Stapplande steg mot lätt packning

Oj vad långt det blev.

Har ju bestämt mig för att fjällvandring är min grej, blev helt såld på fjället i höstas och skall nu mjukstarta lite med Fjällräven Classic i höst (och några småturer i min närhet här i Boden, dock ej fjäll då innan). Men för att kunna ge mig iväg på fjället utan att gå stuga-till-stuga som jag gjort tidigare så måste man ju ha utrustning. Pga av en rygg som inte gillar tyngd blev det ju rätt naturligt att tjuvkika lite på Fjäderlätt och på trådarna här på Utsidan om lätta saker. Pengar är tack och lov inget problem men man måste ju inte alltid köpa dyraste/lättaste för att man kan.

Idag var jag i alla fall runt i Butikerna i Luleå och shoppade lite och provade lite, det blev
Tält blev ett Hilleberg Akto mitt vägde in med bara instruktionen urtagen ur påsen på 1540 g

Sovsäck hade jag siktat in mig på en Marmot Hydrogen men de fanns inga inne så jag fick en Marmot Helium (Regular/Woman) för samma pris (dvs rabatt på 600 kr), väger 900 g på min våg men det uppkom ett problem, den var för kort, på något sätt lyckades jag inte räkna ut att 5ft 6 in inte skulle räcka till en 170 cm kropp så det blir till att byta. Så nu är frågan skall jag ta och beställa en Hydrogen från addnature (någon som vet hur lång den är i Regular, kanske måste jag ta en long?)? Eller finns det någon annan som skulle passa tro. Jag trivs bäst i dunsovsäck. Killen på Naturkompaniet rekommenderade en Haglöfs LIM 100 med en fleecelining men det känns lite för kallt i alla fall om jag vill ha med samma säck senare på hösten.

Provade även ryggsäckar, Haglöfs LIM 55 som väger kring 1050 g men den hade krav på en länge rygg än vad jag har, det gick inte att få den att sitta bra. Synd eftersom Haglöfs är de enda jag sett med bra justering av bröstbandet (som jag gärna har under brösten istället för tryckandes strax under nyckelbenen). Så jag testade en Lundhags (minns inte namnet på den) på samma vikt men den var tvärt om, den hade för kort rygg och höftbältet gav ingen avlastning.

Som jämförelse testade jag en Macpac torlesse woman 50 som väger kring 2500 g enligt deras webbsida (1500 enligt försäljaren, en viss skillnad) och den satt jättebra men då gick inte bröstbandet att justera och sitter det över bysten så kan jag lika gärna ha det uppknäppt. Den satt bra men det vore trevligt med ett kilo mindre rygga så några tips på en 50-55 l (räcker det?) tas gärna emot.

Vindblusar tittade jag oxå på, vet inte hur Marmot tror att tjejer är skapade men det skiljde nästan 10 cm i armlängd mellan small och medium. Tyckte nästan en herrsmall satt bättre än tjejmedium och den fanns i bättre färger dessutom. Men såg här att någon tipsade om newline och om ITAB T&P Vindblus, de skiljer ju sig inte så mycket åt i storlek. Någon som vet hur ITABs Vinsblus är i storlek i förhållande till Marmots? Behöver man något vindplagg på benen, fryser sällan om mina ben men de blir ju stela om de blir kalla. Klarade mig bra i höstas med att bara dra på mig regnbrallorna som är rätt tjocka när det blev kyligt men det blåste aldrig speciellt mycket den turen. Jackan är fodrad den oxå så det kanske räckre med jackan men samtidigt vore det skönt att ha ett tunnare plagg att dra på när det bara blåser men i övrigt inte är så kallt. Man blir ju rätt varm av att röra på sig.

Har kikat på lite ullunderställ, mitt gamla från Ruskovilla lyckades min gamla katt tugga stora hål på så jag behöver ett nytt) några tips på hyfsat billiga, lätta och bra ställ? Eller skall jag knalla in på Magazin du Nord och köpa ett nytt likadant? Med tanke på hur jag älsar smartwools stumpor så kanske ett Smartwool Microweight Crew vore något?

