Lite äldre skridskor, 70-tal och nyare, vilka var bäst, några man ska undvika?

När man hittar och funderar på att köpa äldre skridskor, gissningsvis från 70-90tal, är det några tillverkare eller modeller som var anmärkningsvärt bra och hade högt anseende? Eller några modeller man ska undvika? Jag tänker mig att det fanns dem med bättre stål, och pålitliga infästningar av skenan till exempel. Det är många äldre skridskor som kommer fram ur källarförråden och som säljs för några hundra.

Det jag vill göra är att hitta äldre skridskor av bra kvalitet och montera Rottefella-bindningar på dem. Det är ju inte alltid det är helt lätt att göra det på skridskor som inte är avsedda för sådana bindningar, men jag har tillgång till mekanisk verkstad och räknar med att det går att få till bra. Jag har ett par Everest som jag gjort det med, och jag är ganska nöjd med dem men skulle vilja ha dem lite längre, samt hitta ett par till sambon. Och kanske ett par låneskridskor eller två.

Jag hittade ett inlägg om "Bore" skridskor, och de tillhörde tydligen sådana man ska undvika.

De tillverkare jag sett äldre skridskor från är i klar majoritet Almgrens och Skyllermark, i viss mån även Haglöfs. Några till som jag inte minns namnet på. Jag antar att alla dem gjorde skridskor i flera olika modeller och utföranden i varierande prisklasser genom åren. Jag tror väl det kan vara svårt i många fall att sortera ut olika modeller, men det finns kanske några bra kännetecken på enstaka kvalitetsskridskor man kan känna igen?
 
Skyllermarks och Almgrens som tillverkades i Skarpnäck respektive Täby och senare på Blidö är bra mer eller mindre generellt.

Skyllermarks har lång uppslipning fram. Om man vill ha tvärare uppslipning fram och kortare totallängd går det bra att kapa förskeppet med en bågfil. Se till att den bakre av de två främre instansningarna i aluprofilen finns kvar vilket förutom aralditlimning fixerar stålskenan i aluprofilen.

Haglöfs verkar också vara helt OK men jag har inte åkt så många mil på dessa. Jag är inte lika imponerad av de Everest som jag köpte till min son. Lite tunga. Antagligen producerade i Kina.

Min käpphäst är att jag vill ha skenan lite närmare stortån och insidan på hälen än man får med Rottefellas och Salomons moderna skor och bindningar. Detta kan man lättast fixa med nya hål på skridskor som har lite bredare aluplatta upptill.

Thure
 
Senast ändrad:
Långfärdsskridskor var länge isolerat till Mälardalen. När jag började åka i slutet av 80-talet fanns 2 stora tillverkare Almgren och Skyllermark.
Alltså inga stora serier. Almgren var den lokala tillverkaren fram till början av 90-talet.
 
Håller inte helt med dig där Arneri. Det såldes många par långfärdsskridskor från 1970-talet och framåt när det var snöfattiga vintrar. De flesta skridskorna som såldes användes inte så mycket. Almgrens tillverkning såldes också som Mälarskridskon och Compass.

När det var fina vintrar i Nederländerna i mitten av 1980-talet vaknade intresset för svenska långfärdsskidskor där. 1986 sålde Harald Almgren en hel långtradare med långfärdsskridskor till Nederländerna. Skyllermarks kom kring 1980 och framför allt deras lite billigare modell Möjaskridskon såldes i stora serier. Den kostade kring 100 kr paret 1990.

Thure
 
När jag köpte mina första par i februari 1980 köpte jag ett par Compass som var tillverkade av Harald Almgren. Det fanns på den affärn Gillberg ”trästockar” med långa remmaren. Bökiga att ta på och med låg ”snöfrigång”. Sådana Gillbergs såg jag för övrigt för några dagar sendan på Myrona där jag bor. Rätt tjock skena med dagen mått.

Har något minne av att det på någon affär i Stockholm fanns en skridsko som hette Isvidda i början av 80-talet.

/Per
 
Tack Thure!

Skönt att höra att de Almgrens och Skyllermark man vanligtvis hittar begagnade, i praktiken är av likvärdig kvalitet. Möjligen då med en liten fördel till Almgrens, om de nu inte haft några problem alls med nitningen. Eller så är det bara att Skyllermark fanns i större antal och att små problem så också syntes mer.

Men Möjaskridskon, Compass, och Mälarskridskon, såldes de skridskorna under helt eget namn, eller syntes tillverkaren någonstans?

"Isvidda" som nämns ovan blev jag påmind om, det är också ett namn jag sett, men inte så ofta. En ytterligare separat tillverkare får jag anta?

Är det kanske någon annan än Thure som har något att tillägga om kvaliteten på lite äldre skridskor?
 
