Ultralätt ficklampa, gärna m dynamo?

Hej,

jag glömde i mitt tidigare inlägg att även fråga om ultralätt ficklampa. En dynamoficklampa, ej med plastdelar, vore ju det optimala. En vän visade sig ha en sådan förra året när vi fastnat på ett berg ch det var becksvart ute.( läs gick bort oss och hade inget för övernattning med oss. Jag vet, jättedumt, men så blev det. Skulle bara vara en snabb spontan "avstickare" ) Men, den var gjord i plast och verkade inte så hållbar, och i sanningens namn var det ju lite jobbigt men mycket praktiskt. Man behöver ju inte ha fullt ljus hela tiden.

kanske är det bästa alternativet en liten ledlampa med ett sådant där litet klockbatteri? Jag jagar verkligen gram. Är ingen atlet och måste ha med kameror och växtpress, så det gäller att minimera allt vad som går. Ett gram mindre är mycket i slutändan.

Nu hoppas jag på massor av konkreta svar med märken, modell osv, ni verkar ju vara hur kunniga som helst?
 
Hej,

jag glömde i mitt tidigare inlägg att även fråga om ultralätt ficklampa. En dynamoficklampa, ej med plastdelar, vore ju det optimala. En vän visade sig ha en sådan förra året när vi fastnat på ett berg ch det var becksvart ute.( läs gick bort oss och hade inget för övernattning med oss. Jag vet, jättedumt, men så blev det. Skulle bara vara en snabb spontan "avstickare" ) Men, den var gjord i plast och verkade inte så hållbar, och i sanningens namn var det ju lite jobbigt men mycket praktiskt. Man behöver ju inte ha fullt ljus hela tiden.

kanske är det bästa alternativet en liten ledlampa med ett sådant där litet klockbatteri? Jag jagar verkligen gram. Är ingen atlet och måste ha med kameror och växtpress, så det gäller att minimera allt vad som går. Ett gram mindre är mycket i slutändan.

Nu hoppas jag på massor av konkreta svar med märken, modell osv, ni verkar ju vara hur kunniga som helst?

Jag vet bara om en som är av plast. Den säljs av Decathlon för ca 60kr. Den har hållt över förväntan, men lyskraften är inte så stor. Mycket vevande blir det och mer med tiden känns det som. Om du har nära till civilisationen och kan köpa batterier skulle jag hellre satsa på en lätt pannlampa, typ denna (inte provat själv dock):
http://www.outnorth.se/petzl/elite-zip-31-led.php?gclid=CKSc4onh9rwCFaHhcgodixAAGA

Nödljus är en sak, men pannlampa för riktig flitig användning är en annan. Jag har hankat mig fram med sämre varianter, men tänker nog köpa en riktig lampa snart. Alla mina lätta billiga är paj för tillfället.
 
Har en Petzl e-lite (som länkades ovan) och är nöjd. Funkar bra nog för många olika tillfällen. Lilla snöret funkar bra nog för att hålla den på plats så länge man inte kommer åt massa grenar eller liknande (i riktigt trånga grottgångar halkar den gärna av om man ålar sig fram och skrapar i sten hela tiden).

Kanske inte första valet för nattorientering, men som nödlampa,för att leta rätt på saker i ryggsäcken och som huvudlampa vid vanlig vandring funkar den riktigt bra.
 
"Pump" är bättre än vev

Att veva blir väldigt jobbigt. Modellerna där man "pumpar" (trycker på sidan av ficklampan med alla fingrarna utom tummen) är betydligt smidigare. Då har man ena handen fri hela tiden dessutom. Jag har en som ser ut ungefär som dessa. Köpte den på ClasOhlson för typ 50 kr. Lyser svagt, men väger lite (80 g). Visserligen gjord av plast, men den går inte sönder lätt för det. Hade min i flera år på vandringsturer innan jag skaffade pannlampa och den håller fortfarande.
 
Tack,

det var faktiskt precis en sådan där med tryckhantag på sidan min vän visade sig ha. Men, den andra, ledlampan är ju lättare, så jag satsar nog på den.

jag har tittat flera gånger på friluftsaffärernas sidor men inte orkat bestämma mig. Nu litar jag på er.

återigen, tack!
 
En vanlig LED pannlampa med bättre ljus är inte heller väldigt tung idag, ex Petzl Tikka 2 plus eller Tikka XP2 väger ca 80g inkl 3 st AAA batterier. Ger bra räckvidd när det behövs liksom lång batterilivslängd pga olika inställningsmöjligheter. Visselpipan som är integrerad i bandet är en finess och sparar ytterligare en säkerhetspryl som man inte behöver släpa extra.
 
Tack för tipset, jättebussigt. Men den ledlampa jag blev tipsad om tidigare väger med batteri 27 gram, så den blir perfekt. Jag jagar verkligen gram. ( En bra visselpipa är på min ryggsäck integrerad i bröstbältet)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.