester tar du hushållsvågen och klär in i al-folie. Var mycket noga med att inte feldosera härdare
 
Fel fel fel

Jag skrev

Hålet vid sargen lagar du såhär:

Skall stå

Hålet vid sittbrunnen lagar du såhär:
 
Enkelt fix. Tvätta kajaken ren gör även rent runt skadan med aceon och plocka bort alla lösa bitar. Putsa området runt skadan med ett grovt slippapper Täck skadorna utifrån med Packejp så att det blir tätt och slätt. Jobba sedan inifrån kajaken. Vät mindre glasmattebitar på en kartong utanför kajaken. Lyft sedan bitarna in i kajaken och täck skadan. Placera först kajaken så att skadan som du skall laga ligger nedåt. Använd inte för mycket polyester. Använd sedan en pensel för att jämna till och jobba ut luftblåsor. Låt härda och slipa jämt med ett finare papper. Du kan också "måla" ett tunt lager polyester efter slipningen för att det skall bli en trevligare yta.

Jobba utomhus och använd handskar, glasögon och mask.
 
Är man i tveksamhet mellan laga och kasta, prata med någon som kan. Det mesta är reparabelt med måttlig arbetsinsats om man gör rätt från början.
Men många gånger är stötesten brist på lokal, ljus och värme. Fråga ändå, inget projekt varar för evigt. De sämsta svaret man kan få nej och då vet man att nästa gång skall man vända sig till någon annan.
go tur
 
Tusen tack för svaren!
Har fått lite mer kött på benen, väldigt bra med produkterna man behöver.

Ja, egentligen var det aldrig tanken att slänga den, bara en "sensationsrubrik" i mediabruset (och vilken rubrik det var sen...).

Jag har ju i princip aldrig paddlat förut så hela mitt liv hänger inte på den här kajaken. Det vore dock roligt att få igång den så jag kommer göra vad jag kan.

Frågan är vad man kan göra åt "läpproblemet". Provade lirka/bända lite med en kniv men det var helt uppenbarligen ingen väg att vandra. Läppen är säkert precis strax över vattnet och det är ju en glipa in till glasfibret och känns inte ok. Frågan är hur man löser det på bästa sätt, utan några krav på estetiken.

Som lite kuriosa kan nämnas att Susanne Gunnarsson tidigare haft kajaken vilket rimligtvis måste innebära att jag kommer susa fram på vattnet med en hiskelig fart...om jag ens kan sitta kvar i den det vill säga.
 
Ont i läppen

Är det så att däcket går "omlott" med skrovet och att den del som går ner utanpå skrovet ( försöker se det framför mig) isåfall tror jag detta är mest estetik förutsatt att det är tätt på insidan. Troligen är däck och skrov ihop-plastade på insidan och då kan du låta det va. Om esteten i dig inte mår bra av det så vänd kajaken upp o ner, rensa glipan med kniv o aceton och fyll hålet med vit gelcoat
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Furuvikarn Laga spricka i Trapper kanadensare, hur får jag bort flytelement i fören? Paddling allmänt 0
Johan123 Laga spricka i aluminiumkanot? Paddling allmänt 13
Annafridan Laga kanadensare Paddling allmänt 6
umevargen Laga större hål glasfiberkajak Paddling allmänt 7
Erik Tholén Laga trasigt roder på motionskajak Paddling allmänt 3
Adrianu Är denna kajak värd att laga och isf hur? Paddling allmänt 7
elin79 Laga skada på glasfiberkajak Paddling allmänt 6
SafeSurfer Laga spindelvävs-sprickor i gelcoat? Paddling allmänt 18
Headheretic Laga ALU kanot? Paddling allmänt 8
igs Hur laga prilite ? Paddling allmänt 4
marp68 laga skarv mellan däck o skrov Paddling allmänt 14
salmonsalar Laga och renovera kajak Paddling allmänt 14
Emelie P Laga spricka i glasfiberkajak Paddling allmänt 11
revco8 laga läckande kapell? Paddling allmänt 9
jamo Laga repa på kevlarkajak med vitt skrov? Paddling allmänt 5
a95180 Laga buckla i kolfiberskrov Paddling allmänt 5
PEUN Laga plast Paddling allmänt 8
blomer Laga Point65 plast kajak Paddling allmänt 0
larsblixt Laga Point 65 kajak Paddling allmänt 1
SkogsCalle Laga paddel/ny paddel Paddling allmänt 11
a95180 Laga repor på epoxy-skrov Paddling allmänt 14
PetNor Laga repor på plastkajak? Paddling allmänt 7
salgo60 Laga pedaler Paddling allmänt 12
Ödling laga neoprenkapell ? Paddling allmänt 5
tenggren Laga Reed/Chillcheater-plagg? Paddling allmänt 0
jaketoad Laga paddeljacka Paddling allmänt 1
Alexander85 Laga Prijon-kajak? Paddling allmänt 8
srpp Laga luckan till "extrakajaken" Paddling allmänt 3
Ujon Laga kajak av Diolen.... Paddling allmänt 3
rocketroll Laga trasigt neoprenkapell Paddling allmänt 10
jl4711 Laga sittbrunssarg Paddling allmänt 2
kjerfve Laga främre skott VKV Paddling allmänt 2
Fischer Laga träkajak? Paddling allmänt 2
niilo Hur laga kolfiberpaddel? Paddling allmänt 2
morre LAGA GELCOAT Paddling allmänt 0
laga kanoter?? Paddling allmänt 3
HjalmarGL Bergans Ally, tips ang 16,5 eller 17? Paddling allmänt 7
Fiskens Uppblåsbar eller med ram? Paddling allmänt 25
Schwemil Rodervajer eller Roderlina? Paddling allmänt 6
stefan.svard Prijon Kodiak eller Grizzly ? Paddling allmänt 5
tango Billig grönlandspaddel, gärna kolfiber (eller glasfiber)? Paddling allmänt 12
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
MartinR Kajakpaddel till barn, vingpaddel eller inte? Paddling allmänt 4
Camomilchen Aktivitetsklocka eller liknande Paddling allmänt 16
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Rastabob Härån eller Lagan med packraft? Paddling allmänt 3
Quantumlight tipps för Å eller älv paddlingsled Paddling allmänt 13
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
Ralphandersson Vento Arc 4.9 Eller Havspaddeln Jokkmokk till hustruns skärgårdspaddling? Paddling allmänt 3
PK Neelix Är det någon som har erfarenhet av Oru eller Nortik? Paddling allmänt 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.