Pjäxa till Salomons smala?

Hej!

Jag har tidigare kört en säsong med Alfa Hafjell + Salomon profil (smal pinne). Efter ett plurr tidigt i vinter tycker jag att pjäxorna har blivit instabila. Jag vet inte om det är möjligt att de kan ha blivit det av att ha blivit genomblöta (och mycket långsamt torkade), men jag kan hur som helst inte längre¨åka med dem bekvämt.

Dock trivs jag väldigt bra med skridskorna och bindningarna som är lätta och smidiga. (Skridskorna är väldigt smala, så jag tror knappt en Rottefellabindning skulle få plats.) Jag undrar alltså: Vet någon nån annan bra (=stabil) pjäxa som funkar med Salomons bindningar för smal pinne? Eller med Salomon över huvud taget? Hittade en Alfa Skarvet, men de verka svåra att få tag i i min storlek (40).

Och så är jag förstås nyfiken på om andra känner igen att pjäxor (Alfa Hafjell, andra gore-tex eller andra öht) ändrat karaktär och blivit "sladdrigare" efter plurr?)

/Anna-Malin
 
Hej!

... Vet någon nån annan bra (=stabil) pjäxa som funkar med Salomons bindningar för smal pinne? Eller med Salomon över huvud taget? Hittade en Alfa Skarvet, men de verka svåra att få tag i i min storlek (40)....


/Anna-Malin

Jag har tillgång till ett par nya Alfa Skarvet strl 40, men de är med BC-bindning, d v s den breda. Dessa är till salu!
 
Det

har inte varit något problem när mina Alfa Hafjell blivit blöta de har snarare krymt lite efter torkningen. Men Dessa skor töjer sig lite vid användning så man bör köpa dem rätt små från början. Har du smala eller breda fötter?

Vilken storlek tror du att du behöver på Hafjell. Jan kanske har den i sitt lilla lager? Alfa Skarvet nytillverkas numera men då för Rottefella BC.

Thure
 
har inte varit något problem när mina Alfa Hafjell blivit blöta de har snarare krymt lite efter torkningen. Men Dessa skor töjer sig lite vid användning så man bör köpa dem rätt små från början. Har du smala eller breda fötter?

Vilken storlek tror du att du behöver på Hafjell. Jan kanske har den i sitt lilla lager? Alfa Skarvet nytillverkas numera men då för Rottefella BC.

Thure

Hej!

Jag har provat en storlek mindre (39) hos Pikmakarn, men de är för korta och funkar inte. (Jag har smala och långa fötter.) Nu har jag bestämt att testa ett par Alfa Skarvet (den gamla modellen, från Jan) + Salomons bredare BC-bindning. Kanske kombinationen lite högre sko + stabilare bindning kan vara bra. Tänkte i så fall köra samma för fjällskidor.

Min sambo är dock intresserad av att testa ett par Hafjell. Han har 42 i vanliga fall. Har någon ett par sådana tro? (Jan har det inte.)

/Anna-Malin
 
Testat!

Tack för tips, men jag har provat Stetind. De satt helskumt på mig, det var som att sulan liksom böjdes upp därfram på något konstigt sätt. Fast de är ju väldigt snygga!

/Anna-Malin
 
Nej, det var i butik. Men de har inte sköna. Däremot satt en annan Crispimodell riktigt bra, en svart med något silvrigt på sidorna. Men jag gillar av något skäl mekaniken i Salomons bindningar bättre än Rottefellas. Lite synd att det har blivit så allenarådande att alla kängor görs för samma bindningsmärke...
 
Intressant diskussion

Själv har jag inte tillräcklig erfarenhet av Rottefella BC för att ha någon uppfattning. Men jag har sett att flera skor med Rottefella BC systemet tenderar att återfjädra lite kraftigare än många Salomon smala systemet gör. Har också en känsla från skidåkning att Salomons breda system BC återfjädrar lite mindre kraftigt än Rottefellas BC.

Eftersom jag inte varit nöjd med återfjädringen i Salomons smala sytem med skon Hafjell så har jag glappbegränsare.

Någon som har erfarenhet från bägge systemen? Skarvet finns ju numera nytillverkad för Rottefella BC så den som har testat Skarvet med bägge systemen borde kunna ha lite åsikter om + och - med de respektive systemen.

På den här filmerna kan man studera lite hur det kan se ut under åkning.

http://www.youtube.com/watch?v=Uo3y9pJyp6w
Jag har röd jacka och hund och Hafjell med glappbegränsare, Första närbilden på skor och skridskor är på Bo Delling "Bosse biologdoktorn" med egenutvecklad glappbinding, också närbilder på Helge Karlsen i beiga Fjällrävenkläder och knäskydd med Skyllermarks blåa skridskor Rottefella utan glappbegränsare och en Alpina eller är det Crispipjäxa?

http://www.youtube.com/watch?v=8s46i7hiB6k
I början Conny Evsin med Skyllemarks blåa och Rottefellas system med Alpinapjäxor därefter kommer jag med ljusblå jacka och jag har samma skridskor och pjäxor samt glappbegränsare som på filmklippet ovan.

Thure
 
Hörbar skillnad

Jag har inte åkt med båda, men jag tycker att man ofta hör hur det smäller till när andras Rottefella BC återfjädrar. Så låter aldrig mina Salomon Profil.

Men du menar att det skulle vara bättre med kraftig återfjädring alltså?

För några år sedan, när jag åkte med pilotbindning och skatepjäxor tyckte jag att skridskon hängde och släpade lite vid nedsättning. Så är det inte med Hafjell + profil. Så jag antar att jag är nöjd med återfjädringen(?)

