Val av pjäxa??

Hej,
har SNS profil och behöver tips på bra pjäxa som passar. Köpte Alfa Hafjäll förra säsongen men de passade inte mina fötter vilket reslulterade i kraftiga skavsår. Går en del mellan sjöarna så sulan på pjäxorna skall fungera för promenad.

Stort tack för eventuella tips!

/Marcus
 
Jag letar också en ny SNS pjäxa, kör idag med Salomon Escape 7 men det är lite väl sladdrig i sin konstruktion.

Utbudet är tämligen begränsat på lätta, stabila och promenad vänliga SNS skor.

Salomon har dock en intressant modell: Active 8 SC
http://www.salomonnordic.com/se/products.aspx?id=786105
vilken är en kombi sko för både klassisk och skateåkning, den har även den lite mer promenadvänliga sulan. Kan nog vara något.

Alfa verkar helt ha slutat med pjäxor: http://www.alfasko.no/

Men jag vill minnas att du körde med X-adventure pjäxor förut? (I alla fall när vi åkte i samma grupp på Värmeln/Stora Gla för ett par år sen http://www.skridsko.net/samarbete/skridskonet/fardrapport/fardrapport-v.asp?ID=8212 ) Varför har du skrotat dom?

Ska se om inte handlaren kan fixa fram ett par Active 8 SC så man får klämma på dem.

Anders
 
Hej Anders tack för ditt svar! - skall titta närmare på 8 sc! När man går in på din länk till Salomon och klickar på BOOTS så slås man av den uppsjö modeller som finns. För mig ser modellerna väldigt lika ut - imponerad av att du kan peka ut en specifik som verkar intressant! Själv är jag novis när det gäller utrustning så jag tar gärna del av din analys när du pekar ut just 8 sc. (Har hört av någon att även Fischer har intressanta skor).

När det gäller mina gula Salomon så är de med i gamet fortfarande men då kan jag inte använda mina nya Skyllermarks blå som har SNS profil.

Ps mina Alfa Hafjell (strl 43 vilket motvarar ca 42 och har den rätta sulan) står i garderoben (använda 2 timmar) så om någon är intresserad kan jag överlåta dom för 700 (nypris 1500)

mvh

Marcus
 
Den nya racinmodellen S-lab Carbon Skate är mitt val. Lite hårda att gå, men kanon att åka och det är viktigaste. Alla andra är jävlä kompromiss, tyvär.
 
Mackan2; sa:
mina Alfa Hafjell (strl 43 vilket motvarar ca 42 och har den rätta sulan) står i garderoben (använda 2 timmar) så om någon är intresserad kan jag överlåta dom för 700 (nypris 1500)

Ett knep kan ju vara att tillåta folk att kontakta dig via e-post så att alla vi 42:eek:r som är intresserade av att ev. utöka vår skogarderob slipper skriva i tråden. Det är nämligen inget annonsforum...

//AA

Ps. Kör själv på en ren skate sko från salomon. Fin att åka med men värdelös för promenader.
 
Brodd?

Det finns en brodd till dessa plastiga pjäxor som man klämmer fast i sprintarna. Någon som har erfarenhet av dessa, löser de problemen med att dessa pjäxor är dåliga att gå med?
 
Re: Brodd?

Rajjan; sa:
Det finns en brodd till dessa plastiga pjäxor som man klämmer fast i sprintarna. Någon som har erfarenhet av dessa, löser de problemen med att dessa pjäxor är dåliga att gå med?

Det löser möjligen den akuta halkrisken i anslutning till isen. Men de hjälper dig inte under tex en kilometerlång vandring längs en isfri grusväg. Där tror jag till och med Pekka drar sig för att gå med sina Salomon S-lab Carbon Skate för 2400 sek...
 
Kontakta mig!

Mackan2; sa:
Ps mina Alfa Hafjell (strl 43 vilket motvarar ca 42 och har den rätta sulan) står i garderoben (använda 2 timmar) så om någon är intresserad kan jag överlåta dom för 700 (nypris 1500)

Jag har knappt 28 cm långa fötter. Mät i dina skor och kontakta om det kan passa. E-postadress i min profil.

