obh nordica pro sharp, är det en knivvässare att ha?

Jag antar att det är den här du menar?
OBHNordicaProSharp.jpg


Jag har inte testat den men rent allmänt är jag väldigt misstänksam mot motordrivna slipar. Det är väldigt lätt att sabba härdningen. När jag slipar så vill jag ha ögonblicklig kontakt med ämnet och känna trycket i handen.

En annan nackdel med dylika attiraljer är att de har svårt att komma åt den yttersta biten intill udden och likaså den delen som är närmast handtaget.

Jag är vidare skeptisk mot avverkningsgraden i de här maskinerna. Antingen är de alldeles för långsamma i samband med större arbeten som omprofilering eller så är de för aggressiva för vanlig slipning.

Den här slipen skulle kanske funka bra i en hemmafrus kökslåda. Men jag vill kunna slipa mina knivar både ute och inne.

Den kostar närmare 600 kronor och för det priset skulle jag vilja rekommendera ett V-Rod System, såsom Spyderco's Sharpmaker (det bästa av dem).

~Paul~
 
Värdet i OBH-slipen och liknande är ju enkelheten.
För den vanliga användaren är det ett varningstecken att Spyderco-slipen levereras med instruktionsbok och DVD.

Alltså: är inte OBH-slipen tillräckligt bra för normalanvändaren?
På samma sätt som Freewebs är tillräckligt bra för normalanvändaren som vill ha en webbplats, trots att ett proffs inte ens skulle tänka tanken ;)

När vi är inne på olika enkla knivslipar: hur bra eller dålig är Fiskars Rollsharp? Den som även säljs på Ikea?
Förstör den också kniven?
857000.jpg
 
Nordesjö; sa:
.. hur bra eller dålig är Fiskars Rollsharp?
857000.jpg

Jag jobbade faktiskt en gång på stället som gjorde själva sliptrissorna till den där...
Att säga att den förstör kniven tycker jag är att ta i.
Däremot så efterlämnar den gärna en lätt tandad egg.
I köket så är ofta det helt OK, och en kniv med den slipningen skär väldigt lätt genom t.ex. tomat med bara en minimal sågrörelse.
Skär man saker med en mer uttalad fiberstruktur(kött, textil) så kan man däremot känna rycken när tandningen går i fibrerna, vilket man kanske inte alltid vill göra.
Enda gången jag har direkt irriterat mig på slipningen är om man försöker precisionstälja med en kniv med den slipningen.
 
Nordesjö; sa:
1. Värdet i OBH-slipen och liknande är ju enkelheten.

2. För den vanliga användaren är det ett varningstecken att Spyderco-slipen levereras med instruktionsbok och DVD.

3. Alltså: är inte OBH-slipen tillräckligt bra för normalanvändaren?

4. På samma sätt som Freewebs är tillräckligt bra för normalanvändaren som vill ha en webbplats, trots att ett proffs inte ens skulle tänka tanken ;)

3. När vi är inne på olika enkla knivslipar: hur bra eller dålig är Fiskars Rollsharp? Den som även säljs på Ikea?
1. Visserligen, men inte på bekostnad av kniven hoppas jag?

2. Inte nödvändigtvis. Har du sett videon? En instr. bok i det här fallet visar helt enkelt användbara tips och tricks. Det spar tid.

3. Ganska bra. Läs min längre förklaring till David.

~Paul~
 
Brune; sa:
Det är tveksamt om saxen blev vassare eller om det bara var spånpulver från vässaren som blev resultatet.
Problemet med den här sortens vässare är att de river bort material längst med eggen. Detta förstör eggen ohjälpligt.

~Paul~
 
dabac; sa:
1. Att säga att den förstör kniven tycker jag är att ta i.

2. Däremot så efterlämnar den gärna en lätt tandad egg.
1. Både ja och nej. Innan jag kunder slipa på frihand så körde jag med Rollsharpen i många år. Den fungerar ganska bra i början. Men jag, liksom många andra, har upptäckt att när kniven har blivit brynt tillräckligt många ggr så går det inte längre att få någon skärpa på den.

Jag grubblade en del på det och snackade med en del folk på BF. Saken är den att när primäreggen har blivit nedslipad så är godset alldeles för tjockt bakom primäreggen för att kunna tangera botten av sliphjulets skåra. Dvs, slipen polerar sidorna på primäreggen men inte själva skäreggen.

Det är klart att om man fortsätter att rulla kniven så kommer den till slut att bottna. Men det är ett olidligt arbete och blir bara värre och värre med tiden.

Ultimat, det enda som hjälper är en omprofilering av både primär- och sekundäregg. Det här är antagligen inte något som en person utan bra kunskaper utför. Förmodligen inte en som slipar/bryner sina knivar på en Rollsharp ;)

2. Som du säger. Både till för- och nackdel. Problemet är just att man inte kan välja. En annan nackdel är den stora skärvinkeln. Den ligger på 25 grader per sida. Det resulterar visserligen i en hållbar men också ineffektiv egg (i de flesta sammanhangen). I kombination med det tjocka godset bakom primäreggen så blir kniven efter ett tag ganska värdelös.

~Paul~
[Ändrat av dePaul 2006-11-01 kl 11:30]
 
dePaul; sa:
Ultimat, det enda som hjälper är en omprofilering av både primär- och sekundäregg. Det här är antagligen inte något som en person utan bra kunskaper utför. Förmodligen inte en som slipar/bryner sina knivar på en Rollsharp ;)

Antagligen inte :)
Jag har också märkt (och antagit) att Rollsharpade knivar nån gång måste slipas om.

Om man envist låter bli att lära sig slipa och bryna sina egna knivar för hand, är Rollsharp plus inlämning till knivslipare efter några år en vettig lösning för oss normalanvändare som ändå vill ha rediga knivar?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.