Skada i glasfiber eller endast färg/gelcoat?

Hej alla allvetande medlemmar på Utsidan!

Jag behöver råd angende en skada på min fina kajak. Hur trist som helst, men jag tappade kajaken vid lastning. Fallhöjd cirka 40 centimeter, landade på gräs.

Gelcoaten sprack som synes i bild DSC_0027.JPG. Som jag förstår är glasfiber mer böjlig är gelcoat, men när jag tittade inne i kajaken såg jag skadan på bild DSC_0028.JPG - denna skada är en decimeterlång spricka i färgen på insidan där ett par strån glasfiber tittar ut.

Skadan på utsidan sitter ett par centimeter nedom sittbunnssargkanten, men den invändiga skadan sitter i "vinkeln" mellan skrov och däck. Detta gör mig en smula orolig för att kajaken ska ha fått sig en knäck här.

Jag hoppas att jag kan lämna in kajaken på varvet för professionell hjälp först när säsongen är slut så att jag inte missar en massa fina paddeltillfällen, men då jag inte kan så mycket om kajaker vet jag inte om denna skada kan vara en fara för hållfastheten i skrovet?

Jag har fått uppfattningen att glasfiber tål allt möjligt och har mycket hög hållfasthet. Har övat roll och paddlat en helgtur utan att märka av vattenläckage eller hört knak i sprickan.

Ber ödmjukast om synpunkter. Måste detta åtgärdas snarast eller kan jag tryggt paddla vidare resten av säsongen?

Med Vänliga Hälsningar,

Marcus

DSC_0027.jpg

DSC_0028.jpg

Edit: Ser nu att det försvann upplösning i uppladdningen. Om nån kan tänka sig att hjälpa mig och behöver detaljgranska det hela kan jag maila högupplösta bilder om det behövs.
 
Min tanke är att du får slipa ner både gelcoat och glasfiber och spackla på nytt. Kanske rentav skära ut delen och lägga i nytt. Om man vill ha det riktigt snyggt så är det väl som du säger ett varv som bör åtgärda det.

Min spontana tanke är att du inte behöver vara orolig för hållfastheten, men du kan få ner fukt i grejorna som kanske kan orsaka mer omfattande skador till vintern när det fryser på.
 
Verkar inte så farligt, men det är nog bra att få det tätt snabbt så inte glasfiber suger åt sig fukt. Annars är det väldigt enkelt att fixa det snyggt med gelcoat och lite sandpapper. Våtslipar man med riktigt fint kommer du inte se ett spår och man gör det själv på en stund. Har lagat min och justerar det sista efter säsongen nu är det halvsnyggt.
 
Stort tack för svar!

Ja, jag har läst i annan tråd här på utsidan om risken med frostsprängning. Jag googlade nyss processen att lägga på ny gelcoat och det verkade faktiskt inte så svårt. Annars var min tanke att om jag gör det själv blir det hellre än bra.

Det centrala är dock att det verkar osannolikt att denna skada spricker upp mer om jag blir träffad av en våg eller nåt. Vill ju inte sitta på sjön med en läckande kajak.
Tack för tipsen, majkelsson och Skipjack!

/Marcus
 
Jag tycker inte det borde ha hänt något alls vid ett fall på bara 40 cm. Förutsatt att kajaken var tom. På gräs dessutom. Kanske dags att reklamera, inte reparera (om den var ny).

mvh thomas
 
Hej Thomas!

Kajaken var tom, jag bär aldrig omkring den lastad. Men det kanske låg någon sten i gräsmattan, jag flyttade på den efteråt så jag vet ju inte exakt var den slog i. Menar du att inte ens gelcoaten brukar spricka vid denna typ av våld?

Hälsningar,

Marcus
 
Menar du att inte ens gelcoaten brukar spricka vid denna typ av våld?

Nej jag vet inte vad som "brukar" hända eller inte hända. Naturligtvis beror det på flera faktorer. Kvalitén på kajaken. Vikten på kajaken. Som du själv nämnde, en sten kan legat precis där den slog i backen, dvs du har haft extrem otur.
Men 40 cm är inte speciellt högt och glasfiberkajaker ska kunna stå emot en del stryk. Tex att man slår i en sten när en större våg sätter ner kajaken på grundare vatten. Och då har du packning i den och sitter själv i.
Det finns andra som kan betydligt mer än vad jag kan om tjocklek på glasfiber, olika mattor och byggsätt. Men om kajaken är ny tycker jag man borde reklamera. OBS! Det skiljer förmodligen väsentligt på en välbyggd (dyr) kajak och någon billig no-name dito. Både vad dom tål och dina möjligheter att reklamera.
Men du har ju inte bara fått en skada i Gelcoaten, Du har ju spricka på både utsida och insida "där ett par strån glasfiber tittar ut".

Däremot är brukar det inte vara så svårt att reparera skador, varken i gelcoat eller glasfiber.

mvh thomas
 
40 cm???? Hur tunt är då laminatet? Hade det varit 4 meter och landat på gräs så möjligen, men 40 CM?

Ni skulle sett när vi formade av plastskrov efter gjutningen så hade ni blivit gråtfärdiga för det användes både stämjärn, träkilar och hammare för att få loss skroven och ibland var en del detaljer väldigt tunna och skulle plastas in i andra konstruktioner. Glasfiber tål MYCKET stryk, det enda som spricker är på sin höjd gelcoaten men den är skitenkel att få snygg igen med lite slipning, spackling och så ett nytt lager topcoat eller billack på spray.


Teknikern - fd. plastare mm.
 
Transport eller förvaringsskada?

