Laga och renovera kajak

Hej,
Har kommit över en VKV Kåre som nog haft bättre dagar i sitt liv...
Det är en spricka fram och lite småsprickor bak som jag skall fixa till.
När man lagar sprickorna, måste man laga från isidan? (ja det är spricka rakt igenom...)
Behöver man slipa ner färgen till glasfibret innan? Det är inte lätt att komma åt, speciellt inte skadan bak...
Jag funderar även på att montera i en lastlucka bak och montera på fästband etc som inte finns på den alls.
HUr monterar man i en lastlucka? Då skrovet inte är slätt på ovansidan kan jag bara sätta luckan på halva ovansidan men det är ok. Frågan är bara hur man bär sig åt.
Jag tänkte även montera in att vattentätt skott bakom sitsen men vad fär material skall man välja till det och hur får man fast det så det blir tätt? Limmar?

Tacksam för alla tips!!
 
snacka med kåre eller ingvar på vkv, så får du säkert bra och användbara tips.
dom bygger kajaker med luckor på ena sidan av däcket. klart snyggare är dom som sitter över hela däcket och gör att kajaken ser ut som en puckelryggig kamel : )
du borde väl kunna göra nåt liknande.

den genomgående sprickan fram kan du väl slipa upp från utsidan med en vinkelslip, så du kommer in i fräscht material, å sen lägga igen, med glasfiber eller glasfiberspackel. alla fall om stället inte rör sej, så håller säkert glasfiberspackel bra. slipa ut lite åt sidorna bara så du får lite större yta att fästa lagningen på. det är ju ingen altlantångare utan bara en liten kajak, så det håller säkerligen. men bahöver ju inte vara så sjukt överdrivet noga. min bästa kappseglingsbåt satt ihop med tejp i fören under 5 års tid. det höll bra och det gjorde att folk log å såg glada ut när dom såg min "fantastiska" lagning : )
men du kommer säkert att få svar av såna som tycker att du MÅSTE använda plast å glasfiber. laga med glasfiberspackel det är aja baja : )

jag köpte en lite skadeskjuten anita k2. den glasfiberspacklade jag ihop å den flyter å håller ihop även i vågor. det va ju inga jättelaqgningar förtsås, men det va alla fall genomhål på 3 ställen. den är kanon å paddla nu, trots att den är senapsgul med glasfiberspackelfläckar : )
så var lite lagom seriös bara när du lagar så går det lättast. dvs fuska lagom mycket så blir det okej : )
du kommer ändå inte att ha kajaken till du blir 90 år : )
så det finns ingen som helst anledning att gå till överdrift
 
Tack för tipsen!
SUrfade runt lite efter mitt inlägg och jag skall förbi kanotcentrum i Gbg imorgon och inhandla luckor etc.
Såg att de har både runda och ovala som nyare Kåre har.
Tönker ta upp ett ovalt hål bak som du säger och montera en lucka där.
Där fram blir det ett runt hål och jag tänker montera det i närheten av sprickan så jag kan laga den från insidan. Ev gör jag som du säger och lagar den från utsidan om det blir för jobbigt.
Bak får det bli att laga från utsidan.

Har klippt till ett främre och bakre skott i kartong nu som blir mallar till de riktiga skotten som jag tillverkar i Styrolit och limmar med PL400 lim sen.

Skrovet är förresten väldigt repigt och fult både på över och undersida.
Kan man spackla det med Gelcoat? Kan man måla med någon färg?

Någon som vet hur gammal den kan vara förresten?
Sitsen är anatomisk gjorde helt i trä!
Fotstödet är i trä och ett aluminum fäste håller roderreglaget på plats som består av en träpinne som man styr med fötterna.
Rodervajrarna går på insidan av skrovet bak till rodret som inte är av nyare typ som går rätt igenom skrovet.
Jag gissar på 70-tal, nån som har en aning?
 
Ett

generellt tips vid lagningar eller nybyggande av kajaker och liknande är att det är armeringen som bygger styrkan dvs så lite plast som möjligt och så mycket fibrer som möjligt. Naturligtvis välarbetat med t ex en pensel med kortade fibrer så att alla fibrer är genomfuktade. Hålen på VKV-kajaker beror ofta på att man gått på grund upprepade gånger på samma ställe under kölen och där bör du göra en lagning med mycket fibrer som tål att slita på. Posta en bild på skadorna så kan du få lite råd.

Skott kan du t ex bygga av styrofoam eller liknande. Tror du kan hitta tips om du letar här på forumet.