Kastrull till köket har jag fått lite tips om som jag får kolla på.

I övrigt inhandlades följande:
Spork, 20g
Biltemas gasolkök 139 g (skall väga 120 enligt biltema)
Favoritsockorna smartwool medium cushion 77 g (kan inte gå i tunna strumpor då får jag blåsor under fötterna direkt och dessa var min räddning i höstas)
McKinley Tropic female zipoffbyxa 310 g
Vikbart sittunderlag 20g
Vikbar kåsa 24 g

Andra saker som kommer följa med är:
Mitt gamla regnställ 996g, inte lättvikt direkt men finns redan och funkade bra i höstas i både regn och snö
Kompass + Karta + Haglöfs vattentäta kartfodral 230 g
Mobil 120 g (kommer ev lämnas i packningen som åker till Abisko)
Forerunner 305 80g (ja den måste med statistiknörden//kontrollfreaket bea behöver den efterbearbetningen)
Vantar
Buff 30g
Kniv 70 g med läderslida
Förstaförbandskit inklusive compeedplåster 100 g
Liten handduk
Påse liten för skräp
Toapapper
Penna + några blad papper ~10g (eller så åker iTouchen med för anteckningar och ljudbok)
Pocketbok 200 g (om nu inte iTouchen åker med)
iTouch 131g
Pengar (sedlar) vikt okänd
Tändsticksask
Trosa
SportBH

Liggunderlag cellplast ~360 g (har ett fullångt och en halv som dubblar där det behövs som mest, men jag gillar att sova hårt men en och annan sten är ju bra att slippa känna direkt mot ryggraden) som jag använder när jag ligger ute i Rustatältet med ungarna någon natt då och då men jag kanske behöver något lite skönare i fjällen? Tips? Han på Naturkompaniet tyckte jag skulle köpa en matta för 1200, det tyckte inte jag. Kikade lite på Überlight från Pacific Outdoor Equipments som täcker de mest kritiska områdena, kanske en sådan ovanpå en tunn cellplast?


Velar mellan vilken kamera jag skall ta med D300 eller min lilla Nikon Coolpix. Slutvikten får väl avgöra :)


En snabbsummering av det ovan utan ryggsäck , skor, kamera, batterier, pocketbok landar på 6300 -6600 g ungefär med uppskattade vikter på några grejer och med 900 g som vikt på sovsäcken.

Så vad har jag glömt? Packpåsar kanske man behöver? Stavar? Skor behöver jag ju förstås oxå. I höstas gick jag i mina Reebook walkingdojor det gick hur bra som helst och det lutar åt att göra det samma nu men i en storlek större för jag blev blå om 2 tår när de slog i fram när jag gick nerför och de klämde lite över hälen. Annars har jag tidigare haft meshskor när jag gått långa promenader i alla möjliga väder. En gosig tröja skall nog med oxå, har en fleece som jag så gott som bor i och ev en t-shirt om det nu skulle vara tokvarmt denna helg. Brallorna går ju att göra om till shorts.

Undra om någon orkade läsa igenom hela :)
 
Sovsäck: kolla på Alpkits grejer, en Pipedream 400 borde kunna passa dig. Jag är 180 cm och det är precis lagom att jag går ner.

InsulMat ÜberLite fungerar bra till att avlasta axlar och höfter, kan med fördel kombineras med tunn cellplast, typ Rusta/Jysk.
 
Välkommen in i gänget!

Bra och billiga ullunderställ hittar du på: http://www.ullmax.se/index.asp
Jag har ett merinoullset och är jättenöjd med det.

