Nybörjare på fjället

Hej

Jag ska vandra på Lunndörrsfjället tror jag att det heter och det blir min första fjällvandring någonsin.
Det jag skulle vilja ha hjälp med är matsäcken man ska ha med sig.
Jag ska vandra i 5 dagar (mån-fre).

Skulle någon kunna ge ett tips på hur en matpackning för 5 dagar i fjällen skulle kunna se ut, frukost, lunch, middag och kanske nåt mellanmål mellan måltiderna och ev. nåt på kvällen???

Tack på förhand
 
Hej hej!

Några förslag är följande:

Frukost: Havregrynsgröt med socker, kanel, torkad frukt och till det torrnjölk. Sedan några skivor knäckebröd med tubost.

Lunch: Beror lite på om du vill plocka upp köket för att laga varm lunch, men jag brukar göra det. Någon rejäl soppa, gärna med lite egna tillägg från påsinnehållet som mera pasta etc. Dessutom någon brödskiva på det

Middag: Här kör jag ibland med turmat på påse som Real eller Blå band. Annars är pulvermos och en burk makrill i tomatsås en klassiker.

Mellanmål: Ha alltid lite choklad, torkad frukt eller annat att tugga på när man känner för det. Ha gärna en godbit att belöna sig själv med på kvällen också.

Kolla gärna runt här på forumet också, det finns fler som frågat liknande förut.

God tur!

//Martin
 
Standardtips

Om du kör havregrynen några sekunder i mixer på hemmaplan, så fungerar dom som "snabbgröt", dvs det räcker att hälla på kokande vatten, röra om och låta stå någon minut. Lite tråkigare konsistens än "vanlig" gröt, men du slipper diska en grötkastrull på fjället.

Lunch äter du oftast "i farten" I värsta fall i regn och blåst. Alltså skall du prioritera att den är lättlagad. Pulversoppa och knäckebröd brukar jag köra med.

Lägg lite möda på middagen så blir vandringen roligare. Frystorkat fungerar förstås, men med lite fantasi kan du laga "riktig" mat. Sök lite i forumet så hittar du en massa exempel på hemtorkad mat.
Torkad köttfärssås är en klassiker.
Låt torkad svamp och soltorkade tomater svälla i vatten, koka upp och vispa i potatismospulver. Slanta i lite ölkorv.
Till första kvällen kan du unna dig lite tyngre mat. Du skall ju bara bära på den EN dag. Varför inte tortellini med creme fraiche och ädelost?

En "pot cozy" eller "grytmysare" gör livet lättare för fjällkocken och minskar bränslebehovet rejält. Googla.
 
En anna liten godsak är ju den danska tequilan direkt efter frukost dvs. Gammeldansk och en Fläskesvär...då får man igång kroppen när det är dags att packa ihop sitt lilla läger och magen blir fin.

I övrigt så brukar jag vända på konceptet med frystorkat och istället ha de till lunch, gärna att man delar på en påsa så slipper man bli så där konstigt mätt som man annars blir av påsmat.

Till kvällsmat får man ju festa till det lite med lite pasta, tomatsås och salami...och den lilla påsen rödvin man har släpat på.

Jag anser det är viktigt att njuta lite, att bara äta frystorkat är inte njutning för mej då bär jag hellre på något kilo extra.
 
Enkelt ska det va

Till frukost är det enklast med gröt. köp färdiga portionsförpackningar med torkad frukt och annat gott i. Jag brukar ta två sådana påsar och lite extra vatten i för att det inte ska bli för stabbigt.

lämna brödet hemma.

lunch - varma koppen funkar bra. många modeller som är riktigt goda (2 påsar igen)

Middag - Torrfoder... Blå band har ett par som är OK och hyffsat billiga, passa dig för kyckling och höna dock :).

Middag alternativ. koka snabbris/ coscos el dyl i buljong. lägg till torkat kött/ grönsaker efter tycke och smak.

Mellis... mycket viktigt. Nötter, Riesen, werthers (original eller kaffesmak... mums) Russin (kan även förgylla gröten på morgonen)

Se till att plocka bort alla kartonger och extraförpackningar.

God Tur

BZ
 
Makrillen bllr bättre med lite majonäs och frystorkad persilja......;-)
De först dagarna kan man gott ha riktig mat med sig, läs gärna någon utekobok som Forsells eller Utekokboken, m fl söker du på recentioner kommer du att hitta flera, biblioteket och bokhandeln kan hjälpa dig med dem IRL.
 
Men makrillen är god :) Och otroligt lättlagad dessutom, koka upp vattnet, i med pulvermos, rör om, i med makrillen, KLART :) Kan man dessutom slänga på lite godsaker som sista tipset här så är det säkert oslagbart

Den gamle räven Lars Monsen kallar rätten för "flygolycka"... Say no more ;)
 
Det är redan nämnt, men jag pushar lite extra på snacks, jägarsnus etc. Nötter, torkad frukt, M&Ms (som inte smälter som annan choklad), olika bars, flapjacks. Blanda efter smak och behag!
 
