Optimala skridskor som passar storskor?

Hej,

Ny både här på forumet och på långfärdsskridskor. Jag har hyrt skridskor några gånger, men känner nu att det är dags att handla ett par egna. Nu finns det ju lite olika valmöjligheter vad gäller bindning och skenlängd.

Jag har ett par storskor - La Sportiva Nepal - som jag hade tänkt att använda som pjäxor. Huruvida dessa fungerar på pjäxor med lös häl har jag ingen aning om. Någon här som vet? Om svaret är ja så skulle jag gärna få tips på bra skridsko som passar.

Annars är jag lite inne på Skyllermarks Birka, som jag antar borde kunna passa de flesta skor?

Saken är den att jag bor i Schweiz och det finns ingen återförsäljare i närheten, så jag har ingen möjlighet att gå och titta på skridskorna här innan jag köper.
Planen är att jag antingen beställer skridskorna på nätet så att de anländer innan jul, eller att jag ber min far plocka upp ett par i någon butik i Örebro. (Tips på bra butiker tas tacksamt emot)

Jag vill nämligen gärna kunna sticka ut och åka när jag kommer hem till Sverige för att fira jul.

Jag prioriterar kvalitet framför pris, och vill hellre ha ett par skridskor som jag kan utvecklas i än ett par som jag "växer ur" på ett par år med mycket åkande.

Tack på förhand
/Rikard
 
Med storskor får du fast häl. Skyllemarks Birka bör funka. Har du ett par skor du trivs med så börja med dem. Med tiden vill du kanske ha ett par lättare och lägre skor.
 
Med storskor får du fast häl. Skyllemarks Birka bör funka. Har du ett par skor du trivs med så börja med dem. Med tiden vill du kanske ha ett par lättare och lägre skor.

Tack för svaret.

Fast häl får det bli i så fall. Jag har också tittat lite på Skyllermarks andra fasthälare - Isa Snabb. Jag antar att den känns stabilare? Den borde väl också kunna passa, eller kan bakdelen av bindingen möjligen vara för låg? Någon som vet?

/Rikard
 
Stabilitet i bindningen är nog inget du behöver bekymra dig om. Snarare är rembindning stabilare (och driftsäkrare). Det är relativt små krafter på bindnigen vid normal åkning. Men vid plurr kan snabbindningar lättare gå upp.
 
Stabilitet i bindningen är nog inget du behöver bekymra dig om. Snarare är rembindning stabilare (och driftsäkrare). Det är relativt små krafter på bindnigen vid normal åkning. Men vid plurr kan snabbindningar lättare gå upp.

Bra, då ser det ut som om det blir ett par Birka i alla fall. Har iofs sett att det finns lösningar med "snowboard" bindning men det känns inte riktigt bra då denna verkar vara tillverkad av plast.

En annan sak. Har under dagen läst en del trådar där folk beskriver hur de moddar skridskorna så att hälen glappar istället för att vara fast. Känner jag mig själv rätt så är detta något jag själv med 100% säkerhet kommer att prova.
Så, kommer Birka skridskon att funka som bas för en "glappis", eller ställer framdelen av bindningen till det?

/Rikard
 
Glappgrillan är en variant av löshäl. De glappare jag känner till (inkl. min egen) kräver egna bindningslösningar för att passa lätta vandrarkängor - det är liksom det som är poängen. Om du inte lider allt för mycket av att använda dig av standardlösningar så är 'vanliga' löshälare + skidkänor en enklare lösning. Satsa du på Birka och dina rejäla pjuck. Snart nog märker du om du blir sugen på att vidareutveckla din åkning och din utrustning.
Torbjörn
 
Tror

också att Skyllermarks Birka är ett bra val till dina storskor. Vad har du för skostorlek?

Med stora skonummer kan det vara en fördel med längre skridskor för att matcha åkytan på skridskon.

Thure
 
också att Skyllermarks Birka är ett bra val till dina storskor. Vad har du för skostorlek?

Med stora skonummer kan det vara en fördel med längre skridskor för att matcha åkytan på skridskon.

Thure


Kanon att du också tror det! Jag tryckte nämligen alldeles nyss på köpknappen :)

Jag tror att jag har storlek 43 eller 44 på skorna, väger ca 85kg och är 185cm lång. Jag valde längden 51 på skridskorna. Det kändes som det säkrare valet, även om jag antar att skorna (och jag själv) förmodligen skulle fått plats på ett par kortare skridskor.

Nu får jag ge mig till tåls till mellandagarna då jag hoppas kunna åka på hjälmaren utanför örebro, och på mälaren utanför västerås.