Marmot hydrogen Reg är för personer upp till 183cm så det skall inte vara några problem. Kostar mycket pengar bara. Själv har jag en WM SummerLite och är jättenöjd med den. 2800kr på GetOut.
Titta annars lite på AlpKits säckar. Mycket säck för pengarna.

När det gäller ryggsäck så är det jätteviktigt att den sitter bra. Framförallt om du har en dålig rygg. Det tar tid att hitta något bra, så det är bara att prova och prova. Tyvärr är det ju så att en ryggsäck som sitter bra opackad kan plötsligt sitta helt annorlunda när den packas. Som sagt, det är bara att testa.
Själv är jag mellan ryggsäckar just nu eftersom min senaste gick sönder.

//Peter
 
ryggsäckar

Prova Bergans Helium,55 liter,eller nån Osprey (Ariel tex).De är lätta o bekväma,Osprey är ju heller inte svindyra.Hägglunds Luleå brukar ha hemma.
Ullmax-ställ är bra,har även jättebra trosor som torkar snabbt.(Eller Icebreaker,också jättesköna.
Ruskovilaställen är ju sköna men lite tyngre.
 
Två små saker:

1. Vad har du tänkt ha kniven till? I de flesta fall klarar man sig utan kniv, eller med en betydligt lättare. På Rusta brukar de ha ett paket med en hel dröse olika brytbladsknivar och grejer för 10 spänn. Däri finns en 7 cm kort brytbladskniv som jag tycker funkar perfekt till att kapa snören, öppna matpaket och skära påläggskorven. Ska man inte skära nån korv finns det en ännu mindre kniv i paketet.

2. Skräppåse. För mig blir det nästan alltid nån förpackning från maten över som skräpet kan slängas i. Jag brukar också reservera höger backficka som "papperskorg" så länge det inte är kladdigt skräp.


När det gäller vad du ska köpa för grejer har jag inga bra tips eftersom jag inte tittat på särskilt mycket såna grejer.
 
Vill bara tipsa om att helt vanliga Twilfit har underställ i ull/silke. De är jättetunna, lätta och sköna. (Jag hade inget mer på mig under skiddressen i skidbacken i vintras...)
 
Sovsäck

Du har ju riktigt bra alternativ ..... men för att försvåra lite ;) så har jag ett tips till.... köpte nyligen en Western Mountaineering Ultralite, väger 780g (180cm).

Efter ett par nätter i den så är jag mer än nöjd, mycket skön säck, fantastisk dragkedjekonstruktion som gör att den aldrig fastnar. Jag brukar snurra runt i säcken när jag sover vilket gör att man vaknar med säcken snurrad... har inte hänt med den nya säcken.

Den är lite smalare än mina gamla, kanske är det orsaken till att den inte vrider runt...

Finns på Getout.se

Thomas
 
Tack för alla era tips, nu blir det lite mer surfande och kollande i butiker.

Skall kika på sovsäckstipsen, för Hydrogen (och Helium som jag köpte) är ju inte direkt billiga. Sambon trodde jag skojade när jag sa vad den kostade, han var övertygad om att jag drev med honom en bra stund. Hans "Pengar är bara pengar" gäller visst inte dyra sovsäckar :-/ Det svåra är när man inte får klämma/känna och jag hade gärna haft en nu innan helgen, men getout kanske skickar supersnabbt? För i helgen alt nästa helg hade jag funderat på att gå Skridfinnarleden mellan Kalix-Överkalix, 8,2 mil för att få några fler mil i benen (började ju så bra på Cypen med 2,5-3 mils dagsturer längst med e4:an i värmen). 8,2 mil låter rätt lagom med en övernattning på mitten för att testa tältet och så. Om nu vädret bättrar sig här har det vräkt ner i 2 dagar nu.

