obh nordica pro sharp, är det en knivvässare att ha?

Re: Re: 2 åsikter om slipen

Nordesjö; sa:
På det hela taget är nog inte ett intresse för knivar och knivslipar något för "rediga män". Tyvärr. ;)
(Men det finns såklart undantag)
Jag har läst att knivintresset i det här landet har blivit riktigt stort under de senaste 5-6 åren.

Skulle inte förvåna mig om det stämde med tanke på det stora antalet trådar och inlägg bara i det här forumet. Bortsett från tråden "Dagens Reatips" så undrar jag om det finns något annat ämne som kommer i närheten?

~Paul~
 
Frågan är ju hur mycket och hur länge man behöver slipa kniven. De flesta normalanvändare av kniv slkipar den aldrig. När den blir slö så slänger de den och köper en ny.

De enda som lägger ner en massa tid på att slipa knivar är väl de som:
1. Har köpt en svindyr kniv och inte har råd att köpa en ny
2. Har en handgjord kniv som är unik och inte går att ersätta
3. De som har så speciella krav på eggen att de anser att ingen köpt kniv har vettig egg från början
 
Nordesjö; sa:
Värdet i OBH-slipen och liknande är ju enkelheten.
För den vanliga användaren är det ett varningstecken att Spyderco-slipen levereras med instruktionsbok och DVD.

Alltså: är inte OBH-slipen tillräckligt bra för normalanvändaren?
På samma sätt som Freewebs är tillräckligt bra för normalanvändaren som vill ha en webbplats, trots att ett proffs inte ens skulle tänka tanken ;)

När vi är inne på olika enkla knivslipar: hur bra eller dålig är Fiskars Rollsharp? Den som även säljs på Ikea?
Förstör den också kniven?
857000.jpg

När det gäller Fiskars slip så har jag haft den i kökslådan i tiotalet år.

På den så skärper jag våra köksknivar (Knivman, Hackman och Solingen sub spec.) flera ggr i veckan ty köksknivar skall vara så vassa att de av sin egen tyngd gör snitt i tomatens skinn.

Exakt så vassa är de inte eller så saknar de rätt tyngd men de har hållit sig väldigt vassa under dessa år och är en fröjd att arbeta med i köket.

Vård av själva slipen är att emellanåt göra ren sliptrissorna.

Så jag hävdar att den är värd sitt pris, håller knivarna vassa och förstör ej deras egg. Den har ju till och med hög snobbkoffecient, för visst är det snobbigt att ha en billig, enkel och effektiv pryl.
[Ändrat av klippen 2006-11-02 kl 09:55]
 
Bra att du är nöjd Mikal. Som sagt så fungerar Rollsharpen på en del knivar. Köksknivar brukar tillhöra den kategorin.

Det brukar ta ett tag innan behovet av omprofilering infinner sig, framför allt med tanke på att du inte använder en kniv allena utan minst 3 stycken.

Slipen är garanterat värt sitt pris. Ett litet tips i samband med rengöring av trissan. Använd Tomteskur och Scotch Brite svamp (den grova sidan) samt tandtråd så får du bort det mesta. Avsluta med att diska och skölja den ordentligt. Undvik att köra torrt när du bryner dina knivar. Ha alltid lite vatten i det lilla tråget.

~Paul~
 
Re: Re: Re: 2 åsikter om slipen

dePaul; sa:
Jag har läst att knivintresset i det här landet har blivit riktigt stort under de senaste 5-6 åren.

Det finns ju olika knivintressen. Vilken sort är det som har ökat? Att Global-kniv innehavet blivit trendigt bland single malt-drickare har jag i och för sig märkt. (Fast numer är väl Global för mainstream.) Men hur är det med intresset för handgjorda samlarknivar (som är mer prydnad än verktyg) eller svidyra fällknivar, typ CRKT eller vad dom nu heter? Eller slöjdknivar?

