Skridsko+pjäxa+skidor=?

Hej!
Är ny här på forumet så om det är någon fråga som är besvarad förrut så länka gärna till den tråden i så fall då jag vid en snabb genomtitt inte hittade något.

Nu till min fundering: Jag testade långfärdskridskor förra vintern och tyckte det va riktigt härligt. Jag funderar nu på att göra slag i saken och köpa ett paket med skridskor och pjäxor. Jag har läst att det fungerar att ha pjäxorna även till längdskidor och då mina gamla längdskidor börjar tacka för sig(mest pga att jag gått upp mycket i vikt > 110kg) så tänkte jag kanske köpa ett par bra, stadiga(viktigt då jag opererat ena fotleden och vet inte om det återfår full styrka) och sköna pjäxor som passar till båda ock. Längdskidor åker jag 1-2gånger/år och då kanske 1-3mil några turer då min mor och far har stuga i norska fjällen. Alltså blir det intensivt under några få dagar varje år. Funkar det då med samma pjäxa eller rekommenderar ni att jag kör "motionsskidor" och hur mycket tyngre blir det att åka på ett par "turskidor"? För övrigt, vad är skillnaden mer än att turskidorna är något bredare?
Som ni märker har jag inte mycket koll på detta ämne men hoppas att någon här vill hjälpa mig med denna fundering. För övrigt så vet jag inte om jag hinner åka något iår så vet ni om det brukar va rea eller liknande på dessa prylar kanske jag ska avvakta lite eller är det samma priser året om? Alla tips är varmt välkomna!
Ha en skön dag!
 
Man har samma pjäxa till såväl långfärdsskridskorna som till turskidorna. Jag rekommenderar Rottefella-bindning, som enligt ,min mening är de mest funktionssäkra. Ta kontakt med en välsorterad frlufts-/sportbutik i din närhet.

HåkanF
 
Jag håller med om att rottefellebindningen är en mkt bra konstruktion har åkt nu i 6 år och inget mankemang det bara fungerar!!!!!!!!
 
Utgå ifrån pjäxan!

Jag skulle inte tro att det är någon större kvalitetsskillad mellan bindningarna som Salomon respektive Rotttefella gör faktiskt.
Däremot tycker jag att man kan ställa en del krav på pjäxorna. En gummisula är en fördel jämfört med plastsula Man kanske kan åka ett antal turer där man inte har behövt gå mellan sjöar eller över uddar eller annat, men så kommer det rätt som det är en sådan tur. Bara att passera en råk på land, gå upp och fika, gå ut till bilen eller springa till bussen görs bättre med gummisula.
Sedan är ju fötter väldigt olika, men pjäxor ganska lika. Jag tycker det är ont om breda pjäxor t. ex.

Att kombinera turskidor och skridskor med samma system borde ju gå bra. Skating med kanske på något sätt?
Och vill man åka klassiskt i spår med racingskidor så har man ju liksom inget att välja på. Där är det ju smala skidor med tillhörande bindningar och klassiska racingpjäxor som gäller, och man måste ha ett separat system. Annars hakar sidorna på pjäxorna i spårkanterna.
 
Jag skulle inte tro att det är någon större kvalitetsskillad mellan bindningarna som Salomon respektive Rotttefella gör faktiskt.
Jag har provat båda och hävdar bestämt att det finns en kvalitetsskillnad. Mina Salomon-bindningar frös ihop under en snöig, blöt och omväxlande varm/kall veckotur i Bergslagen. Jag blev tvungen att ta av både pjäxa och skida samtidigt. Med mina Rottefellabindningar har jag varit ute i liknande väder utan minsta problem.
Måndagsex? Möjligen...

HåkanF
 
Jag skulle inte tro att det är någon större kvalitetsskillad mellan bindningarna som Salomon respektive Rotttefella gör faktiskt.
Däremot tycker jag att man kan ställa en del krav på pjäxorna. En gummisula är en fördel jämfört med plastsula Man kanske kan åka ett antal turer där man inte har behövt gå mellan sjöar eller över uddar eller annat, men så kommer det rätt som det är en sådan tur. Bara att passera en råk på land, gå upp och fika, gå ut till bilen eller springa till bussen görs bättre med gummisula.
Sedan är ju fötter väldigt olika, men pjäxor ganska lika. Jag tycker det är ont om breda pjäxor t. ex.

Att kombinera turskidor och skridskor med samma system borde ju gå bra. Skating med kanske på något sätt?
Och vill man åka klassiskt i spår med racingskidor så har man ju liksom inget att välja på. Där är det ju smala skidor med tillhörande bindningar och klassiska racingpjäxor som gäller, och man måste ha ett separat system. Annars hakar sidorna på pjäxorna i spårkanterna.

I längdåkningskretsar har salomons pilot med två fästen tvivelaktigt rykte, kan frysa ihop och tidiga ex gick t o m sönder. Nyare salomon är möjligen annorlunda utformade (läs mer lika rottefella).

