Platypus Gravityworks vattenfilter.

Då har jag en fråga på ämnet, vid användning av Katadyns Hiker Pro, märker man någon förbättring av smak/utseende/lukt på vattnet? Samma frågeställning för Platypus Gravityworks filtret.

Sent from da Phone!
 
Hmmm....

Googlade runt och hittar ett gravitationsfilter som har en täthet på 0.02 microns där tillverkaren hävdar att detta filter tar bort både bakterier och virus.... http://www.sawyer.com/water.html
Filtret är det som heter pointzero two någonting...

Trovärdigheten på detta?

Sent from da Phone!

Sawyer-filter är mkt välrenomerat, fördelen med det är att det går att spola baklänges så att även om det satt igen så går det att återställa till full funktion. Filtertekniken kommer från dialysapparater och består kort av många slangar/rör. När trycker kommer utifrån rören (vid normal filtrering) garanteras hålstorleken och när man bakspolar så trycket kommer inifrån slangarna så exanderar dessa och då expanderar hålen också så att filtret rensas. Läs gärna mer på backpackinglight.com

Jag vill också slå ett slag för http://www.purehydration.com/ jag har använt den under ca ett år i utlandet, sjöar och hemmavid. Den påstås även ta bort en del kemiska gifter vilket inte är så vanligt. Den tar naturligtvis inte allt men lite är bättre än inget (Se testrapport på hemsidan). Den tar definitivt bort en del smak och färg. Nackdel är att det inte går att backspola, jag har frågat tillverkaren om de kommer att göra tester på med backspolning och fick för ca 1/2 år sen positivt besked på att de ska göra test i framtiden men jag har ännu inte följt upp det.

Som avslutning så känns min miniworks EX hopplöst klumpig, tung och långsam i jämförelse. Dvs jag använder aldrig det mer.
 
Sawyer

Är själv väldigt intresserad av ett bra filtreringssystem för när jag är ute i skogen. När jag googlat på olika system så har Sawyer alltid dykt upp som ett bra alternativ, synd bara att det är lite dyrt.


"The Sawyer Point ZeroTWO™ Viral Water Purifier offers the same level of protection against bacteria and protozoa, and is the first portable filtration device to remove viruses mechanically.
It does so at a 0.02 Micron Absolute 5.5 log (99.9997%) removal rate,
the highest level of filtration available today."


http://sawyereurope.com/filters/purifiers/sp194

Men det verkar ju onekligen väldigt kompetent. Får se om jag vågar lägga så mkt pengar eller om jag tar ett Platypus (som säkert funkar bra nog).
 
Ett gravitationsfilter är alltid smartare än ett handhållet pumpfilter då du slipper sitta där och pumpa och bli trött och bränna onödiga kalorier.

Platypus filter renar tillräckligt för normala svenska (scandinaviska) förhållanden. Normalt är att inte ta vatten utan att först att sett på kartan att inte liger en jordbruk eller en by/stad/industri uppströms.

Sen att ha med sig två stycken 4-liters påsar som kan bära vatten ser jag som ett stort bonus när behovet uppstår och det är långt mellan vattenhålen. Jag bär hellre med mig mina 4 liter renat vatten i ryggsäcken genom hela dagen, än att stanna var och varannan timme för att leta efter ett nytt vattenhål då jag behöver fylla på min knappt liter stora vattenflaska...

Filtret gick väldigt fort när jag testade det hemma, kanske ett par minuter. Men redan första gången ute i skogen så gick det långsammare, ca 20 minuter. Och nu när jag har använt det ca 20 gånger så tar det ca 30 minuter. Och du/ni tycker det tar lång tid, så tänk igen på att jag inte behöver sitta på marken och pumpa vatten, utan jag kan göra annat. Som exempelvis sitta ned under ett träd och läsa en bok, som jag gjorde sist när jag var ute och behövde fylla på filtret på väg till rasplatsen som inte hade någon näraliggandes vattenkälla.