105.gif
 
nermander; sa:
Frågan är ju hur mycket och hur länge man behöver slipa kniven. De flesta normalanvändare av kniv slkipar den aldrig. När den blir slö så slänger de den och köper en ny.

De enda som lägger ner en massa tid på att slipa knivar är väl de som:
1. Har köpt en svindyr kniv och inte har råd att köpa en ny
2. Har en handgjord kniv som är unik och inte går att ersätta
3. De som har så speciella krav på eggen att de anser att ingen köpt kniv har vettig egg från början

Köper bara Mora men inte slänger jag dem när de behövs skärpas. Jag slipar dem så länge det går. Det blir playwood skivan med fastsatt slipapp.

/mattias
 
Tre åt gången, eller....?

dePaul; sa:
Bra att du är nöjd Mikal. Som sagt så fungerar Rollsharpen på en del knivar. Köksknivar brukar tillhöra den kategorin.

Det brukar ta ett tag innan behovet av omprofilering infinner sig, framför allt med tanke på att du inte använder en kniv allena utan minst 3 stycken.

Slipen är garanterat värt sitt pris. Ett litet tips i samband med rengöring av trissan. Använd Tomteskur och Scotch Brite svamp (den grova sidan) samt tandtråd så får du bort det mesta. Avsluta med att diska och skölja den ordentligt. Undvik att köra torrt när du bryner dina knivar. Ha alltid lite vatten i det lilla tråget.

~Paul~

Använder du omväxlande tre knivar i köket eller alla tre på en gång?

Det är visst och sant att man använder många olika knivar i köket, hos oss fem olika samt en brödkniv.

Ehuru jag är en hängiven friluftsmänniska så är det i köket som jag använder knivar oftast och följdaktligen borde slita dem mest, men just behovet av omprofileringen har jag aldrig känt.

Måhända är okunskapen om detta nå't som gjort att jag ännu inte vetat om att jag hade behov av det på familjens köksknivar för att förbättra eller bibehålla deras egenskaper?

Sedan tackar jag för tipsen om slipen och skall genast denna vecka testa dem.
 
Re: Re: Re: 2 åsikter om slipen

dePaul; sa:
Nordesjö; sa:
På det hela taget är nog inte ett intresse för knivar och knivslipar något för "rediga män". Tyvärr. ;)
(Men det finns såklart undantag)
Jag har läst att knivintresset i det här landet har blivit riktigt stort under de senaste 5-6 åren.

Skulle inte förvåna mig om det stämde med tanke på det stora antalet trådar och inlägg bara i det här forumet. Bortsett från tråden "Dagens Reatips" så undrar jag om det finns något annat ämne som kommer i närheten?

Mäter man på det sättet så lär du själv vara en statistiskt signifikant bidragande orsak till det ökade intresset ;)
 
Re: Re: Re: Re: 2 åsikter om slipen

Vandrare; sa:
1. Vilken sort är det som har ökat?

2. Att Global-kniv innehavet blivit trendigt bland single malt-drickare har jag i och för sig märkt. (Fast numer är väl Global för mainstream.)

3. Men hur är det med intresset för handgjorda samlarknivar (som är mer prydnad än verktyg) eller svidyra fällknivar, typ CRKT eller vad dom nu heter?
1. Det är framför allt samlande som har ökat. Det kan handla om militärknivar (bajonetter osv), fällknivar, handgjorda knivar, ja allt möjligt i den vägen.

Frågar du Åke Lydén (Rocky Mountain, tidigare Spyderco´s generalagent i Sverige) eller Peter Hjortberger (Fällkniven) så får du garanterat samma svar.

http://www.paddlingsnyaadress.com/verktyg/sharpmaker.htm

2. Global tillverkar enligt min åsikt halvbra knivar till ett högt pris med mördande reklam.

3. Handjorda knivar är mycket populära. Det är nog de som har ökat mest i popularitet. CRKT är inte ett toppmärke. Snarare ett budget dito.

~Paul~
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.