Skada i glasfiber eller endast färg/gelcoat?

"Professionell lagning" kan du göra själv och göra nu direkt. Slipa genom gelcoaten, blanda lite polyester och härdare och vät fibrerna så dom blir indränkta och belagda med ett tunt lager bara (eller köp en burk styren och spä gelcoaten med och grunda med den utspädda gelcoaten i första varvet, gelcoat är inget annat än plast med färgpigment i). Blanda outspädd gelcoat och "måla" på så det täcker slipningen (kan behöva göras i flera lager för att fylla upp) och sen våtslipa till färdig yta, polera med rubbing och så ett lager vax ytterst (går med vilket billigt skitvax som helst, dvs. nåt du har i garaget.) Färdigt!!!

Är det djupa urslipningar kan man mellanspackla genom att blanda i microglasballonger och göra spackel själv innan man fyller sista strykningen med gelcoat.
 
Hej Teknikern!

Tack så mycket för beskrivningen av hur lagning går till. Hoppas att du har ytterligare en smula tålamod att svara på detta:

Räcker det med samma sak på skadan på insidan - dvs att avlägsna blå färg och sedan dränka in fiber med poyester + härdare eller måste jag lägga på väv med glasfiber då det verkar som att åtminstone några strån har gått av?

Målning och slipning ska jag nog klara av, det är nog mest att vara noggrann, inte världens undergång heller om det nu inte blir perfekt.

Det jag tycker verkar mer kunskapskrävande är att lägga på glasfiberväv, men det kanske bara är att smacka på en rejäl bit och dränka in med polyester? Eller är det kritiskt med skrovform och hållfasthet? Är glasfibern olika stark i olika riktningar?

Hälsningar,

Marcus
 
Känns skadan mjuk så lägg på ett lager matta på insidan över skadan, annars gör du som på utsidan.

Glasfibern är lika stark åt alla håll.

Svårt är det inte, vät ytan, lägg på mattan som du RIVIT luddig i ytterkanterna (lättare att efterbehandla och få så osynlig det går) och vät mattan, sen trycker du ut ev. luftbubblor. När jag gör såna jobb har jag en sk. skivroller som består av en massa brickor, varannan liten och varannan stor och rollar väven fri från luftblåsor men det går att göra samma sak med en gammal hård pensel som man klipper stråna på så det bara är en cm. kvar. Huvudsaken är att väven kommer i kontakt med ytan man ska laga och att det blir blåsfritt för annars kan man trycka hål på blåsorna lika lätt som på ett äggskal när dom torkat.

Lika viktigt är att ytan man ska belägga är slipad och gärna med grovt sandpapper.

Det är ingen rocket science utan skitenkelt.
 
Vi har inte kikat på Utsidan på en stund och missat dina våndor.

Vi beklagar din skada. Gör inget nu så hjälper vi dig att fixa kajaken när säsongen är slut utan kostnad. Om du känner dig osäker att använda kajaken så klistra på en dekal/tejp på in och utsida så länge. Troligtvis är det inget problem ang hållfastighet, men det går ju ta det säkra före det osäkra.

Hör gärna av dig under hösten så vi kan stämma av ett möte.

Hälsningar Ingvar/Kåre
 
Hej Igen!

Först vill jag rikta ett stort tack till Teknikern för besvarandet av mina funderingar. Bra att få råd av någon med kunskap och erfarenhet. Jag blev tillochmed lite inspirerad och tänkte att det kan nog vara kul att kladda med plast och glasfiber!

Det finns inte det minsta svikt i skrovet när jag pressar lite lagom hårt med handen, så jag antar att det inte behövs någon glasfiberduk ändå, utan räcker med gelcoat och polyester.

Men när nu Ingvar och Kåre vill hjälpa mig så tackar jag och bockar och gör jag ändå som jag tänkte för ett par inlägg sedan att jag klistrar på märkduk över och tar en tur till varvet när vintern nalkas.