Jag föredrar rejält med mat framför olika former av snabba kalorier.

Två påsar frystorkat av direkt-ur-påsen-sort per dag får det bli; en till lunch med hett vatten ur thermosen och en till middag när lägret är ordnat. Till frukost blir det söt soppa (varma koppen) med god müsli; jag tycker det smakar bättre och ger bättre variation än gröt under turen, samtidigt som det är mer lättdiskat och att jag står mig bättre fram till lunch.

På den menyn klarar jag mig helt utan snask och bröd, och med minimalt med gas för tillagning.

Per
 
chili, ingefära och vitlök

Blå bands påsar med vegetariska färser är goda tycker jag, komplettera med bulgur, pasta eller liknande. Till lunch kan man ta varma koppen och förstärka med couscous - termos med varmt vatten är skönt att ha med om vädret inte inbjuder till lång lunchpaus.

Kryddor för att få till lite extra smak är alltid bra - jag brukar ta med lite chili, ingefära och vitlök att krydda upp det mesta med.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
ojhsmith Nybörjare på Kungsleden i September Fjällvandring 29
malhoi Tips på vandringsturer för nybörjare sökes Fjällvandring 4
Måns S Tips på tur för nybörjare Fjällvandring 7
lindajones Nybörjare på löpning i Kirunafjällen Fjällvandring 5
JohannaWi Nybörjare på vandring Fjällvandring 17
Krokmark Nybörjare -att tänka på, utrustning, mm Fjällvandring 14
Vicp Tips på vandringstur med nybörjare Fjällvandring 9
Knix Nybörjare på fjällvandring! Fjällvandring 9
Sverker G Nybörjare på fjällvandring, tips önskas... Fjällvandring 4
Sofie_W Tips på fjäll för nybörjare? Fjällvandring 6
casimir Längd på dagsetapp för nybörjare? Fjällvandring 18
Zeeker Nybörjare på Kebnekaise Fjällvandring 8
hobbe Tips på bra fjällområden för nybörjare? Fjällvandring 17
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
sardonisk Vålådalsfyrkanten (relativ nybörjare) Fjällvandring 12
Mössa Ställa in tälttur pga ihållande regn? (nybörjare) Fjällvandring 12
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
Bjorn1971 Nybörjare i Grövelsjön och Töfsingedalen. Fjällvandring 10
Askel Sonfjället med nybörjare? Fara för björn? Fjällvandring 1
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
fonkymon Åreskutan nybörjare Fjällvandring 8
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Becccibatman Hjälp en nybörjare! Fjällvandring 8
MarkusPetersson Jämtlandsfjället som nybörjare+hund, frågor. Fjällvandring 12
Ingrid74 Nybörjare Anarisfjället Fjällvandring 9
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
DuFjällhögaNord Hiking uppför trolltunga, nybörjare Fjällvandring 5
linneae Sällskap sökes, är nybörjare inom fjällvandring Fjällvandring 7
WiseDuck Vinterleder i Dalarna för nybörjare? Fjällvandring 5
sanoj89 Nikkaluokta - Vakkotavare som nybörjare med hund? Fjällvandring 16
Valpish Bästa leden i Jämtland för nybörjare? Fjällvandring 9
SvEmelia Nybörjare Fjällvandring 12
SVT Kebnekaise 1v i augusti (nybörjare) Fjällvandring 6
Elisabeth_M Nybörjare, hjälp! (Transylvanien) Fjällvandring 9
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
peter88 Nybörjare till kungsleden, vilken rutt passar bäst? Fjällvandring 4
Sixos Kort rutt för nybörjare Fjällvandring 3
Hannes Lindgren Tips för nybörjare? Fjällvandring 15
Svartvik Tur m tält i Nor/Sve i Maj, solo nybörjare Fjällvandring 12
Tetris Nybörjare - första vandringen ensam? Fjällvandring 94
Tollan Nybörjare - Fjällräven Classic? Fjällvandring 15
osiriz Saltoluokta - Aktse (Total nybörjare) Fjällvandring 9
monterey Bestiga Ahkka, möjligt för nybörjare? Fjällvandring 8
skallagrimson Tips till nybörjare Fjällvandring 7
Loijzan Nybörjare: Abisko-Nikkaluokta. Tips och råd, tack! Fjällvandring 61
daniel.hedberg Nybörjare ska vandra Fjällvandring 37
EmilJohanssonn Nybörjare behöver hjälp med att komma in i vandringsvärlden! Fjällvandring 47
atlead Nybörjare! Fjällvandring 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.