Packning - Behövs det?

ping; sa:
Anders M; sa:
ping; sa:
Rubriken är sned,borde det inte vara:Friluftsliv-Behövs det?

Lite av tanken med frilufsande är väl att det ska vara 'rörligt' och inte stelbent,som det blir om man är 'tvungen' att söka sig till iordningställda login.
Så majoriteten av dem som vandrar eller skidar längs Kungsleden sysslar inte med friluftsliv?

Nej,jag tycker inte det,om det sker utan packning från stuga till stuga.Det är nåt annat...
OK, enligt dig måste man släpa med sig packning för att det ska klassas det som friluftsliv.

För mig är friluftsliv fysisk aktivitet i naturen på fritiden.

Själv brukar jag oftast sova i bivacksäck långt från stugor och härbärgen. Men det skulle som sagt vara kul att testa en vandring utan ryggsäck någon gång. Friluftsliv eller inte; det är nog en frihetskänsla på sitt sätt att kunna röra sig utan packning. Friluftseliten tycker kanske det verkar konstigt, men sådant får man ta.

En liten packning blir det nog trots allt. Förutom kreditkort, strumpor, kalsonger och undertröja, kan det vara bra med regnkläder. Det finns små regnplagg och byxholkar som inte blir större än ett äpple när man packar ihop dem. Allt detta får man plats med i byxornas benfickor. Man kan ju tänkas sig en och annan extra pryl, exempelvis mobiltelefon och solskyddsmedel, så länge allt får plats i fickorna och utan att det känns klumpigt. På fötterna kan man ha trailskor eller rejäla löparskor, så kan man börja jogga om man blir kall.

Någon som har tips på lämpliga områden för en sådan här tur?
 
Anders M; sa:
Själv brukar jag oftast sova i bivacksäck långt från stugor och härbärgen. Men det skulle som sagt vara kul att testa en vandring utan ryggsäck någon gång. Friluftsliv eller inte; det är nog en frihetskänsla på sitt sätt att kunna röra sig utan packning. Friluftseliten tycker kanske det verkar konstigt, men sådant får man ta.

En liten packning blir det nog trots allt. Förutom kreditkort, strumpor, kalsonger och undertröja, kan det vara bra med regnkläder. Det finns små regnplagg och byxholkar som inte blir större än ett äpple när man packar ihop dem. Allt detta får man plats med i byxornas benfickor. Man kan ju tänkas sig en och annan extra pryl, exempelvis mobiltelefon och solskyddsmedel, så länge allt får plats i fickorna och utan att det känns klumpigt. På fötterna kan man ha trailskor eller rejäla löparskor, så kan man börja jogga om man blir kall.

Någon som har tips på lämpliga områden för en sådan här tur?

Jämtlanstriangeln brukar väl anses funka bra som en tredagars med stugor på lämpliga avstånd.


peter
 
www.vasaloppsleden.se

Har du testat att vandra vasaloppsleden? Den borde funka för en tur utan packning, det finns flera övernattningsstugor och 2-3 affärer längs rutten och det är ofta mindre än en kilometer till landsvägen om man inte vill gå hela sträckan på en gång.
 
Läste just i "Mitt liv som renskötare" av Apmut Ivar Kuoljok när han och Erik Ivar Kallok gick en runda i Sarek för att leta renar på 50-talet. Det står inte varfrån de började, bara att Sirkas planerade en skiljning på Skuollavalda och att de skulle gå och se om det fanns några renar kring Dielmmá.

Den första platsen som nämns är Niejdariehppe (de gick alltså Niejdreiehpvagge) där det var dimma, därfrån till Ridánjunjes, ett vad över Ridánjunjesjåhkkå till Dielmmá där de rastatde ett tag. De hade inget tält eller sovsäckar men sov några timmar. Det var dimma men inga renar och de fortsatte mot Oalgásj där Oalgásjjåhkå svämmade över och det nästan förlorade livhanken på Oarjep Oalgásjjegna.

De hittade 500 renar nedanför Oalgásjbrantet och vallade dessa i regnet till Skuolla under 14 timmar utan avbrott. "Men vi var ju unga och vältränade och glada över att ha fast mark under fötterna"

Men de arbetade ju och idkade inte friluftsliv och det står inte vad de hade för utrustning.
 
Anders M; sa:
OK, enligt dig måste man släpa med sig packning för att det ska klassas det som friluftsliv.
Jag tror han menar att friluftsliv handlar om att vistas i naturen "utan nån annan anledning".
För mig är friluftsliv fysisk aktivitet i naturen på fritiden.
Så att ta en joggintur i skogen är friluftsliv?