Isvidda är lite lurigt det har funnits olika skridskor med det namnet. Blomgrens sportaffär på Birger Jarlsgatan hörnet av Surbrunnsgatan sålde sådana på slutet av 70-talet och början på 80-talet. Jag vet inte var de tillverkades men de var av bra kvalitét.

Det har funnits andra modeller som hette Isvidda senare. Dessa har jag ingen egen erfarenhet av.

Jag skulle snarare säga att Skyllermarks haft mindre problem med att skenan lossnat från aluprofilen än Almgrens och som de sedan hette och alltjämt heter Lundhags.

Thure
 
Jag har ett par Isvidda från början av 90-talet som jag fortfarande åker på. Jag tycker att de har varit bra. Jag tror att Haglöfs på något sätt tog över Isvidda, för när min fru köpte skridskor några år senare (1996?) så var de nästan identiska fast det stod Haglöfs på dem.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
OutThere Lite rörliga bilder från helgens skärgårdsisar Långfärdskridsko 4
torpet Lite om fast häl, lös häl och 'glapp' Långfärdskridsko 1
hannulan Bok om långfärdsskridskor m lite tekniktips Långfärdskridsko 2
rosengrenerik Det plurras för lite Långfärdskridsko 1
torpet Lite uppmuntran vid issökning i cyberrymden? Långfärdskridsko 0
rickard svanström Lite strul med Alfa Hafjell Långfärdskridsko 1
stefan.andersson_perstorp.com Meindl SuperPirsch och Haglöfts Nova Lite Långfärdskridsko 6
islägg Äldre åkteknik? Långfärdskridsko 4
supermaggan Byta till stabila skridskor/pjäxor? Långfärdskridsko 11
Juanderer Skridskor till Finland Långfärdskridsko 11
P1ersson Bryna skridskor - lämna råeggen ? Långfärdskridsko 10
Lortkatt Skridskor till Hanwag-kängor Långfärdskridsko 1
q17 Slipa nya skridskor? Långfärdskridsko 3
insumaster Gamla skridskor Långfärdskridsko 17
ekis Var kan man slipa skridskor i Halmstad eller Göteborg? Långfärdskridsko 7
Smogz Längd på skridskor Långfärdskridsko 10
Pontus_pf Köpa skridskor till mina SNS pilot eller fast häl? Långfärdskridsko 9
b-lund Skridskor för konvertering mellan NNN BC- och NIS-NNN-bindning Långfärdskridsko 3
pandeon Köpa skridskor bindning pjäxor Långfärdskridsko 1
DoktorGlas Finns intresse för gamla skridskor med trästock? Långfärdskridsko 8
ripjägarn Skridskor genom Padjelanta Långfärdskridsko 0
yps Pjäxor till både skridskor och längdåkning? Långfärdskridsko 4
PieterTheDutchy jobba som skridskor guide Långfärdskridsko 4
Anders.Appelqvist En bra sak med Lundhags skridskor! Långfärdskridsko 5
aksello Villen längd på skridskor? Långfärdskridsko 4
Ditho Uthyrningsställe i Stockholm för lös häl-skridskor? Långfärdskridsko 1
metafish Vilka skridskor för fartåkning? Långfärdskridsko 8
luktafotogen Tips: Just nu fantastiskt fint för skidor eller skridskor längs Kinnekulle. Långfärdskridsko 0
Jörgen Larsson Är skridskor med lös häl att rekommendera? Långfärdskridsko 19
Sarvi Sidojustering av skridskor Långfärdskridsko 3
ekis Slipa bort taggar på vanliga skridskor Långfärdskridsko 6
steff87 Var hyra skridskor i malmötrakten? Långfärdskridsko 0
dnordblad Köpa skridskor Långfärdskridsko 5
hannulan Mäta längd på skridskor Långfärdskridsko 11
niking Konvertera skridskor från fast till lös häl? Långfärdskridsko 6
Rikard_L Optimala skridskor som passar storskor? Långfärdskridsko 8
janus82 Duger dessa skridskor? -En nybörjares undran Långfärdskridsko 12
mihaliska Stål i skridskor Långfärdskridsko 8
dunderbjorn Åka skridskor bussen? Långfärdskridsko 2
ingmar molin Kan alla slipa sina skridskor själva ? Långfärdskridsko 10
surpaleijon Skridskor i Västerås?? Långfärdskridsko 8
mangem Skeva skridskor ? Långfärdskridsko 23
mangem Kapa skridskor Långfärdskridsko 2
dabac Kvalitet på skridskor Långfärdskridsko 3
oloff Dags för nya skridskor, lös eller fast häl? Långfärdskridsko 2
Emmma köp av skridskor Långfärdskridsko 12
mariah Skridskor i Höga Kusten Långfärdskridsko 2
partyfrasse Vad är det för fel på Pikmakarns skridskor? Långfärdskridsko 10
Lasse Nilsson Skridskor och släde? Långfärdskridsko 13
Mirakelpojken Hjälp mig välja skridskor! Långfärdskridsko 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.