Joe Valeskos (ZPacks) CDT UL-packning

Var precis inne på ZPacks hemsida och läste om ägaren, Joe Valeskos, Continental DIvide Trail(CDT) tur.
Se länk:
Joe Valeskos CDT packning

Ultralätt så det förslår. Extra intressant var att det inte var några lätta väderförhållanden. Kanske hade han mindre regn än vi har, men så mycket snö och kyla han stötte på har vi ju ytterst sällan under sommarsäsongen i alla fall.

Jag har svårt att se hur jag skulle kunna vara bekväm med den packning han hade, men det är väl individuellt. Jag skulle i alla fall komplettera med en tröja till och ett par långkalsonger, samt ett bättre liggunderlag. Sannolikt en tjockare sovsäck också . Tvål verkar också lämpligt, men det hade han antagligen som förbrukningsvara. Han var ju ute 154 dagar. Om jag lägger till den utrustningen skulle man hamna på en basvikt på runt 4-5 kilo. Inte illa ändå.

En intressant fråga är vad det är som skiljer i våra skandinaviska förhållanden som skulle göra en sådan packning omöjlig. Mer regn är en faktor. Mer kyla eller snö har vi dock knappast. Mer blåst är också tveksamt om vi har. Kanske kunde han tälta i dalen hela tiden, men det skulle förvåna mig. Klippiga bergen är rätt höga.
 
Jag mötte Samurai Joe i slutet av hans PCT vandring i september 2007, när jag själv gjorde en tur runt Glacier Peak. Även då bar han lätt, SUL, och hade en hemgjord packning av Cuben fiber.
Min erfarenhet av Klippiga Bergen är att vädret kan vara väldigt våldsamt, med dagliga åskskurar på många håll under sommaren. Mellan dessa skurar är det emellertid ofta rejält varmt och därmed lätt att torka prylar och kläder. Man går också ofta från dal till dal, vilket innebär att längre passager över trädgränsen för det mesta är sällsynta.

Som regel, inte alltid, kan man alltså slå läger där det finns träd om man har lust eller behov. Personligen anser jag att största skillnaden mellan skandinaviska fjäll och mer kontinentala bergskedjor som Klippiga Bergen är att hos oss slår man nästan alltid läger på tundran. Detta kräver bättre skydd i form av tarps eller tält. Likaså är temperaturerna lägre och risken för många dagars regn större, vilket gör att prylar som blivit blöta lätt förblir blöta.

Men är man vältränad, rutinerad och psykiskt stark så klarar man ju det mesta. Personligen väljer jag lite mer prylar och lite mer värme, precis som Gusbo.

Jörgen
 
Jag håller med Jörgen. Blir alltid inspirerad av amerikanska SUL-packare, och har funderat en del över hur lite packning man skulle klara sig med i svenska fjäll, men inser varje gång att våra förhållanden i regel kräver mer i form av skydd och värme.

Men lik förbannat vore det spännande att testa exempelvis Zpacks hexamid eller liknande extremt lätta skydd i svenska fjäll. Efter sommarens vandring i Sarek där vandringskompisen klarade sig riktigt bra med ett spinnshelter känner jag mig inspirerad. Vi får se var det slutar..
 
För min del stupar det alltid på myggfrågan. Hade det inte varit för den så hade jag gladeligen testat tarplösningar. Kanske till nån hösttur, men då kommer ju snöfrågan in ganska akut.
 
För min del stupar det alltid på myggfrågan. Hade det inte varit för den så hade jag gladeligen testat tarplösningar. Kanske till nån hösttur, men då kommer ju snöfrågan in ganska akut.


Ja, och ofta är det väl så att om man vill ha myggskydd och ngn form av golv hamnar man snabbt på samma vikter som de lättaste tarptenten som tex the one och sublite sil.
 
Instämmer med föregående inlägg från alven och shalin. Är det inte mygg så är det snörusk. Vill därför alltid ha ett rejält tält att bo i när jag är ute i fjällmiljö åtminstone.
 
Proviantering

En annan sak också som bör tänkas på. I dessa långdistansleder följer man ju leden och på vägen kan man proviantera, eller hur? Man passerar byar/ställen med möjligheter att fylla på maten? Det går ju inte i svenska fjällen utan man får ta med egen mat eller fixa depåer. Eller medvetet planera in turen så att man kan fylla på maten. Jag ser på listan att Zpack har bara 0,9 liter kastrull. Det är inte mycket - vad äter han i den och flera månader framåt?? Man måste ju äta ordentligt när man ska vandra i flera månder.
 
En annan sak också som bör tänkas på. I dessa långdistansleder följer man ju leden och på vägen kan man proviantera, eller hur? Man passerar byar/ställen med möjligheter att fylla på maten? Det går ju inte i svenska fjällen utan man får ta med egen mat eller fixa depåer. Eller medvetet planera in turen så att man kan fylla på maten. Jag ser på listan att Zpack har bara 0,9 liter kastrull. Det är inte mycket - vad äter han i den och flera månader framåt?? Man måste ju äta ordentligt när man ska vandra i flera månder.

Han skrev så här, apropå möjlighet att fylla på: "My longest stretch on the CDT between re-supply was about 175 miles."

Jag har en MSR-kastrull på 0,85 liter, den räcker till mina (solo-)behov. Min mat är antingen soppa eller torrmat (pasta, bulgur, etc) som hälls i kokhett vatten och sedan får dra en stund. Mer volym än så vet jag inte vad jag skulle ha till, faktiskt. Men om jag skulle hålla på och sjuda och röra och steka och greja så skulle jag behöva mer och större prylar. Vill man pusha det så långt som så här, så mixtrar man nog även med vilken typ av mat man använder.
 
Hexamid har golv och myggskydd.

Ja, och ofta är det väl så att om man vill ha myggskydd och ngn form av golv hamnar man snabbt på samma vikter som de lättaste tarptenten som tex the one och sublite sil.

Joe hade både myggskydd och golv (groundsheet, markduk). Totalvikten var 348g inklusive allt.
Utrustningslista
Hexamid tarp

Problemet med tältet/tarpen tycker jag främst verkar vara att frontöppningen är så stor. Inte idealt om vinden vänder. Vindprofilen är ju inte överdrivet stor och det verkar vara bra med linor på baksidan så det borde hålla för ganska rejält med blåst.
 
Hade inte kollat in hans tarp, den var ju riktigt intressant; mer ett tarptält egentligen. Just det att få till ett myggskyddat utrymme där man kan röra sig, klä på och av sig, sitta ochäta och läsa etc utana tt behöva känna sig instängd är vad jag vill ha av mitt myggskydd. Då går en rad tarplösningar med lätta insektsskydd bort, eftersom det de mest är till för att sova under (t.ex. GGs Bug Canopy (http://www.gossamergear.com/cgi-bin/gossamergear/Bug-Canopy.html)).
 
Ja, hexamid ser onekligen intressant ut, och är reltaivt billigt dessutom. För egen del sneglar jag mest på tarpen, utan myggnät. Cuben vore kul, men studentbidraget räcker nog bara till en i silnylon (som fortfarande är väldigt lätt). Har hört rykten om att det ska komma ett löst myggskydd, men vet inget om sanningshalten i dessa rykten. Lockande är det iaf.
 
Vad som behövs är en pionjär. Är det verkligen inte nån superultralätting som vandrat i de svenska fjällen? Och innan nån lustigkurre nämner alla stugvandrare så menar jag någon som gått med eget boende. Nån vänlig själ kan väl göra lite reklam på utrikiska forum för det ljumma men torra nordiska klimatet och de myggfria vidderna?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.