Inställning av skridskor - hjälp!

Har åkt långfärdsskridskor i 3 år och får inte någon riktig rätsida på detta med inställningen av skridskorna. I början av dagen brukar det gå bra (när man inte är trött) men i slutet blir mina fötter så vingliga (framför allt inåt) att all energi går åt till att hålla dem stadiga - teknik är bara inte att tänka på... och det blir inte särkilt roligt!

Jag tror inte det är något större fel med min åkteknik normalt sett, har blivit "betittad" av duktiga åkare utan direkt anmärkning. Jag har hyfsad kondition och är inte särskilt svag - så jag misstänker att det är inställningen på skridskorna som är fel.

Har prövat olika inställningar på skridskorna och försökt tänka sådant som jag hört, t ex att skenan ska vara mellan stortån och pektån, stortån ska peka mot skridskons spets etc. Det har gjort någon skillnad när jag ställt om, men inte så mycket som jag har hoppats.

Har någon något tips? Mina skridskor är Skyllermarks Möja och pjäxorna Crispi standard. Mina fötter är nog lite sneda, när jag springer måste jag tex ha skor som är gjorda för kraftig pronation, så det kanske kan ha något med saken att göra?

Kan inställningen vara boven, eller är jag helt enkelt ingen skridskoåkare? Nya skridskor? Fel teknik? Vore ooerhört tacksam för hjälp!
 
svårbedömt

Pronation:

Med pronation menar du att foten måste riktas mekaniskt för att du ska få lämplig fotnedsättning. Det borde innebära att du även måste ha en sko/pjäxa som möjliggör detta. En annan möjlig väg, är att du stadgar foten med elastistiska vriststrumpor, något som är väldigt hjälpsamt framförallt när kroppen/vristerna är mycket trötta. Utan att vara expert på anatomi, så tycker jag ändå att det låter som trötthetstecken: Om det sedan handlar om hela systemets trötthet, även din psykiska status efter mycket skridsko, eller led- och muskeltrötthet i ben/vrister, kan nog bara du söka svaret på. Glöm inte att dricka och äta rätt under längre pass!
 
Svaga vrister?

Här får du höra från en som är en riktigt dålig åkare trots över 30 års mycket ihärdig träning. Under säsongen kan det bli mer än 20 heldagar på isen. Tyvärr har jag dåliga vrister och det märks särskilt mot dagens slut, dom lutar inåt! Det har hjälpt mig, att skaffa ett par riktigt stadiga telemarkspjäxor. Jag skaffade dom medan dom ännu mest gjordes i läder. Ett par Asolo Snowdrift med dubbla plösar och ganska höga stadiga och väl polstrade skaft. Därtill tar jag en rem runt vristen, som håller ihop pjäxan och snörningen upptill. I år har jag dessutom skaffat ett par fotbäddar med rejält stöd i hålfoten och nu verkar det som om fötterna klarar sig lite längre utan att vika sig. Annars brukar det vara ett trötthetstecken, men en del vrister är trötta redan från början och då får man göra något drastiskt. Någon riktigt bra åkare har jag dock aldrig blivit, om det beror på vristerna eller något annat är svårt att säga.
Ge inte upp bara, det är skridskoåkning för härligt till!
\C
 
Åsa J; sa:
Har prövat olika inställningar på skridskorna och försökt tänka sådant som jag hört, t ex att skenan ska vara mellan stortån och pektån, stortån ska peka mot skridskons spets etc. Det har gjort någon skillnad när jag ställt om, men inte så mycket som jag har hoppats.

Några tips som funkat på mig och i bekantskapskretsen:
*Gå till t.ex. Löplabbet och köp formgjutna sulor om du har kraftig pronation, då kan du knyta pjäxorna hårdare utan att få trycksmärtor under fötterna, vilket ger bättre stabilitet.
*Flytta tåbindningarna utåt ytterligare något, så du har skenan under stortåns inre sida (svårt att förklara...)
*Sommarträning med balansplatta för att stärka vristerna är långtråkigt men ger bra resultat

Crispi Standard är en pjäxa med mycket bekväm och väl formad läst, och den brukar fungera på många åkare med "normala" fötter. Tillbringa en dag på t.ex. plogad bana och experimentera, lättare där än på långturen.