Jag får väl börja klura på en glappkonvertering så länge,

Tack alla som hjälpt
/Rikard
 
Mina erfarenheter från den första provturen med kombinationen Birka och La Sportiva Nepal:

Framdelen av bindningen är väl smal för skon, som är mer rund i framkant. Då bindningen är av plast, och är konstruerad som den är, så går det inte att enkelt fila till den för bättre passform. Frambindningen är också för låg, vilket betyder att läppen framtill på skon inte kommer under. Jag provade att lägga några brickor under för att på så sätt höja upp den, men det räckte inte.
Skon hålls dock på plats i sidled av plastdelen på bindningen, och i höjdled av metallbygeln. Det ser inte snyggt ut men det funkar ok, även om bygeln böjdes upp vid en vurpa och skon lossnade.

Bakbindningen är lite smal, men det fixade jag till genom att böja ut metallen lite. Jag böjde även in övre främre delen av bindingen, så att den passar in i skåran på klacken.

Jag kommer nog att fästa någon typ av rem för att hålla ner metallbygeln på frambindningen, och eventuellt försöka hitta något av metall att byta ut plastdelen mot.

Hälsningar
/Rikard
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ett_och_noll Kravspec på den optimala skridskoryggsäcken Långfärdskridsko 14
ajn Optimala inställningen i GPS:en för spårdata Långfärdskridsko 2
supermaggan Byta till stabila skridskor/pjäxor? Långfärdskridsko 11
Juanderer Skridskor till Finland Långfärdskridsko 11
P1ersson Bryna skridskor - lämna råeggen ? Långfärdskridsko 10
Tetraone Lite äldre skridskor, 70-tal och nyare, vilka var bäst, några man ska undvika? Långfärdskridsko 8
Lortkatt Skridskor till Hanwag-kängor Långfärdskridsko 1
q17 Slipa nya skridskor? Långfärdskridsko 3
insumaster Gamla skridskor Långfärdskridsko 17
ekis Var kan man slipa skridskor i Halmstad eller Göteborg? Långfärdskridsko 7
Smogz Längd på skridskor Långfärdskridsko 10
Pontus_pf Köpa skridskor till mina SNS pilot eller fast häl? Långfärdskridsko 9
b-lund Skridskor för konvertering mellan NNN BC- och NIS-NNN-bindning Långfärdskridsko 3
pandeon Köpa skridskor bindning pjäxor Långfärdskridsko 1
DoktorGlas Finns intresse för gamla skridskor med trästock? Långfärdskridsko 8
ripjägarn Skridskor genom Padjelanta Långfärdskridsko 0
yps Pjäxor till både skridskor och längdåkning? Långfärdskridsko 4
PieterTheDutchy jobba som skridskor guide Långfärdskridsko 4
Anders.Appelqvist En bra sak med Lundhags skridskor! Långfärdskridsko 5
aksello Villen längd på skridskor? Långfärdskridsko 4
Ditho Uthyrningsställe i Stockholm för lös häl-skridskor? Långfärdskridsko 1
metafish Vilka skridskor för fartåkning? Långfärdskridsko 8
luktafotogen Tips: Just nu fantastiskt fint för skidor eller skridskor längs Kinnekulle. Långfärdskridsko 0
Jörgen Larsson Är skridskor med lös häl att rekommendera? Långfärdskridsko 19
Sarvi Sidojustering av skridskor Långfärdskridsko 3
ekis Slipa bort taggar på vanliga skridskor Långfärdskridsko 6
steff87 Var hyra skridskor i malmötrakten? Långfärdskridsko 0
dnordblad Köpa skridskor Långfärdskridsko 5
hannulan Mäta längd på skridskor Långfärdskridsko 11
niking Konvertera skridskor från fast till lös häl? Långfärdskridsko 6
janus82 Duger dessa skridskor? -En nybörjares undran Långfärdskridsko 12
mihaliska Stål i skridskor Långfärdskridsko 8
dunderbjorn Åka skridskor bussen? Långfärdskridsko 2
ingmar molin Kan alla slipa sina skridskor själva ? Långfärdskridsko 10
surpaleijon Skridskor i Västerås?? Långfärdskridsko 8
mangem Skeva skridskor ? Långfärdskridsko 23
mangem Kapa skridskor Långfärdskridsko 2
dabac Kvalitet på skridskor Långfärdskridsko 3
oloff Dags för nya skridskor, lös eller fast häl? Långfärdskridsko 2
Emmma köp av skridskor Långfärdskridsko 12
mariah Skridskor i Höga Kusten Långfärdskridsko 2
partyfrasse Vad är det för fel på Pikmakarns skridskor? Långfärdskridsko 10
Lasse Nilsson Skridskor och släde? Långfärdskridsko 13
Mirakelpojken Hjälp mig välja skridskor! Långfärdskridsko 4
sandwichman Hjälp en nybörjare på skridskor!!! Långfärdskridsko 3
Vandrare Slipa skridskor i Uppsala Långfärdskridsko 3
Maua sandstra skridskor? Långfärdskridsko 10
Lavskägge Mått på skridskor? Långfärdskridsko 3
Göte2 Löshäl korta skridskor Långfärdskridsko 9
Åsa J Inställning av skridskor - hjälp! Långfärdskridsko 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.