Luckor har jag inte byggt själv men jag har tagit upp ett hål för att mecka med den typ av roder du beskriver. Använde sticksåg och plastade igen efteråt. Byggde upp en kant innifrån som jag sedan plastade fast "luckan" mot. Tror att du skulle kunna göra på liknande sätt. Tätningslist ungefär som på VKVs Måsenmodeller och vred som trycker dit luckan.

Din Kåre är gissningsvis 70, 80 eller möjligen tidigt 90-tal. Ofta finns ett tillverkningsnummer under träsitsen och på aluskenan som håller fast sitsen. Hittar du det kan du nog få tillverkningsåret från Vitudden.

Thure
 
nästa vecka börjar grabbarna jobba igten på vkv. be kåre om några bilder på "ensidesluckorna". det blir nog rätt snyggt,

om du vill måla om kajaken så kan du måla med 2-komponentfärg. måla när det är max +10 grader och späd färgen lite så flyter den ut fint. då kan du spackla repor, tills du är spyfärdig, med lämpligt spackel innan du målar. det finns billigare 2 komp på biltema. men vet ej om den är bra eller kass. har inte testat.

jag hade åxå planer för anita k2.an, men den får nog vara lite lagom sunkig istället. blir jag sysslolös nån gång så kan man ju spackla repor på den. sen den dag man är nöjd så är det kanske dax att måla den : )
jag nöjde mej med att laga hålen, ta bort gamla sunkiga beslag å snören på däck å spackla igen hålen, sen gjorde jag 2 nya sitsar som är skitlåga och har ryggstöd, så nu sittar man kungligt i den : ) på VKVs luftkuddar förstås : ) det kan du fixa på kåren åxå istf den gamla obekväma träsitsen.

kollade på vitudden.com och nya kåre har ju faktiskt lucka på ena sidan av däcket.

nähe, nu ska jag ut å paddla. hoppas på STOOORA vågor : )
 
Ja nu är jag i full gång.
Var på kanotcentrum idag och shoppade rund lucka för förskottet.
Sågade ut hålet och lade det strategiskt nära sprickan för att kunna komma åt att plasta den från insidan. 15cm hål blev det.
Hade en dremel med en liten rund sliphuvid som var helt grym att slipa ner färgen runt sprickan även från insidan genom lasthålet.
Passade även på att borra 32mm hål för surrningsöglor av typen man låser med en mutter från insidan.
Bygger i princip enligt den nya Kåre modellen.
Gjorde dock en tabbe på den nedre surrningsöglan... Borrade för nära kanten så jag gick in i det luftäta utrymmet i sidorna... :-( fick bli till att plasta lite till!
Funderar på att ta upp ett hål som är 20x40cm liknande det som Kåre har idag.
Men det blir inget utanpåliggande lock utan tar luckan av det jag sågat ut, förstärker med glasfiber under för att få den stabilare och limmar sedan in en träram på insidan runt hålet.
På så sätt kommer ju locket att vila mot den träram och den kommer i nivå med övriga skrovet. Låser med vred som sitter på VKV.
Bak gör jag nog ett nytt hål för att jjstera rodret och plastar igen det övriga som nu är hål... se bild för det är inget vackert hål och inte lätt att laga heller.
 

Bilagor

  • IMAG0397.jpg
    IMAG0397.jpg
    12.5 KB · Visningar: 3,513
  • IMAG0400.jpg
    IMAG0400.jpg
    18.9 KB · Visningar: 3,526
kul att se att du är igång.
hade liknande hål vid roderaxeln på anita k2an, men jag slipade rejält runt det och lagade med glasfiberspackel. får se hur länge det håller : )
undvik trä tycker jag. trä blir ALLTID dåligt förr eller senare. bättre att du plastar lite remsor på nåt plant underlag och sen kapar till dom till rätt modell och sätter fast dom på insidan och lägger luckan mot dom. då har du inte nåt som ruttnar bort : )
heja heja!!!
 
Håller med Mats att man bör undvika trä. Aluminium är ett material som är lätt att jobba i och som plasten fäster bra på om man slipar ytan grov och tvättar flödigt med aceton. Man kan även använda Sika att limma alulister/plåtar och då ha ett par skruvar som fixerar på rätt ställe under härdningen.
 
Trä

kan nog funka om det är rätt trä t ex ask, men visst bra glasfiberlaminat är bättre på den här platsen. VKV använder ju trä t ex i sitsar och infästningen av fotbräda och det verkar funka bra.

