Platypus Gravityworks vattenfilter.

En måhända dum fråga från en okunnig: finns det någon elak mikroorganism inom, säg, Skandinaviens gränser, som inte kan oskadliggöras med vanlig kokning?
Om inte - vad annat har man filter/vattenrening till, som inte går bort med kokning (efter ev. silning av skräp och slam med t ex melittafilter)? Tungmetaller? Andra gifter?
Jag frågar helt på allvar, lätt oroad av den självklarhet, med vilken alla diskuterande tycks förutsätta behovet av filter/vattenrening på våra breddgrader.
 
Nej allt dör av kokning men humuspartiklar och eventuella gifter/annat blir ju kvar - nu är det försnämnda helt ofarligt och det andra i så låga koncentrationer så man inte behöver tänka på det generellt.

Jag grovsilar* ju bara matkokningsvattnet(om ens det) - reningen med dom här sugrörena använder jag när jag skopar vatten direkt med kåsan eller i vissa fall köra vattenflaskan orenad.
Då pratar jag och ganska skitiga bäckar i jordbruksområden - bäckar generellt är helt drickbara annars.

Man spar tid,bränsle och vikt på att inte filtrera allt vatten onödigt mycket.

Jag kan ju rena i praktiken helt klart drickvatten ur sumpgölar om det behövs och då är det kokning/klortabs och sedan genom partikel/kol - dock inte ofta jag kör så med fyllda förådd.
Jag har tagit med sådant renat vatten hem och låtit det stå och frågat folk genom blintester om
dom kunde skilja det från kranvatten, nej.

Kan ju vara så att man vill ha helklart kranvatten deluxe ibland vid uppvaknandet att dricka.

*Flergångs nylon kaffefilter med gummiband över kokkärlet/flaskan
 
Anledningen till att JAG klurar på det här med filter är framförallt för att slippa bära med mig mängder med vatten hemifrån.

Visst tusan kan man oftast dricka vattnet utan rening men är det enkelt att minimera risken för diversve magåkommer så gör jag det mer än gärna.

Problemet med kokning är dels bränsle åtgång,"meckfaktor", ska det bli någon mängd så kanske större kärl är att föredra osv.

Det är absolut inga bekymmer att koka vatten för rening när man väl är på plats för kvällen och brasan sprakar, men det tilltalar mig inte att behöva fylla kärl med vatten, koka, hälla över och börja om från början.

Det största kärlet jag generellt bär med mig är min kaffepanna på 0, 9L.

Men den största faktorn är för mig att vattnet ska svalna.... Tar lite tid..

Sent from da Phone!
 
OK, kanske en vane- och/eller rutinsak. Jag brukar ändå - vid behov! - avsluta kvällens matlagning med att värma vatten i min enliters Trangiagryta, som jag fördelar i de två halvliters dricksflaskor jag har med. Det primära syftet är att värma sovsäcken och/eller torka ur kängorna, men har det varit tveksamt vatten kokar jag det bara en stund extra. Startar alltså nästa dag med nästan en liter "säkert" vatten, flaskan från sovsäcken dessutom fotfarande tillräckligt varm för att jag skall kunna njuta av min morgonmusli utan att ta fram köket.
Så jag har liksom inte upplevt något merarbete där. Den lilla mängd extra gas som går åt under en tur tror jag inte når upp till vikten av ett filter, men tar fr a inte upp någon extra volym i min packning (och utgör samtidigt en liten säkerhetsmarginal som jag ändå vill ha).

Men jag hade helt klart resonerat annorlunda om ALLT vatten, varje dag, krävde omfattande rening, så allt beror ju på var i världen man rör sig.
 
Ska lägga till två barn i kalkylen så klarnar nog det hele... Intresset från framförallt äldsta tjejen har ökat enormt nu under hösten så jag planerar att ta med henne på lite längre turer under kommande år....

Sent from da Phone!
 
Var ute över natten och kom i morse på att jag måste testa kolfiltertillsatsen......

Flaskan till vänster är rätt från sjön och den högra är filtrerat genom ett filter samt kolfiltertillsatsen.

Smaken var god och det tog inte länge tid att köra vattnet genom kolfiltret och reningsfiltret jämnfört med endast reningsdelen.

Slutsatsen för mig blir att jag till veckan kommer skaffa mig ett gravitationsfilter, troligtvis det som startade hela tråden.

Sent from da Phone!
 

Bilagor

  • uploadfromtaptalk1379775476561.jpg
    uploadfromtaptalk1379775476561.jpg
    53.2 KB · Visningar: 314
Vad är det bästa att skaffa för skogsturen?

Jag vill ut mer med min 3 åring och hustru och är så trött på att släpa ut massa vatten för en enkel övernattning i skogen. Mycket annat ska med och jag får oftast bära det mesta :). Har egentligen ingen lust att köra med kolfilter och sitta och koka dricksvatten då jag tycker vattenreningsapparaterna verkar riktigt smidiga, prisvärda och bra MEN det är även en riktigt djungel. Vikommer att vara ute i skogen kring småland och bebyggelse, jordbruk och allt som hör till runt knuten. Vi är är även i fjällen men har då endast med xinix aquacare som vi använder vid olika tveksamheter.

Läste diverse trådar och kikat på dessa:

http://www.thebushcraftstore.co.uk/lifestraw-water-purification-straw---1000-litres-of-safe-drinking-water-in-one-handy-package-14910-p.asp

http://www.thebushcraftstore.co.uk/aquamira-frontier-pro-us-military-issue-water-filter-1044-p.asp

http://www.thebushcraftstore.co.uk/pure-hydration-aquapure-traveller-water-bottle-4759-p.asp


Vad ska jag välja, finns det bättre som jag missat? Eller ska jag köra kolfilter och kokning? Var köper jag ett smidigt kolfilter?

Mvh
Magnus Karlsson
 
Annonsering innehåller ju oftast upplysningar om optimala förhållanden, eller kontinuerligt bruk.
Min erfarenhet av vattenfiltrering innebar att när vi kom åter till bebodda trakter rengjorde vi våra filter och satte i nya patroner och tätningar. Driftkostnaderna för dem var inte obetydliga.

Googlar du på Carbon Water Filters så hittar du somlig information, Amazons sida om kolfilter http://www.amazon.com/dp/B00002N6O0...e=asn&creative=395093&creativeASIN=B00002N6O0
Ger dig inkörsportar till möjliga gravitationsfilter enligt DIY.

Mitt grundtips om att inventera kallkällor, brunnar och tappvattenkranar nära det område du skall besöka innebär i praktiken minst vikt och minst tidsspillan på vårt viktigaste livsmedel.
go tur
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.