Hjälp mig välja skridskor!

Jag har för mycket pengar så jag måste köpa något - varför inte nya skridskor. Jag har börjat tröttna på mina gamla (Skyllermarks, 45 cm, med en sån där enkel "spännremsbindning" bak, bindningarna är nästan utställda i maxläget nu samt att remarna är slitna så dom släpper på klapperis så då förstår man att jag måste köpa nytt). Jag har bra pjäxor med "läppar" fram och bak (Alico, tror det egentligen är telemarkspjäxor, lite högre modell typ). Skostorlek 43 och jag är 177 lång (börjar låta som en konrtaktannons nästan....). Det är alltså bakgrunden.

Funderar på två, tre modeller och vill veta för och nackdelar. Följande alternativ gäller:

1: Lundhags Snabb
2: Lundhags Quick / Everest Nordic Ice (båda har ju samma bindningsprincip)

Har fått för mig att Quick borde vara stadigare för foten än Snabb, är det så?
Fler argument för och emot modellerna tack!

Så har vi längden, mina nuvarande 45 cm känns (och ser) korta ut, men hur långa ska jag ha tycker ni? 50? 55?

Hoppas på en klok vägledning i skridskodjungeln!

// Mirakelpojken
 
Inte löshäl nu.

Nix, löshäl är inte aktuellt nu. Känns inte rätt. Jag är väl konservativ :) Köpte stavar förra året, tyckte det var fjolligt förut men nu förstår jag hur bra det är. Så om tio år kanske ja kan fundera på löshäl, inte nu!
 
Snabb är en mycket robust bindning som jag aldrig sett gå sönder på tur, även om det finns historier från förr om dåligt gjutgods i bakre delen av bindningen.

Quick hittar jag inte på lundhags hemsida, men om det är samma som almgrens gamla klick-in så gillar jag den inte riktigt. Har sett sådana falla isär mer än en gång. För många rörliga delar och skruvar.

Nackdelarna med snabb beskrev jag för några år sedan här på utsidan, men i korthet är de att det ofta är gjutskägg på bindningen som nöter på pjäxorna, vilket lätt fixas med en fil, samt att klampen spänner dåligt på pjäxor med tjock sula, vilket enklast fixas med shims mellan bindning och skridsko. Klampen ska ligga horisontelt för bästa fastspänning.
Trots dessa nackdelar anser jag snabb vara den bästa lösningen på skridskobindning för fast häl på grund av dess robusthet och enkla konstruktion.
 
skrinnare; sa:
Snabb är en mycket robust bindning som jag aldrig sett gå sönder på tur, även om det finns historier från förr om dåligt gjutgods i bakre delen av bindningen.
Det är när man åkt fanatiskt i mer än fem år som detta uppenbarar sig. När man spänner bindningen kommer L-skruven i stål att nöta in i aluminiumklacken. Åker man inte jättemycket är detta inget problem. Själv har jag fått byta bägge klackarna, och tack vare att jag haft en reservdel (L-skruven med plastdelen) har jag även kunnat rädda en deltagares tur. När klacken nöts riskerar nämligen L-skruven att ramla ur och försvinna.

Är man uppmärksam på klacken så är snabb en bra bindning.

/Staffan
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.