Lycka till!
//Peter
 
Testa olika hälinställningar.

Det är vanskligt att gissa vad som kan vara boven då jag inte vet mer än vad du skrivit.

Min käpphäst är att inställningen av hälen i sidled har stor betydelse för balansen och förmågan att åka länge utan att bil uttröttad.

Möjas hälbindning kan vridas mycket. Jag föreslår att du lossar skruvarna och vrider hälbindningarna så att insidan vrids maximalt framåt och utsidan bakåt. Då kommer hälen att flyttas utåt i förhållande till skenan och sannolikt minskar det din tendens att vristerna kollapsar inåt.

Hjälper inte det kan du vrida lite mindre. Prova dig fram det kan behövas lite olika inställning på höger respektive vänster fot. Med rätt iställning skall du kunna stå på ena skridskon och åka rakt fram i 50 meter.

Lycka till Thure
 
Stor skillnad om man får till bra inställning!

Hej Åsa,

Jag fortsätter och stryker under andras kommentarer att inställningen är väldigt viktig. Kanske låter det som överkurs, men även små justeringar gör stor skillnad.

Jag har, precis som du, åkt några år och jag kan säga att först i år har jag fått till det ordentligt. Det är tydlig skillnad(!), mycket mer avslappnat och stadigare.

T.ex. har jag just som Thure säger, flyttat bakbindningen lite mer »utåt» i år och presto – en stadig känsla. Jättekul! (När jag säger små justeringar så handlar det i mitt fall om mindre än halva centimetrar hit eller dit.)

Ävenså min fru, som åker mer kraftfullt och med kortare skär än jag, tycker att vi hittat rätt för hennes stil.

Min rekommendation är – ta med en bra spärrnyckel med fast sexkants-hylsa, en bra stor skruvmejsel och en tumstock på turen nästa gång (det är mycket lättare med riktiga verktyg till skillnad mot att sitta med små pilliga plåtbitar och annat krafs). Justera bindningen och provåk; med normal packning i både med- och motvind. Justera igen och prova – jag kan nästa utlova resultat.

Ha de/Lasse B
 
Tack för alla tips!

Hej, och tack för bra tips och uppmuntrande ord! Jag ger mig ut och testar igen nästa helg!

//Åsa
 
Vänd skridskorna upp-och -ner!

Jag såg att ingen rekommenderat detta standardknep. Vänd skridskorna upp och ner hemma pågolvet, Ev. behöver du palla upp dem med en planka så de står rakt. Du kan också använda ågon annans skridskor, det är balansen över skenan som gills. Balansera på skenan på ett ben med dina skridskokängor på. Markera på kängan var skenan går. Tänk på att hälen måste vara mitt på skenan om du inte kan justera den. Om du kan stå på ett ben på skenan kan du också stå på ett ben med skridskon på... SÅ här är det lättare att känna efter var balansen är. För mig ligger skenan mitt över stortåns linje.
Det andra som är viktigt är att ha bras töd för vristen, det hjälper...
Lycka till!
/Åsa
 
Jag har haft precis samma problem som du!
Proneringen gör att man lägger mycket vikt på insidan av foten. Lösningen blev att justera tån och framförallt hälen på skon utåt.
Man skall känna bra balans på skridskon både när man har mest vikt på tårna och när man har mest vikt på hälarna. Prova olika inställningar. På många skridskor går det inte att justera hälen så mycket som behövs. Då är det bara att plocka fram borrmaskinen.
Jag använder också hålfotsinlägg och det hjälper en del men inställningen av skridskon är ändå det viktigaste.
 
Jag har formgjutna sulor (ortopediska inlägg), vilket gör en otrolig skillnad för balansen om man har hålfot och pronerar. Jag skaffade dem i första hand för att jag fick inflammation under foten (plantar fascitis).