Kunde efter min gissning se på andra inlägg från TS se att han har en VKV Ocean. Att en sådan skulle spricka i närheten av skarven mellan däck och skrov av ett fall från 40 cm tror jag inte på.

Men kanske har kajaken tyngts ned av snö i vinter eller pressats hårt mot en lastbåge eller något annat.

Thure
 
Hej Alla!

Först ett stort Tack för så stor respons på min fråga!

Kajaken är mycket riktigt en VKV ocean. Jag köpte den förvisso begagnad, men från varvet nere i Västervik.
Jag brukar spänna åt hårt (med handkraft) när jag tar kajaken på biltaket och det är inte heller omöjligt att skadan i vinkeln mellan däck och skrov fanns där innan. Jag fick titta noga innan jag upptäckte den. Men förutom att tappa den nu har jag har inte skadat kajaken själv annat än att rispa gelcoaten genom att glida över sten när jag har varit ute och paddlat.

Värdefullt att få höra från er som kan hur mycket stryk glasfiber tål. Jag hade faktiskt fått intryck att materialet var närmast bombsäkert.
Mycket bra också att det är lätt att reparera. Jag ska cykla förbi marinbutiken idag och köpa märkduk och klistra över så att det hela blir vattentätt tills jag får skadan reparerad. Jag paddlar nog vidare denna säsong och lämnar in allt för professionell åtgärd i höst. Gelcoaten kan jag kanske fixa själv, men glasfibern ger jag mig inte på.

Om glasfiber är så stryktålig så behöver jag ju inte oroa mig för skrovets hållfasthet då skadan är ganska liten. Skadan kan ju faktiskt ha funnits där innan jag tappade kajaken utan att jag märkte det. Jag tänker mer och mer så nu, då den faktiskt sitter några centimeter under gelcoatsprickan på utsidan.

Med Vänliga Hälsningar!

Marcus
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
torger Reparera gelcoat-skada på Nelo-kajak Paddling allmänt 10
elin79 Laga skada på glasfiberkajak Paddling allmänt 6
Sandin Skada på kolfiberpaddel Paddling allmänt 0
mielo Tips om behandling av skada? Paddling allmänt 1
tango Billig grönlandspaddel, gärna kolfiber (eller glasfiber)? Paddling allmänt 12
paddla Kajakpaddel – alu eller glasfiber i skaftet? Paddling allmänt 12
McO Val av kajak (PE eller glasfiber) under 10.000 kr? Paddling allmänt 10
Hadoque Plast eller glasfiber Paddling allmänt 33
janne_b Plast vs Glasfiber Paddling allmänt 10
Ännna Plast eller glasfiber? Paddling allmänt 7
supinum hjälp med reparation (glasfiber) Paddling allmänt 2
hassex Glasfiber vs Polyeten Paddling allmänt 36
dexecupen Hur mycket kolfiber alt. glasfiber? Paddling allmänt 17
Valgrinden Kevlar / glasfiber Paddling allmänt 13
CE Plast eller glasfiber? Paddling allmänt 3
Siven Bygga one off med glasfiber eller liknande Paddling allmänt 22
Bengha P&H Capella glasfiber Paddling allmänt 1
Hudson Haak Glasfiber och epoxy Paddling allmänt 3
jonzzon glasfiber vs polyetylen ? Paddling allmänt 9
Måla glasfiber kajak Paddling allmänt 3
HjalmarGL Bergans Ally, tips ang 16,5 eller 17? Paddling allmänt 7
Fiskens Uppblåsbar eller med ram? Paddling allmänt 25
Schwemil Rodervajer eller Roderlina? Paddling allmänt 6
stefan.svard Prijon Kodiak eller Grizzly ? Paddling allmänt 5
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
MartinR Kajakpaddel till barn, vingpaddel eller inte? Paddling allmänt 4
Camomilchen Aktivitetsklocka eller liknande Paddling allmänt 16
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Rastabob Härån eller Lagan med packraft? Paddling allmänt 3
Quantumlight tipps för Å eller älv paddlingsled Paddling allmänt 13
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
Ralphandersson Vento Arc 4.9 Eller Havspaddeln Jokkmokk till hustruns skärgårdspaddling? Paddling allmänt 3
PK Neelix Är det någon som har erfarenhet av Oru eller Nortik? Paddling allmänt 10
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Wibrån Transportkapellets vara eller inte vara vid bilfärd Paddling allmänt 13
CAX MRS Adventure X2 ISS eller Alpacka Oryx? Paddling allmänt 4
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15
Andreas80 Tahe Reval Midi eller annan första kajak? Paddling allmänt 5
erik_sylvan Vet ni något om kajakerna Ramberg eller Wassara Paddling allmänt 1
saffran Köpa på hösten eller våren? Paddling allmänt 1
Utvandraren Sitta tajt eller rymligt? Paddling allmänt 2
Flamingon Vattentät solcellsladdare eller annan lösning? Paddling allmänt 29
Flamingon Huva eller mössa i neopren? Paddling allmänt 8
magnushjersen_gmail.com Skynda fynda - eller grundlurad? Paddling allmänt 40
RoineK Paddla i Vaasa eller Larsmo skärgård Paddling allmänt 7
Sigi Ally kanadensare, dr 15 eller dr 16,5? Paddling allmänt 8
BSundgren Mad River eller Wind River? Paddling allmänt 0
anna.kristiansson Tahe lifstyle solo eller annan kajak till 9-åring? Paddling allmänt 5
acke93 Köpa eller inte köpa Paddling allmänt 4
Jones Aquilo K1 GF proXplore, bra eller dålig? Paddling allmänt 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.