Fö tycker jag att Crispi gör bra skor. De har väl en Stetind som kanske passar dig? Lite för hög?
 
Byta bindning mm

Mackan2; sa:
När det gäller mina gula Salomon så är de med i gamet fortfarande men då kan jag inte använda mina nya Skyllermarks blå som har SNS profil.

Ps mina Alfa Hafjell (strl 43 vilket motvarar ca 42 och har den rätta sulan) står i garderoben (använda 2 timmar) så om någon är intresserad kan jag överlåta dom för 700 (nypris 1500)

mvh

Marcus

Men du borde kunna byta bindning på dina blåa som passar rätt många olika bindningar.

Min erfarenhet av Alfa är snarare att de är stora i storlekarna. Om dina Hafjell är märkta 43 borde de passa personer med 44 i andra pjäxor.

Jag har ca 42 i vanliga skor och har ett par Alfa Hafjell i storlek 41 som jag använder med strumpor och ullsockor och ett par i storlek 40 som är lite väl trånga där jag använder endast tunna ullstrumpor.

Thure
 
Styv innersula?

Jag har funderat på att testa en tunn styv innersula i ett plastmaterial jag hittat för att på så sätt stabilisera mina lite veka profil pjäxor. Är det någon som har erfarenheter, testat detta??
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Knall Val av storlek Alpina Alaska BC Långfärdskridsko 0
Sarvi Val av trubbnos-skridsko Långfärdskridsko 6
Mats L Val av sko och skridsko Långfärdskridsko 8
mathias Val av bryne Långfärdskridsko 9
Gidde Val av löshälsskridsko? Långfärdskridsko 12
erakopk Val av kastlina, vad skall jag köpa? Långfärdskridsko 5
smn Stabil pjäxa Långfärdskridsko 8
Helen111 Storlek på pjäxa Långfärsskridsskor Långfärdskridsko 10
Max.M Haglöfs Novalite, vilken pjäxa? Långfärdskridsko 2
Sknuutila Vilken pjäxa ? Långfärdskridsko 6
lars.brickstad Samma pjäxa till längdskidorna som till långfärdsskridskorna? Långfärdskridsko 22
annae1 Känga eller pjäxa? Önskar Tips för bekvämare åkning Långfärdskridsko 5
Laffe Kan denna pjäxa användas till långfärdsskridskor? Långfärdskridsko 9
Ajfandetvarintedu Pjäxa till löshälsskridskoåkning utan syntetmaterial Långfärdskridsko 1
Eventhyr84 Funderingar ang pjäxa. Långfärdskridsko 5
rab Går denna pjäxa sönder snart? Långfärdskridsko 3
mrex3m Varm pjäxa till löshälsåkning? Långfärdskridsko 12
CFJ Nordic 50 med pjäxa på XXL Långfärdskridsko 12
Chrisdefc Skridsko+pjäxa+skidor=? Långfärdskridsko 9
Handers Bra pjäxa för löshäl Långfärdskridsko 3
paugusts Kan någon ge tips på en stabil pjäxa för barn? Långfärdskridsko 7
amkarl Pjäxa till Salomons smala? Långfärdskridsko 11
alemao Vilken pjäxa för både långfärdsskridsko och längdskidor? Långfärdskridsko 8
Pillenillan Önskas: Tips vid inköp av långfärdsskridsko + pjäxa Långfärdskridsko 5
Sinegraf Meindl som "pjäxa" Långfärdskridsko 27
Prunus padus Pjäxa för svaga vrister? Långfärdskridsko 20
angelikaj Vilken pjäxa? Långfärdskridsko 2
bieurn Skridskokänga/pjäxa till "Almgrens Snabb"? Långfärdskridsko 2
fredrik-h Utrustning, pjäxa - skridsko Långfärdskridsko 5
salgo60 Stabil och lätt skridsko pjäxa Långfärdskridsko 11
Vandringskänga eller pjäxa? Långfärdskridsko 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.