...tyvärr är skidskejt med annat än skejtpjäxor inget att fundera på...vill man ha gummi under sulorna för promenaden, så får man acceptera dubbla system (om man redan har skejtpjäxor).

//J
 
Rottefella BC

är kända för att frysa i långfärdsskridskogrupper.

Salomons fryser också men brukar vara lättare att få upp med en pik eller en isdubb. Det ska vara manualla bindningar, de automatiska är mycket värre att få upp om de fryst. Smörj bindingen internt med t ex vaselin så minskar risken för frysning.

För skridskobruk så har Rottefellas BC bindingar hårdare återfjädring än Salomons smalare och lättare Profilbindningar.

Salomons Pilot har jag ingen egen erfarenhet av, de är ovanliga bland långfärdskksridskoåkare men förekommer på tävlingar.

Jag skatar på skidor riktigt bra med mina läderpjäxor med gummisulor för Salomons Profilbindingar (Alfa hafjell som tyvärr utgått ur produktionen). Skateskidor är så höga under skon, att sulan kommer så högt upp att den inte går i snön om det är bra skatingförhållanden.

En nackdel med att ha samma skor för långfärdsskridsko som för skidåkning är att skridskoskor bör sitta rätt tight på foten. De blir då väl trånga för skidåkning där man avecklar foten med mycket större vinkel mellan skida och klack.

Thure
 
Jaha

Man blir tydligen idiotförklarad om man åker med något annat än Rottefella BC alternativt racingpjäxor.

Återfjädringen på Salomon BC är minst lika bra som på Rottefella och Jag har minsann blött ned bindingar och skor hur mycket som helst och har aldrig några problem. Blir det is får man skaka bort den och med våld ta i och trotsa den som evenuellt är kvar. Jag kan absolut inte tro att det inte är exakt samma funktion och procedur på Rottefella (jag har ett par, men jag bytte efter några gångers användning till Salomon)

Förresten vi talar väl om manuella bindningar? Automatiska Salomonbindingar säljs vad jag vet inte längre (separat ,jag vet at de finns på lundhags gamla bakelitskrillor). Det finns alltså ingen anledning att blanda in automat i det hela.



Thures svar antyder ju att man visst skulle kunna skejta med bc-bindingar.

Jag har tyvärr ingen erfarenhet av detta och tänker inte diskutera detta vidare, mer än att jag tyckte att frågeställaren talade om fjällen och att han åker bara några gånger per år. Jag tror därför inte att han tävlar/racar på skidorna där man givertis måste ha andra system och smala skidor mm. Jag tänkte mig i stället att man skulle kunna använda skidor att skejta på skare eller något sådant. Kanske ut till isen vem vet?

Är man entusiast köper man ju det som behövs.
 
Jag har tyvärr ingen erfarenhet av detta och tänker inte diskutera detta vidare, mer än att jag tyckte att frågeställaren talade om fjällen och att han åker bara några gånger per år. Jag tror därför inte att han tävlar/racar på skidorna där man givertis måste ha andra system och smala skidor mm. Jag tänkte mig i stället att man skulle kunna använda skidor att skejta på skare eller något sådant. Kanske ut till isen vem vet?

Är man entusiast köper man ju det som behövs.

Precis så. Jag tävlar inte och åker heller inte speciellt fort. Eftersom vi ofta går dagsturer i mycket långsamt tempo (så alla i familjen hinner med) så är det inget problem om det inte går att skejta superfort då jag knappt behärskar detta. Däremot så är det fina uppkörda spår, blir detta ett problem om man har bredare skidor?
Jag noterar problemet med tighta pjäxor till långfärdsåkning men lite lösare till längdskidor, går inte detta lösa med ett par tjockare strumpor när man åker långfärdskridskor?
Något jag ska ta hänsyn till i skidköp iom att jag är rätt tung (110kg)?
Vart köper man bra grejer för en billig penning såhär års?

Tacksam för alla svar.
 
Konkret förslag

Köp Åsnes Vikafjell med Rottefellas BC-bindning (NNN)
- Den fungerar i preparerade spår och hör till de lättare turskidorna
- Rottefellas BC-bindning är vanligast (framförallt i Norge) - du kan låna någon annans skidor
- Finns som komplett skidpaket med pjäxor hus flera stora näthandlare

Nu finns skidan med både kortfellar (stighudar) FL eller vallningsfria (QS). Om jag var du skulle jag välja QS om du inte tänker gå brant eller dra pulka i någon större omfattning. Jag har modellen som ersattes av Vikafjell (Taiga) och har dragit mycket barnpulka med dem utan att behöva mer fäste än vad som erbjuds från de vallningsfria. Mina bredare och dyrare turskidor använder jag mindre än mina Taiga.

På denna länk hittar du Åsnes egen skidguide med tabell för skidlängd utifrån vikt.

http://www.asnes.com/index.php?mapping=46&nyhet=45

Det går naturligtvis lika bra med något annat märke.

Lycka till

Tommy
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.