obh nordica pro sharp, är det en knivvässare att ha?

Nordesjö; sa:
Om man envist låter bli att lära sig slipa och bryna sina egna knivar för hand, är Rollsharp plus inlämning till knivslipare efter några år en vettig lösning för oss normalanvändare som ändå vill ha rediga knivar?
Självklart. Glömde i mitt förra inlägg ta upp det faktum att inte alla knivar går att slipa på en Rollsharp.

En vanlig mora kan vara vansklig efter ganska kort tid pga sin slipfas. Knivar som är konkavslipade som Fällknivens modeller är också olämliga.

Sågtandade knivar med slipfasen lagd på ena sidan är ytterligare en grupp och knivar typ huggare är i praktiken omöjliga. Rollsharpen har alltså en hel del negativa sidor som t ex Sharpmakern inte har.

~Paul~
 
...Den här slipen skulle kanske funka bra i en hemmafrus kökslåda. Men jag vill kunna slipa mina knivar både ute och inne...


Jag tror på en sådan maskin för den halvintresserade hemmakocken.
De flesta köper en kockkniv på Duka av typen Atlantic Chef (jag har en sådan) som aldriv vässas.

Dessa personer kommer aldrig lägga tid på bryna och lära sig hantera vinkelstyrande skärpmojänger.

Däremot är de nog medvetna om att man bör ha vassa knivar och med en sådan maskin (och kanske inlämning för slipning med något års mellanrum) kommer de ha verktyg som gör livet roligare för dem.

”Good enough quality...”
 
Många köksknivar har ju dessutom en helt annan eggeometri än en riktig kniv (alltså Morakniv).

Själv har jag en sån där Fiskarsrullator som jag ibland tycker ger bra skärpa, och sen tar jag ett skärpstål och viftar lite ibland. Särskilt på knivar med tunna blad verkar det vara det enda som behövs även på lång sikt.

Sen har jag ett par knivar som har tunna blad, men där det verkar som om bladet blir tunnare mot eggen utan att man ser en slipfas... Där gäller nåt annat än så länge har jag bara behövt småbättra lite.
 
mipert; sa:
...Den här slipen skulle kanske funka bra i en hemmafrus kökslåda. Men jag vill kunna slipa mina knivar både ute och inne...


Jag tror på en sådan maskin för den halvintresserade hemmakocken.
De flesta köper en kockkniv på Duka av typen Atlantic Chef (jag har en sådan) som aldriv vässas.

Dessa personer kommer aldrig lägga tid på bryna och lära sig hantera vinkelstyrande skärpmojänger.

Däremot är de nog medvetna om att man bör ha vassa knivar och med en sådan maskin (och kanske inlämning för slipning med något års mellanrum) kommer de ha verktyg som gör livet roligare för dem.

”Good enough quality...”


Men vad är det för sorts kniv du vill använda den till?

Det finns varianter utan jigg,som du bara drar över ett par gånger för att få en "tillräcklig" skärpa.


peter
 
2 åsikter om slipen

Åsikt 1. Jag skulle aldrig skaffa en själv. Därtill är jag för macho och snål. En redig karl använder inte en sån kärringslip.

Åsikt 2. Jag skulle bli överlycklig om svärmor hade en. Då skulle åtminstone några av hennes knivar duga till julskinkan.

/Karlakarl
 
Re: 2 åsikter om slipen

Vandrare; sa:
1. Åsikt 1. Jag skulle aldrig skaffa en själv. Därtill är jag för macho och snål. En redig karl använder inte en sån kärringslip.

2. Åsikt 2. Jag skulle bli överlycklig om svärmor hade en. Då skulle åtminstone några av hennes knivar duga till julskinkan.

/Karlakarl
1.
buttrock.gif


2.
laugh.gif


~Paul~
 
Re: 2 åsikter om slipen

Vandrare; sa:
Åsikt 1. Jag skulle aldrig skaffa en själv. Därtill är jag för macho och snål. En redig karl använder inte en sån kärringslip.

På det hela taget är nog inte ett intresse för knivar och knivslipar något för "rediga män". Tyvärr. ;)
(Men det finns såklart undantag)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.