Ryggsäck för ultralätt packning.

Går och funderar på att köpa en ryggsäck för ltralätt packning.

Just nu har jag en bergans helium 45 liter som förvisso fungerar rätt bra och inte väger så hemskt mycket.
Men jag är lite nyfiken på vad det finns för alternativ. Och hur stor ryggsäck man behöver för en riktigt lätt packning. Jag har inte riktigt fått ihop mitt set med ul grejer ännu. Bygger på lite i taget men tänker mig:en lätt dunsovsäck, henessy hammock, kök totalstorlek som en kastrull, liggunderlag (gärna med dubbelfunktion som ryggstöd i väskan), lätt regnjacka+byxor, dunjacka och förstås lite mat och vatten.
Har i princip allt utom kläderna nu.
Kan en 30l räcka?
 
Här har du en bra 34-liters ryggsäck som väger in under kilot:

http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=OSPREYEXOS34

Inte direkt "ultralätt, det finns de som väger några hekto mindre, men en bra avvägning mellan funktion/komfort och vikt. Osprey är generösa när de anger storlek, dvs. säckarna upplevs som större.

(Ska kanske tillägga att jag bara har erfarenhet av 46-liters varianten, men det är samesame.)
 
Jag använder 34:an, lika suverän. Rymmer allt för en veckas sommartälttur, om man tänker till lite. Har spanat lite på ULA Ohm (också 34 l i huvudfacket), den väger faktiskt bara 600 g, men jag tycker att ramen och den ventilerade ryggen på Exos är mer än värd den extra vikten (och jag gillar att det är så mycket ytterfickor och fästen).

Vad väger din hammock, som "totallösning"? Dvs inkl tarp alt sovsäcksöverdrag, myggskydd etc?
 
Även jag kan falla in i skaran av nöjda Exos-ägare. Köpte 46an direkt efter lanseringen och den har hängt med på flera turer varav den längsta varit en vecka. Värt att tänka på är att maten ofta tar upp en stor del utrymme, åtminstone vid längre vandringar.
 
Exos verkar riktigt bra! Även ula ohm ser ut att vara ett bra alternativ. Vill dock testa först att min packning verkligen får plats i en 34 liters.

Joanna: min hammock väger 900 gram inkl myggnät och tarp. Men ska nog invstera i något alternativ, ev. Bottenisolering framöver. Blir väldigt kallt på ryggen när det sjunker under 8 grader.
 
Jag använder 34:an, lika suverän. Rymmer allt för en veckas sommartälttur, om man tänker till lite. Har spanat lite på ULA Ohm (också 34 l i huvudfacket), den väger faktiskt bara 600 g, men jag tycker att ramen och den ventilerade ryggen på Exos är mer än värd den extra vikten (och jag gillar att det är så mycket ytterfickor och fästen).

Vad väger din hammock, som "totallösning"? Dvs inkl tarp alt sovsäcksöverdrag, myggskydd etc?

Vore kul att få se några bilder på Exos 34 tex med full packning och tillsammans med något jämförande föremål för att se utrymmet i 34:an.

Själv har jag Talon 44, inte så stor skillnad viktmässigt sett.
 
Du har lite otur, 34:an har just lämnat Sverige på ryggen till familjens tågluffande tonåring (ja, det är ständig dragkamp om den ryggan härhemma ;)) och kommer inte hem förrän en bra bit in i augusti.
Om det är till någon hjälp, så väger det standardkit jag får plats med i säcken ca 3,5 kg, plus ca 3 kg torrmat och en gasflaska per vecka. Då är dock ryggsäcken rätt full, inkl alla sidofickor, och liggunderlägget år fastsatt utanpå. Att jag har en superlätt sovsäck från Roberts (600 g) och Helsports Ringstind Superlight som tält, och är rätt extrem när det gäller att endast bära på vattenbefriad mat, är en förutsättning för att det skall gå.
58:an som köptes först är kvar hemma, säg till om det är meningsfullt så skall jag packa den och ta en bild. Jag köpte 34:an när jag insåg att jag aldrig skulle fylla den stora säcken.

Edit: hittade en bild på maximalt slarvigt provpackad 58:a inför dotterns fjällvandring förra sommaren. Säcken vägde ca 12 kg vid provtillfället och 15 kg under vandringen, i år blev hon lite klokare ;).
 

Bilagor

  • 11 181.jpg
    11 181.jpg
    138.1 KB · Visningar: 4,115
Senast ändrad:
Tack :)

Intressant att 34:an är mycket större än vad som angivits. På ett sätt är det ju bra att Osprey är generöst med volymen. Men det ger också lätt felaktig uppfattning av volym. När jag beställde hem Gossamer Gear Gorilla som har volymen 46 liter ungefär, så visade det sig att min Talon 33 var nästan lika stor som Gorillan. Enda skillnaden var att Gorillan hade större fickutrymmen utanpå. Jag häpnade när jag jämförde båda. Gossamer Gear följer ATSM-metoden vilket Osprey troligen inte gör det. Min Talon 44 har avsevärt mycket större volym än Gorilla som har 46 liter enligt ATSM.

