Platypus Gravityworks vattenfilter.

God morgon alla skogsmännsikor!

Jag är på jakt efter ett chysst vattenfilter för att slippa släpa med mig kopiösa mängder vatten hemifrån.

Har spanat in detta:
http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=PLATYPUS_GRAVITYWORKSFILTER
och tänkte man skulle skaffa till ett:
http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=PLATYPUS_GRAVITYWORKSCARBONELEMENT

Målet är att ha ett smidigt system som helst tar bort färg/lukt/smak och givetvis allt som gör att man blir dålig i kistan.

Rör mig just nu uteslutande i skogsområden i Stockholms trakten.

Så min fråga är kort, någon som har erfarenhet av sagda filter?
 
Vill du ta bort all färg och smak lär du få ha bärare med dig.
Nöjer du dig med att ta bort bakterier och virus har du det lättare.
Det är klokt att veta hur stora de olika föroreningarna är.

Har prövat massvis med filter praktiskt och av pumpfiltren har ännu inget slagit Water Works II.
Finns det något som någon annan är nöjdare med är jag intresserad av modell och länk.

Efter Jardins beskrivningar byggde vi ett gravitationsfilter, en rejäl lättnad i köksbestyren.

Att nu gravitationsfilter finns på marknaden är positivt.

go tur
 
Tack för svaret S.

Det jag är lite frågande kring är hurvida ett gravitationsfilter som filtrerar 4l på 2, 5 minut renar lika bra som t ex ett pumpfilter med samma filtersystem?

Alltså om t ex ett filter så som jag länkade till med en kolfiltertillsats gör vattnet lika rent som exempelvis ett water works 2 eller dylikt?

Sent from da Phone!
 
Allt hänger på filterpatronens håldiameterar. Har du någon teknisk specifikation för gravityfiltrets patron?
Med Water Works II, 0.2 micron, får man muskelvärme av 4 l renat vatten dessutom.

Var avser du vistas som behöver vattenfilter? (Den lates gamla regler, gör bara det nödvändiga.)

Att inventera kallkällor, brunnar etc i området man avser vistas i kan innebära att man slipper vikten av filter och stöket med det likaledes.

Fullständig vattenbehandling brukar vara grovfiltrering, filtrering, klorering, kokning. Med andra ord rätt mycket behövligt stök. Vintertid tillkommer att hålla processen vid plusgrader.

Utan förfiltrering, t ex Melittapåse, kommer du att få ständiga stopp i filtret och behöva göra rent det.

go tur
 
Det länkade filtret är också 0.2 mikron, men det är väl större filteryta som gör att det får högre kapacitet. Det är ju inte bara storleken på de enskilda hålen som påverkar utan antalet hål.
 
Där jag oftast rör mig är i Stockholms trakten exempelvis Paradisets naturreservat i Hanveden.

Där finns ett antal mindre sjöar med lite halvsunkigt vatten.

Det som jag vill komma ifrån är att släpa med mig 5 l vatten i ryggsäcken och hitta ett alternativ.

Givetvis med minimalt bök med t ex kokning, diverse "kaffefilter" eller tabletter.

Antingen ett gravitationsfilter filter som man bara hänger och tar vatten ifrån eller om man kör med ett pump filter och pumpar i några liter så man har.

Detta är ett förberedande steg för att ungarna mina börjat visa intresse för skogslivet och jag anser att dom förtjänar att slippa sunkigt vatten i största möjliga mån.


Vet att det till Platypus filtret finns ett kolfilter att köpa till vilket enligt specifikationerna skall ta bort dålig lukt/smak men det är väl väldigt subjektivt antar jag?
Sent from da Phone!
 
Smaker och lukter kan givetvis till del tas bort av aktiva kolfilter. Dylika filter för villabruk brukar vara på åtskilliga 10-tals liter. De här duttarna som finns i portabla vattenfilter har kort livslängd och sen bromsar de enbart och bör bytas ut.

