Stavar till långfärdskridsko?

Hallå!

Har nyligen börjat med långfärdskridsko köpte mig ett par (löshäl) Zandstra Blade 48 med Rottefella NNN BC bindning + ett par Lundhags kängor! Har dock börjat fundera på stavar oxå! Tror man skulle känna sig lite säkrare då isen nu bitvis kan vara mkt dålig å som paddlare inbillar jag mig att överkroppen skulle få sig lite träning oxå nu när vattnet är lite för hårt för paddling ;)
Skulle vilja ha tips på fina lätta stavar + vilken längd som kan funka för mig(är 185cm)

/Janne
 
Hallå!

Har nyligen börjat med långfärdskridsko köpte mig ett par (löshäl) Zandstra Blade 48 med Rottefella NNN BC bindning + ett par Lundhags kängor! Har dock börjat fundera på stavar oxå! Tror man skulle känna sig lite säkrare då isen nu bitvis kan vara mkt dålig å som paddlare inbillar jag mig att överkroppen skulle få sig lite träning oxå nu när vattnet är lite för hårt för paddling ;)
Skulle vilja ha tips på fina lätta stavar + vilken längd som kan funka för mig(är 185cm)

/Janne

Stavar till rullskidåkning är grymt bra att åka med. De går dock inte att pika med.
När jag skaffade mig stavar som gick att pika med, då slutade jag använda dem som stavar.

//Gustav\\
 
Stavar till rullskidåkning är grymt bra att åka med. De går dock inte att pika med.
När jag skaffade mig stavar som gick att pika med, då slutade jag använda dem som stavar.

//Gustav\\

Tack!
Det är precis det jag söker ;)
Ska alltså inte använda dom att pika med! Du får gärna tipsa mig om märke å var man köper! Tror 156cm längd ska passa mig!

/Janne
 
Om du pikar inte normala skidstavar(skate) är bästa, om du är 185 då ung. 170cm ska vara bra, mina siffror 174/160.
 
Ok då skulle 170cm vara lämpligt för mig! Gäller detta även om man nu inte är jätteduktig/snabb på skridskorna än ;)

/Janne

Skejtlängd på skidstavar brukar vara ungefär till munnen eller näsan. Ett bra tips är att börja med en lite längre stav och korta av den vid behov. Svårare att få den att växa ut ;)...

Skejtstavar åtminstone för skidor bör vara av hög kvalitet dvs styva eftersom röret blir längre och en mjuk stav kan lätt bli för mjuk i längre längder...

//Johan
 
Som skrivits ovan - använd samma stavar som till rullskidåkning - eller byt till rullholkar (spetsar för rullskidåkning) på ett par vanliga stavar. Rullholkar har som regel en framåtvinklad hårdmetallspets som ger dig väldigt bra fäste i isen. Dessutom slipper du trugor som ändå bara går sönder. Man fäster trugor och rullholkar med smältlim så de är lätta att skifta.

Själv föredrar jag generellt aluminiumstavar framför kolfiber eftersom min erfarenhet är att aluminium tål mer stryk. Aluminiumstavarna är något tyngre men det upplever jag inte som något problem.

På stavens handtag brukar jag undvika kontrollremmar, dvs sådana man spänner fast handen i. Istället använder jag en vanlig gammeldags rem. Om olyckan skulle vara framme kan du greppa isdubbarna utan att ta dig ur remmarna och blir det nödvändigt är det också lättare att komma ur en gammeldags rem.

Till slut kan jag nämna att många - av säkerhetsskäl - är kritiska till att överhuvudtaget trä in händerna i stavarnas remmar så det kan vara läge att öva plurrning med dina stavar om du kör så.