/Andreas
 

Bilagor

  • Södra Vätterleden 2013-08-24 (31).jpg
    Södra Vätterleden 2013-08-24 (31).jpg
    173.5 KB · Visningar: 348
Att sitta ned i 30 min medans vattnet rinner igenom filtret är ju bara trevligt.

Är mer eller mindre övertygad om att jag blir nöjd med Platypus filtret, blir den vägen jag går.

Skulle vara intressant att se skillnaden på det orenade vattnet och efter detta passerat igenom filtret...

Återigen, tack alla för all information och hjälp rörande detta ämne, skönt att det finns kompetens att tillgå när ens egen brister.

Sent from da Phone!
 
Att sitta ned i 30 min medans vattnet rinner igenom filtret är ju bara trevligt.

Är mer eller mindre övertygad om att jag blir nöjd med Platypus filtret, blir den vägen jag går.

Skulle vara intressant att se skillnaden på det orenade vattnet och efter detta passerat igenom filtret...

Återigen, tack alla för all information och hjälp rörande detta ämne, skönt att det finns kompetens att tillgå när ens egen brister.

Sent from da Phone!

Det renade vattnet är bara lite mindre färgat än det orenade. I alla fall i Taberg där det är så mycket järn i vattnet. Men om jag tar vatten från en vattenkälla som bara är brun på grund av sediment så tar filtret bort det mesta av missfärgningen. Också ett av skälen till att det skulle vara smart att med sig ett kolfilter och använda det för att få bort färg och bättra på smaken - även om jag inte upplever just smaken som några problem.

Då får gärna berätta mer om dina erfarenheter av filtret när du har provat ut det :)

/Andreas
 
So i will!

Räknar med ett inköp inom någon månad när budgeten tillåter detta, lite andra ting på listan denna månad.

Är inne på att köpa endast Kolfilter delen idag och testa denna med mitt Frontier Pro för att se om det blir någon skillnad på färg/lukt/smak så länge, men får se hur jag gör i slutänden.....

Sent from da Phone!
 
So i will!

Räknar med ett inköp inom någon månad när budgeten tillåter detta, lite andra ting på listan denna månad.

Är inne på att köpa endast Kolfilter delen idag och testa denna med mitt Frontier Pro för att se om det blir någon skillnad på färg/lukt/smak så länge, men får se hur jag gör i slutänden.....

Sent from da Phone!

oki, då kan du få berätta hur du upplevde kolfiltret då :)

/Andreas
 
Då har man införskaffat kolfilter tillsatsen och testat flödet.

Testet bestod av en mjuk 2l flaska, ett Aquamira Frontier Pro filter samt sagda kolfilter.
Klockade inte tiden för att köra igenom en liter vatten men märkte ingen försämring i flödet pga kolfiltret, testet gjordes med vatten från kranen hemma i köket.

Har en övernattning på gång om två helger, då får jag återkomma med hurvida smak/lukt/färg blir bättre med kolfiltertillsatsen...

Sent from da Phone!
 
Det här sugröret/puristrawet går att få tag för en 80 spänn stycket och passar perfekt för den som vill kunna köra med små renade vattenförråd och dricka från sjöar och bäckar lite hur som helst.

http://aquamira.com/military/aquamira-frontier-filter/

Inte vassast men för vattnet här är det gott nog.
Har nästan aldrig kokat/klortabat vattnet innan jag använt det och då har jag varit på gölar
som vatt så hemska så jag fått kassera filtret sen.
Fyllde på förrådet med vattenreningsutrustning då det börja tryta , Bushcraft uk hade tvåpack för 18 pund o 3 pund i frakt.

Har även Webtex sugrör för 30£ pund men använder inte dom för generellt bruk , onödigt vassa och dyra för vårat vatten.
Frontier pro filtret är i samma division och desutom påskruvbart på vattenflaskan.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.