Så var försiktig när du sneglar på andra märken som ULA, bara för att spara ett par hundra hekto och tror att volymen blir detsamma om du beställer en ULA-produkt med liknande volym eller andra märken från USA. Importkostnader tillkommer också. Så nöj dig med Exos 34:an! :)
 
Glöm inte att tänka på den närmsta framtiden också ;-). Själv har jag en 90 liters GoLite Odyssey och min älskarinna har en 72 liters GoLite Women's Quest. Lätta ryggor (1,4-1,5 kg/st) som tål att bära runt 20 kg bekvämt. Hur är vi ultralätta packers då? Vi bär ju utrustning för 6 pers och mat och blöjor för 7 dagar. Barnen bär sammanlagt 10 kg också :). Lektält och leksaker ingår i vikten.
Glöm inte att om du spänner fast något på utsidan så behöver ditt regnskydd täcka det oxå, speciellt ett liggunderlag, men även ett tält.
 
Glöm inte att tänka på den närmsta framtiden också ;-). Själv har jag en 90 liters GoLite Odyssey och min älskarinna har en 72 liters GoLite Women's Quest. Lätta ryggor (1,4-1,5 kg/st) som tål att bära runt 20 kg bekvämt. Hur är vi ultralätta packers då? Vi bär ju utrustning för 6 pers och mat och blöjor för 7 dagar. Barnen bär sammanlagt 10 kg också :). Lektält och leksaker ingår i vikten.
Glöm inte att om du spänner fast något på utsidan så behöver ditt regnskydd täcka det oxå, speciellt ett liggunderlag, men även ett tält.

Bra jobbat att vandra med så många små barn! Sådant har jag bara klarat en dag i taget hitills och sedan behövs en vilodag (inte på grund av packningen...).

Jag håller inte riktigt med om det där med regnskydd. Jag tycker det går utmärkt med tältet i sin påse liggandes i nätfickan på min Gossamer Gear Mariposa Plus även i ihållande regn. Liggunderlaget torkar också rätt så snabbt (mitt neoair brukar dock ligga i ryggsäcken).

Jag har faktiskt inget regnskydd längre. Det som måste vara torrt ligger i torrsäckar. En del säger att säcken då blir tyngre av vattnet den suger upp, men jag tycker inte viktskillnaden är värt mecket det medför.


Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Friluftsnomad Viken ryggsäck är ultralätt ,slitstark och helt vattentät? Lättpackning 57
PJE Ultralätt ryggsäck Lättpackning 16
Jumjumjum Hjälp med ryggsäck Lättpackning 8
Kriegsgrisen Sy på ett bra sätt vid bygge av ryggsäck Lättpackning 2
asjohem Ryggsäck dagsturer? Lättpackning 7
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
johannatillfots Superlätt ryggsäck sökes Lättpackning 30
yps Ryggsäck - Zpacks Arc Haul?! Lättpackning 2
tlundberg Lätt packbar ryggsäck Lättpackning 38
bredsand Lätt ryggsäck - ram vs ramlös Lättpackning 16
Tordnado Lätt o billig ryggsäck? Lättpackning 21
utesälen Stor lätt ryggsäck? Lättpackning 25
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
Ifki Var hitta en frontmatad lätt ryggsäck? Lättpackning 9
Tordnado lätt ryggsäck Lättpackning 31
FruViklund Lätt ryggsäck? Lättpackning 12
Mats Grahn Ryggsäck: efterlysning av vilket märket Lättpackning 8
wistrom göra ryggsäck lättare? Lättpackning 7
alven Lätt ryggsäck för toppturer och skidåkning Lättpackning 3
shalin Ryggsäck som liggunderlag, men i regn då? Lättpackning 7
3056Claesson Parkour ryggsäck modell liten Lättpackning 3
camoscio ny ryggsäck - Osprey Lättpackning 16
fowwe Lätt ryggsäck för Sarektur? Lättpackning 38
PetNor HJÄLP!! Jag har för lite i min ryggsäck ! Lättpackning 15
MrZog Lätt ryggsäck på ca 50 liter Lättpackning 36
Lars10 Bra ryggsäck för nackskadade Lättpackning 14
Mattias Åhlin Ryggsäck till BAMM Lättpackning 1
tinab66 tips om lätt men stabil dam-ryggsäck 50L Lättpackning 7
Malindo Ryggsäck Lowe Alpine Neutrino 30 Lättpackning 0
Martin Fjäderlätt Bygga om tung ryggsäck Lättpackning 9
Fjälla Lätt ryggsäck - vilken ska jag välja? Lättpackning 21
Kimkim Lätt och billig packlista Lättpackning 421
Dr manne Ultralätt och ultrabilligt? Lättpackning 18
Lena L Ultralätt ficklampa, gärna m dynamo? Lättpackning 6
LightDan Får vad som helst kallas ultralätt? Lättpackning 54
Davva2 Ultralätt sovsäcksöverdrag? Lättpackning 12
Jörgen Fjaderlatt.se Ultralätt klädd på älgjakten Lättpackning 74
Perra2 Ultralätt regnställ Lättpackning 18
Jörgen Fjaderlatt.se Ultralätt 700-milasommar Lättpackning 30
Jörgen Fjaderlatt.se Ultralätt i världens värsta väder Lättpackning 61
Martin Fjäderlätt Hilleberg kommer inte satsa på ultralätt Lättpackning 14
Martin Fjäderlätt Kan ordet "ultralätt" vara lagbrott? Lättpackning 9
Martin Fjäderlätt Hur kan en 700-gramsjacka vara ultralätt? Lättpackning 28
Lavskrikan Lavskrikans väg mot fjäderlätt packning Lättpackning 11
saraabeiramar Tips för lättare packning Lättpackning 57
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
bengtfalke Våra första erfarenheter av fjäderlätt packning Lättpackning 33
avslutad201208 Mot lättare packning.. inspirationstråd! Lättpackning 35
Kilo Lima Hur få lättare packning på skogsturer? Lättpackning 55
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.