Sulorna plus att ställa ut hälen lite gjorde att jag kunde få till tekniken mycket bättre.
/Danne
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
islägg Inställning i sidled Långfärdskridsko 17
islägg balans och inställning Långfärdskridsko 36
islägg Inställning Långfärdskridsko 9
rickard svanström Inställning Skyllermarks blå Långfärdskridsko 0
mararv inställning av Almgrens Snabb Långfärdskridsko 4
supermaggan Byta till stabila skridskor/pjäxor? Långfärdskridsko 11
Juanderer Skridskor till Finland Långfärdskridsko 11
P1ersson Bryna skridskor - lämna råeggen ? Långfärdskridsko 10
Tetraone Lite äldre skridskor, 70-tal och nyare, vilka var bäst, några man ska undvika? Långfärdskridsko 8
Lortkatt Skridskor till Hanwag-kängor Långfärdskridsko 1
q17 Slipa nya skridskor? Långfärdskridsko 3
insumaster Gamla skridskor Långfärdskridsko 17
ekis Var kan man slipa skridskor i Halmstad eller Göteborg? Långfärdskridsko 7
Smogz Längd på skridskor Långfärdskridsko 10
Pontus_pf Köpa skridskor till mina SNS pilot eller fast häl? Långfärdskridsko 9
b-lund Skridskor för konvertering mellan NNN BC- och NIS-NNN-bindning Långfärdskridsko 3
pandeon Köpa skridskor bindning pjäxor Långfärdskridsko 1
DoktorGlas Finns intresse för gamla skridskor med trästock? Långfärdskridsko 8
ripjägarn Skridskor genom Padjelanta Långfärdskridsko 0
yps Pjäxor till både skridskor och längdåkning? Långfärdskridsko 4
PieterTheDutchy jobba som skridskor guide Långfärdskridsko 4
Anders.Appelqvist En bra sak med Lundhags skridskor! Långfärdskridsko 5
aksello Villen längd på skridskor? Långfärdskridsko 4
Ditho Uthyrningsställe i Stockholm för lös häl-skridskor? Långfärdskridsko 1
metafish Vilka skridskor för fartåkning? Långfärdskridsko 8
luktafotogen Tips: Just nu fantastiskt fint för skidor eller skridskor längs Kinnekulle. Långfärdskridsko 0
Jörgen Larsson Är skridskor med lös häl att rekommendera? Långfärdskridsko 19
Sarvi Sidojustering av skridskor Långfärdskridsko 3
ekis Slipa bort taggar på vanliga skridskor Långfärdskridsko 6
steff87 Var hyra skridskor i malmötrakten? Långfärdskridsko 0
dnordblad Köpa skridskor Långfärdskridsko 5
hannulan Mäta längd på skridskor Långfärdskridsko 11
niking Konvertera skridskor från fast till lös häl? Långfärdskridsko 6
Rikard_L Optimala skridskor som passar storskor? Långfärdskridsko 8
janus82 Duger dessa skridskor? -En nybörjares undran Långfärdskridsko 12
mihaliska Stål i skridskor Långfärdskridsko 8
dunderbjorn Åka skridskor bussen? Långfärdskridsko 2
ingmar molin Kan alla slipa sina skridskor själva ? Långfärdskridsko 10
surpaleijon Skridskor i Västerås?? Långfärdskridsko 8
mangem Skeva skridskor ? Långfärdskridsko 23
mangem Kapa skridskor Långfärdskridsko 2
dabac Kvalitet på skridskor Långfärdskridsko 3
oloff Dags för nya skridskor, lös eller fast häl? Långfärdskridsko 2
Emmma köp av skridskor Långfärdskridsko 12
mariah Skridskor i Höga Kusten Långfärdskridsko 2
partyfrasse Vad är det för fel på Pikmakarns skridskor? Långfärdskridsko 10
Lasse Nilsson Skridskor och släde? Långfärdskridsko 13
Mirakelpojken Hjälp mig välja skridskor! Långfärdskridsko 4
sandwichman Hjälp en nybörjare på skridskor!!! Långfärdskridsko 3
Vandrare Slipa skridskor i Uppsala Långfärdskridsko 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.