För att det ska vara friluftsliv tycker jag att man får ställa kravet att man inte ska fly naturen när man är klar med sin aktivitet.
 
nermander; sa:
För att det ska vara friluftsliv tycker jag att man får ställa kravet att man inte ska fly naturen när man är klar med sin aktivitet.

Ehum... misstänker att de flesta av inläggen här på utsidans forum är skrivna när man flytt friluftslivet efter avslutad aktivitet.

Jag tycker att friluftliv inte behöver definieras. Det går bra ändå.

//Anders M

(fast alltså inte samma Anders M som startat tråden)
 
andersmossing; sa:
nermander; sa:
För att det ska vara friluftsliv tycker jag att man får ställa kravet att man inte ska fly naturen när man är klar med sin aktivitet.

Ehum... misstänker att de flesta av inläggen här på utsidans forum är skrivna när man flytt friluftslivet efter avslutad aktivitet.

Jag tycker att friluftliv inte behöver definieras. Det går bra ändå.

//Anders M

(fast alltså inte samma Anders M som startat tråden)


Snälla nån, utan definitiooner finns väl inget kvar att träta om?
 
marmotta skrev:
Snälla nån, utan definitiooner finns väl inget kvar att träta om?

Å f'låt! Tänkte inte på det...

Då har jag ett par parametrar jag vill ha med i definitionen:
- Kan ej utövas i en trädgård.
- Doft av svett bör förekomma.
- Användaren av friluftslivet bör vara iklädd lite muppiga kläder så det syns ordentligt att han frilufsar.
- Kaffe.

//A
 
andersmossing; sa:
Ehum... misstänker att de flesta av inläggen här på utsidans forum är skrivna när man flytt friluftslivet efter avslutad aktivitet.

Nåt annat har jag väl inte sagt? :)

Står man i skogen och fäller träd med motorsåg så idkar man väl friluftsliv? Eller måste det vara yxa eller handsåg för det?
 
andersmossing; sa:

Attans, då har jag inte ägnat mig åt friluftsliv på flera år.

Men i helgen ägnade jag mig åt friskluftsliv i alla fall. Det blåste rätt friskt, och intressanta 45-graders vridningar i byarna. Det är då det känns att segling är sport. *träningsvärk i rorkultsarmen*
 
Det där gör mig jäkligt avis.... Har haft segelbåt i 17 år, sedan jag var 15. I år är jag utan...

Sitter och lutar på kontorsstolen och låtsas att det är en båt som kränger medan jag skriker: -Nu går det undan!

Kollegorna kollar konstigt.

/A
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lavskrikan Lavskrikans väg mot fjäderlätt packning Lättpackning 11
saraabeiramar Tips för lättare packning Lättpackning 57
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
bengtfalke Våra första erfarenheter av fjäderlätt packning Lättpackning 33
Kanii Ryggsäck för ultralätt packning. Lättpackning 37
avslutad201208 Mot lättare packning.. inspirationstråd! Lättpackning 35
Kilo Lima Hur få lättare packning på skogsturer? Lättpackning 55
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
gusbo Joe Valeskos (ZPacks) CDT UL-packning Lättpackning 11
jenslennartsson Minsta möjliga packning? Lättpackning 8
gusbo Lätt packning för 3 dagar i Vålådalen-Lunndörren Lättpackning 2
Jörgen Fjaderlatt.se Lättare packning från A till Ö Lättpackning 93
MickeArv Vikt på packning till kebnekaise Lättpackning 28
Martin Fjäderlätt En vanlig vandrares övergång till lättare packning Lättpackning 43
Joakim Ambrosson Tuuuung packning Lättpackning 6
BeatriceK Stapplande steg mot lätt packning Lättpackning 39
mipert "En tredagarsvandring på Skåneleden drar ungefär tjugo kilo packning per person"... Lättpackning 25
brigas Fördelar med tung packning? Lättpackning 131
Jörgen Fjaderlatt.se Vintertur med lätt packning Lättpackning 36
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt packning runt Glacier Peak Lättpackning 10
Joakim Ambrosson Vapor Trail med 12 dagars packning Lättpackning 13
leonsson BAMM packning Lättpackning 18
Razzle-Dazzle En till variant på packning Lättpackning 0
thomalin Kängor - Behövs dom? Lättpackning 120

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.