Nu har man ju börjat med pilotbindning även för klassisk åkning på skidor. Men dubbla pinnar har aldrig riktigt slagit igenom för skridskoåkning - eller fjällskidor för den delen. Kanske kommer?
 
För några år sedan, när jag åkte med pilotbindning och skatepjäxor tyckte jag att skridskon hängde och släpade lite vid nedsättning. Så är det inte med Hafjell + profil. Så jag antar att jag är nöjd med återfjädringen(?)

För min del så släpar skridskon lite med Hafjell utan glappbegränsare vilket kan bero på att mina skridskor är korta och att jag står långt fram på dem. För hård återfjädring så att det smäller till i foten tycker jag inte heller om.

Nu har man ju börjat med pilotbindning även för klassisk åkning på skidor. Men dubbla pinnar har aldrig riktigt slagit igenom för skridskoåkning - eller fjällskidor för den delen. Kanske kommer?

En del mera hastighetsintresserade åkare kör med Pilotsystemet men de pjäxorna är inte lika bra att gå längre promenader med som t ex Hafjell. Men någon nackdel med just 2 pinnar tror jag inte att det är annat än att det möjligen skulle kunna vara viss risk för att systemet fryser ihop i vissa lägen.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lars.brickstad Samma pjäxa till längdskidorna som till långfärdsskridskorna? Långfärdskridsko 22
Laffe Kan denna pjäxa användas till långfärdsskridskor? Långfärdskridsko 9
Ajfandetvarintedu Pjäxa till löshälsskridskoåkning utan syntetmaterial Långfärdskridsko 1
mrex3m Varm pjäxa till löshälsåkning? Långfärdskridsko 12
bieurn Skridskokänga/pjäxa till "Almgrens Snabb"? Långfärdskridsko 2
smn Stabil pjäxa Långfärdskridsko 8
Helen111 Storlek på pjäxa Långfärsskridsskor Långfärdskridsko 10
Max.M Haglöfs Novalite, vilken pjäxa? Långfärdskridsko 2
Sknuutila Vilken pjäxa ? Långfärdskridsko 6
annae1 Känga eller pjäxa? Önskar Tips för bekvämare åkning Långfärdskridsko 5
Eventhyr84 Funderingar ang pjäxa. Långfärdskridsko 5
rab Går denna pjäxa sönder snart? Långfärdskridsko 3
CFJ Nordic 50 med pjäxa på XXL Långfärdskridsko 12
Chrisdefc Skridsko+pjäxa+skidor=? Långfärdskridsko 9
Handers Bra pjäxa för löshäl Långfärdskridsko 3
paugusts Kan någon ge tips på en stabil pjäxa för barn? Långfärdskridsko 7
alemao Vilken pjäxa för både långfärdsskridsko och längdskidor? Långfärdskridsko 8
Pillenillan Önskas: Tips vid inköp av långfärdsskridsko + pjäxa Långfärdskridsko 5
Sinegraf Meindl som "pjäxa" Långfärdskridsko 27
Mackan2 Val av pjäxa?? Långfärdskridsko 18
Prunus padus Pjäxa för svaga vrister? Långfärdskridsko 20
angelikaj Vilken pjäxa? Långfärdskridsko 2
fredrik-h Utrustning, pjäxa - skridsko Långfärdskridsko 5
salgo60 Stabil och lätt skridsko pjäxa Långfärdskridsko 11
Vandringskänga eller pjäxa? Långfärdskridsko 1
supermaggan Byta till stabila skridskor/pjäxor? Långfärdskridsko 11
joanna Kopplingsbeslag till dubbelpik? Långfärdskridsko 17
jofo69 Brynställ till Skyllermarks Röd Långfärdskridsko 5
Juanderer Skridskor till Finland Långfärdskridsko 11
AAAnna Fischer skatepjäxa rc3 till långfärdsskridskor? Långfärdskridsko 1
Friluftswannabe Långfärdsskridskor till barn Långfärdskridsko 8
Lortkatt Skridskor till Hanwag-kängor Långfärdskridsko 1
Gråbuse Separat säck/påse för säkerhetslinan till ryggsäcken Långfärdskridsko 9
Brune Ersättaren till Lundhags Core? Långfärdskridsko 3
Gråbuse Vilken långfärdsskridsko till pjäxan Lundhags Guide BC? Långfärdskridsko 22
Pontus_pf Köpa skridskor till mina SNS pilot eller fast häl? Långfärdskridsko 9
patrickk tåfixering till everest nordic multiskate Långfärdskridsko 1
anje Pjäxor till BC-bindning Långfärdskridsko 12
BJ Skridskokartor Stockholm - till ny webbplats Långfärdskridsko 0
yps Pjäxor till både skridskor och längdåkning? Långfärdskridsko 4
crillez Nybörjare långfärdskridskor- en till. Långfärdskridsko 2
rois Skatepjäxor till långfärdsskridskor Långfärdskridsko 1
SafeSurfer Skyllermark röda 49cm till alpina 47:or? Långfärdskridsko 13
ajn Pläxor till Salomon SNS Profil Långfärdskridsko 5
Louise Ö Långfärdsskridsko till 8-åring Långfärdskridsko 5
Verhauer Isolering till vätskesystem slang Långfärdskridsko 6
Jette Grenremmar till ryggsäck Långfärdskridsko 4
Stuvarn Stavar till långfärdskridsko? Långfärdskridsko 9
paugusts Upphittat! Hälplatta till Rottefellabindning Långfärdskridsko 0
niking Konvertera skridskor från fast till lös häl? Långfärdskridsko 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.