Twilfits ull/silke låter bra sådana har jag tittat på hos Magazin du Nord tidigare men varit osäker på om de håller värmen ordentligt de är ju så otroligt tunna. Twilfit låter billigare än Magazin du Nord :) Ullställ vill jag gärna klämma och känna på så skall jag kika på UllMax blir det att ringa någon lokal idrottsförening. De brukar sälja UllMax på vintermarknaden men det är ju ett bra tag tills dess. Ett UllMaxset kostar ju lika mycket som bara en Ruskovillas tröja vilket låter bra.

Kniven brukar behövas de gånger den inte är med men ditt tips på att ta en av brytbladsknivarna istället (sådana har jag en drös av) är ju en sak jag kan kika på. Fast jag vet inte om jag behövre jaga gram ännu.

Skräppåsen väger inte många gram (en vanlig 3l påse brukar jag ha väger 3 g) och det är skönt att kunna stoppa undan kladdiga saker. Med lite otur kommer jag ha mens där uppe i fjällen och jag tror ingen vill att jag slänger använt stuff i naturen, bakfickan funkar dåligt för sådant.

Ryggsäck är verkligen en svår grej, jag tyckte jag provade massor hos Hägglunds i Luleå igår men skall tillbaka idag för att lämna igen sovsäcken så då får väl smågrabbarna klättra lite mer klättervägg medan jag provar ryggsäckar. I höstas använde jag min fick-från-gymmet-rygga (Companyline) och den sitter toppen på ryggen, älskar den ryggsäcken men efter att tält och sovsäck stoppats i så är det inte mycket plats kvar så lite större behövs nog.

Insåg igår att vattenflaska oxå nog bör finnas med i listan, har en gammal Festisflaska som brukar vara med när jag tar mig en 2-3 milspromenad här i omgivningarna.

Jag återkommer säkert när jag klämt och känt. Varken Hägglunds eller Naturkompaniet hade så där jättemycket ryggor och sovsäckar inne tycker jag. Skall ta en tur till fiske/jaktbutikerna här i Boden oxå de kan ibland överraska med sitt utbud. Finns det någon bra butik i Piteå? Dit är det ju inte så långt.
 
Senast ändrad:
Kniven brukar behövas de gånger den inte är med men ditt tips på att ta en av brytbladsknivarna istället (sådana har jag en drös av) är ju en sak jag kan kika på. Fast jag vet inte om jag behövre jaga gram ännu.

Nej, jaga kanske du inte behöver, men just en sån sak är ju "nästan gratis" (särskilt om man har en lättare kniv redan).

Jag har inte alls köpt särskilt mycket grejer för att lätta på min packning, mycket handlar om att jag skippat många "bra att ha"-saker och letat hemma efter lättare alternativ till det jag brukar ha. Då upptäckte jag t.ex. att min sköna vintertoppluva faktiskt vägde MINDRE än "olles brorsa" som jag brukar köra med på sommaren.

Skräppåsen väger inte många gram (en vanlig 3l påse brukar jag ha väger 3 g) och det är skönt att kunna stoppa undan kladdiga saker.

Jo, men det jag menade var jag får sällan kladdigt skräp utan att samtidigt få en tom förpackning att stoppa det i. Men det är sant att en påse inte väger så mycket.
 
Hilleberg brukar ha väl tilltagna tältpåsar, det gäller säkert även Akto. Du kan nog spara en del plats genom att köra med en mindre påse till tältet. Bågarna packas utanför tältpåsen, längs ryggsäckens rygg är en vanlig plats.
 
Hilleberg brukar ha väl tilltagna tältpåsar, det gäller säkert även Akto. Du kan nog spara en del plats genom att köra med en mindre påse till tältet. Bågarna packas utanför tältpåsen, längs ryggsäckens rygg är en vanlig plats.
Jo det går nog att komprimra rejält den är jätteluftig. Provade bara att trycka ner i min rygga nu och visst jag skulle nog kunna rymmas precis men då är den knökfull och brukar inte sitta så bra. Jag har använt den som resväska på jobbresor ibland och haft den knökfull med kläder, laptop och annat och då är den inte den bästa ryggan tyvärr.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.