Ultralätt sovsäcksöverdrag?

Hej,
Det finns situationer både på sommaren och vintern som jag skulle vilja ha ett sovsäcksöverdrag med i packningen. Dock väger det som 1/2- eller i alla fall1/3-dels tält. Någon som har ett tips på ett ultralätt sovsäcksöverdrag?
 
Tack för alla svaren. På sommaren är jag ute efter ett överdrag som hindrar vinden från att blåsa rakt genom min tunna sovsäck när jag ligger i mitt meshinnertält.
På vintern något som tar den värsta kondensen som lätt bildas vid sovsäcksöppningen och skyddar fotändan från den värsta isen från tältduken.
Vill nog inte att den ska vara helt vattentät då det bara hindrar kondens från att lämna sovsäcken.
 
Haglöfsvarianten saknar väl dock dragkedja, lite bökigt att orma sig ner från huvudänden om man ska ut mitt i natten.. Hade ett sånt och det gjorde jag mig av med rätt snabbt. Ajungilak har ett liknande men med full dragkedja; Grevling. Jag är nöjdare med det. : http://www.getout.se/item.asp?item=410
 
På vintern är det IME värdo med överdrag, all fukt fastnar i sovsäcken. Kallt.

Jag sover med huvudet utanför sovsäcken. Den värsta kondensen kommer via andningen och lägger sig därför ovanpå sovsäcken även om kroppen givetvis avger en del fukt också.
 
Tack för alla svaren. På sommaren är jag ute efter ett överdrag som hindrar vinden från att blåsa rakt genom min tunna sovsäck när jag ligger i mitt meshinnertält.
På vintern något som tar den värsta kondensen som lätt bildas vid sovsäcksöppningen och skyddar fotändan från den värsta isen från tältduken.
Vill nog inte att den ska vara helt vattentät då det bara hindrar kondens från att lämna sovsäcken.

Låter som Equinoxen blir bra för detta ändamål. Haglöfs Bivien har jag också tittat på, men den är hutlöst tung (ca 330g tror jag). Dvs ungefär lika tung som Hexamid tarptältet. med tältpinnar ; )
 
Jag sover med huvudet utanför sovsäcken. Den värsta kondensen kommer via andningen och lägger sig därför ovanpå sovsäcken även om kroppen givetvis avger en del fukt också.

Ja, naturligtvis är tid en viktig variabel. Men avdunstning från kroppen är inte försumbar, inte ens under vila. Är det kallt och man sover i tält är fördelarna med ett sovsäcksöverdrag överdrivna tycker iaf jag. Möjligtvis kan man köra med någon fuktspärr, men då blir det en massa annan problematik.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.