Thure
 
Nu går det undan! Har tagit upp alla hål nu, tillverkar ett lock över hålet jag tog upp över rodret genom att lägga en bit kartong över hålet och vika det så det följer skrovet. Lade glapack på Kartongen innan jag började plasta så inte Kartongen olastad in..
Angående trä... Mitt fotstöd och roder pedaler och sits är av trä och de är hur fräscha som helst trots att de nog är närmare 35 år.
Tänker plasta in den träram jag gjort så skall den nog hålla några år.
Tänker ta lite bilder på bygget imorgon.
Tack för alla tips förresten!
 
Dagens arbete fortskred utan större missar.
Har börjat spackla upp skrovet med Gelcoat nu så alla tusen repor försvinner.
Sedan blir det till att slipa, spackla, slipa... trist jobb...
Ev.målar jag det hela med 2-komp epoxyfärg sen men behöver man det när man spacklat med Gelcoat?
Sågade ut skotten i styrofoam med så nu skall de bara limmas dit också.
Bifogar lite bilder från bygget som inspirationskälla! :)
Sitsen är ingen vacker men jag skall limma på ett blått sittunderlag på det så det kommer också bli fint!
 

Bilagor

  • IMAG0402.jpg
    IMAG0402.jpg
    238.9 KB · Visningar: 2,686
  • IMAG0403.jpg
    IMAG0403.jpg
    157.9 KB · Visningar: 2,587
  • IMAG0404.jpg
    IMAG0404.jpg
    276.3 KB · Visningar: 2,876
  • IMAG0405.jpg
    IMAG0405.jpg
    153.3 KB · Visningar: 2,770
  • IMAG0406.jpg
    IMAG0406.jpg
    15.8 KB · Visningar: 2,666
  • IMAG0407.jpg
    IMAG0407.jpg
    169.9 KB · Visningar: 2,644
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Furuvikarn Laga spricka i Trapper kanadensare, hur får jag bort flytelement i fören? Paddling allmänt 0
Johan123 Laga spricka i aluminiumkanot? Paddling allmänt 13
Annafridan Laga kanadensare Paddling allmänt 6
umevargen Laga större hål glasfiberkajak Paddling allmänt 7
Erik Tholén Laga trasigt roder på motionskajak Paddling allmänt 3
Adrianu Är denna kajak värd att laga och isf hur? Paddling allmänt 7
anlu Laga eller slänga? Paddling allmänt 7
elin79 Laga skada på glasfiberkajak Paddling allmänt 6
SafeSurfer Laga spindelvävs-sprickor i gelcoat? Paddling allmänt 18
Headheretic Laga ALU kanot? Paddling allmänt 8
igs Hur laga prilite ? Paddling allmänt 4
marp68 laga skarv mellan däck o skrov Paddling allmänt 14
Emelie P Laga spricka i glasfiberkajak Paddling allmänt 11
revco8 laga läckande kapell? Paddling allmänt 9
jamo Laga repa på kevlarkajak med vitt skrov? Paddling allmänt 5
a95180 Laga buckla i kolfiberskrov Paddling allmänt 5
PEUN Laga plast Paddling allmänt 8
blomer Laga Point65 plast kajak Paddling allmänt 0
larsblixt Laga Point 65 kajak Paddling allmänt 1
SkogsCalle Laga paddel/ny paddel Paddling allmänt 11
a95180 Laga repor på epoxy-skrov Paddling allmänt 14
PetNor Laga repor på plastkajak? Paddling allmänt 7
salgo60 Laga pedaler Paddling allmänt 12
Ödling laga neoprenkapell ? Paddling allmänt 5
tenggren Laga Reed/Chillcheater-plagg? Paddling allmänt 0
jaketoad Laga paddeljacka Paddling allmänt 1
Alexander85 Laga Prijon-kajak? Paddling allmänt 8
srpp Laga luckan till "extrakajaken" Paddling allmänt 3
Ujon Laga kajak av Diolen.... Paddling allmänt 3
rocketroll Laga trasigt neoprenkapell Paddling allmänt 10
jl4711 Laga sittbrunssarg Paddling allmänt 2
kjerfve Laga främre skott VKV Paddling allmänt 2
Fischer Laga träkajak? Paddling allmänt 2
niilo Hur laga kolfiberpaddel? Paddling allmänt 2
morre LAGA GELCOAT Paddling allmänt 0
laga kanoter?? Paddling allmänt 3
Dcube Renovera kanot Paddling allmänt 3
Snorkeljohn Renovera glasfiberkanadensare Paddling allmänt 13
veasel renovera kanadensare Paddling allmänt 5
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 35
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.