obh nordica pro sharp, är det en knivvässare att ha?

norpan_; sa:
Köper bara Mora men inte slänger jag dem när de behövs skärpas. Jag slipar dem så länge det går. Det blir playwood skivan med fastsatt slipapp.

/mattias
Håller med. Det är nog inte många som slänger sina knivar så lättvindigt.

~Paul~
 
Re: Tre åt gången, eller....?

klippen; sa:
1. Använder du omväxlande tre knivar i köket eller alla tre på en gång?

2. Måhända är okunskapen om detta nå't som gjort att jag ännu inte vetat om att jag hade behov av det på familjens köksknivar för att förbättra eller bibehålla deras egenskaper?
1. Jag använder 9 knivar regelbundet i mitt kök:

- Satake Chef's kockkniv, 24 cm långt blad (Hitachistål, RC 59-60). Den tillverkas inte mer.

- Laser med sågtandning (skratta inte, fick den billigt på loppis ;)), 20 cm långt blad, slipad symmetriskt lika på båda sidorna.

- Frost's styckkniv från 50-60 talet (?) med den gamla värmebehandlingen (Sandvik 19C27 (?), hårdare stål, ca 59 RC), 14,5 cm långt och endast 1 mm tjockt blad.

- KJ Eriksson Mora 202 styck/filékniv, 16,5 cm långt blad, Sandvik 12C27

- Erik Anton Berg (idag Bergo Tools) trancherkniv, 22 cm långt blad, trähandtag, Sandvik 12C27

- Erik Anton Berg laxkniv, 24 cm långt blad, trähandtag, 12C27.

- Jaernbolaget Eskilstuna trancherkniv (lång!), 24 cm, märkt med försvarets tre kronor (överskott). Stålet är okänt men jag misstänker som vanligt 12C27. Trähandtag.

- Knivman skal/svampkniv, 7 cm lång blad i Bonpertusis (antagligen) rfr stål med en borste i plasthandtaget.

- Mora styck/filékniv för grövre arbeten som att dela itu kyckling osv.

2. Japp, de flesta har ingen aning när det är dags att omprofilera eggen. När man slutligen har gjort det så märker man vilken otrolig skillnad det blir i skärförmågan.

~Paul~
 
Re: Re: Re: Re: Re: 2 åsikter om slipen

dePaul; sa:
alven; sa:
Mäter man på det sättet så lär du själv vara en statistiskt signifikant bidragande orsak till det ökade intresset ;)
Hahaah, ja, du har förmodligen rätt
laugh.gif


~Paul~

73 träffar av 861 till dags dato, vilket i runda slängar är nästan 8,5 %.

Varav detta bara är ett http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=24262 med intressant innehåll, för de som undertecknad som inte förstått att knivar är en hel vetenskap, även om jag har en kniv som jag bara använder till att kapa rabarber ,och en annan kniv bara för djupfryst fisk.

Per Brune
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: 2 åsikter om slipen

Brune; sa:
73 träffar av 861 till dags dato, vilket i runda slängar är nästan 8,5 %.

Varav detta bara är ett http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=24262 med intressant innehåll, för de som undertecknad som inte förstått att knivar är en hel vetenskap, även om jag har en kniv som jag bara använder till att kapa rabarber ,och en annan kniv bara för djupfryst fisk.

Per Brune
Tack Per :). Ja, det är onekligen en hel del. Jasså rabarber. En liten sågtandning där gör susen ;)

~Paul~
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: 2 åsikter om slipen

dePaul; sa:
Brune; sa:
73 träffar av 861 till dags dato, vilket i runda slängar är nästan 8,5 %.

Varav detta bara är ett http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=24262 med intressant innehåll, för de som undertecknad som inte förstått att knivar är en hel vetenskap, även om jag har en kniv som jag bara använder till att kapa rabarber ,och en annan kniv bara för djupfryst fisk.

Per Brune
Tack Per :). Ja, det är onekligen en hel del. Jasså rabarber. En liten sågtandning där gör susen ;)

~Paul~
Ja lite tänder är det. En stor ”urgröpning” och sedan 2 små, en ”urgröpning” osv. Förmodligen köpt på Clas O fast den verkar ha utgått ur sortimentet.
Fällkniv med en spärr som man måste trycka in för att fälla in bladet. Min ”rabarberleverantör” har så stort förtroende för mig :) så jag kan hämta rabarber även om dom är bortresta, och då är det bra att ha en kniv med sig, så jag kan skära av bladen direkt och lägga i deras kompost så slipper jag ta med dom stora bladen hem på cykeln.

Per Brune
 
1. En stor ”urgröpning” och sedan 2 små, en ”urgröpning” osv.

2. jag kan hämta rabarber även om dom är bortresta

3. lägga i deras kompost så slipper jag ta med dom stora bladen hem på cykeln.

Per Brune [/QUOTE]
1. Ja, det är ju det vanliga med nonmärkesknivar fr C.O.

2. Så lägligt ;)

3.
thinking.gif
Har för mig att man kan göra avkok på rabarberblad. Innehåller tydligen både C-vitamin och antioxidanter. Hur det smakar vet jag dock inte.

~Paul~
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.