God tur, Klas
 
Tycker teleskopstavar (aluminium, billiga freeride) funkar alldeles utmärkt. Särskillt innan man funderat ut vilken längd man egentligen tycker funkar bäst.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
dabac stavar eller inte till vikingarännet? Långfärdskridsko 16
Laffe Inköp av stavar Långfärdskridsko 5
islägg Vinklade stavar? Långfärdskridsko 2
pierrel Snabb på vikingarännet med stavar Långfärdskridsko 9
Tommy-76 Billiga o bra stavar?? Långfärdskridsko 11
Eloise Hur långa stavar? Långfärdskridsko 2
blasse w Stavar/pikar Långfärdskridsko 8
Rajjan Snabbare utan stavar? (Vikingarännet) Långfärdskridsko 9
Tau Exels pikar/stavar??? Långfärdskridsko 1
Långfärdsskridsko (stavar i tävlingar) Långfärdskridsko 0
Mera mot stavar i Vikingarännet. Långfärdskridsko 0
supermaggan Byta till stabila skridskor/pjäxor? Långfärdskridsko 11
joanna Kopplingsbeslag till dubbelpik? Långfärdskridsko 17
jofo69 Brynställ till Skyllermarks Röd Långfärdskridsko 5
Juanderer Skridskor till Finland Långfärdskridsko 11
AAAnna Fischer skatepjäxa rc3 till långfärdsskridskor? Långfärdskridsko 1
Friluftswannabe Långfärdsskridskor till barn Långfärdskridsko 8
Lortkatt Skridskor till Hanwag-kängor Långfärdskridsko 1
Gråbuse Separat säck/påse för säkerhetslinan till ryggsäcken Långfärdskridsko 9
Brune Ersättaren till Lundhags Core? Långfärdskridsko 3
Gråbuse Vilken långfärdsskridsko till pjäxan Lundhags Guide BC? Långfärdskridsko 22
Pontus_pf Köpa skridskor till mina SNS pilot eller fast häl? Långfärdskridsko 9
lars.brickstad Samma pjäxa till längdskidorna som till långfärdsskridskorna? Långfärdskridsko 22
patrickk tåfixering till everest nordic multiskate Långfärdskridsko 1
anje Pjäxor till BC-bindning Långfärdskridsko 12
BJ Skridskokartor Stockholm - till ny webbplats Långfärdskridsko 0
yps Pjäxor till både skridskor och längdåkning? Långfärdskridsko 4
crillez Nybörjare långfärdskridskor- en till. Långfärdskridsko 2
Laffe Kan denna pjäxa användas till långfärdsskridskor? Långfärdskridsko 9
rois Skatepjäxor till långfärdsskridskor Långfärdskridsko 1
SafeSurfer Skyllermark röda 49cm till alpina 47:or? Långfärdskridsko 13
Ajfandetvarintedu Pjäxa till löshälsskridskoåkning utan syntetmaterial Långfärdskridsko 1
ajn Pläxor till Salomon SNS Profil Långfärdskridsko 5
mrex3m Varm pjäxa till löshälsåkning? Långfärdskridsko 12
Louise Ö Långfärdsskridsko till 8-åring Långfärdskridsko 5
Verhauer Isolering till vätskesystem slang Långfärdskridsko 6
Jette Grenremmar till ryggsäck Långfärdskridsko 4
paugusts Upphittat! Hälplatta till Rottefellabindning Långfärdskridsko 0
niking Konvertera skridskor från fast till lös häl? Långfärdskridsko 6
Fredriks79 Tips till nybörjare? Långfärdskridsko 1
Fjälluggla Extra värme till pläxor Långfärdskridsko 7
Stuvarn Funkar kängan även till skidåkning? Långfärdskridsko 4
ett_och_noll Isglädjepriset 2009 till Dalarna Långfärdskridsko 2
amkarl Pjäxa till Salomons smala? Långfärdskridsko 11
Pillenillan Önskas: Tips på bra skalbyxa och jacka till vettigt pris. Långfärdskridsko 32
tango Vilken impregnering till alpina BC1550pjäxor? Långfärdskridsko 5
Benji Vilken GPS till långfärdsskridskoåkning? Långfärdskridsko 26
Thrashback Total nybörjarfråga, vilken av dessa 3 pjäxor kan jag använda till långisar?? Långfärdskridsko 7
pausch Tusen pimplare drev till havs Långfärdskridsko 0
torpet Här finns is - till ingen glädje! Långfärdskridsko 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.