Hjälp!

Jag undrar över det här med skridskor... hur långa ska de vara? jag är ca 170 långv, hur långa ska jag satsa på? hur är haglöfs långfärdsskridskor, tror de jag hittat heter skatelite? tacksam för svar!
 
Jag antar att det är dessa du vill köpa:

http://www.utsidan.se/marknad/sok2.asp?typ=salj&kategori=L%E5ngf%E4rdsskridsko&_order=inlagd+desc

Är kängorna och skridskorna fräscha så är det väl ett helt OK pris. Långfärdsskridskoforumets svar på Ebba von Sydow dikterar troligtvis korta skridskor även denna säsong, du skall veta att många kvinnor i din längd åkt på 50 cm skridskor genom åren även om 45 cm egentligen är bättre. Det är aldrig fel med ett par basic-skridskor i garderoben, skulle du tycka att det är skoj med långfärdsskridskor kan du köpa ett kortare par eller kanske t o m korta dessa. Boe, Lison och Thure sportade kortade skridskor redan förra året. Tycker du att långfärdsskridsko är tråkigt kan du säkert sälja dom till samma pris som du köper dom för.

-Palle
 
jag tror jag väntar o tittar, ett par kortare verkar intressant tycker jag. antar att längd på skridskor går att jämföra med längd på skidor, o då föredrar jag att ha ett par som ligger åt det kortare. så jag inte snubblar...och kan åka utan alltför mkt träning ;-)
 
Se bara till att pjäxorna får plats på skridskorna.

Jag är 170 cm och kör på 50 cm långa skridskor. Har rätt så stora fötter och jag är inte så säker på att mina fossingar med skodon skulle få plats på 45 cm skridskor.

MvH
Aina
 
Spöket; sa:
Se bara till att pjäxorna får plats på skridskorna.

Jag är 170 cm och kör på 50 cm långa skridskor. Har rätt så stora fötter och jag är inte så säker på att mina fossingar med skodon skulle få plats på 45 cm skridskor.

MvH
Aina

En liten tumregel för skridskons längd är
sko str. +6-8cm.
Jag är 172cm lång, sko st.43 och har 50cm skridsko, alltså 43+6=49
[Ändrat av Peifen 2005-10-12 kl 19:21]
 
Korta skridskor

Jag vill hävda att de flesta åker bättre på kortare skridskor. Du får bättre teknik, effektivare skär, mindre risk att falla, mindre risk för ont i frambenet och bättre manöverbarhet. Undantaget är mycket ojämna utskärgårdsisar om våren. Är du mycket åkskicklig, tävlar och åker i 30 km/h kanske du också vill ha lite längre skridskor.

Själv åker jag mest på mina 40 cm höstskridskor (avkapade 45 cm), men om senvåren kör jag med vårskridskor på 50 cm. Jag är 180 cm och har 43 i skor.

Jag kan också konstatera att bland de duktigaste åkarna, är det få som har skridskor längre än 50 cm.
 
Palle_Z; sa:
... kan du köpa ett kortare par eller kanske t o m korta dessa.

Jag kapade överhänget på mina och putsade till en mer aggressiv uppslipning enligt tips här på utsidan. Märkte ingen skillnad under glidfasen, däremot blev överstegsåkning och liknande märkbart enklare. En oväntad liten bonus blev att till försäsongsturerna på Öip så rymdes skridskorna inuti lilla ryggsäcken.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.