Påfyllning av stormtändare?

Skulle fylla på min Silva "ropeburner" och fick den bara att brinna i ca en halv minut innan gasen var slut.
Hur fyller man på på bästa sätt?
Höll påfyllningsflaskan uppochner. Fick det inte att täta bra. Läckte en del. Är det normalt?

Känns en aning banalt men har aldrig fyllt på innan...
/Janne
 
Fantastiskt, en till som har exakt mitt problem. Jag har en röd Silva som aldrig har gått att fylla så det stannar i den. Har använt två olika gasflaskor och provat ett antal andra munstycken utöver det som rekommenderas. Tändaren räcker en halv minut. Därför får den aldrig, ALDRIG följa med ut, och jag har resignerat till Solstickan igen. Hjälp!
 
Solstickan är ju egentligen den slutgiltiga lösningen på problemet att enkelt göra eld.

Konceptet har ju bara en enda brist; det är trivialt och saknar all potential för den prylsugne, och den som vill optimera alla behov som om de vore olösta problem.

PS. Jag har också en sån där Silva, men den går bra att fylla ordentligt.
 
Har också haft problem med att fylla en Silva-tändare med gas. Efter ihärdigt mixtrande så gick det att fylla den genom att "pumpa" dvs trycka in gas och släppa på flaskan och om och om igen tills den blev full. Fast jag kan ju inte påstår att jag riktigt litar på den till 100% ändå.

Jag har en Primus(?) också och den är mycket lättare att fylla.

Mvh Skogsanna
 
Det kan vara svårt att hitta munstycken som passar. Jag har inte haft några problem att fylla min (däremot var det inte så lyckat att tända raketer på nyår med den... nån som vet om "glödtråden" finns som reservdel??). Men jag har haft lite andra påfyllbara grejer (ett par olika sorters "mini-blåslampa" och lite sånt) där det ibland varit problem med munstycket.

Däremot så brinner den rätt dåligt direkt efter fyllningen, den måste få "vila" lite innan den funkar som den ska.

Man ser ju hur mycket "gas" det är i genom det lilla fönstret?
 
Stormtändare

"Pumptekniken" är den överlägset bästa för att fylla tändaren max. Gasflaskan med munstycket ner och tändaren med påfyllningen uppåt. Jävlas det extra mycket brukar det gå att kyla tändaren och värma gasen lite. Har aldrig behövt använda någon adapter mellan tändare och flaska. Primus har dock en bra adapter om man vill använda samma gas som till sitt gasolkök.
 
Aha, har faktiskt använt min till kapade repsnören också.

Klätterrep fixas enklast genom att man förs tejpar, sedan kapar man rakt av, och till sist smälter man änden lite snabbt mot en spisplatta. Det blir mycket smidigt och elegant.
 
Ja fast då hade jag fått spänna upp tvättlinan i min lastbil. Märka stället som ska kapas. Ta ner den. Sedan cykla 4km hem och tillbaka....

Det är allt rätt bra att ha värme på plats. Bra tips annars om man ska masstillverka! Räcker det med värmen från efter matlagning eller måste man elda på extra?
/J
 
Vi de tillfällen jag har kapat rep på detta sätt har jag inte kombinerat det med matlagning, så jag slog väl på spisplattan på hög effekt, väntade en kort stund och sen är det bara att sätta den plana änden av repet mot plattan så att det smälter en liten aning. Det blir knappt plast kvar på plattan.

Självklart passar ju metoden bäst i hemmets lugna vrå, eller där man har tillgång till en elspis. En liknande het yta på en kamin eller liknande går förstås också bra, men de flesta har ju en spis hemma.

Halva finnessen är nog att man tejpar först (gärna "coach-tejp") och sedan skär mitt över tejpningen.
 
Vi de tillfällen jag har kapat rep på detta sätt har jag inte kombinerat det med matlagning, så jag slog väl på spisplattan på hög effekt, väntade en kort stund och sen är det bara att sätta den plana änden av repet mot plattan så att det smälter en liten aning. Det blir knappt plast kvar på plattan.
"Det blir knappt plast kvar på plattan". Herregud, det hörs att du bott hemifrån för länge. Jag försökte alltid förgäves övertyga morsan om att "det fastnar inte så mycket valla" när man vallar med strykjärnet...
 
Fryse

Nu har jag bara fyllt min stormtändare en gång men för mig var det enklaste sättet att frysa tändaren och sedan trycka den mot påfyllningsflaskan. Utan frysning blev det bara spill gas runt tändaren.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pelka Flyg och Stormtändare Kök och brännare 9
sundstorm Stormtändare funkar ej i kyla? Kök och brännare 24
Sunemangs Stormtändare Kök och brännare 23

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.