Däremot så ska jag betala för den hjälp jag får på VKV, jag har ju trots allt tappat ett utsökt hantverk i backen.

Igen - tack till alla kunniga personer som delar med sig av sin tid och kunskap!

Hälsningar,

Marcus
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
torger Reparera gelcoat-skada på Nelo-kajak Paddling allmänt 10
elin79 Laga skada på glasfiberkajak Paddling allmänt 6
Sandin Skada på kolfiberpaddel Paddling allmänt 0
mielo Tips om behandling av skada? Paddling allmänt 1
tango Billig grönlandspaddel, gärna kolfiber (eller glasfiber)? Paddling allmänt 12
paddla Kajakpaddel – alu eller glasfiber i skaftet? Paddling allmänt 12
McO Val av kajak (PE eller glasfiber) under 10.000 kr? Paddling allmänt 10
Hadoque Plast eller glasfiber Paddling allmänt 33
janne_b Plast vs Glasfiber Paddling allmänt 10
Ännna Plast eller glasfiber? Paddling allmänt 7
supinum hjälp med reparation (glasfiber) Paddling allmänt 2
hassex Glasfiber vs Polyeten Paddling allmänt 36
dexecupen Hur mycket kolfiber alt. glasfiber? Paddling allmänt 17
Valgrinden Kevlar / glasfiber Paddling allmänt 13
CE Plast eller glasfiber? Paddling allmänt 3
Siven Bygga one off med glasfiber eller liknande Paddling allmänt 22
Bengha P&H Capella glasfiber Paddling allmänt 1
Hudson Haak Glasfiber och epoxy Paddling allmänt 3
jonzzon glasfiber vs polyetylen ? Paddling allmänt 9
Måla glasfiber kajak Paddling allmänt 3
HjalmarGL Bergans Ally, tips ang 16,5 eller 17? Paddling allmänt 7
Fiskens Uppblåsbar eller med ram? Paddling allmänt 25
Schwemil Rodervajer eller Roderlina? Paddling allmänt 6
stefan.svard Prijon Kodiak eller Grizzly ? Paddling allmänt 5
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
MartinR Kajakpaddel till barn, vingpaddel eller inte? Paddling allmänt 4
Camomilchen Aktivitetsklocka eller liknande Paddling allmänt 16
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Rastabob Härån eller Lagan med packraft? Paddling allmänt 3
Quantumlight tipps för Å eller älv paddlingsled Paddling allmänt 13
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
Ralphandersson Vento Arc 4.9 Eller Havspaddeln Jokkmokk till hustruns skärgårdspaddling? Paddling allmänt 3
PK Neelix Är det någon som har erfarenhet av Oru eller Nortik? Paddling allmänt 10
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Wibrån Transportkapellets vara eller inte vara vid bilfärd Paddling allmänt 13
CAX MRS Adventure X2 ISS eller Alpacka Oryx? Paddling allmänt 4
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15
Andreas80 Tahe Reval Midi eller annan första kajak? Paddling allmänt 5
erik_sylvan Vet ni något om kajakerna Ramberg eller Wassara Paddling allmänt 1
saffran Köpa på hösten eller våren? Paddling allmänt 1
Utvandraren Sitta tajt eller rymligt? Paddling allmänt 2
Flamingon Vattentät solcellsladdare eller annan lösning? Paddling allmänt 29
Flamingon Huva eller mössa i neopren? Paddling allmänt 8
magnushjersen_gmail.com Skynda fynda - eller grundlurad? Paddling allmänt 40
RoineK Paddla i Vaasa eller Larsmo skärgård Paddling allmänt 7
Sigi Ally kanadensare, dr 15 eller dr 16,5? Paddling allmänt 8
BSundgren Mad River eller Wind River? Paddling allmänt 0
anna.kristiansson Tahe lifstyle solo eller annan kajak till 9-åring? Paddling allmänt 5
acke93 Köpa eller inte köpa Paddling allmänt 4
Jones Aquilo K1 GF proXplore, bra eller dålig? Paddling allmänt 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.