Sunkigt vatten från myr eller skogssjö brukar bli bättre i grävd grusgrop ett par meter från källan, även om det till att börja med ser slammigt ut. Låt det fälla ut eller grovfiltrera enligt tidigare.

En annan vanlig metod att behandla dricksvatten är att lufta det, vattenfall/fors. Det kan göra det enklare att fälla t ex järn.

Pilsnerfärgat vatten, några få ppm järn, tas lätt bort i ett luftande grusfilter med kaliumpermangranat i, ca 50 liter.

Vattenverk renar med UV-ljus det kan man även göra ute i soljuset bara man har en klar flaska.

Baslivsmedlet vatten är en förutsättning för allt liv.

go tur
 
Filter fungerar bra. Reningsprinciperna är identiska med dem i storskalig dricksvattenproduktion. För att filtren ska hålla så många liter som möjligt gäller det att inkommande vatten är hyfsat rent. Tipset med grävd grop bredvid vattenkällan är riktigt. Kombinera gärna detta i enlighet med tidigare tips med ett melittafilter eller annat vid intaget till filtret så har man gjort vad man kan.

Dock är det få filter som filtrerar bort virus. Om det finns en sjö uppströms där det finns bebyggelse så finns det en viss risk för avloppspåverkan och då kan det vara något eländigt virus som överlevt fram till ditt filter. Kokning eliminerar denna (för det mesta ganska lilla) kvarstående risk. Nödvändigt bränsle för detta väger ändå mindre än det utvunna vattnet.
 
Så om ska generalisera, vilket man inte ska jag vet, så funkar det med ett filter likt det jag länkade till om man tar vatten från en sjö utan uppenbara risker för virus?

Man kan ju tillsätta någon tablett eller lösning i vattnet som tar dö på virus vid behov antar jag?

Sent from da Phone!
 
Ett dylikt filter tar bort mycket men inte allt.

Smak, lukt och färg är mycket besvärligare att komma tillrätta med.

Virus finns kvar om än ej alla, då flera av dem åker på andra föroreningar.

Fullständig vattenbehandling brukar vara grovfiltrering, filtrering, klorering, kokning. Med andra ord rätt mycket behövligt stök. Vintertid tillkommer att hålla processen vid plusgrader.

Kaliumpermangranat är ett starkt oxidationsmedel, klortabletter fungerar men vattnet kommer att smaka och det tar tid. Kokning tar bränsle och tid. Den mörka årstiden kan man glömma UV-behandling i naturen här. Det finns även olika vattenreningstabetter och lösningar som bygger på kombinationer av oxidering och olika gifter för virus. Följer man bruksanvisningarna blir resultatet tjänligt vatten, utan kvarvarande virus och gifter, men det går inte på fem minuter.
Att dricka välsmakande urin genom ett stråfilter går väl på film, men ännu inte i verkligheten.

Att nyttja befintliga kallkällor, brunnar och kranar är oftast vida enklare.

go tur
 
Ett sådant stråfilter testade jag i helgen mest för skojs skull och nej, jag skulle inte dricka det vattnet om inte mitt liv hängde på det och kanske inte ens då.

Börjar förstå att det inte finns någon genväg här, att man inte får LOKA vatten ur ett filter visste jag sedan tidigare, även om det hade varit trevligt.

Om jag återigen omformulerar frågan;

Är det någon skillnad på t ex ett platypus gravitationsmatat filter med 0.2 micron och ett pumpfilter med samma 0,2 micron?

Samt att jag söker återigen erfarenheter av just Platypus Gravityworks filter, verkar smidigt men internet är ju just detta, internet.....
 
Som jag skrev i tidigare kommentar: Skillnaden är antagligen främst filterytan.

Bägge filtren har lika stora hål, det är antalet hål som skiljer. Fler hål släpper av naturliga skäl igenom mer vatten.

Så de renar antagligen precis lika bra/dåligt.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.